Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Oude pc als data opslag ??

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Gri77ie
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 26-10 12:19

Gri77ie

Ok.... het zal gerust....

Topicstarter
Mijn vraag
Ik wil graag een oude pc gebruiken voor opslag. Ik kan op het MB 4x tot 2TB kwijt. Tevens gebruik ik het systeem als tekstverwerker en internet-pc voor mijn vrouw. Zij heeft hier genoeg aan. Ik moet ivm mijn foto bewerking alleen meer opslagruimte hebben. Ik heb nog een oude pc staan dus ik dacht doe eens gek. Op deze manier kan ik dan overal in huis bij mijn foto's, tenminste dat is de bedoeling.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Win 10
E8400 Core2Duo
GTX660i

Ik had al in de FAQ en forum gezocht maar even voor mijn bevestiging :

Kan ik dit systeem gewoon als een regulier systeem op de LAN aansluiten en dan gebruiken als netwerk opslag ? Of moet ik dan iets anders verzinnen ?

Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti

Beste antwoord (via Gri77ie op 26-11-2016 12:47)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als de PC alleen textverwerking en internettoegang hoeft te bieden is de OS ervan niet zo relevant. Een goede tussenvorm zou dan zijn om een Linux-distro erop te installeren en dan naast een desktopomgeving ook de gewenste serverpakketten te installeren. Als je dan ook nog optimaliseert op stroomverbruik (tip: powertop) krijg je een betrekkelijk zuinig systeempje (Core2Duo en vooral de moederbordchipsets zijn onzuiniger dan Intel architecturen van afgelopen 7.5 jaar, daar doe je weinig aan) dat de minimale taken voor je vrouw kan voldoen en tegelijk een volwaardig server voor jou kan draaien.

Denk trouwens naast formaat van opslag aan data-integriteit. Is het erg als je 2TB aan data verliest? Zo niet dan is het verstandig om een of andere RAID-opstelling te gebruiken. Met RAID-5 zou je met vier schijven in totaal 6TB opslag hebben met de mogelijkheid om te recoveren van de volledige uitval van een van de schijven.

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-11 22:43
Ja, dat is geen probleem, gewoon een netwershare instellen in Windows. Zal niet de zuinigste nas zijn maar als je 'm alleen aanzet wanneer nodig valt dat ook wel mee.

• Gri77ie

Gri77ie

Topicstarter
Tof, dan kan ik vanmiddag wat knutselen. Ik was van plan om de bios wake-on-lan in te schakelen zodat ie niet continu aan hoeft te staan. Ik heb daar verder geen ervaring mee. Zit een 400W voeding in. Zal er uiteraard wel wat (grapje) van merken op de rekening maar ach. dat is maar zo dan.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

400W voeding zegt niets over het verbruik natuurlijk. Het gaat erom wat het systeem daadwerkelijk slurpt natuurlijk, en in idle kan dat nog wel meevallen. Hoewel er zeker zuinigere alternatieven zijn.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Je kan ook kijken of FreeNAS of xpenology een optie is. Dan hoef je niet Windows te spelen en ze zijn iets meer geoptimaliseerd voor file-sharing.

Kijk ook ff of jouw PC in de BIOS wat powersaving opties heeft; dat kan nog wel eens schelen qua verbruik maar kan alsnog meer zijn dan een dedicated NAS.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Gri77ie

Gri77ie

Topicstarter
Dat FreeNas, of Xpenology kan ik die evengoed gebruiken voor tekstverwerken etc ?

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
nee, FreeNAS/Xpenology hebben geen desktop GUI. Ze zijn puur bedoelt voor NAS/server doeleinde...
Voor tekstverwerking en internet-pc kun je beter gewoon Windows blijven gebruiken.

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

• Gri77ie

Gri77ie

Topicstarter
Helder. Kan dat beide tegelijk ? Sorry voor de vragen maar wat dat betreft ben ik echt een dummy...

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ja, via virtualisatie zou je evt daar evt nog mee kunnen spelen.
Maar als je m ook als werkbak gaat gebruiken zou ik het lekker zo laten als het is. Wellicht de videokaart vervangen voor een wat zuiniger en stiller model. Of on-board gebruiken als de mogelijkheid er is.
Ik heb hier zelf ook een stil Dell bakje als download en share machine staan. Op mijn jaarrekening zal ik dat echt niet gaan merken.

• Gri77ie

Gri77ie

Topicstarter
fm77 schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 12:40:
Ja, via virtualisatie zou je evt daar evt nog mee kunnen spelen.
Maar als je m ook als werkbak gaat gebruiken zou ik het lekker zo laten als het is. Wellicht de videokaart vervangen voor een wat zuiniger en stiller model. Of on-board gebruiken als de mogelijkheid er is.
Ik heb hier zelf ook een stil Dell bakje als download en share machine staan. Op mijn jaarrekening zal ik dat echt niet gaan merken.
Top ! Ga ik mooi eea gereedmaken. Binnenkort even aantal 2tb schijven bestellen !! Bedankt voor alle antwoorden. Ik weet genoeg. Wat mij betreft kan er een slotje op ! :)

Acties:
  • Beste antwoord

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als de PC alleen textverwerking en internettoegang hoeft te bieden is de OS ervan niet zo relevant. Een goede tussenvorm zou dan zijn om een Linux-distro erop te installeren en dan naast een desktopomgeving ook de gewenste serverpakketten te installeren. Als je dan ook nog optimaliseert op stroomverbruik (tip: powertop) krijg je een betrekkelijk zuinig systeempje (Core2Duo en vooral de moederbordchipsets zijn onzuiniger dan Intel architecturen van afgelopen 7.5 jaar, daar doe je weinig aan) dat de minimale taken voor je vrouw kan voldoen en tegelijk een volwaardig server voor jou kan draaien.

Denk trouwens naast formaat van opslag aan data-integriteit. Is het erg als je 2TB aan data verliest? Zo niet dan is het verstandig om een of andere RAID-opstelling te gebruiken. Met RAID-5 zou je met vier schijven in totaal 6TB opslag hebben met de mogelijkheid om te recoveren van de volledige uitval van een van de schijven.

Oslik blyat! Oslik!

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Gri77ie schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 12:43:
[...]

Top ! Ga ik mooi eea gereedmaken. Binnenkort even aantal 2tb schijven bestellen !! Bedankt voor alle antwoorden. Ik weet genoeg. Wat mij betreft kan er een slotje op ! :)
Misschien wel handig om de rechten van je vrouw op die machine dan ietwat te bepreken.
Als de machine ook als internet pc gebruikt gaat worden is er natuurlijk altijd de kans dat er iets binnen gehaald wordt dat je niet wilt hebben.
Je zal niet blij zijn als al je foto's opeens geencrypt zijn, en je er pas bij komt na 500 euro betaald te hebben...

• Gri77ie

Gri77ie

Topicstarter
Joe ! Bedankt, ga ik rekening mee houden. Rechten beperken vrouw : check (klinkt wel heel erg zo ;-)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

fm77 schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 12:48:
[...]

Misschien wel handig om de rechten van je vrouw op die machine dan ietwat te bepreken.
Als de machine ook als internet pc gebruikt gaat worden is er natuurlijk altijd de kans dat er iets binnen gehaald wordt dat je niet wilt hebben.
Je zal niet blij zijn als al je foto's opeens geencrypt zijn, en je er pas bij komt na 500 euro betaald te hebben...
Dat is trouwens bij uitstek een use case voor virtualization - als de desktop en de servers aparte virtuele machines zijn kan gedonder bij de een geen invloed hebben op de ander.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1