Toon posts:

[Car] Subwoofer minder Ohm als versterker een probleem?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goede middag!

Ik heb een rockford p3 subwoofer aangeschaft voor in mijn auto (500w rms en 2 ohm) en heb daarvoor een versterker gekocht de crunch gravity gtx2600 (2 kanaals, RMS vermogen @ 4 Ohm: 2 x 160 Watt
,RMS vermogen @ 2 Ohm: 2 x 300 Watt, RMS vermogen gebrugd @ 4 ohm: 1 x 600 Watt) maar begrijp nu achteraf dat deze volgensmij niet samen kunnen? Want als ik de woofer bridged aansluit zit deze met 2 ohm op 4 ohm van de versterker. Kan dat kwaad? Zo ja alleen voor de subwoofer of alleen de versterker? Want die versterker hieft van mij niet eeuwen mee te gaan maar de woofer was best prijzig. Ik kan ook alleen de woofer op de middelste zetten dan krijgt hij 2 ohm op 300rms begrijp ik maar dat is weer niet goed vanwege het rms verschil?

Kan iemand mij uitleggen wat de beste optie is voor mij om ze toch op elkaar aan te sluiten? Of moet ik toch echt een nieuwe versterker halen...?

Vriendelijk bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

http://www.rockfordfosgate.com/products/details/p3d2-10

en dan de wiring wizzard .. je was niet helemaal duidelijk over welke speaker je het exact hebt dus dat moet je controleren

maar 4 ohm is gewoon een optie

maar 2x2 ohm is ook een optie. beide spoelen apart aansluiten op je versterker al 2 ohm

[ Voor 25% gewijzigd door Fish op 25-11-2016 17:53 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sorry ik dacht dat de waardes erbij genoeg info gaven haha, maar het is dus geen probleem ondanks dat deze een verschil heeft van 2ohm? Bedankt voor de reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Fish schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 17:50:
http://www.rockfordfosgate.com/products/details/p3d2-10

en dan de wiring wizzard .. je was niet helemaal duidelijk over welke speaker je het exact hebt dus dat moet je controleren

maar 4 ohm is gewoon een optie

maar 2x2 ohm is ook een optie. beide spoelen apart aansluiten op je versterker al 2 ohm
Ik ben een beetje een leek op dit gebied haha maar je bedoeld dan dat ik alle twee die uitgangen dan bij elkaar koppel? Dat je wel dan 2 ohm hebt en wel 600rms van de vertserker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

of bruggen en met 4 ohm (aangesloten zoals hieronder)
Afbeeldingslocatie: https://www.rockfordfosgate.com/images/wiring_wizard/1_2ohmDVC_4ohm.png

of je sluit gewoon beide spoelen apart aan alsof het links en rechts is

[ Voor 8% gewijzigd door Fish op 25-11-2016 18:02 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jaa oke dan sluit je hem gewoon gebrugd aan dus? Dan heb je wel het verschil dat je woofer 2 ohm is en de versterker 4 ohm maar dat maakt dan niet zo veel uit? (Sorry ik ben echt een leek op dit gebied)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-10 21:11
Nou de woofer is 2 ohm de versterker moet genoeg stroom kunnen leveren als de woofer dat nodig heeft.
kan ie dat niet gaat het geluid vervormen en erna de versterker in protectie en omdat ie te heet word.
Je moet wel loeihard gaan spelen om dat voor elkaar te krijgen, je zal eerder doof worden.
Zou idd zo bruggen dat de versterker een woofer ziet van 4 ohm dan kan er niets fout gaan.
Wees niet bang dat je veel geluid verliest, het verschil tussen 300 en 600 watt is maar 3db dat zal je niet eens horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Verwijderd schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 18:04:
Jaa oke dan sluit je hem gewoon gebrugd aan dus? Dan heb je wel het verschil dat je woofer 2 ohm is en de versterker 4 ohm maar dat maakt dan niet zo veel uit? (Sorry ik ben echt een leek op dit gebied)
Kijk naar het plaatje .. je hebt dan 2+2 ohm

en controleer het typenummer ... want ik weet nog steeds niet of we het over dezelfde hebben

[ Voor 12% gewijzigd door Fish op 25-11-2016 19:31 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt guys! De woofer zit alleen wel al in een kist en heb dus gwn twee aansluitingen zegmaar dus dan moet ik die - en + gewoon aansluiten op de meest linker en rechter uitgang (bridget) zodat hij hem als een 4ohm ziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:06

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Je hebt 2x2 aansluitingen op de sub.
1x2 brug je: je verbind dus de plus en de min..

Op de andere plus en min sluit je de versterker aan.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Je bent vaag aan het doen, welke subwoofer heb je nou. heb je iets in een kast gekocht, of de zelf gemaakt ?

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Fish schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 00:16:
Je bent vaag aan het doen, welke subwoofer heb je nou. heb je iets in een kast gekocht, of de zelf gemaakt ?
De subwoofer heb ik in kist tweedehands gekocht, deze komt pas vandaag aan en weet alleen dat het een p3 is van 2 ohm met 500rms dus vandaar. Als hij binnen is geef ik wel even een serie nummer door. Hou er svp rekening mee dat ik gewoon niks verstand heb op dit gebied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ok geef leter maar door/

maar als het eeb diy kist is met een plus en een min moet je naar de bedrading gaan kijken dus post maar ff foto's van hoe de draden aan de binnenkant lopen

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Verwijderd schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 07:28:
[...]

De subwoofer heb ik in kist tweedehands gekocht, deze komt pas vandaag aan en weet alleen dat het een p3 is van 2 ohm met 500rms dus vandaar. Als hij binnen is geef ik wel even een serie nummer door. Hou er svp rekening mee dat ik gewoon niks verstand heb op dit gebied
Post idd even een paar fotos.
En "niks verstand heb op dit gebied"..... daar kan je wat aan doen: http://12vhifi.nl
Lees jezelf even in. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.
  • Registratie: April 2008
Als je geen verstand hebt op dit gebied ga naar een car audio speciaalzaak en laat daar een mooi setje inbouwen.
Het laatste wat je wilt is brand in je auto doordat je onjuiste bekabeling gebruikt of niet goed afgezekerd bijvoorbeeld.

Beginnen met het opzoeken welk type woofer en versterker je hebt. Het spul moet wel op elkaar afgestemd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nig afwachtende van de woofer dus daar kan ik nog niks over zeggen. Maar stel dat ik hem aansluit op de 2ohm 300rms kant, kan ik dan twee pioneer hoedeplankspeakers van 35rms gekoppeld aan de andere ingang zetten of zal dat nooit gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Even op de rem:

Je wil een twee kanaals (links en rechts) versterker gebruiken om gebrugd een sub aan te sturen.
Op dat moment voeg je links en rechts samen tot 1 mono kanaal.

Er zijn dus geen kanalen meer over waar je andere speakers op kan zetten.

Dus: nee, dat gaat niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nee als je de sub niet gebrugd zet bedoel ik dan. De een zegt dat dat beter is omdat je dan gewoon 2ohm hebt op je woofer (even de speakers erbuiten gelaten nu) en de ander zegt zet hem op de 4 ohm met 500rms dan zit je met rms gunstig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

@teacher
en als je hem niet brugt ook for that matter .. want dan houd je maar 1 kanaal over of nul afhankelijk van je niet gebrugde configuratoe

[ Voor 27% gewijzigd door Fish op 28-11-2016 20:06 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Verwijderd schreef op maandag 28 november 2016 @ 20:05:
Nee als je de sub niet gebrugd zet bedoel ik dan. De een zegt dat dat beter is omdat je dan gewoon 2ohm hebt op je woofer (even de speakers erbuiten gelaten nu) en de ander zegt zet hem op de 4 ohm met 500rms dan zit je met rms gunstig
Als je hem niet brugt, zet je de sub op 1 kanaal (bijvoorbeeld links) en dan heb je nog 1 kanaal over. Daar kan je niet een stereo geluid uit toveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de woofer binnen, het model staat er nergens op maar heb er toch even fotos van gemaakt, ook de zijkant van de versterker er bij. Hoop dat dat het duidelijker maakt!
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/nyepn9.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2regtcn.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/33vgkkp.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Schroef de sub er even uit, kijk even hoe hij binnen aangesloten is. Meet ook even de impedantie.

En je hebt het spul nu eenmaal gekocht, ook al is het niet goed op elkaar afgestemd. Ik zou het gewoon aansluiten en kijken wat er gebeurd. Als je versterker in protectie slaat weet je genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

teacher schreef op woensdag 30 november 2016 @ 07:40:
Schroef de sub er even uit, kijk even hoe hij binnen aangesloten is. Meet ook even de impedantie.

.
Foto's van de bedrading binnenhoe het is aangesloten

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik was al van plan de woofer er uit te haken maar als ik dit doe dan breek ik bepaalde vaste connecties van het vastmaken en dat krijg ik niet meer terug, maar via achtere (de snoer kant) had ik wel even los gemaakt en dan zag ik als de woofer recht staat links een aanknooppunt zitten denk - en + en één snoer ging daarheen en dan zat er een ander snoer aan die andere die er overheen ging maar de rechterkant kan ik niet zien vanwege de plaatsing van het gat dus weet niet of er rechts ook een aanknooppunt zit of dat die twee de enige zijn.

Oja, als ik de woofer gebrugd zet dan riskeer ik in princiepe dus alleen door het ohm verschil dat mijn versterker te heet word en stukgaat? Want dat risico kan ik wel nemen zolang de woofer maar geen schade loopt maar dat gebeurd dan dus niet? Want dan sluit ik hem gewoon zo aan tot die versterker het begeeft en dan haal ik een juiste versterker.

Wel bedankt voor de reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:27
vergeet ook niet je dynamo/accu/zekeringkast van je auto te upgraden, vroegah toen ik nog jong was menig vriend gehad met lege accu's doorgebrande zekeringkastjes (hele spul gemolten) of een dynamo die het niet trok, het leukste was een vriend die zijn Clio helemaal vol spullen had maar niet harder kon rijden dan 80 omdat alle motorvermogen naar de geluidsinstallatie ging.... wat een afgang.... bovendien is met die herrie je verkeersveiligheid in gevaar (je hoort niets anders meer of wordt doof) probeer liever in een leuk setje thuis te investeren om te genieten...) Niet negatief bedoeld overigens, maar ik heb genoeg geleerd in de vroege jaren 90, nog veel spul ongebruikt op zolder liggen......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• centr1no
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-04 20:38
Verwijderd schreef op woensdag 30 november 2016 @ 10:04:
Oja, als ik de woofer gebrugd zet dan riskeer ik in princiepe dus alleen door het ohm verschil dat mijn versterker te heet word en stukgaat? Want dat risico kan ik wel nemen zolang de woofer maar geen schade loopt maar dat gebeurd dan dus niet? Want dan sluit ik hem gewoon zo aan tot die versterker het begeeft en dan haal ik een juiste versterker.

Dit verhaal wordt nodeloos ingewikkeld doordat er allemaal opties geroepen worden die niet van toepassing zijn.
Gewoon aansluiten zoals het hoort. Zoals in het diagram dat Fish heeft gepost dus.
Als de versterker te zwak is om deze woofer op vol volume aan te sturen kom je daar vlug genoeg achter.
Zorg in ieder geval voor een goede zekering in de + kabel vlak bij de versterker en doe een duurtest op hoog volume. Als de versterker te heet wordt moet hij automatisch uit springen.
De kans dat de woofer hierdoor beschadigt is uiterst klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Verwijderd schreef op woensdag 30 november 2016 @ 10:04:
Ik was al van plan de woofer er uit te haken maar als ik dit doe dan breek ik bepaalde vaste connecties van het vastmaken en dat krijg ik niet meer terug, maar via achtere (de snoer kant) had ik wel even los gemaakt en dan zag ik als de woofer recht staat links een aanknooppunt zitten denk - en + en één snoer ging daarheen en dan zat er een ander snoer aan die andere die er overheen ging maar de rechterkant kan ik niet zien vanwege de plaatsing van het gat dus weet niet of er rechts ook een aanknooppunt zit of dat die twee de enige zijn.

Als ik dit zo lees dan zou het plaatje van fish hierboven van toepassing zijn.

Gewoon aansluiten dus. Er is een kans dat de versterker in de beveiliging schiet, dan weet je dan je op zoek moet gaan naar een versterker die 2 (of zelfs 1) ohm stabiel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Top bedankt guys, dan ga ik hem dus gebrugd aansluiten. Als hij dan in de beveiliging schiet hoe merk ik dat? Omdat mn sub dan gewoon niet gaat werken of kan ik dat zien of horen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Als je hem dan lekker openzet, wordt de versterker erg warm, schiet in protect en stopt met versteken.
De rode protect led brand dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de informatie heb er veel aan! Komt nog een laatste noob vraagje hoor haha, op de versterker kan je vanalles instellen, heb alleen geen idee welke functies welke kant op MOETEN en welke je zelf kan verstellen naar wens? Lijkt me wel belangrijk misschien haha! Bedankt hoor! Versterker is natuurlijk alleen voor de sub

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2myb20w.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Crossover zet je op bandpass.
Highpass draai je een heel klein stukje open (20hz) en de low pass zet je tot ongeveer de helft (90hz)
De rest is afstemmen op auto/persoonlijke smaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke bedankt, en de volt knop gewoon afblijven of op een tussenstand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nu heb ik dus alles aangesloten maar gaat mijn versterker niet aan... de rest werkt allemaal prima, de remite kabel lijkt mij het probleem niet, kan het liggen aan een slecht aarde contact? Er ging wel heel kort even de power knopje lichtjes pranden maar even later was die ook weer uit gewoon... ik weet niet waar het aan kan liggen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19-10 18:15
Het zou wel degelijk aan de remote kunnen liggen, om dit uit te sluiten kan je als test de constante spanning van de accu naar de remote bruggen. Gaat de versterker dan wel aan, dan ligt het aan de remote connectie.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Razkin schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 11:27:
Het zou wel degelijk aan de remote kunnen liggen, om dit uit te sluiten kan je als test de constante spanning van de accu naar de remote bruggen. Gaat de versterker dan wel aan, dan ligt het aan de remote connectie.
Zou ik hem dan even op een plus abel van de sigaretten aansteker zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
Ik zou gewoon een stuk(je) kabel tussen de 12V en REM polen schroeven.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:08
De bass remote ben je niet nodig.

Je hebt de volgende aansluitingen voor stroom:
GND Deze moet je verbinden met het chassis. Let op dit moet een goed massapunt zijn dus even opschuren zodat je op blank metaal zit.
REM: Dit is een geschakelde plus. Zodra hier stroom op komt te staan krijgt de versterker een signaal dat deze aan moet. Dit is vaak een blauw kabeltje vanaf je radio.
12V: Dit is de voeding vanaf de accu.

Om te testen kun je 12V en REM doorverbinden met een kort kabeltje. Mag gewoon een dun kabeltje zijn dit gaat alleen om dat er 12v op staat.

Van je sigarettenaansluiting moet je afblijven.

[ Voor 4% gewijzigd door .Maarten op 10-12-2016 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Razkin schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 11:31:
Ik zou gewoon een stuk(je) kabel tussen de 12V en REM polen schroeven.
Oowh oke maar vanaf welk punt 12 volt? Gewoon van de plus van mijn batterij?? Of via de 12 v sigaret aansteker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
Verwijderd schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 11:32:
[...]

Oowh oke maar vanaf welk punt 12 volt? Gewoon van de plus van mijn batterij?? Of via de 12 v sigaret aansteker
De 12V en de REM even doorverbinden. Je hebt beide naast elkaar zitten op de versterker. Daar kun je gewoon even een kort kabeltje tussen drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
De aansluiting op de versterker zelf. Heb je trouwens gecontroleerd of er daadwerkelijk spanning via de hoofdkabel bij je versterker aanwezig is?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke ik heb het kabeltje ertussen gedaan maar bij inschakelen van auto gebeurd er niks, gaat niks aan of branden... ik heb helaas geen meet apparatuur daarvoor dus zou niet weten hoe ik dat moet en kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
Verwijderd schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 11:42:
Oke ik heb het kabeltje ertussen gedaan maar bij inschakelen van auto gebeurd er niks, gaat niks aan of branden... ik heb helaas geen meet apparatuur daarvoor dus zou niet weten hoe ik dat moet en kan doen?
Even een 12V lampje pakken en hier je 12V en aarde op aansluiten. het lampje moet dan gaan branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:45
Verwijderd schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 11:42:
Je hebt hopelijk wel een voldoende dikke en apart afgezekerde kabel naar achteren gegooid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herian10
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:41
je kunt de spanning kontroleren door een lampje tussen de plus en min
en op de remote plus en de min als de lampjes weet ja dat er spanning op staat anders ff na de action ff een metertje halenkost een paar euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nielson schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 11:50:
[...]
Je hebt hopelijk wel een voldoende dikke en apart afgezekerde kabel naar achteren gegooid?
De plus kabel en aarde kabel zijn 4awg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
4awg (20mm2) is prima.
Ik lees iets over 2 hoedenplank speakers erbij? dat gaat met deze versterker niet werken, kan wel maar dan moet je de subwoofer op een andere aansluiten. dan kun je beter een 3 kanaals versterker gebruiken (ik heb er nog een liggen...)

Als er helemaal niks gebeurt eerst kijken naar je voedingskabels, als die 2 gewoon goed zijn daarna kijken naar de Remote kabel, deze zou je voor test even kunnen koppelen met de + aansluiting, Als er kan nog helemaal niks gebeurt zou de versterker defect kunnen zijn (maar dan moet je wel zeker zijn dat je voeding goed is!)

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Besankt voor het antwoord! Ik heb de twee hoedeplank speakers op de radio zelf staan deze werken wel, en de amp is alleen voor de subwoofer zelf! Als ik de remote met de plus verbind dan gebeurd er niks, geen enkel lampje gaat branden, zou het een zekering kunnen zijn? Zou ook niet weten waarom hij kapot zou zijn gezien hij werkend was roen ik hem kocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Een foto van de aansluiting zelf

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/s16s5v.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
pak een multimeter erbij (of een lampje) en meet ff de plus kabel door (neem aan dat je die kabel wel hebt gezekerd!?) een 12v lampje erop aansluiten werkt ook prima..
massa aansluiting kun je ook ff doormeten met de multimeter.
En als je geen multimeter hebt, haal er een. Zo'n ding is verrekte handig om in huis te hebben ;)

Voor de rest kun je even kijken of de 4 zekeringen die OP de versterker zitten nog heel zijn..

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
Heb je de rem wel aangesloten?
Die tussen de aarde en 12v in. Tussen die 2 dikke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
Ik mis de remote kabel? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
Heb je het punt waar je het kabeloog van de massa kabel aan de carrosserie gemonteerd hebt blank gemaakt? Zo nee, ook dat even doen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
.Maarten schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 13:21:
Heb je de rem wel aangesloten?
Die tussen de aarde en 12v in. Tussen die 2 dikke.
Zeker weten, zou het aan de aarde kunnen liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De remote zit er wel maar zie je niet echt op de foto haha is dat blauwe draadje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.
Begin nou eens met het controleren van je type sub voordat je alles klakkeloos aansluit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bas. schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 13:28:
Begin nou eens met het controleren van je type sub voordat je alles klakkeloos aansluit!
Is al gebeurd en deze zit goed ivm versterker dus das t probleem niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.
Verwijderd schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 13:34:
[...]

Ik zie nergens in jouw topic staan welk type sub je hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
Verwijderd schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 13:26:
[...]

Zeker weten, zou het aan de aarde kunnen liggen?
Ja dat kan. Massapunt wel opgeschuurd?

Even een checklist:
- Zekeringen heel op de versterker
- Kabels goed aangesloten
- Massapunt goed kaal
- Zekering bij de accu heel
- 12V en Rem bruggen om te testen.
- Lampje aansluiten op de 12V en je Ground kabel om te kijken of je wel stroom hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.
[...]

En dan nog kun je niet zomaar elke sub op elke versterker aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Trek even de tulp kabels er uit, en de draadjes van de sub.

Sluit alleen massa, 12v en rem aan
Doet de versterker het nu wel?

Zo nee, controleer of je spanning bij de versterker hebt.
Zo ja, kijk dan eens naar de kabels en de sub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.
Die sub die er gebruikt wordt is ook geleverd geweest als 2 ohm DVC variant.

Als je die parallel aansluit, geeft dat 1 ohm load aan de versterker. Lang niet elke versterker kan dit aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
dat de versterker het niet aan kan, kan idd kloppen, maar dan nog hoor je dan wel een "protect" lampje te hebben branden...

zoals teacher al zei; kijk even wat er gebeurt wanneer je alleen de voedingskabels (+ en massa) er Remote (ff afgetakt van de plus)

Zoals ik ook eerder al zij, Multimeter gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.
geenwindows schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 17:22:
dat de versterker het niet aan kan, kan idd kloppen, maar dan nog hoor je dan wel een "protect" lampje te hebben branden...

zoals teacher al zei; kijk even wat er gebeurt wanneer je alleen de voedingskabels (+ en massa) er Remote (ff afgetakt van de plus)

Zoals ik ook eerder al zij, Multimeter gebruiken :)
Hoeft niet. Ook de zekeringen kunnen er direct uit klappen zonder dat het protect lampje gaat branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
Bas. schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 17:28:
[...]

Hoeft niet. Ook de zekeringen kunnen er direct uit klappen zonder dat het protect lampje gaat branden.
hmja ok, maar dat is dan ook heel snel te achterhalen... kwestie van goed kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De sub is een dual voice 2x2 ohm als 4 ohm gekoppeld aan een gebrugde 4 ohm en de versterker is 100w rms meer als de sub dus dat zal goed zijn, zal het morgen nig eens allemaal een keer langslopen de rem aand e 12v had ik al gedaan maar dat gaf me niks, ook protect komt niet tot branden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Verwijderd schreef op woensdag 30 november 2016 @ 18:56:
Bedankt voor de informatie heb er veel aan! Komt nog een laatste noob vraagje hoor haha, op de versterker kan je vanalles instellen, heb alleen geen idee welke functies welke kant op MOETEN en welke je zelf kan verstellen naar wens? Lijkt me wel belangrijk misschien haha! Bedankt hoor! Versterker is natuurlijk alleen voor de sub

[afbeelding]
ben ik nou de enige die een prijs van 1,7 miljard euro een beetje aan de dure kant vind ?

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ook even moeten twijfelen voor het aanschaffen ja maar is het geld tot nu toe nog niet waard geweest nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb de aarde plek extra opgeschuurd, kabels weer gechecked, bij inschakelen van auto en radio gaat het blauwe lampje aan de vertserker aan, maar dus niet het crunch logo wat blauw of wit zou moeten worden... en er komt ook gwn geen geluid uit de subwoofer dan... ik snap er niks meer van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
Blauw? :?
je moet kijken of één (of beide als het fout is) van deze led lampjes branden:
Afbeeldingslocatie: https://images.duckduckgo.com/iur/?f=1&image_host=https%3A%2F%2Fimages.otto.de%2Fasset%2Fmmo%2Fformatz%2Fendstufe-crunch-gtx2600-3499750.jpg&u=https://i.otto.de/i/otto/3499750/endstufe-crunch-gtx2600.jpg?$formatz$

Dat er geen geluid uit komt kan liggen omdat je misschien de versterker nog niet hebt afgesteld (level input = Gain) of je hebt de rca tulp kabel op de verkeerde aansluiting zitten, deze moet natuurlijk op input..

heb je sowieso überhaupt al gekeken of alle zekeringen heel zijn?

edit; weet je ook zeker dat je voldoende spanning krijgt? meestal onder de 10v stopt de versterker ermee...

[ Voor 8% gewijzigd door geenwindows op 11-12-2016 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Maar ik zie niet daj je hebt gecontroleerd of er ook 12 volt op je leidinen staat

Dus
Heb je met een lampje of multimeter je spanning gecontroleert?

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

[...]

Hoe dan? Ik heb geen fotos gezien. En jij snapte het niet echt

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het is opgelost! Alles werkt nu en geeft echt een pracht geluid! Bleek dat de power cable dus ergens niet werkte... zekering nog heel etc etc maar toch werkte het niet, nu met nieuwe kabel dus wel helemaal blij haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Is die dikke rode kabel wel aan de accu zijde afgezekerd ?

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Fish schreef op zondag 11 december 2016 @ 22:45:
Is die dikke rode kabel wel aan de accu zijde afgezekerd ?
Zeker weten en js een nieuwe 4awg kabel net als de vorige maar die zekering was nieuw en heel dus waar het dan fout ging weet niemand haha
Pagina: 1