Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Linksys E2500 coax access modem.

Pagina: 1
Acties:

• Theo-Hof
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21-04 10:18
Bij ons op de camping zijn afgelopen jaar deze coax acces moden geinstalleerd. (http://maxcoax.nl/Shop/#!...1024/offset=0&sort=normal
We hebbe )
We hebben veel problemen mee, ingelogde computers en tableds enz. worden regelmatig uitgegooid.

Deze modem werkt op de software van Linksys E2500, Broaddcom BMC5357 chip rev. 2 , 530 mhz.
Wij denken dat deze modem niet geschikt is voor een camping, zitten toch al gauw tussen de 50 en 100 gebruikers op 1 mast.
De leverancier heeft de 5ghz al uitgeschakeld, die zou de 2,4 ghz storen. (raar verhaal).
Wie kan er meer over vertellen?

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
In ieder geval de 5ghz inschakelen en bij voorkeur een eigen ssid geven zodat je weet waar je mee verbind. Over de rest is moeilijk iets te zeggen zonder meer info over hoe de rest van het netwerk eruitziet. Waarom hebben ze voor Moca gekozen?

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wij denken dat deze modem niet geschikt is voor een camping, zitten toch al gauw tussen de 50 en 100 gebruikers op 1 mast.
De problemen hebben niets met de MoCA-functionaliteit (Ethernet-over-Coax) te maken en alles met de WiFi :o

Met een consumer-grade AP mag je blij zijn als je 20 gelijktijdige gebruikers kunt bedienen. Met niet idioot dure zakelijke oplossingen kun je dat misschien naar 30 oprekken, maar dan is het echt over als je een goede ervaring wilt leveren.

Het probleem is niet eens de totale throughput of de CPU load van de AP, maar puur de overbelasting van het medium (de lucht) met de overhead van zoveel verbindingen tegelijk in de lucht te houden.

Je hebt met dit soort aantallen twee opties:

1) de WiFi cells verkleinen totdat je aan max 25 a 30 komt per mast. Dus flink wat AP's bijplaatsen op andere masten.
2) een forse upgrade doen naar echt high-end AP's die wel dit soort aantal aankunnen door allerlei truukjes (hardwarematige antenna arrays etc), maar met bijbehorend prijskaartje.

Je wilt ook load balancing tussen AP's kunnen doen om te zorgen dat als de ene teveel gebruikers heeft en het AP ernaast vrijwel leeg is, de clients aan de rand een schop krijgen richting de lege AP. Daarvoor heb je WiFi management nodig.

Je zegt niet hoeveel masten je nu van deze apparaten voorzien hebt, maar als ik even uitga van twee (meest gunstige/voordelige geval), dan zou je om een goede dienst te leveren dus ofwel twee high-end outdoor AP's nodig hebben, bijv Ruckus Zoneflex T3xx, danwel zes mid-range outdoor AP's, bijv Ubiquiti UniFi Outdoor. Helaas zijn die laatste 2.4GHz-only... (en de UniFi AC Outdoor is dermate veel duurder dat je dan net zo goed voor Ruckus kunt gaan).

En dan het prijskaartje - zo'n Zoneflex T300 kost EUR 1300/stuk, een UniFi Outdoor kost EUR 150/stuk. Dan heb je het dus over EUR 2300 voor de Ruckus oplossing excl wat dan ook nodig is om het te voeden (mogelijk kun je MoCA deel van je huidige apparaten hergebruiken), bij de UniFi kom je uit op EUR 900, maar dan moet je dus alsnog MoCA of iets anders naar de vier nieuwe locaties zien te krijgen. Uitgaande van een optie als Hirschmann's MOKA-32 kost dat incl kabels erheen allicht EUR 100/paal, dus dan heb je het over EUR 400 erbij, dus EUR 1300 in totaal.

Daarnaast: wat voor een beunhazen zijn die maxcoax.nl? :X

De site is "in opbouw", de apparaten "binnenkort beschikbaar", maar het geheel is de afgelopen 3 jaar niet geupdate... :/

Ik zou die lui voor geen meter vertrouwen op basis van zowel de site als de onzinnaamgeving ("coax access modem" voor een MoCA bridge met ingebouwde AP 8)7 ). Dat ze 5GHz uitschakelen omdat het 2.4GHz stoort betekent ofwel dat ze ondeugdelijke apparatuur leveren danwel dat ze werkelijk geen idee hebben van waar ze mee bezig zijn (of beide). Anno 2016 iets leveren op basis van een Linksys E2500 is al een enorme red flag - we hebben het over een low-end consumer-level apparaat van vier jaar oud, dus waarvan je al blij mag zijn als het 20 gelijktijdige clients kan bedienen :(

Mag duidelijk zijn dat jou iets verkocht is wat nooit in staat zal zijn te voldoen aan de eisen die je stelt. Ik denk eerlijk gezegd dat je vooral een andere networking dienstverlener nodig hebt...

Oslik blyat! Oslik!

• Theo-Hof
We hebben 25 masten op de camping staan, een gedeelte in het bos gebied, daar niet zo veel problemen.
Op de velden veel problemen waar ook veel mensen zijn in de piek weken.
Wij stappen nu ook af van deze leverancier, is een een mans bedrijf. Wij hadden ook geen vertrouwen meer in.
Dit is het laaste contact dat we gehad hebben,

CNMA firmware

Begin juli 2016 hebben alle CNMA’s, CPU Broadcom BCM5357 chip rev 2, een firmware upgrade gehad.

Voorgaande versie in Tomato werd vervangen door het geavanceerde DD-WRT v24-sp2 (25-03-2013) std-usb-nas - build 21061.

Koude herstart bij eventuele overload werd daarmee overbodig.

We verwachten komend voorjaar een nieuwe update, waarvan de Beta versie inmiddels wordt getest.

De huidige door geteste versie heeft momenteel de voorkeur.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
dion_b heeft het al aangegeven: De basis is niet goed.

Wat betreft de Unifi reeks: Er komt een Unifi AC-M aan. Deze kun je eventueel op een sectorantenne aansluiten.

In alle gevallen moet je iets goedopzetten, waarbij een managed iets zeker handig is om de load te verdelen tussen de AP's.

Je hebt aangegeven dat er 20+ masten zijn, met op piekmomenten 2000+ devices
Ja dat vragen wij oms ook af, ze zijn afgelopen voorjaar in de masten gemonteerd. Ik ben er toevallig achtergekomen welk type routers in de masten zaten. Monteur had zijn laptop aan laten staan. zodoende had ik de inlogcode.
Vandaaruit kon ik alle gegevens aflezen.
We hadden afgelopen seisoen veel mensen die van internet werden afgegooid of niet in kunnen loggen. Camping heeft 500 plaatsen en 20 masten. In hoogseisoen zijn er ongeveer 4000 tot 5000 mensen. De helf heeft wel een mobiel of laptop of zo iets. Dus tel maar uit wat er op de masten komt.
Volgens de leverancier moet dat makkelijk kunnen.
Bron: https://www.circuitsonline.net/forum/view/134563

Laat ze maar een demo geven, ik wil wel eens zien hoe hun 2000 clients op 20 antieke linksysjes met DDWRT stabiel krijgen.

Het hobbygehalte is wel extreem hoog. Monitoren ze ook met een paar Arduino's die ze aan elkaar solderen?

De enige manier geeft dion_b al aan: cellen verkleinen. Dus segmenteren en 'kleine' stukjes per AP dekken. Da's precies waar sectorantenne's voor bedoeld zijn :)

• Theo-Hof
We zitten te denken aan een eezo systeem van Hemmink, www.eezo.nl

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14:57

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Dit klinkt echt amateur consumenten prut :( :( .
Ga naar verschillende goede netwerkbedrijf en laat ze een offerte maken. Zorg voor kleine gebieden met ma 30 clients en zorg voor een goed beheersysteem dat voor roaming en load balancing. Reken maar op minimaal 10* zo veel ap's. 10* is misschien wat veel, maar het zullen er wel veel meer moeten worden.

Een simpel sommetje:

Je hebt 2500 wifi apparaten. Dat wil jer verdelen over ap's met 25 apparaten per ap. Dan kom je uit op 2500/25=100 ap's.

Ik denk dat unifi mesh pro ook wel zou kunnen.
product: Ubiquiti UniFi AC Mesh Pro
Unifi is goed te beheren met de unifi router en switches in 1 controller op pc/server/cloud key. Ik zou wel een server aanraden wegens het enorme verkeer.
Zorg voor 2.4 en 5 Ghz op aparte namen en het liefst iets als wpa2 Enterprise of een vergelijkbaar inlog systeem met toegangsrechten.

[ Voor 43% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 26-11-2016 23:43 ]

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• Theo-Hof
We hebben 500 plaatsen op de camping met gemiddeld 4 personen, in het weekend bezoek.
Dus in de piekdagen zitten we rond de 2500 tot 4000 personen. 75% heeft een of ander apparaat met wifi aan staan wel of niet ingelogd.
Apparaten die niet zijn ingelogd via voucher, wat vergt het van de accespoint.
Welke merken zijn goed en hoeveel actieve gebruikers kan zo'n accespoint aan?
Uitgaande in de toekomst het streamen steeds belangrijker word.
Op dit moment een straalverbinding van 80/80 mb verbinding.
Binnenkort wat glasvezel aangelegd 500/500 mb door Cogas.
We willen op de toekomst voorbereid zijn.
We willen iedereen 1mb gratis internet aanbieden, wil men hoger dat kan door bijbetaling om zodoende het internet stabiel te houden.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Theo-Hof schreef op zondag 27 november 2016 @ 10:55:
We hebben 500 plaatsen op de camping met gemiddeld 4 personen, in het weekend bezoek.
Dus in de piekdagen zitten we rond de 2500 tot 4000 personen. 75% heeft een of ander apparaat met wifi aan staan wel of niet ingelogd.
Dat zijn grote aantallen die vragen om een serieuze, professionele oplossing.
Apparaten die niet zijn ingelogd via voucher, wat vergt het van de accespoint.
Wel of geen voucher maakt niets uit. Eigenlijk heb je drie categorieen die relevant zijn voor capaciteit:

1) WiFi staat aan, niet verbonden met een netwerk.
2) WiFi staat aan, verbonden met een netwerk, maar zendt/ontvangt niet actief data.
3) WiFi staat aan, verbonden met netwerk en communiceert actief.

Bij grote aantallen devices per cel gaat puur de hoeveelheid ruis die ze allemaal samen genereren, ook al zijn ze nergens mee verbonden, dominant worden. Dat is onafhankelijk van gebruikte type AP en belangrijkste reden om je cellen klein te houden.
Welke merken zijn goed en hoeveel actieve gebruikers kan zo'n accespoint aan?
Heel eerlijk: ik denk niet dat je dit zelf moet gaan kiezen. Je moet eerder een professionele partij kiezen die daadwerkelijk weet waar ze mee bezig zijn (helaas lijkt de bestaande leverancier dat nadrukkelijk niet :'( ) en de keuze aan hardware aan hen over te laten.

Gezien aantal gebruikers kom je in het speelveld van de echt grote jongens, bedrijven als Aerohives, Alcatel-Lucent, Aruba Networks, Cisco en Ruckus. Het is absoluut mogelijk om met 'goedkoper' spul (lees: niveau Ubiquiti, niet het houtje-touwtje zooi waar jullie nu me opgescheept zitten) iets werkends te maken, maar zorg dat je naast hardware ook opzetten en beheer van het netwerk meeneemt in de kostenraming.

Er zijn flinke verschillen in aantallen gebruikers per AP die ze adverteren en wat ze daadwerkelijk aankunnen. Ook hier: een goede installatiepartij kent z'n apparatuur en weet wat echt haalbaar is. Meer gebruikers per AP hoeft niet per definitie beter of goedkoper te zijn, het gaat om het totaalplaatje. Persoonlijk blijf ik fan van kleine cellen, juist bij grote installaties.

Extreem voorbeeld: als je WiFi in een voetbalstadion wilt uitrollen moet je honderden AP's met richtantennes gebruiken die elk maar een klein cirkeltje van het publiek dekken. Ik heb wel eens offertes gezien van drie van de bedrijven die ik hierboven noemde voor een stadion waar 35k mensen in pasten en waar men streaming video wilde kunnen aanbieden aan elke bezoeker die dat wilde. De meest optimistische offerte beweerde met 200 AP's de boel te kunnen dekken, maar er is uiteindelijk gekozen voor 400 AP's op basis van max 1/2 van de mensen actief bezig, en de mogelijkheid om meer AP's te plaatsen als meer mensen de dienst gingen gebruiken.

Jouw camping is groot, maar gelukkig lang niet zo uitdagend als zo'n stadion, maar het feit dat ze voor 17500 gebruikers 400 AP's nodig hadden, dus gemiddeld 44 gebruikers per AP, en geen van de offertes uitging van meer dan 90 gebruikers per AP, zelfs met echt duur high-end spul, kun je als indicatie nemen. Trouwens, de AP's die gekozen zijn op basis van 44 gebruiker per AP worden geadverteerd met ondersteuning tot 250 gebruikers. Neem dergelijke beweringen dus met grote korrel zout.
Uitgaande in de toekomst het streamen steeds belangrijker word.
Op dit moment een straalverbinding van 80/80 mb verbinding.
Binnenkort wat glasvezel aangelegd 500/500 mb door Cogas.
We willen op de toekomst voorbereid zijn.
Dat is verstandig. Ook hier: laat je ook hierin adviseren door de partij die je netwerk gaat aanleggen. Een netwerk is een keten, het geheel is exact even sterk als de zwakste schakel. Het heeft geen zin een enorm dikke pijp op één plek aan te leggen als de data even verderop over een schoenveter moet.

"Op de toekomst voorbereid zijn" betekent ook het besef dat het geen eenmalige investering is. Waar de coaxkabels die je al hebt liggen (voor TV neem ik aan) jarenlang mee kunnen zonder vervangen te hoeven worden en je ze zelfs voor extra diensten (nu WiFi dus) hebt kunnen gebruiken, ga je je WiFi-spullen over veel minder tijd af moeten schrijven. Exact wat haalbaar is, is een tweede, maar ik zou zeker niet rekenen op een zinnige levensduur van meer dan vijf of zes jaar als je je WiFi als verkoopargument wilt voeren.
We willen iedereen 1mb gratis internet aanbieden, wil men hoger dat kan door bijbetaling om zodoende het internet stabiel te houden.
Wat bedoel je exact met "1mb"? Hoofdletters zijn bij netwerken belangrijk (1B = 8b) en de eenheid ook. Heb je het over 1MB aan datagebruik of 1Mbps bandbreedte continu?

Ik zou sterk afraden om met datalimieten te proberen te werken. Dat bijhouden kost geld, zorgt voor irritante discussies met gasten en garandeert tenslotte nog steeds niet dat alle 2000 gasten niet tegelijk op piekmoment hun data op proberen te maken :o

Bandbreedte tot X (bijvoorbeeld 1Mbps) beperken werkt veel beter. Je noemde even verderop streaming. Bedenk dat je met 1Mbps niet/nauwelijks kunt streamen, dus je moet dan bewust de betaalde upgrade richten op mensen die willen streamen - maar juist als je er extra geld voor vraagt moet je het ook kunnen leveren.

Hou bij de business case ook rekening met 3G/4G: als de WiFi die je levert niet significant betere performance levert en significant goedkoper is dan mobiel gaan veel mensen gewoon mobiele data blijven gebruiken en loop je inkomsten mis. Als er nauwelijks dekking is op de camping loopt dat niet zo'n vaart, maar als er prima 4G ontvangst is en mensen daarover met gemak >10Mbps kunnen halen wordt het een ander verhaal. WiFi als gratis dienst heeft prima toekomst (en kan als het goed is een argument zijn om marginaal meer toegangsprijs te vragen dan de concurrent die het niet (op orde) heeft), maar WiFi als inkomstenbron wordt in mijn ervaring structureel overschat en vooral niet bijgehouden. Denk aan de dure hotels die betaald WiFi voor gasten opgezet hebben toen mobiele data traag (GPRS) en peperduur was, toen een redelijk bedrag voor een bijzondere dienst vroegen, maar nu 10 jaar na dato nog steeds EUR 5 of 10 bovenop kamerprijs durven vragen voor een schamele WiFi-g verbinding. Voor mij reden om nooit terug te komen (en vrolijk m'n 4G te gebruiken totdat ik weg ben).

[ Voor 18% gewijzigd door dion_b op 27-11-2016 12:43 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:21
Ze hebben trouwens wel bijzondere voorwaarden.

20. Artikel: prijsverhoging
20.1
Indien “maxCoax” met de koper/opdrachtgever een bepaalde prijs overeenkomt, is “maxCoax” niettemin gerechtigd tot verhoging van de prijs. “maxCoax” mag de bij aflevering geldende prijs volgens haar op dat moment geldende prijslijst in rekening brengen. Indien de prijsverhoging meer dan 10% bedraagt, heeft de koper/opdrachtgever het recht de overeenkomst te ontbinden.

Kort getypt. Je gaat een overeenkomst aan voor een opdracht met als bedrag €100. De winkel mag vervolgens dit bedrag laten stijgen met 9,9%. Bij 10% mag je ontbinden. Ofwel die €100 is eigenlijk €109,9.

Meen me te herinneren dat dit niet zomaar mag.

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Dat maxCoax is inderdaad een gek bedrijf. Ik zat eens op hun website te kijken, maar heel ver kom je niet. Er staan een paar producten op, niet eens van 'echte' merken met de mededeling van binnenkort leverbaar. Er staat vrij weinig informatie op de website, alleen: neem contact met ons op voor informatie.

De camping waar we het over hebben is met 4000 apparaten best groot, dus laat bedrijven zoals cisco of Ruckus een offerte maken. Probeer voor een beetje gebruiksgemak wel een 1Gbit glasvezel verbinding te krijgen anders dan krijg je alleen gezeik met trage wifi.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
T.Kreeftmeijer schreef op zondag 27 november 2016 @ 12:54:

De camping waar we het over hebben is met 4000 apparaten best groot, dus laat bedrijven zoals cisco of Ruckus een offerte maken. Probeer voor een beetje gebruiksgemak wel een 1Gbit glasvezel verbinding te krijgen anders dan krijg je alleen gezeik met trage wifi.
1 Gbit heb je niet nodig gok ik. Je hebt ook nog zoiets als overboeking. Lang niet iedereen gebruikt de verbinding continue en maximaal. Ik gok dat je met 500Mbit ruim voldoende hebt, en je kan het altijd nog later opschalen.

Even ter vergelijking: Een school hier in de buurt vol ipads/pcs/enz (elke leerling heeft een ipad en gebruikt deze, totaal zo'n 3000 wifi devices en 1000+ pc's) doet op piekmomenten 400-450Mbit)
Een complete ISP (later overgenomengedwongen door Caiway) (totaal zo'n 1100 FttH/Docsis klanten) deed 300Mbit (3 jaar geleden, dat wel)

Overigens betwijfel ik of 1Gbit kan. (Technisch natuurlijk makkelijk), maar het doet mij denken aan een FttH aansluiting. Als Caiway het dan niet aanbied houd het op.
Het kan in dat geval misschien interessant zijn om te kijken of je 2 aansluitingen kan regelen: Dan kun je 2x500 nemen. Dat zal mogelijk goedkoper zijn dan een (business) 1Gbit lijn..

Zorg ook voor een backup. Is er VDSL mogelijk? Bij een storing zullen de belangrijkste dingen door moeten gaan. Je kan dat met een VDSL lijntje afvangen. Denk aan alarm, pinautomaten, email,reserveringssysteem enz. Maak onderscheid tussen je gasten en je 'productie'.
Gooi je gasten wifi dus ook over een ander IP naar buiten.

En idd, laat het goed instellen. 5Mbit/user is zat. Op die manier voorkom je dat de lijn (snel) dichtgetrokken wordt.

Verder ook weer wat Dion zegt: Zorg dat je wifi meerwaarde bied. Ook als de roamingtarieven straks aangepast worden. Verder scheelt het natuurlijk ook wel hoe de 4G dekking is, en of je primaire doelgroep nederlanders-met-een-bundel is of roamende buitenlanders. En dingen als 4G kunnen veranderen: als de provider een mast vlakbij plaatst is het ineens heel anders dan dat je net Edge dekking hebt op je terrein.

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

DJSmiley schreef op zondag 27 november 2016 @ 13:15:
[...]

1 Gbit heb je niet nodig gok ik. Je hebt ook nog zoiets als overboeking. Lang niet iedereen gebruikt de verbinding continue en maximaal. Ik gok dat je met 500Mbit ruim voldoende hebt, en je kan het altijd nog later opschalen.
Mee eens, 500 werkt prima totdat iedereen gelijk gaat streamen.
Even ter vergelijking: Een school hier in de buurt vol ipads/pcs/enz (elke leerling heeft een ipad en gebruikt deze, totaal zo'n 3000 wifi devices en 1000+ pc's) doet op piekmomenten 400-450Mbit)
Een complete ISP (later overgenomengedwongen door Caiway) (totaal zo'n 1100 FttH/Docsis klanten) deed 300Mbit (3 jaar geleden, dat wel)

Overigens betwijfel ik of 1Gbit kan. (Technisch natuurlijk makkelijk), maar het doet mij denken aan een FttH aansluiting. Als Caiway het dan niet aanbied houd het op.
Het kan in dat geval misschien interessant zijn om te kijken of je 2 aansluitingen kan regelen: Dan kun je 2x500 nemen. Dat zal mogelijk goedkoper zijn dan een (business) 1Gbit lijn..

Zorg ook voor een backup. Is er VDSL mogelijk? Bij een storing zullen de belangrijkste dingen door moeten gaan. Je kan dat met een VDSL lijntje afvangen. Denk aan alarm, pinautomaten, email,reserveringssysteem enz. Maak onderscheid tussen je gasten en je 'productie'.
Gooi je gasten wifi dus ook over een ander IP naar buiten.

En idd, laat het goed instellen. 5Mbit/user is zat. Op die manier voorkom je dat de lijn (snel) dichtgetrokken wordt.

Verder ook weer wat Dion zegt: Zorg dat je wifi meerwaarde bied. Ook als de roamingtarieven straks aangepast worden. Verder scheelt het natuurlijk ook wel hoe de 4G dekking is, en of je primaire doelgroep nederlanders-met-een-bundel is of roamende buitenlanders. En dingen als 4G kunnen veranderen: als de provider een mast vlakbij plaatst is het ineens heel anders dan dat je net Edge dekking hebt op je terrein.
En zorg voor back-up lijn, het liefst bij een andere provider zodat op het moment van storing het belangrijkste verkeer door kan gaan.

• Theo-Hof
We krijgen drie lijnen.
1 voor camping gasten
2 voor eigen gebruik
3 voor restaurant
Op alle drie glasvezellijnen komen verschillende providers.
3 en 4 G dekking :( is heel slecht op de camping, camping ligt in bos gedeelte, met open velden.
Onze huidige leverancier is 3 jaar geleden geadviseerd door soko (wifisite) wel bekent onder de campings.
Maar dit jaar gaan we echt alles aanpakken,het mag wat kosten, zijn we bewust van.
Alles wordt weggesloopt en de spullen gaan terug naar oude leverancier en geld retour.
Echt wan prestaties geleverd, zal nog wel een vervelend staartje aankomen.
waar hij wel goed in is, is in stickertjes plakken op connectoren en wifi kasten en niet de sidd willen veranderen met zijn naam erop.
Pagina: 1