Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neophyte808
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 03-09 11:46

Neophyte808

Gadget inspector

Topicstarter
Voor mijn vader ben ik op zoek naar een draadloze muis die werkt op alle soorten ondergronden. Hij neemt de muis mee naar klanten en weet natuurlijk van tevoren niet wat hij daar tegen kan komen aan glazen tafelbladen etc. Om deze reden wil ik geen (niet-infrarode) optische muis voor hem kopen.

Nu vond ik de volgende video: YouTube: Optical or Laser Mouse for Gaming? - ThioJoeTech

Hier wordt beweerd dat (optisch) infrarood het beste van 2 werelden is wat betreft optisch en laser: goede precisie en werkt op alle oppervlaktes. Dit is in zekere zin in strijd met deze video: YouTube: Optical vs Laser Gaming Mice as Fast As Possible

Nu mijn vraag: kunnen mensen beamen dat IR net zo goed werkt op verschillende oppervlakken als laser? (de precisie is van secundair belang, het betreft kantoorgebruik). Ik kan hier namelijk verdomd weinig over vinden op internet:

Als ik zoek naar "laser vs. infrared" krijg ik "laser vs optical", nuttig |:(

Als ik zoek naar "infrared mouse surface", krijg ik: "the best surface for optical and laser mice" wat eigenlijk de omgekeerde vraag is 8)7

Zoals je overigens kunt zien heb ik 2 muizen getagd en hoewel ik hier niet een WAT MOET IKKOPENN!!??-topic van wil maken zijn eventuele ervaringen met een of beide producten uiteraard welkom.

Eigenlijk ben ik gewoon op zoek naar testimonials uit bekende bron ;)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Volgens mij zijn er twee soorten muizen: Led en infrarood-laser.
Er is geen keuze tussen infrarood of laser.

Daarbij staat op wikipedia dat een lasermuis niet betekent dat het ook goed werkt op glas, aangezien er ook speciale lasermuizen voor zijn.

Wikipedia: Optical mouse

Dus ik zou de reviews goed lezen welke wel of niet op glas werken.
Of een muismat kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neophyte808

Neophyte808

Gadget inspector

Topicstarter
Soldaatje schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 12:44:
Volgens mij zijn er twee soorten muizen: Led en infrarood-laser.
Er is geen keuze tussen infrarood of laser.
Dit is niet waar, zie de eerste video.
Daarbij staat op wikipedia dat een lasermuis niet betekent dat het ook goed werkt op glas, aangezien er ook speciale lasermuizen voor zijn.
Dit is ook niet waar, lasermuizen presteren beter op spectral surfaces, zie 2e video.
Dus ik zou de reviews goed lezen welke wel of niet op glas werken.
Of een muismat kopen.
Muismat kopen kan idd altijd nog, maar dat vind ik een beetje een zwaktebod. Verder is de reden dat ik dit topic heb gepost nou juist net dat er weinig reviews zijn over infrarood muizen en dan specifiek hun performance op spectral services. Daar wil ik naartoe met dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik heb zelf een Logitech muis met Dark Field laser sensor. Die werkt echt overal op, inclusief glanzende witte oppervlakken en glas. Aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neophyte808

Neophyte808

Gadget inspector

Topicstarter
Bigs schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 14:40:
Ik heb zelf een Logitech muis met Dark Field laser sensor. Die werkt echt overal op, inclusief glanzende witte oppervlakken en glas. Aanrader.
Daar heb ik ook iets over gelezen ja (of Linus had het erover in die 2e video). Ik ben alleen benieuwd hoe je erachter komt of een muis over een dergelijke sensor beschikt en of deze technologie beperkt is tot Logitech of dat er andere fabrikanten zijn die hetzelfde principe toepassen, mogelijk onder een andere naam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Donkerveld technologie komt uit microscopen. Het is dus geen merknaam van Logitech ofzo, maar op hun website is in ieder geval duidelijk te vinden welke muizen het hebben. Of andere fabrikanten het ook bieden kan Google je vast wel vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ik geloof dat Dark Field Laser sensor technology al sinds 2009 bestaat (of geintroduceerd werdt?)
Zelf heb ik heel wat optische/laser muizen gehad over de jaren, Microsoft/Razer/Cyborg/Logitech.

Dus ik kan wel zeggen dat ik de ontwikkeling van de sensoren over de jaren heb meegemaakt.

Zo ook de allereerst welke bij snelle bewegingen gewoon compleet controle verloor. En een latere versie waar dit heel erg verbeterd was. Na de overstap naar laser muizen was dit probleem wel weg maar kwamen er soms andere dingen naar boven, 'frame skipping' of 'pixel skipping' ik weet niet hoe het precies heet maar je kon soms met geen mogelijkheid je muis precies op een bepaalde 'pixel' krijgen. Aantal jaren/muizen verder een Logitech G700S gekocht (grote muis/wat zwaarder - grote poten :P )

Ben ik zeer tevreden, hier zit een Avago S9808 sensor in en ben zeer tevreden over deze muis. De G500S is het kleinere broertje met dezelfde sensor.

Ik zou persoonlijk niet echt besparen op een muis, het is toch 1 van de onderdelen van je PC die je het meest gebruikt.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Theoretische discussie zal ik mij niet in mengen. Praktisch gezien is het vrij simpel: Als je een muis wilt kopen die ook op glas, gelakte oppervlaktes, je broek, je harige benen of de billen van je vrouw kan tracken pak je inderdaad zo'n Logitech met DF sensor: MX Master, MX Anywhere 2 als het compacter moet. Laatste heb ik als laptopknaagdier met precies dezelfde redenen, behalve de harige benen dan, daar ben ik niet mee bezwaard. Kwalitatief ook knappe muisjes overigens, en ze zien er keurig uit bij je klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
En MX Anywhere 2 in de aanbieding bij de buren (en via de buren :D)
https://www.amazon.de/dp/...07N87DQ&linkCode=df0&th=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neophyte808

Neophyte808

Gadget inspector

Topicstarter
Bedankt voor de link, vind ik attent van je. Jammer alleen dat die muis ook afgeprijsd nog steeds stervensduur is (ik heb geen budget gespecifieerd omdat mijn focus lag op de ervaringen met IR op spectral surfaces). Mijn ervaring is dat mijn huidige Sharkoon Fireglider en Logitech (ik meen) M525 (allebei laser) op nagenoeg alle oppervlakken werken voor de helft van het geld van de muis die jij zojuist hebt getagd.

Ik zocht echter iets exclusievers dan mijn vaders "doe maar een goedkope standaard Logitech" en op basis van de slechte levertijd van de rode Hama Mirano en het eerste filmpje dat ik heb gepost kwam ik bij die IR muis van Cherry uit.

Mijn keuze is gevallen op de Hama Mirano, maar dan een zwarte versie want de rode is momenteel slecht leverbaar. Zowel sleek (vanuit ergonomisch oogpunt) als robuust (muiswieltje) en de ene (goed onderbouwde) review die er is is laaiend enthousiast: productreview: Hama Mirano Draadloze Laser Muis review door pinna_be

Bedankt voor jullie input, wat mij betreft kan het topic verder door als IR vs. lasermuizen ervaringen topic.
Pagina: 1