Heb per ongeluk op link geklikt, wat nu?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gtxkiller
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22-06 15:49
Hallo,

Ik kreeg vanavond van een vriend van mij een link toegestuurd via de mail. Ik heb op deze link geklikt om te kijken maar hierop kwam ik bij een scherm dat zei dan mijn browser niet werd ondersteund etc. Hierna klik het dus meteen weg omdat ik dit soort onzin al ken.

Even later krijg ik een mail terug dat ik de link niet moet openen, omdat deze link automatisch was verstuurd naar iedereen in zijn contacten en dat er iets niet goed mee was.

Nu ben ik benieuwd of ik iets fout heb gedaan, heb eigenlijk geen zin om alles van mijn pc af te gooien etc.

Heb er ook op geklikt bij mijn telefoon om ff wat verder ondezoek te doen, toen werd ik doorgelinkt naar een andere site (ik zat wel in privacy modus etc.)

Dit was de link:

Hieronder zit de link
code:
1
h**ps://vk.com/away.php?to=%68%74%74%70%3A%2F%2F%62%69%74%2E%6C%79%2F%32%66%6E%4E%68%47%76#33759

Met vriendelijke groeten,
Rick

*perrongelijk :p, kan het helaas niet meer veranderen :)

[ Voor 3% gewijzigd door gtxkiller op 27-11-2016 23:42 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucaDeTweaker
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-04-2020
Het lijkt mij zeker geen verkeerd idee om MalwareBytes, en Hitmanpro over je systeem heen te gooien. Ook zou ik even naar je vriend toe gaan om te vragen wat voor virus t is, (ik ga er nu even vanuit dat het een virus is) ik denk dat je dan al een heel eind bent. En als die scanners iets vinden, zou ik als ik jou was toch een reinstall doen, ik snap dat je daar geen zin in hebt, maar je bent langer bezig met je systeem 100% clean krijgen dan een reinstall. En bovendien weet je nooit of je clean bent zonder reinstall als je een virus hebt gehad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slurpgeit
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-07 21:43
Ik zou me er niet al te druk om maken. Een link openen kan er niet zomaar voor zorgen dat je willekeurige mensen gaat mailen. Zo te zien gebruikt de link een aantal open redirects om te verhullen waar hij uiteindelijk heen gaat. Misschien een poging tot redirect naar exploit kit, of simpelweg een poging tot klikfraude (lees, advertenties forceren te openen zodat iemand betaald krijgt). Of misschien wel een combinatie. De hele flow is in ieder geval:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgsafe.org/8aa81ae5e9.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meg
  • Registratie: September 2016
  • Niet online

Meg

418: “I’m a teapot”

Hoi,

Ik zou de link even tussen [code]-tags zetten of veranderen in hxxp zodat hij niet klikbaar is. Just to be safe.

Zoals al werd aangegeven, doe even een scan met Malwarebytes' Anti-Malware maar ook met je eigen antivirus programma.

Verder kun je door het klikken op een link geen emails gaan versturen, hiervoor is er wat meer nodig. :+ Verder adviseer ik je vriend om zijn computer ook even te laten scannen.

Mocht je een scan hebben gedaan, wil je de eventuele resultaten delen?

P.S. De link die jij poste gaat hierheen ik klik graag:
hxxp://mindllwits.com/intl/cyoc/inteligen?bhu=bHVFxtJVSq1qDzzkWhfeBrhh49P9sPCTYq :+

"If you lose your left arm your right arm will be left."
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein
"I don't need oxygen, I only need O2."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gtxkiller
Ik heb toch maar mijn Windows er opnieuw opgzet, het moest toch nog eens een keer gebeuren :) (i.v.m. het besteld hebben van meer ram schoot w7 home Premium toch ff te kort)

Mijn telefoon werd wel direct doorgestuurd, kan daar niet iets zijn ingeslopen? Als is Android wel helemaal dicht gegooid en draai ik ook een stock toestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Nu ben ik benieuwd of ik iets fout heb gedaan, heb eigenlijk geen zin om alles van mijn pc af te gooien etc.
Vraag me dan af waarom je:
Heb er ook op geklikt bij mijn telefoon om ff wat verder ondezoek te doen, toen werd ik doorgelinkt naar een andere site (ik zat wel in privacy modus etc.)
Er dan ook nog bij doet ;)
'Wss een virus, laat ik mn telefoon ook even voorzien van die troep' :/
Stock Android heeft genoeg gaten en sowieso nooit de ellende opzoeken natuurlijk.
Als je wil weten of (en zo ja: wat) er is gedaan zal je met Wireshark oid en een goed geisoleerde VM de site kunnen bezoeken om hopelijk te zien wat er geprobeerd wordt, anders weet je nooit zeker of je telefoon nog veilig is...

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gtxkiller
Het enigste wat ik zag was dat hij naar een soort nieuws artikel ging over Steven hawkins.

Hij ging naar deze site:

code:
1
 http://intellectvvv.com/

Hier vond ik nog wat info over de site:

http://urlquery.net/report.php?id=1480056480359

Ik vraag me af of de Android browser iets zo ver toegang geeft in het systeem dat het schade kan veroorzaken. :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06:25
Elke website die je opent kan je pc hacken, omdat er altijd gaten in software zit, vooral zero day fouten, die pas in enkele dagen of weken gefikst worden.

Dus 1e regel is om anders te denken,
Je hebt niet gevraagd om deze link/mail, dus zie dit als een vreemde persoon, dus niet openen, ze weten dat veel gebruikers dit gewoon openen, dus ook al is dit van en bekende.

Dan ook nog gebruik firefox(of andere) met plugin adblock en noscript, dan kunnen verkeerde websites veel minder doen.

Natuurlijk windows updaten,
en wat veel vergeten, alle software updaten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meg
  • Niet online

Meg

If you don't trust it, don't click it but delete it. :+

"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gtxkiller
Naja, normaal let ik er ook op, maar dit kwam van een bekende en was zelfs in zijn woorden geschreven.

Mijn pc is in ieder geval in orde, nu maak ik mij alleen nog een beetje zorgen over mij. Telefoon :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meg
  • Niet online

Meg

gtxkiller schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 11:01:
Mijn pc is in ieder geval in orde, nu maak ik mij alleen nog een beetje zorgen over mij. Telefoon :p
Hmm, de kans dat daarmee wat gebeurd lijkt me niet heel groot. Alhoewel ik geen expert ben op het gebied van Android.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

Perrongelijk??? :'(

Gelijk naar het perron? Sorry hoor, maar van dit soort Nederlands taalgebruik (misbruik) gaan mijn haren overeind staan. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gtxkiller
Ik zie het :P, was waarschijnlijk de autocorrectie van mijn telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucaDeTweaker
Wat ik me dan afvraag is, heb je iets belangrijks op je telefoon? Backup, en reinstall ik moest dat ook is doen om een reden en duurde me max 10 min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gtxkiller
Ik ben hem nu terug naar zijn fabrieksinstellingen aan het zetten, dit moet alle narigheid (stel dat er iets opzat) eraf halen toch?

Ik was gelukkig toch al van plan om het volledig te wissen, hij begon traag te worden :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meg
  • Niet online

Meg

gtxkiller schreef op zondag 27 november 2016 @ 21:50:
Ik ben hem nu terug naar zijn fabrieksinstellingen aan het zetten, dit moet alle narigheid (stel dat er iets opzat) eraf halen toch?
Dat is correct.
Ik was gelukkig toch al van plan om het volledig te wissen, hij begon traag te worden :/
Dan heb je nu een goede reden. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gtxkiller
Alles is opgelost, daarom ga ik het topic sluiten.
Bedankt voor de hulp :)

De wijze les die ik geleerd heb:

Op sketchy links klikken van vrienden die je verstouwd
De volgende keer op geen enkele link meer klikken ongeacht de persoon die hem stuurt en wat het is.

Met vriendelijke groeten,
Rick

*Ook heb ik geleerd hoe ik "per ongeluk" moet schrijven :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucaDeTweaker
Fijn dat je probleem is opgelost en dat je ervan geleerd hebt!
Pagina: 1