Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farai
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02-09 21:28
Ik heb een Dell XPS 15 van zo'n 2 jaar oud. Hier zit een 1TB HDD in met een 8GB M.2 SSD als buffer. Nu heeft dat ondertussen zijn tijd wel gehad en ben ik van plan om de buffer te vervangen door een volwaardige SSD.

Nu zie ik echter vrij veel verschil in de Pricewatch tussen de beschikbare M.2 SSD's. Niet alleen de snelheid maar ook de prijzen lopen aardig uit elkaar. Ook schijnt het warmteproductie belangrijk te zijn aangezien hij in een laptop gaat.

Mijn budget gaat tot ongeveer 200 euro en daar wil ik natuurlijk de meeste GB's voor maar ook een aardige snelheid en weinig warmteproductie.

Nu zit ik te twijfelen tussen de Intel 600p 512GB en de Samsung 960 EVO 250GB. Hoe concreet ga ik het verschil in snelheid merken tussen deze twee bij normaal Windows gebruik, af en toe een game en 1 programma wat veel kleine (<10 kb) bestanden schrijft? En is de Samsung enkel twee keer zo duur omdat hij op papier ook twee keer zo snel is?

En zijn er eventueel ook nog andere kanshebbers (die wellicht binnenkort uitgebracht worden) die ik over het hoofd zie?

Beste antwoord (via Farai op 25-11-2016 23:02)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14-09 20:17

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Farai schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 22:52:
[...]

Ah, ik dacht dat B of M key dat bepaalde... Ik zal hem morgen maar gewoon eens open schroeven om te kijken of ik dan meer te weten kan komen. Maar de buffer vervangen door een ssd is op zich geen gek idee toch?
Nou ken ik weinig machines met een dergelijke buffer-oplossing maar mogelijk dat in de documentatie van jouw laptop staat of het een volwaardig boot-device kan zijn of dat het een cache-device only is. En dan zie/weet je meteen of je er tijd/geld in moet stoppen om er een 64GB of 256GB device in moet prikken om iets op te kunnen/mogen installeren.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:12

Umbrah

The Incredible MapMan

Wat voor M2 slot zit er in? Een die alleen S-ATA slikt, of ook PCI-E; en ondersteund hij ook NVME?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Euh, M.2 wil niet zeggen dat je er op vooruit gaat. Je hebt M2-SATA en M2-PCI... De ene blijft gewoon steken op de SATA-600 standaard dus tot maximaal 600MB/s doorvoer. De PCI-E varianten zitten zo rond de 2000MB/s doorvoer met hier en daar wat pieken & dalen.

Weet je 100% zeker welke aansluiting in jouw machine zit? Het is kostentechnisch absoluut dom geweest van Dell om een PCI-E SSD te monteren van maar 8GB. Het lijkt me dan een SATA uitvoering en daardoor zijn de door jou gelinkte produkten niet handig/compatible.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
En als toevoeging op de bovenstaande reacties, je wilt de buffer niet vervangen maar de 1TB HDD en de 8GB buffer weglaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farai
Volgens een bron op Reddit zit er een M-key aansluiting in, dit heb ik echter nog niet geverifieerd.

Dat Dell het zo gedaan heeft verbaasd me dan weer niet, dit was de budget uitvoering met wel een QHD scherm en op die manier hebben ze wel kunnen zeggen dat er een SSD in zit.

Mocht er toch enkel een SATA aansluiting zitten dan moet ik meer kijken naar de Samsung 850 Evo toch bijvoorbeeld?

En ik zou de buffer juist wel graag willen vervangen omdat ik dan Windows in zijn geheel op de M.2 kan zetten en toch nog wel 1TB aan storage houd. Of maak ik dan een denkfout ergens?

[ Voor 19% gewijzigd door Farai op 25-11-2016 22:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Farai schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 22:41:
Volgens een bron op Reddit zit er een M-key aansluiting in, dit heb ik echter nog niet geverifieerd.

Of maak ik dan een denkfout ergens?
Ja, een M-key kan OF SATA-600 snelheden halen OF PCI-E x4 snelheden.

Je moet dus weten wat voor controller erachter hangt om de goede SSD met M2-interface te bestellen.

[ Voor 16% gewijzigd door MAX3400 op 25-11-2016 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farai
MAX3400 schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 22:44:
[...]

Ja, een M-key kan OF SATA-600 snelheden halen OF PCI-E x4 snelheden.

Je moet dus weten wat voor controller erachter hangt om de goede SSD met M2-interface te bestellen.
Ah, ik dacht dat B of M key dat bepaalde... Ik zal hem morgen maar gewoon eens open schroeven om te kijken of ik dan meer te weten kan komen. Maar de buffer vervangen door een ssd is op zich geen gek idee toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Ah ik was er niet van op de hoogte dat dat ook mogelijk was inderdaad, dan zou je idd een m2 SSD kunnen nemen (pci-e of SATA, ff uitzoeken idd) en je 1TB kunnen laten zitten.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Farai schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 22:52:
[...]

Nou ken ik weinig machines met een dergelijke buffer-oplossing maar mogelijk dat in de documentatie van jouw laptop staat of het een volwaardig boot-device kan zijn of dat het een cache-device only is. En dan zie/weet je meteen of je er tijd/geld in moet stoppen om er een 64GB of 256GB device in moet prikken om iets op te kunnen/mogen installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farai
MAX3400 schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 22:53:
[...]

Ok, ik ga morgen gewoon ouderwets de boekjes er bij pakken, blijkbaar toch allemaal iets ingewikkelder dan gewoon een HDD vervangen.

Bedankt allen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Farai schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 23:02:
[...]

Ok, ik ga morgen gewoon ouderwets de boekjes er bij pakken, blijkbaar toch allemaal iets ingewikkelder dan gewoon een HDD vervangen.

Bedankt allen!
Helaas wel inderdaad. Ik zit al jaren niet meer "hardcore" in de onderdelen vervangen en al helemaal niet van laptops. Neemt niet weg dat ook ik nog wel eens goed 3x moet lezen in een boekje of een artikel voordat ik begrijp waar het precies over gaat of welke variant ergens gebruikt wordt.

Aangezien jouw vraag waarschijnlijk niet heel veel haast heeft, zou je eventueel ook Dell kunnen bellen maandag en hopelijk een antwoord ontvangen wat duidelijk genoeg is om een aanschaf van een nieuw onderdeel te overwegen.

Pagina: 1