Hoeveel kouder mag het zijn op de vensterbank bij dubbelglas

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sterredag
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 26-05 15:57
Met de huidige avond temperaturen.

Ik heb erg veel last van kou en condens op de ramen. Ik heb inmiddels een hygrometer aangeschaft. In huis schommelt het tussen de 50-62%. Er is in het niet al te lange verleden een flink vocht probleem geweest, dit is halverwege de zomer opgelost, maar vocht is wel flink door de muren heen gekomen. Daarom heb ik de hygrometer gekocht.

Nu is het zo dat ik vooral ‘s avonds en 's ochtends bij koud weer heel veel last heb van HEEL VEEL condens op de ramen. Zodanig dat er echt plasjes water op de vensterbank komen te liggen, zoveel dat ik dat niet met 1 x een vaatdoekje weer opgelost hebt en ik probeer de oorzaak te achterhalen.

Nu heb ik vandaag eens gekeken terwijl mijn verwarming uit stond en ik weer zoveel vocht op de ramen stond wat mijn hygrometer zou aangeven als ik deze zou verplaatsen van het bureau naar de vensterbank.

Binnen 10 minuten was de temperatuur 4,3 graden minder geworden (van 20.1 naar 15.8, mag dit wel bij dubbel glas, het is altijd zeer koud bij het zitgedeelte van de woonkamer) en de luchtvochtigheid stond op 63 en is met 8 gestegen naar 71% Nu inmiddels een paar uur later en gewoon weer in de woonkamer staat hij op 58%. Gordijn stond half open, maar achter hangen geen gordijnen en daar heb ik het ook.

Moet er dan ook bij vertellen dat we een half open keuken hebben maar wel in een hoek. Kortom in het korte steeltje van de L vorm is mijn keuken en daar zit geen deur maar een poort, iets breder dan een deur. Ik gebruik wel de afzuigkap en heb alleen maar wat opgebakken.

Dit staat in het glas:
sgg 02 sgg climalit 11/09/02 090923 1 1730x1690 254340003

Kan iemand mij verder helpen, want wordt gek van het opdweilen van mijn natte vensterbanken. Ook boven in de slaapkamer heb ik er last van. Al is dat wel minder vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
- Wat voor verwarmingsinstallatie heb je?
- Hoe hoog staat de thermostaat?
- Wat voor ventilatiesysteem heb je?
- Wat is het bouwjaar van je woning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sterredag
Nefit HR CV ketel
19-20 graden maar is lastig, want thermostaat hangt ongunstig, dus ik gebruik vaak temperatuurmeter elders om te bepalen of ik hem even aan kan zetten soms, dan staat de thermostaat wel hoger, maar de temperatuur scheelt soms wel een hele graad met de hygrometer.
klapraampjes (2 tegenover elkaar in woonkamer en 1 in keuken)
Jaren 60
Houten kozijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 04-06 13:50

MieJuul

3970Wp

Als je condens op je ramen krijgt, zijn ze dus steenkoud.
Vocht condenseert aan de warme zijde tegen koude oppervlaktes, binnen dus.
Als je zoveel condens aan de binnenkant hebt dat het er gewoon vanaf loopt, zou ik gaan twijfelen aan de correcte werking van het dubbel glas.

Dat je het boven minder hebt komt wellicht omdat het daar frisser is?!
Of stook je boven dezelfde temp als beneden?

[ Voor 17% gewijzigd door MieJuul op 26-11-2016 23:59 ]

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 07:59
Dat zou k echt even laten nakijken inderdaad. Hier met enkelglas in houten kozijnen nog nooit condens gezien. Ook niet in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik stook hier maar amper, 16C binnen (Warmtepomp systeem in aanbouw), maar ik herken de problemen met (hier: oud) dubbelglas niet, hier op de benedenverdieping.
Boven heb ik enkel glas nog, en daar komt redelijk wat condens af, van de ramen bij <7 graden buitentemperatuur.
Condens onstaat wanneer de temperatuur van de ramen kouder is, dan het dauwpunt van de lucht binnen.
Ik meet ook het dauwpunt binnen met cresta's en domoticz en die is 7 graden op de bovenverdieping.

Enkele vragen:
- wat voor spouwmuurisolatie heb je nu?
Je had het over vochtproblemen die opgelost zijn. Werkelijke oorzaak?
- vensterbanken kunnen ook voor een koudebrug zorgen, als ze direkt in verbinding staan met de spouw.
- ventilatiesysteem? 2 klapraampjes is geen ventilatie. Staan nu waarschijnlijk ook dicht met de kou. Met gevolg dat er geen vocht afgevoerd word. Hier ben ik bezig met een itho wtw ventilatie syteem.
- Hoe is de vloer? Kan er vocht vanuit de kruipruimte in je huis komen? Tijdje hier de meterkastput open gehad en zorgde voor een flinke vochtbelasting.
- Is het zolderdak fatsoenlijk geisoleerd? Warmte stijgt op.

Het lijkt me dat je dubbelglas niet goed is, maar teveel afkoeling binnen is ook niet goed. Dit kan meerdere oorzaken hebben. Slechte spouwmuurisolatie, koude bruggen, slechte werking van het glas. Als je huis teveel afkoelt, zorgt dit ook weer voor meer condens op de ramen. (ramen zijn dan kouder en zullen eerder beslaan)

Uiteraard is condens ook sneller zichtbaar binnen met een te hoge luchtvochtigheid (ventileren)
Ik heb hier een e-luchtdroger staan, die in een uurtje, alle condens van de ramen krijgt door ontvochtiging binnen.

Wat soms helpt is met een infrarood thermometer, alle vlakken aftasten waar het, het koudste is.
Of iemand vragen met een warmtebeeldcamera.

[ Voor 30% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-11-2016 05:53 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philippo
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 08:22
Heb je kunststof kozijnen? Hier boven gewoon dubbelglas in kunststofkozijnen en ook altijd vochtig bij kouder weer en bij temperaturen om het vriespunt ook vocht op de vensterbank. Alleen de verwarming opschroeven helpt
Beneden geen last van want hierin zit ekoplus glas.

En de afzuiging met koken? Wordt dit afgevoerd naar buiten of gerecirculeerd? Bij het laatste blijft al het vocht in de ruimte

ik zie net dat je houten kozijnen hebt

[ Voor 4% gewijzigd door Philippo op 27-11-2016 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Droog je de was binnen? Dat geeft ook veel vocht in huis.

Ik herken het alleen in de douche waar het raam enkel glas heeft en een vochtige maar warme ruimte is, daar stroomt het ook van het raam af.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-06 20:37

P_Tingen

omdat het KAN

Wij hadden dat ook op de slaapkamer. We werden soms wakker omdat condenswater van de vensterbank op de grond drupte. Maar dat was enkel glas, sinds een maand of twee zitten er kunststof kozijnen in met HR++ glas en de problemen zijn opgelost. Als jij dubbel glas hebt, mét bakken condens, vrees ik het ergste voor je dubbele ramen.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:23
Is het wel uberhaupt dubbelglas met HR++? Want ik heb overal dubbel glas laten plaatsen met nieuwe kunststof kozijnen (had enkel glas met houten kozijnen) en geen last van condens.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rc5proxy
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-05 21:27
Helaas geen HR++ glas

normaal dubbelglas zie link voor isolatie waarde's
www.proglass.nl/wp-conten...013/02/sgg_climalit_a.pdf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-06 20:08
Het klinkt alsof er een probleem is met een koudebrug bij/onder je kozijn of dat het glas zelf lek is. Temperatuur en lichtvochtigheid zijn omgekeerd recht evenredig. Koudere lucht kan minder vocht bevatten. Bij afkoelen wordt de verzadiging hoger (dus de relatieve lucht vochtigheid).

Bij 20,1 graden met 63% Rh is het dauwpunt 10,5 graden. Bij 10,5 graden op een oppervlak zal het vocht dus condenseren. Dit kan je voor elkaar krijgen door of een warmtelek (koude brug) of tocht.

Het dauwpunt kun je berekenen met deze tool: http://www.weerschip.nl/calc_Td.php

Tussen de 40 en 60% Rh is goed. Je zit dus bij normale temperatuur al vrij hoog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 06-06 20:51
Zou eerst eens starten met ventileren. RH is hoog, is op te lossen door goed te ventileren en/of te stoken.. Niet ventileren of stoken is fout bezuinigen, is al vaak genoeg over geschreven.

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Houten kozijnen gaan ook rotten als ze te vaak nat worden. Luchtvochtigheid is niet abnormaal hoog.

Dan moet het toch aan je dubbel glas liggen. Glas vervangen kost je ongeveer 40 euro p/m2 excl arbeid.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
sterredag schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 23:13:
Er is in het niet al te lange verleden een flink vocht probleem geweest, dit is halverwege de zomer opgelost, maar vocht is wel flink door de muren heen gekomen.
Je mag juist super blij zijn dat het vohct tegen je glas condenseert.
Als het bronprobleem is opgelost dan is dit het vocht dat in de muren zat en nu gemakkelijk op te dweilen is.
Wees blij dat je er bij kan. Dat vocht moet ASAP uit de muren. Dit is de manier om dat te doen.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sterredag
Bedankt voor alle reacties.

Het vochtprobleem wat in huis was, had betrekking op 2 buitenmuren (ik heb een hoekwoning EN tevens een huurwoning)
Daar waar de woningstichting het hele vochtprobleem afdeed met "je moet beter ventileren" wisten we dat dit niet klopte. Bij het huren van het huis waren de vochtplekken (en plasjes water) te zien in de trapkast wat tevens meterkast is. We vroegen voor een oplossing hiervoor en dat zou gebeuren. Er was een druppende waterleiding aan de andere kant van de kast, maar er stond ook water aan de kant van de buitenmuur. In goed vertrouwen dat dit netjes opgelost zou worden, zijn we ingetrokken.

In de loop der tijd zagen we steeds meer vocht problemen. Het begon bij de kozijnen boven in de slaapkamer achter, later ook in de hoek van de buitenmuur van de keuken en ook in de gang van de entree en zelfs op de tegels in de w.c. ontstond vocht en schimmel. Uiteindelijk via rechtbijstandsverzekering de juiste hulp gekregen. Het bleek dat het isolatiemateriaal in de spouw was ingezakt en hierdoor niet meer functioneerde. Dit gele isolatiemateriaal was geheel doorweekt geraakt en sloeg nu het vocht zelfs door naar binnen. Het betrof hier de muren aan de achterzijde en de zijkant (waar ook de bewuste trapkast zit) Van de zomer is de gehele spouw leeggemaakt, en enkele weken later zijn er grijze korreltjes in gestort. Dit is begin van de zomer gebeurd.

De andere vragen die gesteld zijn.

Ik heb geen idee hoe het zit met vocht vanuit de kruipkelder. We hebben laminaat liggen met een ondervloer.

Het is geen HR+ glas dat is duidelijk

Ja we drogen de was binnen. In de entree/gang op de eerste verdieping, bij de herstelwerkzaamheden ivm vochtprobleem is er in het enige raam in de gang een luchtrooster geplaatst, deze zet ik altijd open als er was gedroogd wordt (we zijn druk bezig om een droger aan te schaffen)

De afzuigkap, zuigt af naar buiten.

Ik lucht wel, ik probeer dagelijks de klapraampjes open te zetten 1 in de woonkamer en 1 in de keuken (gezien de half open doorgang)

Bijna alle ramen vertonen dit probleem, in de woonkamer is dit het ergst. Raam voor (waar niet de isolatie is vervangen) en achter, maar ook op het raam van de keukendeur. Boven is het probleem wel minder. De enige kamer die er nagenoeg geen last van heeft is de kamer van mijn zoontje (slaapkamer voor, boven woonkamer raam) Ik kan daar natuurlijk ook nog eens de luchtvochtigheid meten en kijken wat het verschil is.

Ik vraag me af of het normaal is dat het temperatuurverschil dat ik meet met de hygrometer van bijna halverwege de woonkamer (naast het aquarium en daar dus de gemeten luchtvochtigheid vandaan komt) naar op de vensterbank zoveel verschilt. 4.3 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik meet op de slaapkamer ook bij het raam.
De andere ruimtes in het midden.

Het is dus logisch dat je hogere vochtigheid meet en lagere temperatuur bij het raam, als deze slecht isolerend is. (hier enkel glas)

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/07txhnfq64d7i.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sterredag
... edit ik las iets verkeerd....

[ Voor 93% gewijzigd door sterredag op 27-11-2016 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:04
Ik heb niet alles gelezen, dus misschien is het al genoemd, maar heb je ook wel eens last van condens tussen de lagen glas? Dat heb ik zelf op dit moment, glas is dan 100% zeker lek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 06-06 21:20
AUijtdehaag schreef op zondag 27 november 2016 @ 14:38:
Ik meet op de slaapkamer ook bij het raam.
De andere ruimtes in het midden.

Het is dus logisch dat je hogere vochtigheid meet en lagere temperatuur bij het raam, als deze slecht isolerend is. (hier enkel glas)

[afbeelding]
Welke sensor gebruik je voor deze metingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Lijkt me toch ergens flink vocht probleem. Als de meter hier buiten XX aangeeft, dus 100. Dan is t binnen 50-60. Ook bij flink warm stoken tot 22 graden. Verder zakt temperatuur bij 20 graden snachts maar tot 18, zelfs met de 0,9 graden van gister. Huis is van 1987 en 2 kleine ramen in woonkamer boven het grote raam is enkelglas. Wel hebbben wij een grote kruipruimte waar in 1987 bij de bouw 15 cm dik piepschuim tegenaan zit.

Ik zou t probleem in t dubbelglas/spouwmuur/vloer en vocht zoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sterredag
Ik heb geen last van condens tussen het raam.

Ik zal eens mijn metertje in alle ruimtes midden en langs het raam zetten op dezelfde tijd ongeveer als de verwarming uit is. Duurt natuurlijk alleen wel even voordat de juiste meting weer gestabiliseerd is.

Ik heb een hygrometer gekocht waarbij in de reviews deze vergeleken was met een duurder type en de metingen volgens deze review overeen kwamen. Ook zelf vergeleken op temperatuur naast de thermostaat en deze kwam overeen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geldersscheepje
Als de muur vochtig is geweest is dat niet 1-2-3 opgelost. Vergelijk het dan met een nieuwbouwhuis, waar het een jaar (!) duurt voordat het huis droog is gestookt. Ik vrees alles lezende dat je dat alleen maar kunt oplossen met stoken en ventileren. Alternatief is een elektrische luchtdroger te kopen. Zijn er vanaf 300 euro, maar voor een schijntje op marktplaats. Lijkt me de snelste en eenvoudigste oplossing, zeker omdat het om een huurhuis gaat.
bijvoorbeeld deze:
http://www.marktplaats.nl...c1b&previousPage=lr&pos=9

[ Voor 19% gewijzigd door geldersscheepje op 27-11-2016 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:06
Vocht condenseert op de koudste plekken. Soms kan je nog zo ventileren, maar als warme lucht in contact komt met een koud raam krijg je condens. Als ik in de bijkeuken waar geen radiator hangt het rooster open zet loopt het water er uiteindelijk gewoon vanaf.

Oud dubbelglas isoleert gewoon heel slecht. HR+ of HR++ heeft dubbele isolatiewaarde tov gewoon dubbelglas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tasma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 23:31
Je dubbelglas is matig, en je huis is te nat..

Je zit in een huurhuis, dus nieuw glas 'omdat je dat fijner vindt' is geen optie. Verhuurder voldoet ongetwijfeld aan de minimale eisen.

Dus de oplossing voor jou, is de vochtigheid verlagen. Sauna uit, raam open als je gedouched hebt, koken met recirculatiekap -> raam open, geen luchtbevochtiger gebruiken en vooral de hydrocultuur planten niet in de woning zetten :)

Wij hebben ook een hoekhuis en die buitenmuur is juist een mooie oppervlakte die razendsnel droog waait. Blijft het bij jullie nat dan is er iets anders mis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 02:42
*knip*, open voor je vraag even een eigen topic i.p.v. dit topic te kapen ;)

[ Voor 86% gewijzigd door ThinkPad op 29-11-2016 08:06 ]

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sterredag
Het zou goed kunnen dat de luchtvochtigheid aan de hoge kant is. Midden op de dag had ik 55% na het eten opbakken met afzuigkap werd dat al gauw 59% (heb daarna niet meer gekeken)

Dus dan maar kijken wat er gebeurd als de luchtvochtigheid naar beneden gaat en rond de 40% zit.

Zo'n luchtonvochtiger is dan misschien geen slecht idee. De trapkast is overduidelijk nog zeeer vochtig, maar daar werd ook het vochtprobleem het eerst waargenomen. Een klein bakje vochtvreter zat in no time propvol en dat is dan nog geen 2m2 met de schuine trap erboven aan ruimte.

Bedankt allemaal voor het meedenken, de tips, truuks en linken.

@hannibal2206 misschien even je eigen topic openen???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldersscheepje
sterredag schreef op zondag 27 november 2016 @ 19:36:
Het zou goed kunnen dat de luchtvochtigheid aan de hoge kant is. Midden op de dag had ik 55% na het eten opbakken met afzuigkap werd dat al gauw 59% (heb daarna niet meer gekeken)

Dus dan maar kijken wat er gebeurd als de luchtvochtigheid naar beneden gaat en rond de 40% zit.

Zo'n luchtonvochtiger is dan misschien geen slecht idee. De trapkast is overduidelijk nog zeeer vochtig, maar daar werd ook het vochtprobleem het eerst waargenomen. Een klein bakje vochtvreter zat in no time propvol en dat is dan nog geen 2m2 met de schuine trap erboven aan ruimte.

Bedankt allemaal voor het meedenken, de tips, truuks en linken.

@hannibal2206 misschien even je eigen topic openen???
Succes, laat je nog even weten of het gelukt is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j.perfors
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13-11-2021
Of is er nog steeds een lek. Kijk eens op je watermeter of die nog draait als alle kranen dicht staan. Vocht eruit stoken duurt zeker een winter. Dus jullie hebben nog even te gaan op zijn minst.
Pagina: 1