Rood scherm of Complete vastloper bij gamen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tellavist
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 16-07 14:42
Mijn vraag
Ik heb nu sinds een maandje of 3 een PC in gebruik welke tot voorkort heel prima functioneerde.
Echter heb ik nu bij het gamen, dat ik binnen 5 minuten een rood scherm krijg waardoor mijn PC vastloopt.
Gewoon helemaal rood zonder tekst.
Nu moet ik mijn pc een keer of 2-3 rebooten, opnieuw spel opstarten waarna hij na 2 of 3 keer hetzelfde riedeltje gedaan te hebben ineens weer steady begint te lopen en ik zo 5u achter elkaar door kan gamen.

Het enige wat hij daarna nog wel eens doet is wanneer ik 10 min niks doe (even een peukie ben gaan roken bijvoorbeeld) ALSNOG weer vastloopt. zelfde riedeltje begint dan weer van voor af aan.

Het gebeurd ook wel eens dat ik ipv een roodscherm gewoon een harde vastloper krijg die met geen mogelijkheid is weg te krijgen, zonder harde reboot.

Dit probleem is alleen bij het spel Overwatch (het enige wat ik speel op deze pc)
Bij KSP heb ik het nooit gehad
LoL niet
BF1 Betá ook niet

Relevante software en hardware die ik gebruik
- Windows 10
- MSI AMd Radeon R9 200 series
- 570W voeding van coolermaster
- AMD A8-5600k quad core processor
- 8GB ram
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Alle stekkers naar videokaart aangedrukt.
Windows opnieuw geïnstalleerd.
Wat andere fora afgestruind, leverde niet heel veel op.

Iemand enig idee?

[ Voor 17% gewijzigd door tellavist op 25-11-2016 18:46 ]

Een handtekening?!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou even de temperatuur van zowel je cpu als gpu checken tijdens het gamen. Denk namelijk dat het een overhitte gpu o.i.d. is.

Anders kun je ook nog altijd je voeding omwisselen met een ander degelijk model, om te testen of het niet een verotte voeding is, die niet genoeg stroom en spanning kan leveren onder een gaming-load. Bedoel je niet 750W in plaats van 570W? Dat laatste komt volgens mij niet voor. Als je het specifieke voedingmodel op internet zoekt (of hier plaatst), dan kun je genoeg vinden over de kwaliteit van de voeding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huib_Bloodstone
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09-09 11:14
Heb hetzelfde probleem gehad.

Opgelost met het volgende.

* onboard processor GPU uitzetten in bios. (dus de intel/amd driver niet meer zichbaar in apparatenlijst)
* DDU driver unistall software downloaden en in safe modes alles eraf wat van amd is.
* Windows 10 zelf de drivers van jouw videokaart installeren door middel van windows update. installeerd als goed is 16.6 Crimson.
* in Regedit moet je 2 reg's aanmaken in system/currentcontrolset/control/Graphicsdriver/ hier moet je een nieuwe QWORD 64bit aanmaken genaam TdrDelay met als waarde 8 en TdrLevel met als waarde 0.

Als die regedit bestandjes er staan, is het even aankijken want soms krijg je dan wel een foutmelding waar je iets mee kan :)

[ Voor 3% gewijzigd door Huib_Bloodstone op 26-11-2016 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tellavist
Verwijderd schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 19:22:
Ik zou even de temperatuur van zowel je cpu als gpu checken tijdens het gamen. Denk namelijk dat het een overhitte gpu o.i.d. is.

Anders kun je ook nog altijd je voeding omwisselen met een ander degelijk model, om te testen of het niet een verotte voeding is, die niet genoeg stroom en spanning kan leveren onder een gaming-load. Bedoel je niet 750W in plaats van 570W? Dat laatste komt volgens mij niet voor. Als je het specifieke voedingmodel op internet zoekt (of hier plaatst), dan kun je genoeg vinden over de kwaliteit van de voeding.
Tijdens het spelen van Overwatch heb ik beide aanstaan
Temp van GPU: 52-56 graden
Temp van CPU: 48-54 graden
Ook heb ik een CPU monitor op m'n logitech G19 toetsenbord aan staan. daarop is wel te zien dat alle 4 de cores voluit aan het werk zijn. ik weet alleen niet hoe accuraat dat ding is.
De temperatuur wordt echter niet buitenproportioneel hoog.

De voeding is echt 570W, ik ben nu niet thuis maar ik ga vanavond even checken voor het merk/type!

Bedankt voor je reactie!
Huib_Bloodstone schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 00:07:
Heb hetzelfde probleem gehad.

Opgelost met het volgende.

* onboard processor GPU uitzetten in bios. (dus de intel/amd driver niet meer zichbaar in apparatenlijst)
* DDU driver unistall software downloaden en in safe modes alles eraf wat van amd is.
* Windows 10 zelf de drivers van jouw videokaart installeren door middel van windows update. installeerd als goed is 16.6 Crimson.
* in Regedit moet je 2 reg's aanmaken in system/currentcontrolset/control/Graphicsdriver/ hier moet je een nieuwe QWORD 64bit aanmaken genaam TdrDelay met als waarde 8 en TdrLevel met als waarde 0.

Als die regedit bestandjes er staan, is het even aankijken want soms krijg je dan wel een foutmelding waar je iets mee kan :)
Dit is wat meer uitzoekwerk!
Sowieso heb ik een hele rare BIOS heb ik al gemerkt.
Ik heb een moederboard van ASROCK en die komt alleen met een EUFI setup. Ik vind het nogal lastig om te vinden waar ik daar de onboard processor GPU moet uitzetten. (dit zal ik even moeten uitzoeken)
Ik krijg de oldscool BIOS zoals ik hem gewend ben niet tevoorschijn op mijn pc... :?

Verder begrijp ik dus dat ik alle AMD drivers/software van de PC af moet halen en opnieuw windows 10 moet installeren?

Daarna de regedit doen.

Thanks voor je reactie!

[ Voor 37% gewijzigd door tellavist op 28-11-2016 13:07 ]

Een handtekening?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huib_Bloodstone
4 cores op 100% maar in andere games ook ? ook waar je dit probleem hebt ?

Als je twijfelt aan de bios, even kijken bij ASrock om te kijken of er een bios update is :)

DDU http://www.guru3d.com/fil...nstaller-download,20.html kan je gebruiken om alle software van AMD te vinden en te verwijderen, dit is speciaal gemaakt omdat in het verleden nog wel eens bij een unistall van AMD wat "Resten" achter blijven en daarmee conflicten veroorzaakt worden.

Windows 10 hoef je niet te installeren, nadat je DDU gebruikt hebt om de drivers te verwijderen kan je windows update gebruiken om whql drivers op te halen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tellavist
Huib_Bloodstone schreef op maandag 28 november 2016 @ 13:26:
4 cores op 100% maar in andere games ook ? ook waar je dit probleem hebt ?

Als je twijfelt aan de bios, even kijken bij ASrock om te kijken of er een bios update is :)

DDU http://www.guru3d.com/fil...nstaller-download,20.html kan je gebruiken om alle software van AMD te vinden en te verwijderen, dit is speciaal gemaakt omdat in het verleden nog wel eens bij een unistall van AMD wat "Resten" achter blijven en daarmee conflicten veroorzaakt worden.

Windows 10 hoef je niet te installeren, nadat je DDU gebruikt hebt om de drivers te verwijderen kan je windows update gebruiken om whql drivers op te halen :)
Ik heb alleen het probleem wanneer ik overwatch speel.
KSP geeft geen probleem bijvoorbeeld. terwijl ik hier ook alle graphic settings op het hoogste heb draaien.
Dat maakt trouwens niet uit. ik kan in Overwatch alle settings op ultra LOW zetten. nog steeds gebeurd hetzelfde :)

De PSU is van coolermaster trouwens en is 520w niet 570... :+

Is er ergens een handig programmatje te downloaden waar je gewoon in een keer ALLE specs van je computer tevoorschijn kan toveren?

Is wat makkelijker voor jullie ook :)

Een handtekening?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huib_Bloodstone
https://www.piriform.com/speccy/download

Speccy kan dat voor jouw doen, export naar text :)

[ Voor 40% gewijzigd door Huib_Bloodstone op 29-11-2016 14:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huib_Bloodstone
Er zijn genoeg mensen die problemen hebben met overwatch, praten allemaal over red screen/CPU 100%

Support stuurt mensen naar deze site, http://eu.battle.net/forums/en/overwatch/topic/17611861343

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tellavist
Op advies van @Huib_Bloodstone heb ik de instellingen in overwatch aangepast naar:
vsync=on
limitFPS=displaybased

Helaas nog steeds uitvallers/rode scherm.

ik ben wel weer een stapje verder gekomen!
Ik heb coretemp gedownload voor het uitlezen van de CPU temperatuur.
Tijdens overwatch draait mijn:
GPU op 55 graden
CPU draait rond de 70

Ook krijg ik nu door de coretemp een foutmelding te zien wanneer de pc er mee nokt. ik krijg de volgende melding:

Systeemfout: Atikmdag.sys

Dit is trouwens de voeding die ik heb:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/l06eePDIMMWtpYkfvHZpF960/full.jpg

daarnaast heb ik speccy en coretemp laten draaien terwijl ik midden in een potje zat en dit is het resultaat:
Zoals je ziet geeft speccy een heeeeeel andere temperatuur aan dan coretemp...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/AERf4Al7A00o1WZzXZ8QveIW/full.jpg

Nu ga ik de volgende stappen doen:
Huib_Bloodstone schreef op maandag 28 november 2016 @ 13:26:

lekker avondje hobbyen :+

[ Voor 66% gewijzigd door tellavist op 01-12-2016 21:04 ]

Een handtekening?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huib_Bloodstone
-

[ Voor 100% gewijzigd door Huib_Bloodstone op 01-12-2016 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tellavist
Huib_Bloodstone schreef op donderdag 1 december 2016 @ 21:04:
Heb je een paar stappen gedaan die ik voorgesteld heb ?
Jemig wat ben jij snel :+
Ik was m'n post nog aan het edditen :9

Een handtekening?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huib_Bloodstone
had um ook al gewijzigt haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tellavist
Ik kan in de bios voor onboard/pci express/pci kiezen.

Hij staat nu op PCI express (toen ik de bios opende)

Een handtekening?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huib_Bloodstone
Volgens mij draai jij een overclock ?

Standaard draait de A8-5600k 3.6 ghz en turbo 3.9..

hopelijk is die 118 graden van speccy fout.

[ Voor 20% gewijzigd door Huib_Bloodstone op 01-12-2016 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tellavist
Ik heb geen flauw idee. Deze pc heb ik van een andere tweaker gekocht!
Huib_Bloodstone schreef op donderdag 1 december 2016 @ 21:09:
Volgens mij draai jij een overclock ?

Standaard draait de A8-5600k 3.6 ghz en turbo 3.9..

hopelijk is die 118 graden van speccy fout.
Net in de bios gekeken en daar geeft hij een CPU temperatuur van 62 graden aan. Wanneer ik hem opnieuw opstart.

Dat is dus wel idle

Heb ook de fanspeed op de cpu naar Full on gegooid en de overheat safety disabled.

Al is dat laatste misschien helemaal niet slim zit ik nu te denken. Speccy zit er vaker naast qua cpu temperatuur las ik op internet.

Daarom coretemp gedownload

[ Voor 82% gewijzigd door tellavist op 01-12-2016 21:15 ]

Een handtekening?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huib_Bloodstone
Je zei dat je een Rare Bios hebt, ik denk dat er ook een overclock hebt.

Waar staat de CPU multiplier op, 40 neem ik aan ?

Even DDU downloaden en amd drivers eraf halen en met windows update jouw drivers ophalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Die voeding is een pricewatch: Cooler Master Real Power M520 welke na 9 jaar echt meer dan aan vervanging toe is. Weet je hoe oud die is? De condensatoren van die voeding zijn vaak na 7-8 jaar al versleten. De kans dat dat bij jou nu het geval is is zeer groot. Je zou even de voeding open kunnen maken om te checken of je zo al iets kunt zien, vaak gaan ze bol staan en/of lekken, maar niet altijd, terwijl ze dan alsnog niet goed meer kunnen zijn. Een (beetje extreem) voorbeeld hoe die er uit zien:
https://www.google.nl/sea...I#imgrc=BooyUNWrTKas1M%3A

Zelfs al zou dit niet de oorzaak zijn van de crashes, kun je hem alsnog beter vervangen, want de ripple kan nu amper weggefilterd worden wat de levensduur van de rest van je componenten sterk verkort. En mochten de condensatoren op zeer wonderlijke wijze nog goed zijn dan hebben ze sowieso niet lang meer.

En stel dat een nieuwe voeding het niet oplost, is het ook prima mogelijk dat je huidige voeding de oorzaak is van een defect van een ander component.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tellavist
Huib_Bloodstone schreef op donderdag 1 december 2016 @ 21:29:
Je zei dat je een Rare Bios hebt, ik denk dat er ook een overclock hebt.

Waar staat de CPU multiplier op, 40 neem ik aan ?

Even DDU downloaden en amd drivers eraf halen en met windows update jouw drivers ophalen.
Ik heb DDU laten lopen.
Hij staat nu in veilige modus te draaien.
Ik kan alleen niet vinden waar ik Windows naar de drivers moet laten zoeken (Windows updaten)

*edit
is het echt gewoon -> systeemupdates? :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/l9XaJuozAd2T18bQTVHjoBfQ/full.jpg

Daarnaast even NOG een andere CPU temp gedownload just in case. Speccy zit er toch echt naast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/EI1HMynRG4a3lEiWK2bmCWzy/full.jpg

Daarnaast ziet mijn BIOS er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2iC5oE8vhBHHfIKKxWVKFFKb/full.jpg

En inderdaad is mijn processor overgeklokt met 40%:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/AreqFrl97v2oN4nrtfzDHYte/full.jpg

[ Voor 35% gewijzigd door tellavist op 01-12-2016 22:03 ]

Een handtekening?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tellavist
Zo, ik heb al je stappen gevolgt
Alleen de regedit dingen wijzigen nog niet gedaan.

net even een uurtje overwatch gespeeld om te testen. Ging gewoon soepel!
Even afwachten wat de aankomende dagen doen.

Sowieso even een nieuwe voeding halen dus!

Ben benieuwd!

Een handtekening?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huib_Bloodstone
mag je nou nog steeds problemen krijgen, even die overclock weghalen.

maar dat horen we vanzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tellavist
Gisteren nacht nog gauw even een uurtje of 2 overwatch opgestart na expeditie robinson.
Runs like a dream!
De overklok staat nog steeds in de bios maar ik heb geen 1 keer een vastloper gehad!

Volgende week even afwachten omdat ik dan weer een stuk fanatieker het spel ga spelen (druk weekendje voor de boeg)

Mocht hij nog steeds vastlopen zijn mijn stappen als volgt:

1. Overklok uit Bios halen
2. Regedit uitgelegd krijgen door @Huib_Bloodstone :9
3. Nieuwe voeding halen

Een handtekening?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tellavist
Helaas...
Nog steeds een rood scherm tijdens een potje competative overwatch :(
Nu dan maar de overclock eruit halen.

Hoe zit het nou precies met die Regedit @Huib_Bloodstone?
Zou je me dat kort kunnen uitleggen?

Een handtekening?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tellavist
Heb nu de multiplier naar 36 gezet zodat hij op 3.6 ghz uitkomt ben benieuwd

Een handtekening?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huib_Bloodstone
Hier kan je zien wat het inhoud.

MSDN: TDR Registry Keys (Windows Drivers)

Heb dit ook een keer gehad, videokaart moeten weghalen en opsturen maar was niet kapot ? dus ik na weken tobben kwam iemand die zei even jouw "Timeout Detection and Recovery" aanpassen.. dan heb je kans dat windows met een normale foutcode in plek van een Rood/zwart/strepen etc.

Je kan de Bios ook terug zetten naar default om zeker van te zijn dat je "normale" instellingen gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tellavist
Ik ben van plan om toch maar een nieuwe voeding te halen.
Welke is aan te raden als vervanger?

Zelf zit ik aan deze te denken:
pricewatch: Seasonic M12II Evo 520W

Maar misschien is 450w al genoeg?
Zoals deze:
pricewatch: Corsair CX450M

Zouden jullie mij nog even willen helpen? :D

Een handtekening?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welke videokaart heb je precies? R9 200 series kunnen er zo'n 10 zijn ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tellavist
Volgens mij is het de r9 280x (die komt het dichts in de buurt iig)

De specificaties komen in iedergeval wel over een met dit plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/sWJAt4GqMCrB6oN61uQUZM4v/full.jpg

Ik kijk dan naar core & memory clock snelheden en de Memory size

Een handtekening?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Seasonic is in ieder geval niet zo'n interessante keuze als je wil upgraden later naar een Intel setje vanwege het gebrek aan de ondersteuning voor de C6 en C7 power states (extra zuinige slaapstand). Nu is dit uit te zetten in de BIOS maar toch. Wie weet wat de nieuwe AMD CPU's vereisen op dat gebied. Hij is momenteel ook te duur voor wat je krijg, 2 jaar geleden gingen ze al voor 10 euro minder. Al is de betrouwbare levensduur van de Seasonic wel iets meer, zijn er ook interessantere voedingen voor rond dat prijspunt.

De CX450M is voldoende voor een A8 5600K + r9 280x en heeft die ondersteuning wel. Wil je wat meer dan is de pricewatch: Fractal Design Edison M 550W momenteel leuk geprijsd bij 4Launch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tellavist
Ben toch voor de CX450M gegaan.
Meer hoeft van mij voorlopig nog niet.
Wanneer de voeding het gewoon doet en ik geen vastlopers heb, kan ik Overwatch gewoon op de hoogste stand spelen, dat is voor mij prima! :)

Een handtekening?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tellavist
Helaas,

Ik ben nog steeds niet verder. :(
- Nieuwe PCU zit er ondertussen in, op advies van afuture:
pricewatch: be quiet! System Power 8 600W
- Regedit heb ik ook gedaan, krijg geen foutcodes. nog steeds vol rood scherm.
- CPU is niet meer overclocked

Ik ben een beetje het spoor bijster :(
Ik kan wel wat langer door gamen, maar naar een uurtje loopt hij gewoon weer vast met een vol rood scherm.

[ Voor 12% gewijzigd door tellavist op 21-12-2016 00:41 ]

Een handtekening?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurensConjardo
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 27-11-2024
De Corsair CX450M is een zeer goede & populaire voeding, hij is zeer betrouwbaar. 450 watt is meer dan genoeg voor dit systeem. Seasonic staat niet bepaalt bekent om zijn voeding, vaak slechte kwaliteit. Ik zou voor de Corsair gaan dan zit je zeker safe.

EDIT: was al beantwoord 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door LaurensConjardo op 21-12-2016 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huib_Bloodstone
tja probeer eens de drivers weer te verwijderen en de laatste te downloaden.

omdat er een factory overclock op je GPU hebt zou ik eens wat extra voltages / fan speed aanpassen met MSI afterburner.

Die regedit aanpassingen kan je weer weghalen, dat is puur om te kijken of er dan andere foutmeldingen komen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De System Power 8 600w is een mindere voeding dan de CX450M maar goed, een nieuwe voeding had je sowieso nodig omdat van je oude de condensatoren in ieder geval niet meer goed waren. Zoals in mijn eerste post in dit topic al gezegd kan je oude voeding zomaar een ander component hebben beschadigd waardoor je dit krijgt.

Haal eens je videokaart uit je pc en gebruik de iGPU van de APU (dus de beeldkabel op je moederbord aansluiten). Je moet dan ook wel weer even met DDU je huidige video driver verwijderen en de goede installeren.

Verder, heb je 2x 4GB ram of 1x 8GB? In geval van het eerste kun je het nog proberen met maar 1 reepje, en daarna met het andere reepje. Probeer dan ook meteen alle verschillende ram slots van het moederbord. Als je 1x 8GB hebt kun je die in ieder slot van je moederbord proberen.

Je kan ook nog Memtest86 minimaal een nachtje laten draaien om het ram op fouten te testen:
http://www.memtest86.com/

Of een ander spel proberen, dan weet je in ieder geval of het niet toevallig aan Overwatch ligt.
Pagina: 1