Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:55

Woohooo

Smilie, James Smilie

Topicstarter
Hoeveel van jullie werken er parttime in de ICT?

Ik ben zelf onlangs overgestapt van 36uur (4x9) naar 40uur (5x8) bij een ander bedrijf in de ICT dienstverlening. Misschien dat het nog wennen is, maar door de 40uur werken per week en lange reistijd (met files soms dagen van 11-12u) heb ik soms het gevoel dat ik leef om te werken van maandag t/m vrijdag. Binnen het bedrijf heerst er een standaard werk cultuur voor ICTers van 40u, elke dag aanwezig. Don't get me wrong, het werk is leuk en uitdagend, het verdient goed en de sfeer is er prima, maar ik zou graag terug gaan 36u of 32u, maar weet niet goed hoe hiermee wordt omgegaan. Voordat ik het aan ga kaarten ben ik benieuwd;
  • Zijn er binnen de ICT dienstverlening bedrijven waar 32u of 36u wordt aangeboden?
  • Is er iemand die dit verhaal herkend en op het zelfde punt heeft gestaan?
  • Is het taboe binnen de ICT om af te wijken van de 40u p. week?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isane
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 25-09 11:07
Ik werk in een Ziekenhuis en ik werk 36 uur :) ! (1 keer in de 2 weken een dag vrij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:01
Het is allemaal persoonlijk. Maar zijn die files niet een veel groter probleem? Een dag minder werken geeft veel tijd. Maar s avonds om half 6 aan de aardappelen in plaats van half 8 geeft ook tijd. En veel meer rust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:49
4, 4,5 of 5 dagen werken is hier een keuze die vrijwel geheel bij de werknemer ligt. Daarnaast is zo af en toe thuiswerken, Thuis beginnen, en flexibele werktijden goed mogelijk wanneer het project het toe laat.

Ik zit zelf ook met 11-12 uur, en zou meer zijn als ik van 9-5 zou werken

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-09 19:16
Dienstverlening (en dan met name detachering) is nog steeds erg op 5x8 gericht. Nu is 36 eigenlijk wel overal bespreekbaar, en 32 zal ook steeds meer geaccepteerd worden.

Alleen vallen detacheerders financiëel wel erg door de mand als je 4 dagen gaat werken. Denk ook aan 20% minder leasebudget (maar wel de normale kilometernorm voor berekening van je leasebedrag).

De meeste mensen die werk/privé balans prioriteit gaan geven, vertrekken uit de dienstverlening en gaan ergens op een vaste plek werken. Exit lange reistijden, enter ATV dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Woohooo schreef op zondag 27 november 2016 @ 10:14:
  • Zijn er binnen de ICT dienstverlening bedrijven waar 32u of 36u wordt aangeboden?
Parttime werken bij detacheerders is eigenlijk een no-go voor die bedrijven. Ze moeten er aan meewerken als je erom vraagt, maar ze zullen niet blij zijn. Het blijft een uurtje-factuurtje industrie en elk uurtje telt. 36 t.o.v. 40 uur is 4 uur per week per werknemer aan extra inkomsten. Dat kan al snel een substantieel bedrag vormen.

Tot 32 uur per week ben je nog wel verkoopbaar, maar daaronder gaan ze te veel inkomsten missen of wordt het lastiger voor klanten.

Ik herken je verhaal wel, 40 uur moeten werken en die tig uur in de file is je eigen tijd. :( Dat was ik ook goed beu na een aantal jaar. Dat was voor mij een van de redenen om detachering gedag te zeggen.
t_captain schreef op zondag 27 november 2016 @ 12:14:
Alleen vallen detacheerders financiëel wel erg door de mand als je 4 dagen gaat werken. Denk ook aan 20% minder leasebudget (maar wel de normale kilometernorm voor berekening van je leasebedrag).
Dit is een goed punt. Je krijgt minder loon, maar je leaseauto blijft hetzelfde kosten. Kan je nog flink in de portemonnee treffen als je pech hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:44

P_Tingen

omdat het KAN

Bij ons (ict, voornamelijk niet-detachering) was <40 uur tot een paar jaar geleden een no-go, maar tegenwoordig is het geen probleem meer en kijkt men alleen nog raar bij minder dan 32.

Ik zit al 7 jaar bij 1 klant gedetacheerd en daar is echt alles bespreekbaar; er werken mensen voor 2,3,4 en 5 dagen per week.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Hangt af van wat in jouw geval ICT dienstverlening is, en hoeveel collega's je hebt. Als je met 1 andere collega zit maar wel bijv een paar missiekritische databaseservers beheert, is het een ander geval dan wanneer je verkoper of adviseur bent en 50 collega's hebt.

Bij detachering hangt het ook af van de klant. Misschien wil die juist iemand inhuren om de lege stoel op te vullen die komt doordat een ander een papadag heeft.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Ik merk dat de cultuur de afgelopen ~5 jaar is veranderd. Ik zie bij de jongste generatie veel mensen die vanaf de start slechts 32 of 36 uur werken, ook al hebben ze geen wezenlijke verplichtingen buiten het werk.

Misschien is het de voorliefde voor jong & goedkoop personeel, maar ook bij werkgevers lijkt het 80% / 90% werken steeds meer geaccepteerd. En dan heb ik het over rollen die voorheen vrijwel altijd voltijd waren (engineer, business consultant etc). In andere hoeken waar van oudsher meer vrouwen werken, is deeltijd (20+ of 24+) al langer geaccepteerd.

Die leaseauto is een gemene voor je nettoloon. Want vrijwel alle organisaties rekenen met dezelfde kilometers (dus leasetarieven). Maar wel 20% minder budget, met als resulaat een forse eigen bijdrage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Ik werk zelf bij een kleine consulting club, 36 uur. Het is afhankelijk van of het bij de klant kan maar ik werk nu 4x9. Ik merk dat dat extra dagje weekend me een stuk productiever maakt en ik na 3 dagen weekend vaak meer zin heb om te gaan werken dan om nog een dag vrij te hebben :)
CMD-Snake schreef op zondag 27 november 2016 @ 15:19:
Parttime werken bij detacheerders is eigenlijk een no-go voor die bedrijven. Ze moeten er aan meewerken als je erom vraagt, maar ze zullen niet blij zijn. Het blijft een uurtje-factuurtje industrie en elk uurtje telt. 36 t.o.v. 40 uur is 4 uur per week per werknemer aan extra inkomsten. Dat kan al snel een substantieel bedrag vormen.
Je overdrijft wel een beetje. Beter een goeie medewerker die bij jou 36 uur per week maakt dan bij een concurrent. Dus vooral in gebieden waar schaarste is aan goeie mensen is 32/36 uur werken vrij eenvoudig te regelen.

[ Voor 54% gewijzigd door Hydra op 27-11-2016 16:38 ]

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Hydra schreef op zondag 27 november 2016 @ 16:36:
Ik merk dat dat extra dagje weekend me een stuk productiever maakt
[...]
Daar zit misschien een probleem met het uur-factuur model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Hydra schreef op zondag 27 november 2016 @ 16:36:
Je overdrijft wel een beetje. Beter een goeie medewerker die bij jou 36 uur per week maakt dan bij een concurrent. Dus vooral in gebieden waar schaarste is aan goeie mensen is 32/36 uur werken vrij eenvoudig te regelen.
Wellicht bij een kleinere detacheerder. Maar bij de grote detacheerders? Daar gaan de centen altijd boven de mensen. Uiteindelijk hebben ze dan tien anderen die wel willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:55
Ik werk 30uur per week bij een bedrijf waar ik de webshops maak/onderhoud voor onszelf en wat algemene ICT taken (gereedmaken pc voor een nieuwe medewerker bijvoorbeeld).
Daarnaast wel een eigen bedrijfje (webdevelopment) dus werk wel wat meer dan 30 uur per week.

Bij mijn vorige werk ook geswitched van 40uur naar 32uur per week door de lange dagen (ongeveer 2uur per dag reizen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 21-08 17:09
CMD-Snake schreef op zondag 27 november 2016 @ 17:12:
Wellicht bij een kleinere detacheerder. Maar bij de grote detacheerders? Daar gaan de centen altijd boven de mensen. Uiteindelijk hebben ze dan tien anderen die wel willen.
Tja. Grote detacheerders hebben sowieso grote moeite om talent vast te houden.
t_captain schreef op zondag 27 november 2016 @ 16:44:
Daar zit misschien een probleem met het uur-factuur model.
Als je een beter facturatiemodel hebt hoor ik 't graag :)

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Is het taboe binnen de ICT om af te wijken van de 40u p. week?
Ik zit zelf niet direct in de ICT, maar werk wel samen met een afdeling waar een aantal LogicanenCGI-ers rondlopen, en ongeveer de helft daarvan (4 op de 9) werken 4 dagen in de week. Vrijdag is het altijd vrij rustig op de developers-afdeling :P

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:56
Bij mijn vorige bedrijf was 38 uur de norm, IT werkte 40 en had dan 1x per 4 weken een dag vrij.

Mij mijn huidige baan maar 1 IT collega en we werken beide 32 uur

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
Sinds twee jaar werk ik 32 uur per week, en ik ben pas 33 lentes jong :7 Mijn woensdag is mijn vrije dag, en de reden daarvoor is simpel: omdat het kan.

Ik zie het steeds vaker binnen de ICT. Een andere collega van mij (29 jaar oud) doet het ook al een tijdje. Hij heeft net als ikzelf geen specifieke redenen. De vrije tijd is gewoon prettig.

Het is zeker geen taboe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
Mijn vrouw werkt 24 uur in de week als business consultant en geen enkele opdrachtgever klaagt erover (project/detachering top 500 bedrijven). Haar werkgever ook niet, alleen leaseauto is niet te betalen (hoge eigen bijdrage + bijtelling), dus die heeft ze ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:42

sebasd

loopt op espresso

Dienstverlening (en dan met name detachering) is nog steeds erg op 5x8 gericht. Nu is 36 eigenlijk wel overal bespreekbaar, en 32 zal ook steeds meer geaccepteerd worden.

De meeste mensen die werk/privé balans prioriteit gaan geven, vertrekken uit de dienstverlening en gaan ergens op een vaste plek werken. Exit lange reistijden, enter ATV dagen.
Ik ben momenteel bezig met een shift een andere kant op.. Wel weg van uurtje-factuurtje (dat heb ik na een jaar of tien wel gezien) en met oog voor de work/life balance, maar meer richting activiteiten waar ik mijn eigen tijd beter kan indelen (trainingen, schrijven, dat soort dingen). In vaste dienst moet ik niet aan denken, en 5x8 uurtjes maken zie ik mezelf ook niet nog 30 jaar doen.

Dat gaat tot nu toe redelijk (ben daar sinds begin dit jaar bewuster mee bezig), al is het overgrote deel van mijn inkomsten nog wel uur x tarief. Hopelijk in 2017 een stuk minder, maar daar wordt aan gewerkt..

Het uiteindelijke doel is ook een soort parttime werken, maar meer in de zin dat ik gewoon midden op de dag kan gaan sporten of kinderen van en naar school kan brengen zonder dat er iemand loopt te piepen of ik mijn uurtjes wel maak.

[ Voor 8% gewijzigd door sebasd op 28-11-2016 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:12
Dit dus behalve dat de ATV dagen die inmiddels uit vrijwel alle CAOs zijn gehaald (geld voor tijd). In plaats daarvan is parttime werken een geaccepteerde oplossing geworden (vaak wel minimaal 32 uur met nog minder uren als optie indien men zich bewezen heeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-09 21:42
Ik ben in 2011, terwijl ik in de detachering werkte, Van 40 naar 32 uur gegaan. 36 was ook wel mogelijk, maar niet met een contractuele vaste vrije dag. Dan maar naar 32. Bij mijn baanwissel heb ik aangegeven 32 uur te willen blijven werken en dat was geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sNielz123
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:41
Ik werk sinds 2009 36 uur. Ik stapte toen over van detachering naar een buitenfunctie bij een ander bedrijf.
In die detachering zat ik bij de semi-overheid gedetacheerd en zag aan de vaste mensen daar dat 36 uur wel fijn was.
Ik ben ongeveer de enige in het bedrijf met een dergelijke functie en een part-time contract. Velen zijn jaloers en mijn werkgever vindt het ook niet echt leuk denk ik.

Ik moet erbij zeggen dat ik wel gemiddeld de 40 uur maak, maar die ene dag in de twee weken vrij is wel echt zalig. Eerder zou ik nog naar 32 uur gaan (of 4x9) dan naar 40.
Overuren zijn wel betaald dus financieel gezien lever ik niet eens zoveel in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cort1
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 16-01-2023
Ben verrast over de reacties van mensen die wel parttime kunnen werken. Benijd het wel. Heb regelmatig gezien dat het als een no-go word ervaren om ook maar een uur minder dan 40 uur te werken. Het zelfs vragen kan al gevolgen hebben.

Kreeg zeer verontwaardige reacties toen ik vroeg naar 32 uur mogelijkheden bij een sollicitatiegesprek (aantal uur was niet van tevoren vastgesteld). Ze gingen er vanuit dat alle banen gewoon 40 uur is. Bij een andere werkgever viel er ook niets te bespreken. Je werkt 40 uur of niet. Ook bij een detacheringsbedrijf werd er verontwaardigd gereageerd.

Denk dat het in wat innovatievere bedrijven zeker mogelijk is. Maar helaas zijn de meeste werkgevers nog vrij conservatief, zelfs al vinden ze dat ze zelf heel innovatief zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:18
Ik denk dat het niet alleen met innovatief of conservatief te maken heeft, maar ook met de sector waarin je werkzaam bent. Bij de overheid en veel financieel dienstverleners is 36 uur per week de cao-standaard en kun je soms niet eens 40 uur werken. Bij dit type werkgevers is 36 uur dus de standaard en ben je met 40 uur eerder een uitzondering. Ik ken ook een aantal mensen die 32 uur werken in een managementfunctie bij dit type bedrijven en dat is geen enkel probleem. Ook 4x9 uur is heel gebruikelijk.

Oftewel: een ICT-functie met 32 of 36 uur per week is buiten de sector ICT dienstverlening prima mogelijk :)

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Cort1 schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 14:33:

Kreeg zeer verontwaardige reacties toen ik vroeg naar 32 uur mogelijkheden bij een sollicitatiegesprek (aantal uur was niet van tevoren vastgesteld). Ze gingen er vanuit dat alle banen gewoon 40 uur is. Bij een andere werkgever viel er ook niets te bespreken. Je werkt 40 uur of niet. Ook bij een detacheringsbedrijf werd er verontwaardigd gereageerd.
Je moet er ook niet naar vragen bij je sollicitatie-gesprek ;)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:55

Woohooo

Smilie, James Smilie

Topicstarter
Thanks voor de input. Misschien toch de taboe maar eens doorbreken, voorzichtig bij collega's eens geïnformeerd maar daar is niet echt interesse merk ik door de achteruitgang in salaris. Volgens mij valt het in de praktijk wel mee met de achteruitgang, 10pr minder bruto is lang geen 10pr netto.

• unezra
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Hoeveel van jullie werken er parttime in de ICT?

[knip]
Bij ons (financiële dienstverlening, waar ik 1 van de 2 technisch-uitvoerend ICTers ben, ik ben Sr. Systeembeheerder maar inherent aan het bedrijf en de afdeling, is dat een nogal brede functie) is de standaard werkweek voor iedereen 38 uur.

We kennen een caffetariamodel, naar keuze kun je 40 uur per week werken en daar extra salaris voor krijgen, 36 uur (4x9) werken en daar salaris voor inleveren of in sommige gevallen 32 uur werken.

Ik heb er een aantal jaren op rij voor gekozen 40 uur te werken met extra salaris, volgend jaar ga ik terug naar 38 uur, waarbij ik 13 ATV dagen krijg die ik zelf mag verdelen over het jaar. (Bovenop dus de 25 vakantiedagen die we sowieso hebben en iedere maand 4 tijd-voor-tijd uren wegens maandelijks onderhoud waarbij de eerste 4 uur altijd TVT zijn en niet worden uitbetaald.)

Het is bij ons zeker geen taboe om minder dan 40 uur per week te werken, maar het gaat bij ons wel om een gemiddelde EN inherent aan onze functie, vragen we wel flexibiliteit. Het kan voorkomen dat je op vrijdagmiddag om 3 uur je partner kunt bellen dat het weekend de plannen zijn gewijzigd en je weinig thuis bent, omdat d'r een grote verstoring is of je enige tijd tevoren je weekend vrij moet plannen vanwege een migratie.

In grotere organisaties kun je wellicht op momenten iets meer 9-5 werken, in een kleine organisatie als die van ons (~50 FTE + maximaal ~50 flexkrachten, 2 beheerders die ook helpdesk, etc, zijn), is dat minder. Los van regulier gepland onderhoud op avonden en weekenden, heb je te maken met calamiteiten. Het kan dus voorkomen dat je de ene dag om middernacht naar huis toe gaat en een dag later om 11 uur kunt beginnen. Het kan ook voorkomen dat je een nacht niet thuis slaapt en de nacht door moet.

In the end, netto is minder dan 40 uur volgens mij geen taboe, niet in de organisaties die ik ken, maar gebrek aan flexibilteit is dat wel. Wil je dat niet, dan moet je niet op een technisch-uitvoerende functie zoals beheer gaan zitten. :)
Woohooo schreef op donderdag 22 december 2016 @ 22:52:
Volgens mij valt het in de praktijk wel mee met de achteruitgang, 10pr minder bruto is lang geen 10pr netto.
Jawel, tenzij je door de terugval in salaris met de top van je salaris in een ander belastingtarief terecht komt. Maar als je ook na terugval in hetzelfde tarief blijft zitten, is 10% bruto gelijk aan 10% netto. Het beste dat je kunt doen is P&O vragen het na te rekenen. Voor hen is het heel eenvoudig een loonstrookje aan te maken op basis van de uren die jij wil gaan werken, inclusief alle bijkomende kosten. (Op basis daarvan heb ik het besluit genomen, loonstrookjes van 36, 38 en 40 uur naast elkaar gelegd en besloten toch naar 38 uur te gaan, ondanks de pak 'm beet 75 EUR netto die me dat per maand kost.)

[ Voor 14% gewijzigd door unezra op 23-12-2016 06:13 ]

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
10% bruto is altijd minder dan 10% netto. Ook als je met de top van je inkomen in dezelfde schijf blijft.

De bovenste 10% wordt namelijk altijd belast tegen een hoger gemiddeld tarief dan de onderste 90%. Dat komt door het lagere tarief in schijf 1 en door de heffingskortingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:25

bonzz.netninja

Niente baffi

Bij ons (grootste internetbureau in NL, 250man (zoiets)) zijn de mensen met een fulltime contract (40uur) echt in de minderheid. Bijna iedereen werkt 36 of 32 uur.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Oh, trouwens, als je bijna 100% zeker wilt zijn van de mogelijkeheid parttime te gaan werken:
Ga bij een overheid werken. Daar is een 36 urige werkweek de standaard, ook voor ICT banen.
Vaak word dat 4x9 ingevuld en heb je dus standaard een weekend van 3 dagen, of een weekend en 1 losse vrije dag.

Overheid betaald voor de lagere en middenfuncties ook nog eens behoorlijk goed. :) (Alleen de hogere functies betalen relatief slecht, maar dan heb je het over hoger management enzo.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
Waarom ICT een uitzondering zou moeten zijn begrijp ik niet. Als je minder wilt werken is dat gewoon wettelijk geregeld. Het lijkt erop dat men deze wet niet kent en dat het afhankelijk is of het bedrijf wil "meewerken". Dat is dus niet zo. Wil je dat dan kan dat.

http://wetten.overheid.nl/BWBR0011173/2016-01-01
Pagina: 1