Speakers voor TPA3116 versterker

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik heb een Breeze Audio TPA3116 versterkertje besteld. Hiermee wil ik twee boekenplankspeakers aansturen vanaf mijn pc, de speakers komen op mijn bureau te staan. Primaire doel is muziek, omdat gamen met de headset gaat. Ik zal niet continu aan mijn bureau zitten, maar ook de kamer ernaast.
Ik dacht eraan om bijvoorbeeld een setje Q Acoustics 2010i, Boston Acoustics A25 of Klipsch R14 o.i.d. er voor te kopen.

Nu vroeg ik me ineens af of dat wel de juiste combi is.
Verder vroeg ik me af of er nog een of andere beveiliging nodig is voor de speakers. Ik kan me zo voorstellen dat zo'n klein versterkertje wat minder uitgerust is dan een volledige receiver.

Info over de versterker:
YouTube: Breeze Audio TPA3116 OBJECTIVE performance test, teardown & review

Beste antwoord (via BounceMeister op 03-12-2016 23:26)

• centr1no
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-04 20:38
De SNR hoef je niet naar te kijken. Uiteraard geld hoe hoger hoe beter, maar dat is niet iets wat je luisterplezier in dit geval het meest gaat beïnvloeden.
Ik ga er van uit dat je weet wat impedantie inhoud en als het filmpje wat je gelinkt hebt enigszins betrouwbaar is zie je dat de TPA3116 met 4 Ohm meteen oververhit raakt en (gelukkig) in de beveiliging schiet. Waarschijnlijk zal het op 6 Ohm iets langer duren voor hij oververhit raakt, maar het ding kan gewoon niet het vermogen leveren wat dan gevraagd wordt.
Maar dit alles zal je speakers niet vlug beschadigen.

Wat wel je speakers kan mollen, is dat er met de TPA3116 een grote kans op clipping is. Speakers met een te hoog vermogen zul je nooit op een hoog volume kunnen laten spelen.

Het heeft altijd nut om goede speakers te kopen i.p.v. slechte speakers. Je kunt er altijd nog een goede versterker aan hangen en als je ze in de toekomst echt niet meer gebruikt kun je ze altijd nog voor een redelijke prijs verkopen.

Ondanks mijn negatieve mening zou ik graag horen welke luidsprekers je uiteindelijk aanschaft en hoe de TPA 3116 presteert.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• centr1no
BounceMeister schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 11:25:
Verder vroeg ik me af of er nog een of andere beveiliging nodig is voor de speakers. Ik kan me zo voorstellen dat zo'n klein versterkertje wat minder uitgerust is dan een volledige receiver.
De beste beveiliging voor je speakers is een degelijke versterker. Maar je hebt het ding al besteld.
Als je je zorgen maakt over de combinatie, waarom kijk je dan niet naar actieve speakers?
Of zoek een nette tweedehands receiver/stereoversterker. Voor een paar tientjes staan op marktplaats tientallen receivers van bekende merken die stuk voor stuk een betere performance geven dan die TPA3116.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Ik had de tpa3116 besteld vanwege de positieve reviews en het kleine formaat.
Ik wil er wel graag mee beginnen, dus vraag ik me af of het nut heeft om er (redelijk) goede speakers aan te hangen.
Volgens wat ik eerder gelezen had, was 8 Ohm aanbevolen en een hoge gevoeligheid.
Nu hebben sommige speakers een impedantie van 6 Ohm en gevoeligheid van 86dB.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• centr1no
De SNR hoef je niet naar te kijken. Uiteraard geld hoe hoger hoe beter, maar dat is niet iets wat je luisterplezier in dit geval het meest gaat beïnvloeden.
Ik ga er van uit dat je weet wat impedantie inhoud en als het filmpje wat je gelinkt hebt enigszins betrouwbaar is zie je dat de TPA3116 met 4 Ohm meteen oververhit raakt en (gelukkig) in de beveiliging schiet. Waarschijnlijk zal het op 6 Ohm iets langer duren voor hij oververhit raakt, maar het ding kan gewoon niet het vermogen leveren wat dan gevraagd wordt.
Maar dit alles zal je speakers niet vlug beschadigen.

Wat wel je speakers kan mollen, is dat er met de TPA3116 een grote kans op clipping is. Speakers met een te hoog vermogen zul je nooit op een hoog volume kunnen laten spelen.

Het heeft altijd nut om goede speakers te kopen i.p.v. slechte speakers. Je kunt er altijd nog een goede versterker aan hangen en als je ze in de toekomst echt niet meer gebruikt kun je ze altijd nog voor een redelijke prijs verkopen.

Ondanks mijn negatieve mening zou ik graag horen welke luidsprekers je uiteindelijk aanschaft en hoe de TPA 3116 presteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Ik zit momenteel naar de JBL Arena 120 te kijken. 8 Ohm, handig (ondiep) formaat en niet kieskeurig qua plaatsing volgens een review.
Voor 69,- per stuk misschien wel mooi.

http://www.soundvisionrev...ers/jbl-arena-120-review/

Bij de versterker kan ik de gain nog verlagen zoals aangegeven in het filmpje in mijn eerste post.

[ Voor 16% gewijzigd door BounceMeister op 27-11-2016 16:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Aankoopadvies dus een verhuizing naar Consumentenelektronica Aankoopadvies met dit topic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:54

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik ga mezelf even quoten, want die 1.000.000 vragen over vermogen mag weleens afgelopen zijn:
JvS schreef op woensdag 16 november 2016 @ 20:12:
Het is nog veel simpeler:

1: Voor gewoon huiskamer gebruik voldoet elke normale hedendaagse receiver in combinatie met elke consumentenspeaker, los van zeer zeldzame exotische uitzonderingen bij speakers.
Versterkervermogen en voedingsvermogen is supersimpel en goedkoop om te maken met moderne versterkers en ze leveren allemaal met gemak minimaal 50 watt vermogen en kunnen allemaal met 4-8ohm speakers omgaan. Met dat vermogen kan je knetterhard spelen zonder dat er iets stuk gaat. Je wilt niet veel harder spelen dan 80db en dat lukt met 0,1 watt zelfs prima. 100db heeft ongeveer 10 watt nodig

2. Met feestjes kan het allemaal stuk. Met 20 mensen in de woonkamer wil je dat de muziek daar overheen gaat en mensen maken inherent veel herrie. Je wilt dus >100db continu spelen,maar muziek heeft ook uitschieters van rustig 10db of meer. Aangezien elke 10db erbij 10x zoveel vermogen kost en je >100db op de rand van het kunnen van een set speelt, kan het makkelijk stuk.

En dat kan in alle vormen en combinaties. Versterker met veel vermogen en speaker met weinig vermogen? > Vervormd geluid dat je tweeters mogelijk sloopt omdat je versterker te hard moet werken. Maar versterker met zat vermogen, maar speakers die het niet aankunnen? Geen vervormd geluid, maar je woofer (die pakt meestal de meeste octaven dus meeste vermogen en laag piekt met rock en dance makkelijk 10db harder dan hoog) wordt heter en heter, totdat die doorbrandt.

Bottom line: Het maakt echt geen zak uit, alles werkt prima met elkaar, alles kan hard en met feestjes als je het extreem hard wilt zetten kan het allemaal stuk.

Hier nog een tabelletje waarin je ziet waarom 20wat eigenlijk altijd wel genoeg is:

[afbeelding]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• centr1no
JvS schreef op maandag 28 november 2016 @ 07:52:
Ik ga mezelf even quoten, want die 1.000.000 vragen over vermogen mag weleens afgelopen zijn:
[...]
Leuk dat je reclame voor jezelf wilt maken, maar het gaat hier ten eerste niet over een normale receiver en ten tweede zijn die cijfertjes een hypothetische situatie met vaste waardes.
Ten derde ging het niet zozeer over volume maar over de vraag of de versterker wel 6 Ohms luidsprekers aan kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:54

JvS

Ik heb hem zelf ook

centr1no schreef op maandag 28 november 2016 @ 12:21:
[...]

Leuk dat je reclame voor jezelf wilt maken, maar het gaat hier ten eerste niet over een normale receiver en ten tweede zijn die cijfertjes een hypothetische situatie met vaste waardes.
Ten derde ging het niet zozeer over volume maar over de vraag of de versterker wel 6 Ohms luidsprekers aan kan.
Ik wil geen reclame voor mezelf maken, dit "kleine versterketje" heeft ook gewoon meer dan voldoende vermogen en er is geen beveiliging nodig, tenzij je er feesten mee gaat geven.

Die cijfers is maar een voorbeeld, maar het geldt ongeveer voor alle denkbare normale (niet exotische) speakers.

[ Voor 8% gewijzigd door JvS op 28-11-2016 14:37 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Even een update.
Het TPA 3116 versterkertje is binnen. De afwerking is erg goed, mooi geborsteld donkergrijs aluminium en alles zit netjes in elkaar. Ik heb hem getest met zowel een 12V als een 19V voeding, en heb daar bij lage tot normale volumes niet veel verschil in gemerkt, hoewel ik het idee had dat 19V beter klonk (misschien suggestief?). Eerst getest met een Magnat Vector Needle 11 speaker uit de woonkamer, daar kon ik wel even een surround speaker missen. Het valt me op dat je de volumeknop maar een klein beetje open hoeft te draaien. Ik kon verder geen bijzonderheden ontdekken, dus voor 16 euro een mooie aankoop geweest tijdens de 11-11 acties op AliExpress.

Ik ben even gaan kijken bij Correct in Rotterdam. Veel speakers zijn qua formaat al niet zo handig om neer te zetten op een bureau omdat ze veel te diep zijn. De afmetingen in de specs vertekenen blijkbaar toch wat. De JBL Arena 120 is groot, maar ondiep. Ze hebben geen bassreflex poort, dus makkelijk tegen de muur te plaatsen. Deze meegenomen voor 69 euro per stuk.
Ik heb de witte variant gekozen, passend bij mijn PC behuizing en de Xbox One S. De zwarte had 79 euro geweest, even duur als de Arena 130. Echter waren die laatste enorm groot, echt voor in de boekenkast, niet voor op een bureau.

Deze luidsprekers "vullen" met gemak de hele kamer met geluid, nu snap ik wat daarmee bedoeld wordt. Ze klinken groter dan dat ze eruitzien. De klank is verder zoals verwacht. Er mist voor mijn gevoel soms ergens een klein beetje detail ergens in het midden-hoog. Gek genoeg is dat niet bij alle liedjes het geval. Misschien ligt het aan de mp3 bestanden. Maar ik heb het met de equalizer wat rechtgetrokken door vanaf 3kHz alles een klein beetje op te krikken. De de lage tonen zijn goed aanwezig en een sub heb ik er niet bij nodig. Geen idee of ze ingespeeld moeten worden, dat merk ik vanzelf wel.
Of het toonbeeld aan de speakers ligt of aan de versterker, kan ik niet met duidelijkheid zeggen. Overall tevreden met het resultaat.
Pagina: 1