Toon posts:

zonnepanelen leek vraag

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
goeden avond ,

bij ons zijn zonnepanelen geplaatst die een piek vermogen van 280 w zouden kunnen leveren met een solar edge omvormer van 5000 er achter . elk paneel voorzien van een optimizer waarbij alles goed bleek te werken.

Nu is op de monitoring app van solar edge het volgende te zien :

elk paneel levert ong 250 w +- 10 en een paneel doet niet mee ( al gemeld bij leverancier ) dus ik zou zeggen 19 x 250 = 4750 w minus verlies omvormer a ..% . daarbij geeft de zelfde monitor 3,1 kw aan als vermogen wat opgewekt word.
Ik zal ongetwijfeld is heel simpel missen maar ,....

verder vloog vandaag de aardlek in de meterkast van de omvormer er uit ( 3 fase ) komt dit meer voor maw normaal op een mistige dag ?

alvast dank

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

De 4740Wp haal je alleen bij standaard test condities ( STC ) ofwel een instraling van 1000W per m2 en 25 graden.

In november haal je dat niet dus word het een ander verhaal, de zon staat laag dus de hoek klopt dan ook slechter.
Heeft je leverancier dat niet verteld aan je?

Een paar basis eigenschappen:

Bij kou een hoger voltage dus meer vermogen, bij warm visa versa.
De straling van de zon is hoger in de zomer en lager in de winter omdat hij verder weg staat.
Daar komt dan bij dat de hoek van de zon t.o.v de panelen alleen in bepaalde jaargetijden ideaal zijn. In de zomer een lage hoek , in de winter een hoge hoek, 36 graden dak is gebleken een goed gemiddelde.

Dat je aardlek er uit komt is niet goed, misschien teveel apparaten op dezelfde aardlekgroep waardoor de 30 mA overschreden word, dit moet de installateur oplossen.
Vast aansluiten bijv of een aparte aardlek voor de omvormer toevoegen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apt
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 25-09 08:02

apt

De straling van de zon is hoger in de zomer en lager in de winter omdat hij verder weg staat.
De afstand van de aarde naar de zon is in onze winter het kleinst en in onze zomer het grootst. Maar dat maakt niet zoveel uit in vergelijking met de variatie van de hoek van de zon tussen zomer en winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:50
Wat betreft de aardlek: is de handleiding gevolgd van de omvormer? Mijn SMA zegt of geen aardlek of een aardlek van minimaal 100mA. Toen ik hem toch achter een standaard 30mA aardlek plaatste vloog deze er ook uit bij bepaalde weercondities, in mijn geval drukkend onweerachtig weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle antwoorden

Let wel de max output zou 5600 mogen zijn maar snap dat dit "nooit" gehaald word. Wat mij bevreemd is dat op het monitoring van solaredge een scherm aangeeft dat de output 3000 is en op het andere scherm de panelen allemaal +- 250 output per paneel x 19 . Dat is dus een 1700 verschil !?
De aardlek zit apart op een groep in de meter kast dus ik neem aan 100ma ( ga ik navragen )

Nogmaals 1 paneel de optimizer doet het niet

Hoop dat het iets duidelijker is

Bedankt !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apt
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 25-09 08:02

apt

Geeft dat scherm met 19x250Wp niet gewoon aan wat voor paneel is aangesloten?
Het lijkt me dat je inderdaad 3000 W totaal deed op met 4750 Wp aan aangesloten panelen.

Dan zouden je panelen op dat moment 160 W hebben geleverd, klinkt als een goede opbrengst in november.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi , nee scherm geeft wisselend opbrengs per paneel . Nu bv per paneel 104 w en totaal dan 940w ? Indien ik een van de panelen aanklik voor meer info dan staat daar weer 40 w?
Inde demo van solaredge zijn deze waardes gelijk als ze de zelfde procedure uitvoeren .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Is je serieus niet bekend dat je bij lange na niet de 5000 watt gaat halen behalve op de beste dagen? Ik heb zelf ongeveer de helft (10x250wattpiek) en kan theoretisch vandaag 400 watt opwekken, in de praktijk wek ik er nu 60 op (er zal nog wel wat vorst opliggen wellicht). Er zit zomaar een factor 10 verschil in opbrengst tussen december en juli.

Aardlek hoort er uiteraard nooit uit te slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:23
kijk je in de layout van SE? Daar staat wat je panelen op dat moment die dag hebben opgebracht in totaal. niet wat ze NU, op dit moment draaien.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petervandenberg
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 26-09 14:04
No Hands schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 12:50:
kijk je in de layout van SE? Daar staat wat je panelen op dat moment die dag hebben opgebracht in totaal. niet wat ze NU, op dit moment draaien.
Jawel, daar staat beide. Hij bekijkt bovendien de app van Solar Edge en daarin staan ook beide. Dus het totaal per dag/week/maand/jaar/totaal en daarnaast het huidige vermogen op dit moment.

@aangeloht : geen gekke waardes inderdaad voor november. Ik heb met minder panelen een vergelijkbare setup met SE. Daarin zie ik duidelijk dat de lager hangende panelen door schaduwwerking van de buren, minder opwekken.
Pagina: 1