pci express bandwidth DMI2.0 vs 3.0 - QPI

Pagina: 1
Acties:

• Ittaidv
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16-11 01:54
Hey allemaal.

Ik ben al een heel tijdje bezig met computers bouwen voor livestreaming. Nu heb ik deze zomer enkele computers gebouwd om te gaan livestreamen gebaseerd op X99 moederborden. In die moederborden steek ik frame grabbers van blackmagic, de zogenaamde decklink kaarten, met als bedoeling zo veel mogelijk HD of 4k signalen te kunnen binnentrekken.

Theoretisch leek x99 een goeie keuze, als je enkel op het aantal pcie lanes afgaat, nu kom ik er echter achter dat die architectuur DMI 2.0 gebruikt, wat de bandwidth beperkt tot 20 gb/s. Dat merk je ook, vanaf een 8-tal hd streams begint het systeem onstabiel te worden, gaat de verwerkingssnelheid omlaag en krijg ik uitval in audio.

Ik had maw beter gekozen voor een goedkopere chipset als z170 die wel DMI 3.0 gebruikt en waar ook moederborden met plx chips voor gebruikt kunnen worden.

Best frustrerend, want ik heb 7 000 euro uitgegeven aan hardware om 2 nagelnieuwe computers te bouwen, die uiteindelijk niet echt voldoen gezien de interne bandwidth caps.

Nu verwijt ik mezelf niet echt iets. Wat ik probeer is iets waar je amper info over kan vinden, en wat aardig in de buurt komt van supercomputers bouwen. Ik ben maar een simpele leek op dat vlak, en ben te generalistisch om op computer gebied zo diep te gaan.

Nu was ik eens verder aan het lezen en studeren over het onderwerp (ik kende geen zak van chipsets) en kwam ik de x58 chipset tegen.

Da's een oudere chipset, maar ze leek me redelijk interessant. Eerst en vooral omdat oudere x58 gebaseerde servers massaal gedumpt worden aan waanzinnig lage prijzen (quad cpu moederbord + processors voor minder dan 500 euro). Maar vooral ook omwille van het feit dat die architectuur enkel QPI gebruikt.

Als ik het goed voorheb, is DMI 2.0 20 gt/s en kan je met DMI 3.0 en een plx chip aan iets van een 36 gt/s geraken.

Met een quad cpu setup op x58 zou je echter net iets hoger kunnen uitkomen als ik het goed begrijp:

Elke processor zou 1 qpi link vrij hebben van 25.6 gt/s, waarvan de helft gebruikt kan worden (is bi directioneel), wat met 4 processoren zou uitkomen op 51.4 gt/s en dus sneller zou zijn dan wat er nu op de markt is.

Dus vandaar de vraag:

Wat is het snelste voor mijn toepassing, zodat ik de meeste videostreams tegelijk kan verwerken?

1: z170 moederbord met een plx chip

2: x58 moederbord met 4 of zelfs 8 processors via QPI

3: wachten op z 270 in Q1 2017

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:51
Je verhaal komt nogal klok/klepel over. De X58 chipset is een consumenten variant, die zul je niet op dual en quad borden vinden. Bij een X99 chipset heb je tot 40 PCIe 3.0 lanes beschikbaar direct vanuit de cpu, bij de X58 gaat het eerst via een QPI link naar de chipset die vervolgens maximaal 36 PCIe 2.0 lanes heeft, veel minder bandbreedte dus. 'k Zou als ik jou was eerst eens uitzoeken waar je bottleneck nu zit, want denk niet dat het in de bandbreedte van je kaarten zit.

[ Voor 2% gewijzigd door Nielson op 26-11-2016 19:42 . Reden: Dual X58 bestaat wel zie ik ]