Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
Ik ben van plan te verhuizen van Londen naar Amsterdam, maar het valt me op dat de koopprijzen wel redelijk zijn in Amsterdam, maar de huurprijzen zijn vrij hoog in mooie locaties in West-Amsterdam.

Ik probeer al een beetje te lezen, maar geraak een beetje in de war van alle informatie. Ik zou graag de verhuis-optie open houden, maar ik zie dat aflossingsvrij €350.000 op 3% rente op dit moment enorm veel goedkoper is dan huren tegen €1500 per maand.

Wat is gunstiger? €1500 per maand huren of €350.000 kopen?

Ik heb namelijk een aanbod om 6 maanden als ZZP'er (geen payrolling) aan de slag te gaan voor iets onder de 100 euro per uur in Amsterdam-Sloterdijk.

Ik ben op zoek naar manieren om mijn belastingdruk te verlagen. In Engeland is erg geen hypotheekrenteaftrek en zijn de huren vrij laag tegenover de koopprijzen. Ik betaal nu £1720 per maand voor een woning in Londen die ongeveer £600.000 waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als kopen een mogelijkheid is zou ik dat eerder doen. Ik zie de prijzen voorlopig niet snel zakken.

Edit: Het dalen van de aankoopprijs is natuurlijk het risico. Stel je wil er over 2 jaar vanaf kan je winst maken of verlies afhankelijk van de prijzen tegen die tijd.

[ Voor 46% gewijzigd door PilatuS op 26-11-2016 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firefly III
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Firefly III

Bedrijfsaccount Firefly III
-

[ Voor 100% gewijzigd door Firefly III op 21-10-2019 09:43 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Hulp nodig met Firefly III? ➡️ Gitter ➡️ GitHub ➡️ Mastodon

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:47
chronoz schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 18:17:
maar het valt me op dat de koopprijzen wel redelijk zijn in Amsterdam
Misschien ben je door je verblijf in Londen de normale prijs-kwaliteit verhoudingen een beetje uit het hoog verloren maar de prijzen in Amsterdam zijn allesbehalve redelijk. Voor een klein kot wordt al twee ton gevraagd tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siddler
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-09 15:08
Houdt er rekening mee dat je op een aflossingsvrije hypotheek je geen hypotheekrente aftrek krijgt. Om hiervoor in aanmerking te komen moet de hypotheek over maximaal 30 jaar worden afgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarElo
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-02 16:13

MarElo

Ik zie je wel!

Huren of kopen, niet in Amsterdam zelf, maar in gemeentes er om heen.
Dat is nog steeds stukken goedkoper dan in Amsterdam zelf iets huren/kopen.
Denk bv aan Zwanenburg, Badhoevedorp, Haarlem, Diemen, Weesp etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19:05
Amsterdam-Sloterdijk is goed te bereiken met de trein vanuit bijvoorbeeld Haarlem, Leiden, Alkmaar, Den Haag etc. Wellicht het overwegen waard want in Amsterdam krijg je weinig waar voor je geld, al is de kans op waardedaling in Amsterdam wel klein.

Een hypotheek zal wel lastig worden, de meeste verstrekkers vereisen wel dat je al een aantal jaar bezig bent in Nederland.

[ Voor 20% gewijzigd door Ascension op 26-11-2016 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou kopen als je langere tijd van plan bent er te wonen.
Vergeet alleen niet rekening te houden met het onderhoud en overige kosten, gemeente belastingen etc wat er ook nog bovenop komt.

Maar stel je it er 5 jaar dan ben je goedkoper uit dan huren was geweest (mits je geen groot onderhoud moet doen) en dan is je huis wrs ook wat meer waard geworden (mits je op goede locatie huurt)

Mijn inziens puur afhankelijk van hoe lang je er gaat wonen, weet je dat nog niet heel zeker huur dan eerst kun je daarna altijd nog kopen. Maar wel doen als je weet dat je er 5+ jaar gaat zitten (al is dat natuurlijk soms moeilijk te zeggen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-09 11:03
In Amsterdam stijgen de huizenprijzen gigantisch op het moment en zijn daarnaast nog heel veel gegadigden. Ik heb al meerdere verhalen gehoord over huizen die 50-75k boven de vraagprijs verkocht werden.

Qua hypotheken, aflossingsvrij is niet echt aantrekkelijk in Nederland. Linear of annuitair zijn tegenwoordig in 95% van de gevallen de opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Ik probeer al een beetje te lezen, maar geraak een beetje in de war van alle informatie. Ik zou graag de verhuis-optie open houden, maar ik zie dat aflossingsvrij €350.000 op 3% rente op dit moment enorm veel goedkoper is dan huren tegen €1500 per maand.
Bij een aflossingsvrije hypotheek krijg je geen renteaftrek. Je moet afbetalen om renteaftrek te krijgen.

Ik heb namelijk een aanbod om 6 maanden als ZZP'er (geen payrolling) aan de slag te gaan voor iets onder de 100 euro per uur in Amsterdam-Sloterdijk.
Hoe lang wil je er blijven wonen? Voor 6 maanden ga je niet alle rompslomp doen om een woning te kopen.

Let ook dat je als ZZP'er 3 jaarrekeningen moet kunnen overleggen aan de bank.
Ik ben op zoek naar manieren om mijn belastingdruk te verlagen. In Engeland is erg geen hypotheekrenteaftrek en zijn de huren vrij laag tegenover de koopprijzen. Ik betaal nu £1720 per maand voor een woning in Londen die ongeveer £600.000 waard is.
Ik denk dat het wonen in Londen je beeld van de woning markt vertekent heeft en ook je beeld van geld. Een woning van 600.000 Britse ponden is hier 700.000 euro (!!!). Die huur van je komt overeen met ongeveer 2026 euro per maand. Dat zijn hele heftige bedragen. De gemiddelde Nederlander doet je dat niet na.

Woonruimte in Amsterdam is vreselijk duur. Voor 200-300.000 koop je binnen de ring hooguit een klein appartement. Iets meer als je in een wijk komt die minder geliefd is.

De woningmarkt in Amsterdam is al oververhit aan het raken. Mensen staan tegen elkaar op te bieden, maar ook eisen verkopers nu bijvoorbeeld dat je geen onder voorbehoud meer mag doen. Redelijk riskant als je de hypotheek niet rond krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:14

Als je 350.000 leent en annuitair aflost dan heb je een maandlast van een kleine 1400 euro. Hiervan is ruwweg de helft aflossing en de helft rente. Je daadwerkelijke kosten komen dan op 700euro. Naast je hypotheek heb je dan nog te maken met eigenaarslasten zoals onderhoud, belastingen, verzekeringen en VVE. Als je rekent met 2% voor deze lasten dan komt er dus nog 580 euro per maand bij. Dat maakt de maandlasten voor kopen iets gunstiger met 1280 tegenover 1500 euro. Maar een groot verschil is dat je aan- en verkoopkosten hebt bij een koophuis. Aankoopkosten zijn al gauw 5% en bij verkoop tik je ook zo een paar procent af. Met je lagere maandlast moet je dus al snel 25 to 28 duizend euro goedmaken. Dat is alleen interessant als je er langere tijd blijft wonen. Tenzij de woningprijzen doorstijgen natuurlijk.

Of de prijzen in Amsterdam redelijk zijn is een andere discussie. Maar als je er met een half jaartje freelancen een ton binnen kunt harken dan denk ik dat er nog wel ruimte tot stijging is. En vergeleken met andere metropole regios (Londen, Barcelona, etc...) zijn de prijzen in Amsterdam helemaal zo hoog nog niet.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:52

LauPro

Prof Mierenneuke®

Voor 350.000 euro ga je niet iets heel bijzonders 'kopen' in Amsterdam, ligt een beetje waar je het zoekt maar voor het gemak ga ik even uit van binnen de ring.

Een paar jaar terug lag de markt op zijn gat maar nu is het weer hoogtij en als makelaars 75 bezichtigingen hebben gehad dan stoppen ze er maar mee. Laat ze maar bieden komt toch wel een goed bod zijn.

Beste kans is een goed klein bureau te vinden die nog goede objecten kan vinden, de grote partijen gaan niets voor je doen als koper, het is aansluiten in de rij, nummertje trekken en bieden.

Verder goed rekeningen houden met VVE's die onder water staan e.d.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09 18:48
hoe denk je die 350k te financieren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Als je écht Amsterdam wilt: overweeg anders ook IJburg (het oosten van de stad). Goedkoper, allemaal nieuwbouw of in ieder geval redelijk recent. Vervoer hier vanuit is op zich goed te doen (je zit zo op de A10 en A1).

Kleine tip: Als je een auto wilt, hou er dan rekening mee dat parkeren een hel is. Als je een woning hebt met gelegenheid (betaald of niet) tot parkeren, dan ben je verplicht dat af te nemen. Dan kom je niet in aanmerking voor een parkeervergunning.

In mijn geval huur ik op IJburg voor kaal 1200 per maand. Als ik een parkeerplek wil betaal ik 105 euro per maand en ben ik verplicht de parkeerplek onder het complex te huren. Een parkeervergunning kom ik dus niet voor in aanmerking, die zou mij 22 euro per maand kosten. Grofweg 5 keer zo duur dus.

Hoe dan ook: ik huur omdat het vrijheid geeft. Onderhoud is niet aan mijzelf en ik heb een maand opzegtermijn, dat geeft veel vrijheid.

Ik wil wel gaan kopen maar ik zou na 5 jaar het liefst Amsterdam achter mij laten. Teveel toeristen, teveel drukte, teveel verkeer, de huizenprijzen zijn bizar gestegen, en willen parkeren is óf duur, óf onmogelijk. En als je een auto hebt sta je grotendeels in de file.

TL;DR: Ik zou Amsterdam overslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
Waarom niet het UK buiten London? Als je je zorgen maakt over belastingdruk en huren/huizenprijzen dan is het overgrote deel van de UK goedkoper dan Nederland en heeft een lagere belastingdruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Londen
Ik werk als ZZP'er. Ik was gisteren bij mijn schoonouders op bezoek en zij betaalden £1100 per maand voor een 2 bedroom appartement in een allochtone buurt in een commuter town ten zuiden van Londen. Dan betaal ik liever £1720 per maand om de Londen-ervaring mee te krijgen. Dat is nog steeds maar een kwart van mijn inkomen, maar ik probeer een goede balans te vinden.

Daarbij is Groot-Londen groter dan een Nederlandse provincie en anderhalf uur reistijd in sommige gevallen zonder dat je buiten zone-3 komt. Daarbij werk ik als ZZP'er, dus vaak contracten van 6 maanden in verschillende locaties in Centraal-Londen en wil ik graag het Londense uitgaansleven een beetje meepakken.

Nederland
Maar ik heb al besloten dat ik terug wil naar Amsterdam-omgeving in Nederland en ook daar een beetje wil genieten van het leven. Regelmatig naar meetups, leuke dingen doen, uitgaan.

Ik vind het alleen belangrijk dat er een goede balans is tussen uitgaven en er iets voor terugkrijgen. Huren heeft mijn voorkeur, omdat ik echt geen vastigheid wil en graag voor werk vrij wil blijven kunnen wonen waar ik wil, maar 52% belasting is ook zoveel zonder hypotheekrenteaftrek.

En wat afschuwelijk veel belastingvoordeel met hypotheekrenteaftrek. https://www.berekenhet.nl...hypotheekrenteaftrek.html

De hypotheekrenteaftrek is voor mij €13.000 per jaar en netto maar liefst €543.33. Wel echt zonde om dat mis te lopen dan.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Cc7qADA.png
gold_dust schreef op maandag 28 november 2016 @ 08:52:
[...]

Waarom niet het UK buiten London? Als je je zorgen maakt over belastingdruk en huren/huizenprijzen dan is het overgrote deel van de UK goedkoper dan Nederland en heeft een lagere belastingdruk.
Ik mis Nederland, ik mis mijn familie. Ik mag de buitenlanders in Londen enorm, hele leuke mensen, maar de meeste Engelsen nooit echt veel mee gehad.

En ik denk dat Londen alleen de moeite waard is om je sociale leven, elke week andere leuke dingen doen, dat is bij mij achteruit gegaan. Het was vroeger elke 2 weken ergens anders met vrienden op vakantie en aardig wat festivals per jaar, leuke tijd, maar nu gewoon werk. De levenskwaliteit in de vorm van propvolle meto's, afschuwelijke kwaliteit huizen in Londen is niet hoog genoeg om er te lang te blijven als je er niets voor terug krijgt.

[ Voor 23% gewijzigd door chronoz op 28-11-2016 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
chronoz schreef op maandag 28 november 2016 @ 15:51:

Ik vind het alleen belangrijk dat er een goede balans is tussen uitgaven en er iets voor terugkrijgen. Huren heeft mijn voorkeur, omdat ik echt geen vastigheid wil en graag voor werk vrij wil blijven kunnen wonen waar ik wil, maar 52% belasting is ook zoveel zonder hypotheekrenteaftrek.
Als ondernemer betaal je geen 52% over je gehele winst, je belastingdruk bij 140.000 zal ongeveer 35% zijn, het ligt een beetje aan je bedrijfsuitgaven.
chronoz schreef op maandag 28 november 2016 @ 15:51:

En wat afschuwelijk veel belastingvoordeel met hypotheekrenteaftrek. https://www.berekenhet.nl...hypotheekrenteaftrek.html

De hypotheekrenteaftrek is voor mij €13.000 per jaar en netto maar liefst €543.33. Wel echt zonde om dat mis te lopen dan.

[afbeelding]
Kan je eigenlijk wel een hypotheek krijgen als je vanuit het buitenland komt (telt je buitenlandse inkomen om een hypotheek te krijgen in NL)
Om een hypotheek te krijgen als ZZP'er moet je namelijk vaak minimaal 2 jaarrekeningen kunnen overleggen.

Ook staat de rente in NL op 2%, als jij dus 16.000 aan hypotheekrente wilt aftrekken zal je een hypotheek moeten hebben van 800.000. Niet onmogelijk natuurlijk maar ik denk dat je ergens een rekenfout hebt gemaakt.

Als je het berekend met een hypotheek van 350.000 dan is je netto voordeel 2132 euro.

[ Voor 69% gewijzigd door Ernemmer op 28-11-2016 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkFire1985
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-02 07:51
Ernemmer schreef op maandag 28 november 2016 @ 15:58:
Ook staat de rente in NL op 2%, als jij dus 16.000 aan hypotheekrente wilt aftrekken zal je een hypotheek moeten hebben van 800.000. Niet onmogelijk natuurlijk maar ik denk dat je ergens een rekenfout hebt gemaakt.

Als je het berekend met een hypotheek van 350.000 dan is je netto voordeel 2132 euro.
Vermoedelijk gerekend met 400.000 (eigen woning forfait van 3.000) en een 30 jaar vast staande hypotheekrente a 3,25% ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Ja, inderdaad. Het lijkt erop dat mijn berekening erg optimistisch was, maar als ZZP'er vragen ze misschien meer rente, omdat ze me niet vertrouwen. Ik zou wel 20% kunnen inleggen voor de hypotheek.

Zou ik een huis voor mijn ouders kunnen kopen om zo optimaal te profiteren van de hypotheekrenteaftrek?

Want dat zou een oplossing zijn voor:
1) Ik profiteer jarenlang maximaal van de HRE, maar ik hoef niet in een vaste plaats te wonen, alleen wel Nederland.
2. Mijn ouders wonen al 25 jaar in dezelfde buurt, dus zij zijn vrij stabiel.

[ Voor 11% gewijzigd door chronoz op 29-11-2016 03:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23-09 05:20
Er zijn voorwaarden aan hypotheekrente aftrek gebonden, zoals alleen aftrekbaar van belastbaar inkomen box 1, huis moet hoofdverblijf zijn etc.

Zie hier bijvoorbeeld: https://www.eigenhuis.nl/hypotheken/hypotheekrenteaftrek

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Ja duidelijk, dat is dan even jammer. Ik huur wel een half jaar en kijk dan opnieuw. :)
Gelukkig als ZZP'er genoeg andere manieren om belasting te besparen.

Bedankt voor de reacties. Er zaten veel goeden tussen. d:)b
Pagina: 1