Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darius
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:04
Voor web development ben ik op zoek naar een nieuwe laptop om Arch Linux op te kunnen draaien. Mijn oog is dus op deze twee gevallen maar ik kan geen keuze maken. Dit zijn de specs die ik gedachte had:

Lenovo T460s
  • Intel Core i5-6200U
  • 2560x1440 display
  • 20 GB RAM
  • 512 GB PCIe-NVMe SSD
  • € 1869
Dell XPS 15
  • Intel Core i7-6700HQ
  • 3840x2160 display
  • 16 GB RAM
  • 512 GB PCIe-NVMe SSD
  • € 1891
Dell voordelen:
  • Snellere quad core CPU. Omdat ik voornamelijk met Docker werk kan dit zeker voordelig zijn
  • Hogere resolutie, alhowel er op 15" niet echt veel verschil is tussen 2560x1440 & 3841x2160)
  • Er past meer geheugen (32GB) in
Lenovo voordelen:
  • Beter bouw kwaliteit
  • Beter support
  • Beter keyboard
  • Accu gaat langer mee
Heeft iemand ervaring met allebei de machines? Mis ik iets? Welke raad je me aan te kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Als je toch je laptop in een docking station klikt, dan maakt het mindere keyboard van de Dell ook niet zoveel uit.
Bij een keuze tussen de i5-6200U en i7-6700HQ, moet je eigenlijk altijd voor de i7 kiezen.
Qua RAM maakt het niet zoveel. Alhoewel dit natuurlijk afhankelijk is wat je precies doet. Maar kan me niet voorstellen dat je de komende jaren 32GB nodig zult hebben.
En inderdaad, de schermresolutie maakt niet zoveel uit.

Echter, je vergeet trouwens te melden dat de Lenovo T460s maar 1,4Kg weegt en de Dell XPS 15 weegt 1,7kg. Dat vind ik een behoorlijk groot verschil.

Daarnaast ben ikzelf fan van de Lenovo Thinkpad serie en ik zou altijd voor een Thinkpad kiezen. Echter niet voor deze Thinkpad. Ik zou op zoek gaan naar een betere T460s met een betere i5 of eigenlijk gewoon een i7. Ook als deze iets duurder is dan de Dell XPS 15. Kijk trouwens ook naar de X1 serie van de Thinkpad serie.
Bijvoorbeeld deze:
pricewatch: Lenovo ThinkPad X1 Carbon 20FB003RMH
Deze laptop is zelfs 1,17kg :)

Of deze:
pricewatch: Lenovo ThinkPad X1 Yoga 20FQ0041MH
Tablet/Laptop

[ Voor 17% gewijzigd door silmaril8 op 26-11-2016 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darius
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:04
Hiernaast heb ik nog een Desktop met een i7, dus een docking station zal ik niet gebruiken. Dit laptop is puur voor die paar keer dat ik bij een klant zit of op locatie iets moet ontwikkelen. 32GB Is trouwens niet ondenkbaar op langer termijn als je met vms werkt. Maar is nu nog nice to have.

Gewicht boeit me niet zo heel veel, het gaat me meer om de bouwkwaliteit, heb al meerdere horror verhalen over Dell gehoord. Ik vind coil whining of screen bleeding niet acceptabel als ik 2k uit geef, helemaal niet dat ik mijn laptop meerdere keren terug moet sturen.

Bij Lenovo kost een i5-6300u 130 euro meer en een i7 300. Is dat de meerprijs waard qua performance? Dan heb je nog steeds een dual core cpu namelijk.

Dus de keuze is, dell met een betere cpu en de kans dat je hem terug moet sturen of een Thinkpad dat beter gebouwd is maar met een mindere cpu.

Qua de X1 of Yoga, hoe verhouden die zich mbt tot bouw kwaliteit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Darius schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 13:54:
Lenovo voordelen:
  • Beter bouw kwaliteit
  • Beter support
  • Beter keyboard
  • Accu gaat langer mee
De kunststof behuizingen van Lenovo gaan snel achteruit als je de laptop veel meeneemt. Ik had een Lenovo workstation een paar jaar geleden en die ging al snel slijtagesporen tonen en zelfs barsten in de behuizing na zes maanden. Ik was daar erg in teleurgesteld. De bouwkwaliteit van Lenovo is niet meer wat het vroeger was.

De Dell XPS 15 heeft de betere specs, je hebt dan ook een volwaardige mobiele i7. Geen ULV model zoals bij Lenovo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Persoonlijk zou ik voor Lenovo gaan. Misschien is het gevoelskwestie maar zoals het geheugen, ik denk namelijk dat je nog boven de 16 Gb werkgeheugen erbij kan prikken.
Er zijn twee accu's in verwerkt waardoor je kan hotswappen terwijl je op de batterij werkt.
Ook vind ik het toetsenbord is beter dan van Dell.
Onderdelen van Lenovo zijn beter verkrijgbaar (zie mijn Lenovo T42 uit 2004 waar ik nog een 9-cell batterij voor kocht).
Alleen zou ik wel voor een T460P (performance) gaan ipv de T460S als je meer power nodig hebt want die gaat wel tot geloof ik 32 Gb werkgeheugen.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Niet online
Ik heb al 5 jaar lang Lenovo Thinkpad laptops voor eigen gebruik en bij mij zijn er nog nooit krasjes, deuken, scheuren of vage plekken op de behuizing geweest. Daarnaast waren al die laptops nog net zo stevig als op hun eerste dag van gebruik.
Daarentegen, op m'n werk gebruiken we Dell Latitude laptops en je ziet toch een redelijk verschil met de behuizing van een Latitude laptop en een Thinkpad laptop.
Natuurlijk is de behuizing van de Latitude niet hetzelfde als de behuizing van de XPS, maar als ik zowel de Thinkpad als de XPS topics en reviews doorlees, dan bevestigt dat toch mijn conclusie dat een Thinkpad nog steeds de beste keuze is (qua behuizing).

Bij de Dell heb je natuurlijk wel echt een betere processor, dus als snelheid je voornaamste reden voor de laptop is, dan zou ik wel gewoon voor de Dell gaan. Maar zoals gezegd, kijk rond naar Thinkpads met een i7 processor. Die zijn dan wel iets langzamer dan die 6600HQ cpu, maar nog steeds snel genoeg.

En zoals je zelf al zei: garantie / support van Lenovo is een groot pluspunt en is in mij ogen ook superieur ten opzichte van de support van een Dell, wat echt enorm slecht is (kijkende naar mijn eigen ervaring met de support van Dell betreffende onze werk laptops).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23:29
Welke Thinkpad heb je dan het over?
Op mijn werk hebben we o.a. een E540, L540, T540, S540, Yoga 14 en zelf heb ik de 1e gen. Yoga.
De aluminium/magnesium Thinkpads zijn stevige apparaten, maar de kunststof Thinkpads (E, L, T) zijn toch echt een stuk minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Niet online
wappiewappie schreef op zondag 27 november 2016 @ 21:57:
Welke Thinkpad heb je dan het over?
Op mijn werk hebben we o.a. een E540, L540, T540, S540, Yoga 14 en zelf heb ik de 1e gen. Yoga.
De aluminium/magnesium Thinkpads zijn stevige apparaten, maar de kunststof Thinkpads (E, L, T) zijn toch echt een stuk minder.
De T-serie heeft altijd een zeer sterke behuizing gehad (combinatie van magnesium en carbon-fiber) en heeft dat ook bij de laatste uit deze serie (bv de T460s). Zie deze review:
A complex material mix of magnesium and carbon-fiber reinforced plastic -- which can, by the way, convince with a surprisingly sophisticated tactile feel -- ensures that the chassis does not warp a lot even under heavy pressure.
Dit geldt trouwens ook voor de X1 Carbon serie.

Alleen de E en L serie hebben dus een kunststof behuizing, de T serie niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23:29
Klopt de T460s heeft wel een aluminium behuizing, maar dat geldt dus niet voor alle T-series.
De T540 is overduidelijk van kunststof. Dan is het leuk dat er een aluminium kooiconstructie in zit, maar als vervolgens de behuizing bij de naad los laat, heb je daar niet zoveel aan.

[ Voor 28% gewijzigd door wappiewappie op 29-11-2016 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Niet online
De T450s uit de vorige serie had ook eenzelfde soort chassis. Klik:
At a first glance, the functional design might have the dubious charm of plain plastic, but the case is based on a high-end light metal skeleton made from aluminum and magnesium. The lid was even reinforced by carbon fibers.
Misschien dat de T540 wat slechter was, de laatste in de serie (in ieder geval de T460s en T460p) heeft gewoon een supersterke behuizing en dat is ook 1 van de 2 laptops waar de TS uit wilt kiezen.

Maar goed, dit alles wordt een beetje off-topic.
Pagina: 1