Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuimpje
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07-04 16:16

Schuimpje

Couch Warrior

Topicstarter
Mijn vraag
Heb gisteren een i7 6700K besteld vanwege de black friday aanbieding en aangezien ik n pc aan het bouwen ben.

Nu lees ik dat deze tot max. 2133mhz ram ondersteund?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik wil de pc voorzien van 16 GB 3200 mHz Corsair Vengeance LED (2x 8GB) ram kaarten dual channel. Op een MSI gaming m5 moederbord.

Klopt het dat ik in de bios een functie genaamd XMP kan aanzetten zodat de pc automatisch de ram kaarten omhoog zet naar 3200 mHz en deze laat samenwerken met de processor?

En is 3200 mHz niet teveel voor gaming, streaming?

Sony PS5 | Sony XR55A84J | Steelseries Arctis 7P+ | PSN: Drukfout

Beste antwoord (via Schuimpje op 26-11-2016 10:10)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:05

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Denkfout: denken dat RAM eigen snelheid heeft dat los staat van CPU :o

RAM wordt aangestuurd door de geheugencontroller, tegenwoordig in de CPU.

Als een bepaalde snelheid aangegeven wordt voor de CPU, dan is dat waarmee hij z'n geheugen aanstuurt. Minder gaat niet werken. Meer gaat - mits op andere vlakken compatibel - wel werken, maar hij gaat het gewoon op z'n lagere snelheid aansturen. RAM kan dus nooit "te snel" zijn maar je gaat het niet benutten.

Hogere snelheden zijn alleen relevant bij overclocken. Je kunt dus constateren dat de meerprijs van 3200MHz geheugen volledig weggegooid is als je niet van plan bent te overclocken.

Zie RAM-snelheden als snelheidslimieten op een bochtige weg. Als je een bepaalde snelheid wilt rijden met je auto (=CPU), dan moet de weg dat aankunnen. Zo niet moet je een andere weg met hogere snelheidslimieten kiezen, anders riskeer je een crash. Maar alle limieten boven de snelheid die je wilt rijden maken niet uit. Met een brommobiel die 45km/u kan (CPU die RAM aanstuurt op 2133MHz) maakt het niet uit of je weg een snelheidslimiet heeft van 45km/u of 80km/u (3200MHz), je gaat 45km/u rijden.

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 660294

Of 3200 MHz gaat werken is afhankelijk van het moederbord, niet van de cpu. De QVL van het moederbord https://www.msi.com/Mothe...AMING-M5.html#support-mem geeft daarover duidelijkheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-05 22:39

Pos

Ik heb dit moederbord met dit geheugen en dat werkt prima!

Gewoon het XMP profiel geselecteerd in het uefi/bios en gaan.

En waarom zou 3200 mhz geheugen "te veel" zijn voor streaming?

[ Voor 10% gewijzigd door Pos op 26-11-2016 08:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 03-05 11:23

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

teveel kan het niet zijn, overkill/bijna niet nuttig is wat anders. de prestaties zullen echt minimaal omhoog gaan, bijna niet merkbaar. bij een Z170 chipset wordt hoger dan 2133mhz geheugen wel out of de box ondersteund, bij andere chipsets niet. De vraag is dus in die zin hoeveel je er mee opschiet. Als je het Z170 bord wat ACB2401 noemt neemt dan zou het dus kunnen, en dan zou ik ook lekker een goedkoop setje pakken dat net iets sneller is dan 2133 mhz; meestal is dat echt een zeer minimale meerpijs

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:05

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Denkfout: denken dat RAM eigen snelheid heeft dat los staat van CPU :o

RAM wordt aangestuurd door de geheugencontroller, tegenwoordig in de CPU.

Als een bepaalde snelheid aangegeven wordt voor de CPU, dan is dat waarmee hij z'n geheugen aanstuurt. Minder gaat niet werken. Meer gaat - mits op andere vlakken compatibel - wel werken, maar hij gaat het gewoon op z'n lagere snelheid aansturen. RAM kan dus nooit "te snel" zijn maar je gaat het niet benutten.

Hogere snelheden zijn alleen relevant bij overclocken. Je kunt dus constateren dat de meerprijs van 3200MHz geheugen volledig weggegooid is als je niet van plan bent te overclocken.

Zie RAM-snelheden als snelheidslimieten op een bochtige weg. Als je een bepaalde snelheid wilt rijden met je auto (=CPU), dan moet de weg dat aankunnen. Zo niet moet je een andere weg met hogere snelheidslimieten kiezen, anders riskeer je een crash. Maar alle limieten boven de snelheid die je wilt rijden maken niet uit. Met een brommobiel die 45km/u kan (CPU die RAM aanstuurt op 2133MHz) maakt het niet uit of je weg een snelheidslimiet heeft van 45km/u of 80km/u (3200MHz), je gaat 45km/u rijden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Heb 2x16GB op 3200 draaien op een i7-6700k, is geen probleem. Gewoon het XMP profiel gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuimpje
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07-04 16:16

Schuimpje

Couch Warrior

Topicstarter
Bedankt voor de reacties, heb de 320mhz kaarten besteld en ga toch overclocken en xmp gebruiken.

Sony PS5 | Sony XR55A84J | Steelseries Arctis 7P+ | PSN: Drukfout

Pagina: 1