Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

mITX game pc FHD max €1000

Pagina: 1
Acties:

• dorfl123
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 25-09-2022
Hallo!

Na ongeveer 7 jaar is de rek er toch wel uit en dus tijd voor een nieuw systeem!
Ik merk dat ik graag weer wat meer wil gaan gamen en mijn huidige beestje trekt het niet meer op wat hogere settings. Zou graag min. 60 fps op max/ ultra willen, maar dat is misschien voor sommige titels niet haalbaar. Dus ik heb de mini itx vanuit de BBG genomen als basis en hier en daar wat extra's gekozen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen (1080p): LOL/HoTS, Witcher series, Dark Souls series, Dishonored 2, Shadow of Mordor, Bioshock series
Werk: Niet heel relevant, voornamelijk via web omgeving. Dit trekt mijn huidige setup (uit 2009) ook nog.
Privé: Beetje surfen, excel sheets met macro's, Soap UI. Dus geen videobewerking etc.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Max €1000 incl. verzendkosten, assemblage doe ik zelf.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Scherm (1080p/ 75Hz, IPS, DP/HDMI)
Toetsenbord en muis
Externe harde schijf 1 TB

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alles behalve de randapparatuur.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel CPU, 16GB Ram

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het liefst zo stil mogelijk, laag energieverbruik, klein (was voorheen mITX) ivm beschikbare ruimte. Qua uiterlijk enkel de kast is een voorkeur, maar ook dat is relatief wanneer er goede argumenten zijn om een andere te nemen (kwaliteit).

Daarnaast verwacht ik een levensduur van ongeveer 6 jaar dus zeker toekomstbestendig. Ik zal niet op korte termijn (binnen 2 jr) gaan switchen naar 1440p/ 4K en ook niet naar de 144Hz. Wanneer ik die switch ga maken, zal ik bepaalde componenten moeten vervangen maar dat is prima.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?
Een laatste check of alles klopt en suggesties voor alternatieven.
Daarnaast een oordeel of het een (te ruime) overkill is aangezien mijn huidige lijst is samengesteld op:
a) Langere levensduur
b) Zo min mogelijk upgraden tenzij er sprake is van een andere resolutie.

En dan natuurlijk het "wat heb je zelf gevonden":

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Tray€ 213,-€ 213,-
1Gigabyte GA-H110N€ 77,-€ 77,-
1Gigabyte GeForce GTX 1060 Mini ITX OC 6G€ 277,01€ 277,01
1Fractal Design Define Nano S Zwart€ 60,95€ 60,95
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 19,99€ 19,99
1Arctic Freezer i32€ 27,95€ 27,95
1Crucial CT2K8G4DFD8213€ 85,-€ 85,-
1Corsair CX450M€ 53,95€ 53,95
1Crucial MX300 m.2 525GB€ 126,-€ 126,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 940,85

Build na suggesties:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Tray€ 212,19€ 212,19
1Gigabyte GA-H110N€ 77,-€ 77,-
1Asus TURBO-GTX1060-6G€ 296,45€ 296,45
1Fractal Design Define Nano S Zwart€ 60,95€ 60,95
1Phanteks 4-Pin Y-Split Cable€ 2,64€ 2,64
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 39,95€ 39,95
1Arctic Freezer i32€ 27,95€ 27,95
1Crucial CT2K8G4DFD8213€ 85,-€ 85,-
1Corsair CX450M€ 53,95€ 53,95
1Crucial MX300 m.2 525GB€ 126,-€ 126,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 982,08

Alvast ontzettend bedankt!!

Groetjes,
Arjan :w

[ Voor 24% gewijzigd door dorfl123 op 27-11-2016 11:36 . Reden: build met suggesties toegevoegd ]

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 21:02
de videokaart die je hebt gekozen gaat het een beetje warm krijgen in de kast die je hebt uitgekozen. het is een prima kastje die define nano s, maar de afstand tussen de voeding en de videokaart is niet zo groot en van die korte gpu's zoals de gigabyte mini itx zitten dan met hun fan in een nogal benauwde plek. je specificaties zijn goed en er valt weinig aan te merken, maar ik zou voor de grafische kaart gaan voor de https://tweakers.net/pric...sus-turbo-gtx1060-6g.html
deze kaart hangt met zijn fan bij de voeding vandaan en heeft zo meer dan genoeg ademruimte. in situaties zoals deze zijn blower style kaarten zoals deze net wat idealer

de kast die je hebt uitgekozen heeft 2 casefans en je moederbord heeft maar 1 case fan aansluiting. met een splitter kun je dit probleem echter makkelijk verhelpen. pricewatch: Phanteks 4-Pin Y-Split Cable

[ Voor 32% gewijzigd door youridv1 op 26-11-2016 22:33 ]

• dorfl123
Dankjewel!
Dit zijn dus exact de dingen waarom ik zo blij ben met dit forum :)

Splitter lijkt me een goed idee aangezien moederborden met meerdere casefans veelal duurder uitvallen dan een losse splitter + verzendkosten.
Videokaart produceert wel wat meer dB en dat scheelt dan weer een paar graden iets wat de levensduur ten goede komt.

Overweging: Misschien de kast / form factor (en dus mobo) aanpassen naar uAtx, alleen de vraag is of dat bovenstaande problemen zou verhelpen.

Verwijderd

Met koeling van videokaarten in de Nano S heb ik geen negatieve ervaringen. Al is de ruimte tussen de videokaart en de voeding niet groot, het is voldoende voor een goede koeling. Wel adviseer ik een videokaart met dualfan zoals de pricewatch: Gigabyte GeForce GTX 1060 WINDFORCE OC 6G. Is koeler en stiller.
Het Gigabyte heeft een wat magere uitrusting wat betreft de stroomvoorziening en de netwerkcontroller. Van het laatste is een Intel een betere keuze tov de Realtek. Wil je bij ITX blijven is de pricewatch: Asus B150I PRO GAMING/AURA een interessant bord. Goede stroomvoorziening, Intel netwerkcontroller en betere audiochip.

• youridv1
YouTube: Are Blower Fan Video Cards Actually Better in SFF Cases? deze video onderzoekt het blower style in de nano s verhaal

• dorfl123
hmmm interessante video en ook het Asus Mobo vind ik erg interessant!

Nu moet ik wel zeggen dat ik de comments / ervaring van ACB2401 op dit forum altijd bijzonder evenwichtig vind. Lastig! Aan de ene kant heb ik het gevoel dat het de langdurigheid van het systeem ten goede komt wanneer ik een blower style gpu neem en aan de andere kant denk ik ook dat ik weg zou komen met de dualfan set up die wordt aangeraden. De vraag is alleen, hoe zeker ben ik hiervan.. zeker genoeg om mogelijk de investering te verknallen?

Nu zijn de onderdelen in de video wel significant anders dan mijn setup, dus in hoeverre deze test representatief is blijft dan ook een vraag. In dit soort situaties ben en blijf je afhankelijk van reviews en ervaringen van anderen.

Even een vraag die ik wil meenemen in mijn keuze:
Misschien toch maar een andere form factor / case. Zou dat het probleem verminderen/ laten verdwijnen?

Vind het namelijk lastig om deze keuze te maken...

• wetsteyn
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-03 10:11

8*250wp Garage 12*290wp Zolder

• Progeny
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-06-2021
Hij krijgt hier toch echter een passender advies.

Er zou overigens al een splitter voor 2 fanheaders bij de kast moeten zitten althans volgens Fractal zelf.

[ Voor 52% gewijzigd door Progeny op 28-11-2016 14:42 ]

• youridv1
dorfl123 schreef op zondag 27 november 2016 @ 17:22:
hmmm interessante video en ook het Asus Mobo vind ik erg interessant!

Nu moet ik wel zeggen dat ik de comments / ervaring van ACB2401 op dit forum altijd bijzonder evenwichtig vind. Lastig! Aan de ene kant heb ik het gevoel dat het de langdurigheid van het systeem ten goede komt wanneer ik een blower style gpu neem en aan de andere kant denk ik ook dat ik weg zou komen met de dualfan set up die wordt aangeraden. De vraag is alleen, hoe zeker ben ik hiervan.. zeker genoeg om mogelijk de investering te verknallen?

Nu zijn de onderdelen in de video wel significant anders dan mijn setup, dus in hoeverre deze test representatief is blijft dan ook een vraag. In dit soort situaties ben en blijf je afhankelijk van reviews en ervaringen van anderen.

Even een vraag die ik wil meenemen in mijn keuze:
Misschien toch maar een andere form factor / case. Zou dat het probleem verminderen/ laten verdwijnen?

Vind het namelijk lastig om deze keuze te maken...
Je zou voor micro atx kunnen gaan als je voor een andere form factor wilt kiezen, maar toch klein wil blijven. De pricewatch: Fractal Design Define Mini C is niet erg veel groter dan de define nano s en behoudt toch het simplistisch mooie uiterlijk van de define series (zelf heb ik een define s window). Door voor micro atx te gaan heeft je gpu zat ademruimte en komt die windforce oc versie die ACB2401 adviseerde beter tot zijn recht en zal in deze situatie ook stiller en koeler zijn dan de asus turbo.

Een passend micro atx bordje komt dan wel van pas natuurlijk:
pricewatch: ASRock H110M-DVS R2.0
T is geen goed uitziend moederbord, maar je hebt geen window dus waarom niet. Er zitten zelfs 2 casefan headers op, zodat je geen splitter nodig zult hebben voor het verbinden van de 2 meegeleverde fans van de define mini c
Pagina: 1