Mac mini/ iMac/ macbook pro om films te bewerken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjebaas
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23-06-2024
Beste medetweakers,

Ik ben op zoek naar een nieuwe computer/ laptop. Mijn budget zit tot ong 2000,- euro. Ik heb gezien dat voor het programma minimaal 8gb werkgeheugen vereist is en 16gb is optimaal. Het programma is adobe premier pro. Wat ik het liefste wil is een computer/ laptop die dat programma vlekkeloos kan draaien en dat ik me geen zorgen hoef te maken over de render tijd. Zelf heb ik nu een macbook pro uit 2011 met 4gb werkgeheugen dus dat werkt voor geen meter. Ook heb ik een acer laptop maar ik merk dat ik sneller neig naar de mac omdat ik mij comfortabeler voel met de software van apple. Dus mijn vraag is: wat is voor mij de beste keuze? de filmpjes zijn RAW footage van de hero3+ black en de DJI advanced. tijdens het bewerken doe ik aan kleur correcties. de filmpjes worden nog 5 minuten lang maar een filmpje van 20 minuten moet ook binnen een uur klaar kunnen zijn.

Ik sta voor alle opties (misschien ook windows) open het zou wel handig zijn als ik hem ook voor school kan gebruiken. Maar als het dan uitloopt tot 2600. koop ik liever een losse laptop van 500 die ik dan alleen voor school gebruik

Wie o Wie kan mij helpen? alvast heel erg bedankt :)

[ Voor 1% gewijzigd door basjebaas op 25-11-2016 18:11 . Reden: foutje ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:23
De Macbook Pro uit 2011 is nog prima te upgraden dus je kan overwegen om er 16GB en een SSD in te stoppen. Dan ben je voor 400 euro wel klaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjebaas
Dat klinkt inderdaad als een hele interessante optie.
Maar als ik dan die upgrades heb uitgevoerd kan de videokaart het dan nog wel aan?
en de accu die erin zit is ook niet al te best meer
de videokaart die er nu in zit is de: Intel HD-video 3000 384 MB

en de voor het programma aanbevolen zijn:

AMD FirePro D300
AMD FirePro D500
AMD FirePro D700
AMD Radeon R9 M290X
AMD Radeon R9 M380
AMD Radeon R9 M390
AMD Radeon R9 M395X
Intel® HD Graphics 6000
Intel® Iris™ Graphics 6100
Intel® Iris™ Pro Graphics 6200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:18

nelizmastr

Goed wies kapot

Oh de 2011 13". Ja dat gaat wat moeizaam worden qua renderen. Ik raad je zeker een 15" aan. Probeer tweedehands een leuk uitgedost exemplaar te vinden hier op de v&a. Uit ervaring kan ik spreken dat de 13" niet leuk is met exporteren, dat is ontzettend traag.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17:20
Wat jij nodig hebt is 15" met gpu en final cut pro. Premiere is echt een stuk trager op een mac. Vooral met renderen wat ie helemaal achteraf doet.

Ik kan je uit ervaring vertellen dat een 2012 retina 15" al een goede keuze is icm een thunderbolt schijf. Je data extern op hele snelle opslag kunnen zetten is een enorm voordeel. Koop je tewwedehands een macbook, dan houd je toch snel een kleine 600€ over om aan randapparatuur zoals dat te besteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Volgens mij is background renderen van FCP vooral het renderen van stukken media die niet realtime willen afspelen om te previewen, wat dus vooral op tragere hardware handig is. Maar FCP is idd door apple heel mooi afgestemd op apple computers..

Sinds Pr Pro goeie openCL support heeft heb je met nieuwere intel gpu's ook wat hardware acceleratie, maar hoe je die macbook van je nu ook upgrade dat krijg je er niet bij, terwijl dat voor premiere juist zo belangrijk is.

Voor rond de 2k heb je een dell precision met 4k scherm en snelle i7 waar je nog wat meer ram en een ssd in kan duwen...

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjebaas
kijk aan deze informatie heb ik wat bedankt jonges! ik ga toch is kijken voor een 15'' 2015 model en die wat aankleden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-12-2024

Rhy

Once a nerd; always a geek

Ascension schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 18:28:
De Macbook Pro uit 2011 is nog prima te upgraden dus je kan overwegen om er 16GB en een SSD in te stoppen. Dan ben je voor 400 euro wel klaar!
Dat zou ik ook willen aanbevelen inderdaad. De prestatie winst die je hiermee boekt is zo ongelooflijk groot . Dat je je achteraf zult afvragen waarom je het niet eerder gedaan hebt ;) Praktisch een factor 3. Gevoelsmatig ruim 10x. Ik heb zelf een soortgelijke configuratie (alleen dan Hackintosh Laptop :+ ) en kan je dit RAM geheugen (pricewatch: Crucial Mac Memory CT2C8G3S160BMCEU en deze SSD van harte aanbevelen: pricewatch: Sandisk Ultra II SSD 960GB .. dat geeft je direct meer opslag dan wel nieuwe Mac dan ook in dat 2K prijs segment. Tevens zijn vrijwel alle nieuwe computers van de afgelopen 3-4 jaar extreem energiezuinig maar qua CPU performance vaak niet sneller.

Total kostenpost: ca. €350,-
Besparing: ca. €1650,-

Dus met het geld wat je uitspaart? Koop je een mooie 4K of 5K monitor van LG die i.s.m. Apple gemaakt zijn. 8) ookal zou ik zelf gaan voor een Dell UltraSharp.

*edit* ohja en Acer laptops / windows? Voor multimedia? :X verkopen die handel ;) En neem een licentie op https://tweakers.net/pric...keyword=parallels+desktop 12 voor €35-80 . And life will be (more) bliss and productive (again). :9

[ Voor 14% gewijzigd door Rhy op 30-11-2016 12:31 . Reden: linkjes en kosten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:23
Rhy schreef op woensdag 30 november 2016 @ 12:24:
[...]

Dus met het geld wat je uitspaart? Koop je een mooie 4K of 5K monitor van LG die i.s.m. Apple gemaakt zijn. 8) ookal zou ik zelf gaan voor een Dell UltraSharp.
Om op mijn eigen advies terug te komen, hij heeft een 13" versie en die videokaart is wel een beperking. Zo'n mooie 4K/5K monitor aan sturen zal dan ook niet lukken bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhy

Rhy

ja, ik denk te veel in hackintosh; mijn excuses. Dat probleem heb ik namelijk niet vanwege eGPU ondersteuning via PC expresscard (wat trouwens alleen werkt in Windows; maar daar is dualboot dan weer handig voor). Maar een macbook heeft natuurlijk geen expresscard. En dat is een dedicated desktop workstation leuker. Tenzij ... *offtopic* leer net over het bestaan van http://rentrender.com (cloud based render-farms).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Rhy schreef op donderdag 1 december 2016 @ 18:36:
ja, ik denk te veel in hackintosh; mijn excuses. Dat probleem heb ik namelijk niet vanwege eGPU ondersteuning via PC expresscard (wat trouwens alleen werkt in Windows; maar daar is dualboot dan weer handig voor). Maar een macbook heeft natuurlijk geen expresscard. En dat is een dedicated desktop workstation leuker. Tenzij ... *offtopic* leer net over het bestaan van http://rentrender.com (cloud based render-farms).
waar heb je het over dat zijn renderfarms voor cg 3d werk.. :p hij wil video's bewerken en ideaal gezien, vooral met premiere, wil je een losse gpu (of ondersteunde intel igpu) voor o.a. het renderen van effecten e/d.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhy

Rhy

Mja ik en mijn aannames; oopsy. Ik dacht dat iedere vorm van renderen over 1 kam te scheren was. Maar lees net op Adobe forum dat dat voor Premiere anders ligt, en dat inderdaad met een losse GPU fijner is: http://creativeclouduser....rt-in-adobe-premiere-pro/

Maar mijn initiële response was op basis van jouw antwoord. :P Had misschien de openingstopic beter moeten lezen. Het heeft me in ieder geval stof tot nadenken gegeven, en heb over dat cloud rendering even een losse topic geopend: Cloud Render Farms

Om vervolgens nu weer ontopic te gaan. Ik denk dat we qua macbook upgrade advies op dat vlak het beste advies gegeven hebben. En TS kan met €1650,- dan nogsteeds wel een home based render farm bouwen voor thuis en de rest met de macbook. Er staan op YouTube wat leuke scenario's qua configuratie mogelijkheden.

[ Voor 8% gewijzigd door Rhy op 01-12-2016 18:58 ]

Pagina: 1