Afzuiging soldeer en 3d printerdampen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-06 15:16
Wat gebruiken jullie momenteel om dat op te lossen?
Ik ben momenteel een 'hobby' kamer aan het inrichten en zou graag direct voor adequate afzuiging zorgen.
Voornaamste is soldeerdampen maar ABS printen zorgt ook niet bepaald voor een aangenaam luchtje...
Het vreemde is dat die zaken (indien niet DIY) op het eerste zicht uit twee prijsklasses bestaan... rond de 50€ en >500€.

Gezien de kamer reeds beschikt over een opening naar buiten lijkt het me ideaal om gewoon alles naar buiten te zuigen. Daarom dacht ik aan dit op vlak van m³/h waarschijnlijk wel wat overdreven.

Of is gewoon een stille ventilator in een buis steken voldoende?
tl;dr Wat gebruiken jullie voor afzuiging van dampen?

[ Voor 18% gewijzigd door craio op 27-11-2016 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:11

rdejongjr

Gnome

Voor een paar tientjes een afzuigkap bij de kringloop vandaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-10 15:26

LauPro

Prof Mierenneuke®

Het is wel aan te raden over het algemeen om met elke vorm van afzuiging wel iets van filters te gebruiken, anders heb je kans dat je kanaal helemaal vol met troep raakt, als deze afstand gering is en je het kanaal makkelijk kan reinigen kan je het achterwege laten.

Mocht het een verwarmde ruimte zijn kan je een oude WTW-installatie overwegen, anders ben je zeker in de winter warmte aan het weggooien.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Als je een 3D printer hebt kun je deze maken.
Werkt prima.

[ Voor 6% gewijzigd door jobr op 27-11-2016 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjors_02
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 23-02-2022
Ik gebruik voor het solderen een slang voor een luchtdroger met op het eind 1 120mm fan en daarvoor een filter en dan het begin van de buis leg ik m'n raam uit, voor de 3d printer gebruik ik geen afzuigkap, omdat ik voornamelijk pla print en ik weg ben als ik print (ik heb met een rpi3, octoprint en een camera wel monitoring)

Zo'n slang, https://www.google.nl/sea...g#imgrc=Ufu1keX1QA5AkM%3A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kless
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-08 14:19

kless

Morgen? Waarom niet overmorgen

Bij mijn FABlab heeft iemand voor thuis een "afzuiging" ontworpen voor zijn soldeer station met daarin stofzuiger koolfilters, of wat het afzuigkap filters.

Dat zou ook met je 3D printer te doen moeten zijn.

http://www.adf-hq.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grenco
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-10 09:18
Ik gebruik voor het solderen een Edsyn system FXF12. ongeveer €120,-
(Zeer stille ventilator met dubbel koolstoffilter)

Ik denk echter dat je voor de dampen van het ABS-printen eerder moet zoeken naar een ventilatie-systeem welke de lucht echt afvoert (naar buiten).

Righty-dokey matey-bloke flap old salty sea-dog amigo skipjack jockstrap piano-tuner, let's see you balls this one up!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudemaniak
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-06-2023
Ik adem lekker alles in :z

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-10 15:26

LauPro

Prof Mierenneuke®

@Boudemaniak: Dat kan misschien bij een paar hobby printjes, maar als je serieuze series doet met bijvoorbeeld 30 printjes en je bent een paar uur aan het solderen dan merk ik het iig wel op mijn longen.

Maar ik kan mij goed voorstellen dat het bouwen van de afzuiginstallatie redelijk wat werk is wil je het goed doen.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Pagina: 1