Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roland_EM25
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:06

Roland_EM25

Steek 'r een infuus in!

Topicstarter
Goedenavond,

Ik heb een korte vraag over de nog aan te schaffen koeling voor mijn huidige build.
Het betreft een skylake systeem met een intel I7 6700k CPU die ik vooralsnog niet wil overclocken, maar wellicht in de toekomst wel.

Waarom een unlocked CPU kopen met vooralsnog geen OC intentie? Met de "Black Friday" hype was de "K" versie van deze CPU goedkoper dan de "non-K versie".

Ik ben nu een beetje aan het kijken naar de juiste koeling voor deze CPU. Ik denk dat het plaatsen van grote koeltorens van meer dan 1kg een beetje overkill zijn in de huidige situatie, maar wat me opvalt is dat er snel wordt gekozen voor waterkoeling of toch de grote monsterlijke koeltorens. wat opzich ook wel te begrijpen is met de doelgroep van de K CPU's.

Het design van noctua spreekt me erg aan, vandaar dat ik daar verder ben gaan kijken en op de volgende 2 opties ben uitgekomen:

Noctua NH-D9L
Met 531gr weegt deze koeler nagenoeg hetzelfde als de intel stock koeler die met de non-K versie van de 6700 wordt geleverd.
http://noctua.at/en/nh-d9l

Noctua NH-U12s
Met 755gr iets zwaarder, maar waarschijnlijk ook wel meer koelvermogen dan de D9L.
http://noctua.at/en/nh-u12s

Beide koelers vallen binnen mijn budget van 50-60 euro max. Maar nu komt de vraag:
Zijn dit geschikte koelers om m'n I7 6700K op stock speeds goed koel te houden onder max load?
Of is er een optie die ik over het hoofd zie die wellicht beter zou passen in mijn situatie?

Alvast bedankt! :)

Desktop: Intel I7 6700k, Corsair AX760, Gigabyte Designare Z170, 16gb DDR4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Zonder overklokken voldoet een koeler van 30 euro ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
De reden om voor zo'n grote koeler te kiezen is dat hij veel stiller kan zijn en toch genoeg koelen ;)

Ligt er dus een beetje aan hoe stil je hem wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een Arctic i32 koelt goed, stil, is semi-passief en veel goedkoper dan een Noctua.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roland_EM25

Roland_EM25

Steek 'r een infuus in!

Topicstarter
Bedankt voor de reacties tot dusver!
Inderdaad ook wel goed om te vermelden wat ik acceptabel vindt qua geluidsniveau ;)
Ik heb een corsair voeding met een fan die niet aan slaat tot een bepaalde load, dus het zou fijn zijn als de koeling wat stiller is.

M'n PC nu komt in de buurt van een stofzuiger qua geluid, dus ik ga er al snel op voor uit.
Als ik het een beetje goed begrijp doen beide Noctua's de job zeker wel, maar is het wat overkill voor mij situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
De Scythe Mugen 4 PCGH edition en Scythe Fuma zijn goede koelers als je stilte belangrijk vindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 23:11
Wil je een goede koeler neem je een noctua, enige merk wat voldoet aan de intel specificaties kwa druk op de socket.

Daarnaast kan je ook andere retention sets aanschaffen bij noctua zodat je door kan naar een nieuwe socket.
Ikzelf gebruik al 5 jaar een noctua nh-d14 hield mijn i5 sandy 4.5 op max 60 graden nu i7 skylake op 4.6 max 65 graden.

Edit"'

http://noctua.at/en/nm-i115x-mounting-kit/specification

Voorbeeldje van gratis upgrade van koeler, mocht je bvb voor een d14/d15 gaan ben je verzekerd van een koeler voor minstens 10 jaar ;)

[ Voor 22% gewijzigd door TRAXION op 27-11-2016 01:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Roland_EM25 schreef op zondag 27 november 2016 @ 01:01:
Ik heb een corsair voeding met een fan die niet aan slaat tot een bepaalde load, dus het zou fijn zijn als de koeling wat stiller is.
Zelfde "trucje" kun je ook prima uithalen met een cpu koeler. Hoe groot het blok staal ook is, "koelen" doe je uiteindelijk door de geabsorbeerde warmte af te voeren dmv ventilatoren. Je kunt b.v. prima instellen dat deze pas aan het werk gaan als de processor een x temperatuur bereikt. Mits je reeds een degelijke airflow hebt kun je een cpu bij licht gebruik prima 'passief' op een acceptabele temperatuur houden.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 23:11
Heb even gegoogled etc en de NH-U12S is zeker een hele goede optie eventueel met een 2de nf12 fan erop en het koelt zelfs beter dan de NH-D15

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Beide kan je op minimale toeren instellen kan je vervolgens alsnog mee gaan renderen. Zonder OC (stil) koelvermogen genoeg.

Het kan goedkoper, maar de kwaliteit van Noctua valt genoeg voor te zeggen, zo ook hun garantie en service mocht je over een paar jaar opeens een nieuwe mounting kit o.i.d. nodig hebben. Ook is de installatie simpelweg prettiger dan de meeste budget koelers. Maar goed, je betaalt overal een beetje voor.

Verder: Pak de U12S als je er ruimte voor hebt, kleiner is enkel aan te raden als dat voor praktische redenen noodzakelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frank1973
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-09 16:49

Frank1973

XBL: Ghostleader1NL

U12S gebruik ik ook icm de i7 6700K goedwerkende stille koeler die super eenvoudig is te monteren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roland_EM25

Roland_EM25

Steek 'r een infuus in!

Topicstarter
Alweer bedankt voor de vele reacties!
Ik denk dat ik voor de Noctua U12s ga, deze valt binnen m'n budget, is stil en het blijkt met de kwaliteit meer dan goed te zitten.

@frank1973, gebruik je de U12s met een enkele koeler of een dubbele? En weet je zo een beetje wat ongeveer je temps zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Enkele fan is zat. Een extra fan is wat betreft koel- en geluisprestaties de moeite nauwelijks waard (2-3C winst), laat staan wat investering betreft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frank1973

Frank1973

Roland_EM25 schreef op maandag 28 november 2016 @ 00:47:
Alweer bedankt voor de vele reacties!
Ik denk dat ik voor de Noctua U12s ga, deze valt binnen m'n budget, is stil en het blijkt met de kwaliteit meer dan goed te zitten.

@frank1973, gebruik je de U12s met een enkele koeler of een dubbele? En weet je zo een beetje wat ongeveer je temps zijn?
Enkele fan, idle 29 graden op stockspeed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roland_EM25

Roland_EM25

Steek 'r een infuus in!

Topicstarter
Vandaag m'n hele systeem in elkaar gezet. Monteren van de noctua koeler was inderdaad een fluitje van een cent.
Fan draait op lage toeren met smartfan van gigabyte, ca 800rpm. Temps idle zijn onder de 30 graden, bij wat office werk een minimale stijging naar 33 graden en ben nu aan het load testen.

Al met al erg tevreden met m'n aankoop!
Nogmaals bedankt voor de adviezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Nu online

Dhrax

Prog Lord

Roland_EM25 schreef op donderdag 1 december 2016 @ 22:45:
Vandaag m'n hele systeem in elkaar gezet. Monteren van de noctua koeler was inderdaad een fluitje van een cent.
Fan draait op lage toeren met smartfan van gigabyte, ca 800rpm. Temps idle zijn onder de 30 graden, bij wat office werk een minimale stijging naar 33 graden en ben nu aan het load testen.

Al met al erg tevreden met m'n aankoop!
Nogmaals bedankt voor de adviezen.
Waarom nog 800rpm ? Ik draai standaard rond de 400-450, fluisterstil en de CPU zit altijd rond de 30-35 graden in Windows. Dit is wel wel een DH15 overigens :)

• Frank1973

Frank1973

Precies, ik heb zelfs op 200 rpm draaien.. onhoorbaar zo
Pagina: 1