Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Hulp bij keuze 2e hands Mobo + Cpu nodig!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een nieuwe processor en moederbord nodig dus daarom wil ik hier even vragen wat een goede keuze zou zijn!
Momenteel gebruik ik een Gigabyte pGA-P55A-UD4 samen met mijn i7 860, dat is ook voor de 1156 socket de beste keuze.
Voor de rest heb ik nog een goed werkende pc met een Asus GTX 780, ssd, 8gb Kingston vRam
Ik zou graag willen weten wat de beste keuze voor mij zou zijn als keuze voor mijn 'nieuwe' moederbord en cpu. Ik wil graag voor 2e handse onderdelen gaan zodat ik meer power krijg voor mijn geld.
Budget : 350 euro.
Doeleinden : Games streamen, dat kan ik nu niet boven de 100fps
Verwachtte levensduur: ~2/3 jaar (Ik heb mijn mobo+cpu nu al 8 jaar dus...)
(thanks switchy)

Ik hoop dat iemand mij kan helpen!

Matthijs

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2016 02:17 ]

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Verwijderd schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 01:56:
Ik heb een nieuwe processor en moederbord nodig dus daarom wil ik hier even vragen wat een goede keuze zou zijn!
Momenteel gebruik ik een Gigabyte pGA-P55A-UD4 samen met mijn i7 860, dat is ook voor de 1156 socket de beste keuze.
Voor de rest heb ik nog een goed werkende pc met een Asus GTX 780, ssd, 8gb Kingston vRam
Ik zou graag willen weten wat de beste keuze voor mij zou zijn als keuze voor mijn 'nieuwe' moederbord en cpu. Ik wil graag voor 2e handse onderdelen gaan zodat ik meer power krijg voor mijn geld.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen!

Matthijs
1. Waarvoor heb je het nodig. Specificeer het gewenste gebruik.
2. Wat is de verwachte levensduur? Ja, 2e hands is goedkoper maar daarentegen wellicht ook sneller "achterhaald"
3. Wat is het budget?
4. We kunnen je zeker helpen mits je ons van de benodigde informatie voorziet. De informatie die je nu geeft is van het niveau; "ik zoek een auto. Punt" waardoor je adviezen gaat krijgen variërend van een fiat panda tot een Ferrari nog wattus.

[ Voor 12% gewijzigd door Switchie op 26-11-2016 02:13 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Verwijderd

Topicstarter
Gefixed! thanks, ben net nieuw op Tweakers :)
Switchie schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 02:11:
[...]

1. Waarvoor heb je het nodig. Specificeer het gewenste gebruik.
2. Wat is de verwachte levensduur? Ja, 2e hands is goedkoper maar daarentegen wellicht ook sneller "achterhaald"
3. Wat is het budget?
4. We kunnen je zeker helpen mits je ons van de benodigde informatie voorziet. De informatie die je nu geeft is van het niveau; "ik zoek een auto. Punt" waardoor je adviezen gaat krijgen variërend van een fiat panda tot een Ferrari nog wattus.

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Doeleinden : Games streamen, dat kan ik nu niet boven de 100fps
En je weet zeker dat dit probleem bij de processor ligt?
Slag om de arm want afhankelijk van de game maar zou denk ik eerder het "probleem" bij de grafische kaart zoeken.

Over welke spellen en grafische instellingen hebben we het precies?

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Verwijderd

Topicstarter
Het ligt weldegelijk bij de cpu, ik kan namelijk wel livestreamen via Nvidia shadowplay (NVencoder) maar via mijn cpu gaat dat gewoon erg lastig. Het gaat vooral om H1Z1 en CS:GO, omdat ik een 144hz scherm heb ben ik gewend aan 100fps+ en dat wil ook graag zo houden maar als ik ga streamen dan dropped dat toch echt door drievoud. Ik speel meestal op low/medium settings op beide games.
Switchie schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 02:21:
[...]

En je weet zeker dat dit probleem bij de processor ligt?
Slag om de arm want afhankelijk van de game maar zou denk ik eerder het "probleem" bij de grafische kaart zoeken.

Over welke spellen en grafische instellingen hebben we het precies?

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Verwijderd schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 02:24:
Het ligt weldegelijk bij de cpu, ik kan namelijk wel livestreamen via Nvidia shadowplay (NVencoder) maar via mijn cpu gaat dat gewoon erg lastig. Het gaat vooral om H1Z1 en CS:GO, omdat ik een 144hz scherm heb ben ik gewend aan 100fps+ en dat wil ook graag zo houden maar als ik ga streamen dan dropped dat toch echt door drievoud. Ik speel meestal op low/medium settings op beide games.
[...]
Op welke settings stream je en is het een optie om deze naar beneden te schroeven?
Afgelopen jaren zijn cpu's slechts beperkt sneller geworden maar lag de focus vooral op zuinigheid. Pak je de nieuwste i7 6700 dan is deze zeker niet dermate veel sneller, dat je jouw fps gaat verdrievoudigen. Nog even los van het feit dat een dergelijke optie überhaupt niet binnen budget past.

• MrFax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04-11 10:30
Als je via Shadowplay streamt dan doet je GPU al het werk. Als je door Shadowplay FPS drops krijgt ligt dat waarschijnlijk aan de GPU en niet de CPU. Als je de CPU upgrade om zo beter te kunnen streamen heeft bij Shadowplay geen nut. Als je via de CPU(x264 encoder) wilt gaan streamen heeft een CPU upgrade wel degelijk nut

That's it, I'm done.

Verwijderd

Topicstarter
Ik stream al op een van de laagste settings, maar ik snap het even niet. Je zegt dat mijn 8 jaar oude i7 860 weinig verschil gaat leveren vergeleken met een tegenwoordig goede cpu? Mijn GPU wordt gewoon gebottlenecked door mijn cpu en daar heb ik bij het streamen last van. Mijn cpu kan gewoon gamen en streamen tegelijk niet aan..
Switchie schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 03:25:
[...]

Op welke settings stream je en is het een optie om deze naar beneden te schroeven?
Afgelopen jaren zijn cpu's slechts beperkt sneller geworden maar lag de focus vooral op zuinigheid. Pak je de nieuwste i7 6700 dan is deze zeker niet dermate veel sneller, dat je jouw fps gaat verdrievoudigen. Nog even los van het feit dat een dergelijke optie überhaupt niet binnen budget past.

Verwijderd

Topicstarter
Als ik via mijn GPU direct vanuit shadowplay zelf stream met die nieuwe optie dan heb ik geen lagg, maar via OBS dan krijg ik toch echt -ook met NVenc- lagg, dus ik denk dat het dan toch nog aan mijn cpu ligt..
MrFax schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 05:44:
Als je via Shadowplay streamt dan doet je GPU al het werk. Als je door Shadowplay FPS drops krijgt ligt dat waarschijnlijk aan de GPU en niet de CPU. Als je de CPU upgrade om zo beter te kunnen streamen heeft bij Shadowplay geen nut. Als je via de CPU(x264 encoder) wilt gaan streamen heeft een CPU upgrade wel degelijk nut

• MrFax
Verwijderd schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 12:38:
Als ik via mijn GPU direct vanuit shadowplay zelf stream met die nieuwe optie dan heb ik geen lagg, maar via OBS dan krijg ik toch echt -ook met NVenc- lagg, dus ik denk dat het dan toch nog aan mijn cpu ligt..
[...]
Weet dat met bijv. Twitch dat je een maximale bitrate hebt(3500Kbps), als je daar overheen gaat wordt je gethrottled en krijg je dus framedrops. Met Shadowplay/NVenc is de kwaliteit per bit veel lager dan bij CPU encoding, dus ik vraag me af of jij de bitrate niet veel te hoog zet :)

[ Voor 12% gewijzigd door MrFax op 26-11-2016 12:54 ]

That's it, I'm done.

Verwijderd

Topicstarter
Weet ik, maar eigenlijk ben ik gewoon klaar met mijn cpu en wil ik wat anders beters kopen :) Ik gebruik mijjn pc ook voor editen dus daarom wil ik ook graag upgraden. Ik heb er eigenlijk geen belang bij om me weer te gaan verdiepen in die twitch/obs settings etc..
MrFax schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 12:53:
[...]

Weet dat met bijv. Twitch dat je een maximale bitrate hebt(3500Kbps), als je daar overheen gaat wordt je gethrottled en krijg je dus framedrops. Met Shadowplay/NVenc is de kwaliteit per bit veel lager dan bij CPU encoding, dus ik vraag me af of jij de bitrate niet veel te hoog zet :)

• MrFax
Tweedehands is het toch altijd moeilijk zeggen, maar ik kan je alvast zeggen dat een i7 van de skylake(6e) generatie hem niet gaat worden, omdat je daarvoor ook nog nieuwe RAM nodig hebt(en de CPU zelf *nieuw* al 340 euro kost en vanwege het feit dat de CPU's van die generatie nog aardig nieuw zijn).

Je zou dus moeten kijken naar Haswell (Refresh) oftewel een H/Z97 of H/Z87 moederbord en een i5/i7 CPU(Overklokbaar moet je voor een Z-bord en een K-versie CPU gaan).

[ Voor 6% gewijzigd door MrFax op 26-11-2016 13:06 ]

That's it, I'm done.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
qua 2de hands cpu krijg je waarschijnlijk de meeste power met een 3930K. Voor 130 euro heb je een cpu die multithreaded rond een 6700K zit. Natuurlijk moet je hem overclocken, dan heb je ook redelijke singlecore snelheid.

Mijn 3930k loopt op 4,6ghz, cinebench scores zijn ongeveer single 158 / multi 1080

Enige "nadeel" is dat pci-e 3.0 niet ondersteund wordt, maar dat is in de praktijk over het algemeen geen issue. Ik snap niet dat men voor 300+ euro een 4930k (ver)koopt als je voor zo weinig geld een 3930k hebt. De laatste klocked gemiddeld gezien vaak verder over waardoor de nieuwere cores van de 4930k niet echt tot hun recht komen.

Zaak is om betaalbaar een x79 moederbordje te vinden. Jouw huidige ddr3 kan daar ook op. (Zelfs een nvme ssd wil nog wel eens werken, al dan niet met wat gerommel in de uefi.)

Ik ga binnenkort eindelijk upgraden, puur omdat ik veel meer multithreaded snelheid wil; als je dat weg laat zou ik vooralsnog weinig reden zien op te willen upgraden vanaf x79.

specs

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Maratropa,
bedankt voor je suggestie. Ik denk dat de 3930k inderdaad een goede optie is, ik heb nog wel een paar vragen voor jou vanuit je eigen ervaring, Is de processor ook goed om zware renderprogrammas zoals After Effects te gebruiken? En natuurlijk de vraag of hij mijn game niet tot weinig verstoort tijdens het livestreamen. Eventueel zou ik dan een GTX 1060 later kunnen aanschaffen zodat mijjn gpu weer op hetzelfde niveau van mijn cpu zou liggen. Heb je nog suggesties voor een goede x79 moederbord? Ik snap trouwens niet helemaal wat je bedoelt met de pci-e 3.0, daar heb ik toch geen last van met mijn videokaart?Ik denk dat het overclocken van de 3930k ook geen probleem is want ik heb de welbekende Cooler Master Hyper TX3 Evo, ik weet niet of ik daarmee de 4.6 haal maar ik denk dat ik rond de 4.0/4.3 ook wel g oed zit voor gamen en eventueel streamen! Ik heb momenteel een Crucial MX100 ssd.
Alvast bedankt voor je antwoord!

Matthijs
maratropa schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 14:37:
qua 2de hands cpu krijg je waarschijnlijk de meeste power met een 3930K. Voor 130 euro heb je een cpu die multithreaded rond een 6700K zit. Natuurlijk moet je hem overclocken, dan heb je ook redelijke singlecore snelheid.

Mijn 3930k loopt op 4,6ghz, cinebench scores zijn ongeveer single 158 / multi 1080

Enige "nadeel" is dat pci-e 3.0 niet ondersteund wordt, maar dat is in de praktijk over het algemeen geen issue. Ik snap niet dat men voor 300+ euro een 4930k (ver)koopt als je voor zo weinig geld een 3930k hebt. De laatste klocked gemiddeld gezien vaak verder over waardoor de nieuwere cores van de 4930k niet echt tot hun recht komen.

Zaak is om betaalbaar een x79 moederbordje te vinden. Jouw huidige ddr3 kan daar ook op. (Zelfs een nvme ssd wil nog wel eens werken, al dan niet met wat gerommel in de uefi.)

Ik ga binnenkort eindelijk upgraden, puur omdat ik veel meer multithreaded snelheid wil; als je dat weg laat zou ik vooralsnog weinig reden zien op te willen upgraden vanaf x79.
Pagina: 1