1 goeie router als vervanging van 2 AP's

Pagina: 1
Acties:

• HetGezegde
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23-01 15:50

HetGezegde

Yes, you can!

Topicstarter
Ik zoek een?
Nieuwe router met een goed bereik. Vooral 2,4GHz is belangrijk dat 'ie het hele huis dekt.

Wat is je budget?
€150 max. Iets erboven mag, het liefst uit V&A voor <€100 als het kan - maar dat zoek ik dan evt. zelf wel uit (:

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Asus, Linksys (Cisco), TP-Link of Netgear.
Sowieso geen Sitecom, Belkin, D-Link of Eminent/conceptronic voor zover dat nog bestaat.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Een apparaat of 10 tegelijk: 6 smartphones, waarvan 3 intensief en 2 Netflix. 4 laptops met Netflix. Verder nog een WiFi printer. Tegelijkertijd wordt er op maximaal 3 laptops Netflix gekeken en op de PC gesurft. Lijkt me niet heel veeleisend direct - eerder beperkingen bij mijn provider, maar tot zover nog niet gemerkt.

In de hoek van de woonkamer is de aansluiting voor ons Zeelandnet modem. Via de zgn. bridge-mode wordt o.a. DHCP uitgeschakeld en zal de router dit overnemen. Vanuit daar moet het bereik toch zeker een meter of 20 tot 30 zijn.

Ook aan vrijwel de andere kant van het huis ligt een aansluiting, dus daar zou de router ook kunnen staan. Dan is het benodigde bereik eerder 20m in totaal rondom, maar wel 15m tot 20m tot aan de kamer, waar dan de snelheid wel achteruit zal gaan (of niet, hopelijk met jullie advies).

Je hebt nu ook WiFi. Hoe zit dit? Waarom vervangen?
Momenteel regelt mijn Cisco modem van Zeelandnet DHCP en heb ik hier op beide punten in het huis bekabeld een (2 dezelfde) TP-Link TL-WD901ND staan. Enig nadeel is dat het naadloos overschakelen van WiFi niet lekker loopt en ik wel een 5GHz netwerk kan gebruiken. Moet ook met regelmaat op de AP aan de andere kant van t huis (niet-woonkamer) elke 5minuten een ip config /release /renew uitvoeren. Thuis hebben meerdere mensen ook last (ik niet) met verbindeet de AP in de woonkamer. Ben het beu en wil nu wel wat stabiels.

Bij m'n vriendin de Asus RT-AC68U geplaatst. Dit gaat goed. Maar wil misschien wel wat sterkers..

Zit zelf te twijfelen tussen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus RT-AC68U Zwart€ 150,50€ 150,50
1Asus RT-AC87U Zwart€ 186,92€ 186,92
1Asus RT-AC88U€ 321,93€ 321,93
1Asus RT-AC3200€ 193,26€ 193,26
1Linksys AC2600 MU-MIMO Router w/ Gigabit€ 179,-€ 179,-
1Linksys EA9500 Max-Stream AC5400 MU-MIMO Gigabit-router€ 385,65€ 385,65
1Linksys WRT1900ACS Ultra Smart Wi-Fi Router AC1900€ 208,10€ 208,10
1Netgear R8000 Nighthawk - AC3200 Router€ 209,-€ 209,-
1TP-Link Archer C2600-AC2600 Draadloze Dual-Band Gigabit Router€ 99,-€ 99,-
1TP-Link Archer C3200 - Draadloze Tri-Band Gigabit Router€ 149,-€ 149,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.082,36

[ Voor 57% gewijzigd door HetGezegde op 25-11-2016 22:11 ]

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Die TP-Link C3200v oor 149 is wel een interssante Black Friday deal. Tri band heeft z'n voordelen bij veel (5GHz) clients. Anderzijds is MU MIMO wel interessant in theorie, maar bij gebrek aan clients is het een beetje inzetten op de toekomst. Je zou verwachten dat je daar volgend jaar, of het jaar erna dik voordeel uit gaat halen, maar een glazen bol heeft niemand. Tri band zoals die C3200 heeft die 'vereiste' niet. AC66U, AC68U e.d. zijn ook uitstekende routers natuurlijk, maar tri band is dan best wel interessant voor dat bedrag.

Probleem blijft, los van het koffie dik kijken mbt de toekomst, dat je met de dikste router van de wereld nog altijd voor een deel afhankelijk bent van de clients en flut antennes in de meeste mobiele apparaten. Soms kom je gewoon niet in dat specifieke hoekje, of je nu een 50 eur prutrouter neerzet of de dikste die je je in kan beelden. Laat ik het anders stellen: Als één van de routers in je lijstje dat niet gaat halen is de kans bijzonder klein dat een andere in dat lijstje het wel doet. Gezien je de andere aansluiting al hebt zou ik overwegen om gewoon een keer een nieuw / modern APtje neer te zetten, want die overgang moet gewoon 'normaal' te doen zijn en die 901ND's ken ik zelf ook en blijven inderdaad wel frequent hangen. Of hou er in elk geval rekening mee dat de kans bestaat dat je alsnog een keer aan een extra AP moet geloven, hoe dik je nieuwe router dan ook is. Een degelijke router als basis is natuurlijk wel een goed uitgangspunt tov zo'n ISP geval.

• HetGezegde

HetGezegde

Yes, you can!

Topicstarter
Foritain schreef op zondag 27 november 2016 @ 09:09:
Die TP-Link C3200v oor 149 is wel een interssante Black Friday deal. Tri band heeft z'n voordelen bij veel (5GHz) clients. Anderzijds is MU MIMO wel interessant in theorie, maar bij gebrek aan clients is het een beetje inzetten op de toekomst. Je zou verwachten dat je daar volgend jaar, of het jaar erna dik voordeel uit gaat halen, maar een glazen bol heeft niemand. Tri band zoals die C3200 heeft die 'vereiste' niet. AC66U, AC68U e.d. zijn ook uitstekende routers natuurlijk, maar tri band is dan best wel interessant voor dat bedrag.

Probleem blijft, los van het koffie dik kijken mbt de toekomst, dat je met de dikste router van de wereld nog altijd voor een deel afhankelijk bent van de clients en flut antennes in de meeste mobiele apparaten. Soms kom je gewoon niet in dat specifieke hoekje, of je nu een 50 eur prutrouter neerzet of de dikste die je je in kan beelden. Laat ik het anders stellen: Als één van de routers in je lijstje dat niet gaat halen is de kans bijzonder klein dat een andere in dat lijstje het wel doet. Gezien je de andere aansluiting al hebt zou ik overwegen om gewoon een keer een nieuw / modern APtje neer te zetten, want die overgang moet gewoon 'normaal' te doen zijn en die 901ND's ken ik zelf ook en blijven inderdaad wel frequent hangen. Of hou er in elk geval rekening mee dat de kans bestaat dat je alsnog een keer aan een extra AP moet geloven, hoe dik je nieuwe router dan ook is. Een degelijke router als basis is natuurlijk wel een goed uitgangspunt tov zo'n ISP geval.
Dus: gewoon proberen?

Ofja, ik heb momenteel goede ervaringen met de Asus RT-AC68U serie. De AC66U is enkel wat "trager", dus zou ook nog een goede optie zijn. De AC87U heeft ook niet veel meer, behalve hogere snelheid (wat dus voor mij niet direct van toepassing is.

Heb ook gezien in de Asus software dat 'ie seamless met andere Asus routers kan werken en ik met evt. twee AC66U's wel voldoende heb? - uiteraard beginnen met
Want ik twijfel dus of ik terug zou gaan naar TP-Link of de Linksys. Beiden krachtige routers, maar ik heb er geen ervaring mee. Met de Asus wel, dus ik denk dat ik daarbij blijf.

Thanks!

• Foritain
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

ASUS routers bevallen mij ook prima. Veel gebruikt de laatste jaren, en (even afkloppen) nooit problemen mee ervaren. De firmware is wat meer prosumer georienteerd dan bijv TP-Link, maar daar hoor je mij niet over klagen.

Probleem in dit geval is dat jij (los van je lijstje met 350eur kostende modellen) ca 150 euro als richtlijn noemt, en de C3200 van TP-Link daar perfect in past. De ASUS RT-AC3200 kost je 219 euro. Er zitten kleine verschillen in de featureset, maar die staan veelal niet in verhouding tot het prijsverschil. Aan de andere kant, volg je gevoel en als je bij merk X wilt blijven gewoon lekker doen; die gemoedsrust is ook wat waard :D Of je dan tri band wilt pakken of toch MU MIMO, lastig, hou er wel rekening mee dat tri band enkel de 5GHz clients helpt, dus als je vooral op de lange afstand en achter muren zit met al je clients de meerwaarde al een stuk kleiner is, daar zal je dan op het (overigens uitstekende) 2.4GHz netwerk zitten.

Deze had je gevonden neem ik aan?
https://nl.hardware.info/...de-beste-router-conclusie

• Foritain
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-02 18:37
maar is die 20 tientjes het waard tov die tp-link 3200?

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

• Foritain
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

maartentmm schreef op maandag 28 november 2016 @ 10:39:
[...]

maar is die 20 tientjes het waard tov die tp-link 3200?
Ik denk dat de gemiddelde gebruiker het niet zal merken. Er zitten wel wat kleine feature verschillen in die je even zou kunnen uitzoeken of die voor jou wegen of niet. Ik denk vooral dat als je gevoelsmatig graag een Asus koopt (Zoals TS) dat 2 tientjes voor die gemoedsrust niet veel is :)

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-02 16:51
Enig nadeel is dat het naadloos overschakelen van WiFi niet lekker loopt en ik wel een 5GHz netwerk kan gebruiken.
Waarom vervang je die AP's dan niet door AP's waarbij roaming geen probleem is? Zoals deze pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack). Zijn wel niet tri band. Met één router ga je altijd verlies hebben door obstakels.

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-02 14:14
Waarom een router kopen (als in, waarom je router vervangen?), als je problemen met je AP's hebt? Kan je niet beter een goed AP kopen, of beiden vervangen door 2 die wel een goeie handover kunnen?

• Foritain
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Een goede router als basis van een intensief internettend gezin is m.i. geen slecht uitgangspunt, los van het nut (Waar ik het mee eens ben) van een degelijk 2e AP op dergelijke afstanen.

• maartentmm
dit is misschien een betere op de 2,4Ghz dan de tp link archer 3200

pricewatch: TP-Link Archer C3150-Draadloze MU-MIMO Gigabit Router

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

• HetGezegde

HetGezegde

Yes, you can!

Topicstarter
Foritain schreef op zondag 27 november 2016 @ 09:39:
ASUS routers bevallen mij ook prima. Veel gebruikt de laatste jaren, en (even afkloppen) nooit problemen mee ervaren. De firmware is wat meer prosumer georienteerd dan bijv TP-Link, maar daar hoor je mij niet over klagen.

Probleem in dit geval is dat jij (los van je lijstje met 350eur kostende modellen) ca 150 euro als richtlijn noemt, en de C3200 van TP-Link daar perfect in past. De ASUS RT-AC3200 kost je 219 euro. Er zitten kleine verschillen in de featureset, maar die staan veelal niet in verhouding tot het prijsverschil. Aan de andere kant, volg je gevoel en als je bij merk X wilt blijven gewoon lekker doen; die gemoedsrust is ook wat waard :D Of je dan tri band wilt pakken of toch MU MIMO, lastig, hou er wel rekening mee dat tri band enkel de 5GHz clients helpt, dus als je vooral op de lange afstand en achter muren zit met al je clients de meerwaarde al een stuk kleiner is, daar zal je dan op het (overigens uitstekende) 2.4GHz netwerk zitten.

Deze had je gevonden neem ik aan?
https://nl.hardware.info/...de-beste-router-conclusie
Nee nog niet gevonden. Bedankt!
Ik heb voor mezelf de Asus RT-AC87U gekocht.
Veul te duur :O maar zeker mooi!
MacPoedel schreef op maandag 28 november 2016 @ 10:46:
[...]

Waarom vervang je die AP's dan niet door AP's waarbij roaming geen probleem is? Zoals deze pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack). Zijn wel niet tri band. Met één router ga je altijd verlies hebben door obstakels.
Ja da's ook een optie. Maar ik denk dat ik meer heb aan een goede router als basis. Het modem van Zeelandnet is gewoon traag en slecht in uitdelen van IP adressen heb ik gemerkt. Meerdere mensen in m'n omgeving klagen hier over.

Ik ga het met de Asus RT-AC87U proberen en anders is dit een mooi alternatief. Of eventueel als uitbreiding.
borft schreef op maandag 28 november 2016 @ 10:49:
Waarom een router kopen (als in, waarom je router vervangen?), als je problemen met je AP's hebt? Kan je niet beter een goed AP kopen, of beiden vervangen door 2 die wel een goeie handover kunnen?
Omdat mijn modem gewoon brak is. Ik wil alle routerfuncties van m'n modem uitschakelen, omdat ik in het verleden goede ervaringen had met een losse router (ondanks 'ie te zwak was - TL-WDR4300 nogwat). Toen dit vervangen voor twee AP's, maar das gewoon traag en werkt niet seamless. Dus dan maar weer een krachtigere router.
MU-MIMO lijkt mij niet heel nodig voor mijn doeleinden. Heb meer aan kracht. Bedankt :)

• Foritain
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Ik zie dat die prijzen weer terug zijn, die ASUS AC3200 was 170 eur gisteren op Amazon, vandaar de link. Black Friday / Cyber Monday c'est voorbij etc.

• maartentmm
Foritain schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 15:24:
Ik zie dat die prijzen weer terug zijn, die ASUS AC3200 was 170 eur gisteren op Amazon, vandaar de link. Black Friday / Cyber Monday c'est voorbij etc.
die ASUS AC3200 werkt alleen in je voordeel als je veel clients hebt.
het is toch altijd een praktijk situatie wat telt niet puur de specs.
ik heb overigens na aanleiding van dit topic de tp-link archer c3200 gekocht mede omdat je aan dat MU-MIMO nu inderdaad nog niets hebt.

Pagina: 1