Nieuwe voeding?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• YaYo86
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:44
Ik wil mijn desktop upgraden. De i3 wordt een i7-6700K (I know moederbord ondersteunt geen K) en de videokaart een Gigabyte GTX 1060 mini OC 6G. Ook wil ik er een Samsung 850EVO 500GB bij prikken en een extra reepje van hetzelfde type RAM.

Mijn vraag
Voldoet mij voeding voor deze setup?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-6100 Boxed€ 115,95€ 115,95
1ASRock H110M-ITX€ 67,58€ 67,58
1MSI GTX 950 2GD5 OC€ 152,46€ 152,46
1Cooler Master Elite 110€ 35,95€ 35,95
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 36,20€ 36,20
1Crucial CT8G4DFD8213€ 30,95€ 30,95
1Corsair CX450M€ 53,63€ 53,63
1Samsung 750 EVO (retail) 250GB€ 69,-€ 69,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 561,72

Alle reacties

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Jeps, gaat ruimschoots volstaan.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:11

WCA

Jup, kan prima

Share and Enjoy!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:47
YaYo86 schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 14:28:
Ook wil ik er een Samsung 850EVO 500GB bij prikken
Ikzelf had ook een 2e Samsung 850EVO 500GB geplanned...
Crucial MX300

750gb en 30 euro goedkoper :)
Mocht je interesse hebben en je er doorheen komt.

https://www.alternate.nl/...S&utm_source=tweakers.net

Even in de gaten houden, hij is al verschillende keren weer beschikbaar gekomen.
De i7 overigens ook op Alternate (299 euro)

[ Voor 24% gewijzigd door Thalaron op 25-11-2016 14:45 ]

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

• YaYo86
De i7 heb ik daar een uur geleden gekocht ;) De MX300 bestellen is lastig heb ik gemerkt ja!

Verwijderd

De voeding gaat zeker genoeg zijn.

Voor de 6700K heb je nog een koeler nodig want die komt zonder. De boxed van de i3 gebruiken raad ik niet aan. Deze koelertjes zijn geschikt voor 54w en 65w cpu. 91w vinden ze niet leuk.
Met het moederbord heb je kans dat de cpu licht gaat throttelen. De stroomvoorziening is behoorlijk beperkt voor het hogere verbruik van een K cpu. Er zit dan wel een heatsinkje op de vrm's maar veel stelt dat niet voor. Wil je de cpu maximaal kunnen belasten zal je er een goede topflow op moeten zetten die ook de stroomvoorziening van airflow voorziet. Heel veel hoeft dat niet te kosten pricewatch: Gelid Solutions SlimHero Low-Profile

• YaYo86
Verwijderd schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 15:03:
De voeding gaat zeker genoeg zijn.

Voor de 6700K heb je nog een koeler nodig want die komt zonder. De boxed van de i3 gebruiken raad ik niet aan. Deze koelertjes zijn geschikt voor 54w en 65w cpu. 91w vinden ze niet leuk.
Met het moederbord heb je kans dat de cpu licht gaat throttelen. De stroomvoorziening is behoorlijk beperkt voor het hogere verbruik van een K cpu. Er zit dan wel een heatsinkje op de vrm's maar veel stelt dat niet voor. Wil je de cpu maximaal kunnen belasten zal je er een goede topflow op moeten zetten die ook de stroomvoorziening van airflow voorziet. Heel veel hoeft dat niet te kosten pricewatch: Gelid Solutions SlimHero Low-Profile
Ik heb al een koeler in huis, een low profile Scythe.

Wat bedoel je met stroomvoorziening van airflow voorzien? En welke stroomvoorziening?

Kun je het throttelen toelichten misschien?

[ Voor 69% gewijzigd door YaYo86 op 25-11-2016 15:12 ]

• SanderTje!
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Thalaron schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 14:43:
[...]

Even in de gaten houden, hij is al verschillende keren weer beschikbaar gekomen.
De i7 overigens ook op Alternate (299 euro)
Dit is overigens een 'black friday deal'. Gisteren was ie nog 60-70 euro duurder bij ze :)

i7 10700, 32GB RAM, RTX 3080

• Nycrea
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-02 15:26
YaYo86 schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 15:10:
[...]

Ik heb al een koeler in huis, een low profile Scythe.

Wat bedoel je met stroomvoorziening van airflow voorzien? En welke stroomvoorziening?

Kun je het throttelen toelichten misschien?
Rondom de CPU socket zitten de VRMs (zwarte doosjes) deze zorgen ervoor dat de CPU de stroom krijgt op de manier die hij nodig heeft. Deze zijn in jouw moederbord niet gemaakt voor de stroom die de 6700K nodig heeft dus kunnen erg warm worden, er moet dus genoeg lucht overheen blazen.

Wat betreft throttlen, als je CPU niet genoeg stroom krijgt gaat deze minder 'snel' werken.

🇺🇦

• YaYo86
Ik weet dat Zalman in het verleden losse koelvinnetjes verkocht voor GPU VRM's, is dat een oplossing?

• Nycrea
YaYo86 schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 15:32:
Ik weet dat Zalman in het verleden losse koelvinnetjes verkocht voor GPU VRM's, is dat een oplossing?
Ook koelvinnen werken alleen als er wat lucht overheen gaat natuurlijk, en als ik het goed zie zit er ook al een heatsinkje op, dus zorg vooral voor wat airflow.

Ik weet niet welke cpu koeler je hebt maar als deze wat lucht naar het moederbord toe blaast kan dat al genoeg zijn.

Let gewoon goed op je temps en ik raad je aan over te stappen naar een Z170 bordje zodra je die mogelijkheid hebt.

🇺🇦

• YaYo86
Nycrea schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 15:38:
[...]

Ook koelvinnen werken alleen als er wat lucht overheen gaat natuurlijk, en als ik het goed zie zit er ook al een heatsinkje op, dus zorg vooral voor wat airflow.

Ik weet niet welke cpu koeler je hebt maar als deze wat lucht naar het moederbord toe blaast kan dat al genoeg zijn.

Let gewoon goed op je temps en ik raad je aan over te stappen naar een Z170 bordje zodra je die mogelijkheid hebt.
Deze: Scythe Big Shuriken 2 Rev. B.

De temps ga ik zeker monitoren. Wat is een normale temp voor vrm's?

• Nycrea
YaYo86 schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 15:48:
[...]

Deze: Scythe Big Shuriken 2 Rev. B.

De temps ga ik zeker monitoren. Wat is een normale temp voor vrm's?
Als deze boven de 60a70 komt moet je je echt zorgen gaan maken, je moederbord heeft waarschijnlijk geen sensor voor specifiek de VRMs gok ik, maar als je PC ongewoon warm is als je deze open maakt na een game sessie is dat wel reden voor nader onderzoek

🇺🇦

• YaYo86
Nycrea schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 15:56:
[...]

Als deze boven de 60a70 komt moet je je echt zorgen gaan maken, je moederbord heeft waarschijnlijk geen sensor voor specifiek de VRMs gok ik, maar als je PC ongewoon warm is als je deze open maakt na een game sessie is dat wel reden voor nader onderzoek
Klopt.

Hardware Monitor:

- CPU/Chassis temperature sensing
- CPU/Chassis Fan Tachometer
- CPU/Chassis Quiet Fan (Auto adjust chassis fan speed by CPU temperature)
- CPU/Chassis Fan multi-speed control
- CASE OPEN detection
- Voltage monitoring: +12V, +5V, +3.3V, CPU Vcore

Ik ga dit weekend eea bekijken! Ben benieuwd :)

• Nycrea
Wat bereft je Scythe Shuriken die blaast wel aardig wat lucht over je moederbord (mits de fan ook die kant op staat) dus ik denk dat je redelijk goed zit voor nu.

Dan nog is het voor de prestaties een goed idee om te kijken voor een mITX Z170 bordje.

🇺🇦

• YaYo86
Nycrea schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 16:00:
Wat bereft je Scythe Shuriken die blaast wel aardig wat lucht over je moederbord (mits de fan ook die kant op staat) dus ik denk dat je redelijk goed zit voor nu.

Dan nog is het voor de prestaties een goed idee om te kijken voor een mITX Z170 bordje.
Maakt dat zoveel verschil? De enige chipset verschilen die ik even snel zag tov mijn huidige bordje zijn PCIe 3.0, DMI3 en het aantal PCIe lanes. Voor gamen maakt het aantal lanes en PCIe 2 dan wel 3 amper verschil.

Bron: Wikipedia: List of Intel chipsets

[ Voor 36% gewijzigd door YaYo86 op 25-11-2016 16:05 ]

• Nycrea
YaYo86 schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 16:04:
[...]

Maakt dat zoveel verschil? De enige chipset verschilen die ik even snel zag tov mijn huidige bordje zijn PCIe 3.0, DMI3 en het aantal PCIe lanes. Voor gamen maakt het aantal lanes en PCIe 2 dan wel 3 amper verschil.

Bron: Wikipedia: List of Intel chipsets
Met Z170 kun je zoals je weet ook overclocken en moederborden met deze chipset kunnen ook de benodigde stroom leveren voor de CPU die je hebt. Als je hem blijft gebruiken met je H110 bord had je beter niet deze CPU kunnen kopen.

🇺🇦

• YaYo86
Nycrea schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 16:12:
[...]

Met Z170 kun je zoals je weet ook overclocken en moederborden met deze chipset kunnen ook de benodigde stroom leveren voor de CPU die je hebt. Als je hem blijft gebruiken met je H110 bord had je beter niet deze CPU kunnen kopen.
Got it, ga ik even rondkijken voor een Z170 bordje :)

Denk dat het deze wordt:

pricewatch: Gigabyte GA-Z170N-WIFI

Of ik wacht even tot maandag: cybermonday, om te kijken wat er met de aanbiedingen gebeurd..

[ Voor 22% gewijzigd door YaYo86 op 25-11-2016 16:19 ]

Verwijderd

Een Big Shuriken heeft al moeite met een niet overklokte 6700K laat staan als je er nog een OC bovenop doet.
Is geen fraai Z170 bord met die paar ongekoelde vrm's. De stroomvoorziening ziet er bij de pricewatch: Asus Z170I Pro Gaming een stuk beter uit.

• YaYo86
Verwijderd schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 18:44:
Een Big Shuriken heeft al moeite met een niet overklokte 6700K laat staan als je er nog een OC bovenop doet.

[...]

Is geen fraai Z170 bord met die paar ongekoelde vrm's. De stroomvoorziening ziet er bij de pricewatch: Asus Z170I Pro Gaming een stuk beter uit.
Welk koeler raad je aan? Overclocken ga ik sowieso niet doen.

• YaYo86
Cool, m'n tweede CX450M heeft de geest gegeven.

Ik ben nu op zoek naar een ander merk voeding uiteraard omdat ik mijn vertrouwen in dit type voeding nu wel ben verloren. Ik ben uit gekomen bij de pricewatch: be quiet! Straight Power 10 400W maar twijfel een beetje of 400Watt genoeg is voor deze setup:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Tray€ 355,50€ 355,50
1Asus Z170I Pro Gaming€ 155,99€ 155,99
1Gigabyte GeForce GTX 1060 Mini ITX OC 6G€ 288,-€ 288,-
1Cooler Master Elite 110€ 40,95€ 40,95
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 35,15€ 35,15
2Crucial CT8G4DFD8213€ 44,95€ 44,95
1Samsung 750 EVO (retail) 250GB€ 82,95€ 82,95
1Samsung 850 EVO 500GB€ 161,95€ 161,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.165,44

Of zijn er andere voedingen die beter zijn?

• WCA

WCA

400w is zat voor die setup, maar als je zo'n slechte ervaringen hebt met een goedkopere voeding, waarom niet gewoon iets van echt goeie kwaliteit?

met een RM550x ben je voor de komende 10 jaar klaar, voor een verschil van 2-3 tientjes.

Share and Enjoy!

• YaYo86
GreNade schreef op woensdag 7 december 2016 @ 10:24:
400w is zat voor die setup, maar als je zo'n slechte ervaringen hebt met een goedkopere voeding, waarom niet gewoon iets van echt goeie kwaliteit?

met een RM550x ben je voor de komende 10 jaar klaar, voor een verschil van 2-3 tientjes.
Omdat het toch een middenklasser blijkt te zijn, 550w mij teveel leek en het is weer Corsair:

https://nl.hardware.info/...middenklassers-conclusien

[ Voor 51% gewijzigd door YaYo86 op 07-12-2016 10:32 ]

• WCA

WCA

Het merk op het label zegt helemaal niets over de kwaliteit, corsair maakt helemaal geen voedingen, dat doet Seasonic/FSP/Superflower/CWT bijvoorbeeld. RM550x is een goeie voeding met Japanse condensators (itt de CX series, die heeft chinese of taiwanese, zijn van mindere kwaliteit).

Je kan niet te veel vermogen hebben in een voeding overigens. De RMx series begint pas bij 550w, en dat is helemaal geen gek vermogen voor zo'n setup. Sure, je kan wegkomen met minder, maar voor die 2 tientjes verschil kies ik liever voor een ietsje overkill PSU met goeie kwaliteit, dan een klein beetje geld te besparen en chinese caps

[ Voor 37% gewijzigd door WCA op 07-12-2016 10:39 ]

Share and Enjoy!

Verwijderd

YaYo86 schreef op woensdag 7 december 2016 @ 10:30:
[...]

Omdat het toch een middenklasser blijkt te zijn, 550w mij teveel leek en het is weer Corsair:

https://nl.hardware.info/...middenklassers-conclusien
Corsair RMx serie is alles behalve een middenklasser. Reviews van HWI zijn middenklassers, of nog lager veel te veel onwaarheden en missende dingen om nuttig te zijn en op een juiste conclusie uit te komen.

Wat waren de problemen met de CX450M trouwens? En hoe zat het met de ruimte, want de CX450M is nog een relatief korte voeding. De andere genoemde voedingen hier zijn toch een stukje langer. Kun je goed de kabels weg werken?
GreNade schreef op woensdag 7 december 2016 @ 10:35:
Het merk op het label zegt helemaal niets over de kwaliteit, corsair maakt helemaal geen voedingen, dat doet Seasonic/FSP/Superflower/CWT bijvoorbeeld. RM550x is een goeie voeding met Japanse condensators (itt de CX series, die heeft chinese of taiwanese, zijn van mindere kwaliteit).

Je kan niet te veel vermogen hebben in een voeding overigens. De RMx series begint pas bij 550w, en dat is helemaal geen gek vermogen voor zo'n setup. Sure, je kan wegkomen met minder, maar voor die 2 tientjes verschil kies ik liever voor een ietsje overkill PSU met goeie kwaliteit, dan een klein beetje geld te besparen en chinese caps
Condensators zegt maar één ding over de kwaliteit en dan alleen wat over de levensduur, mits de rest perfect is. De mindere condensators in de CX450M zorgen er voor dat je iets van 7 jaar probleemloze werking mag verwachten, waarna het beter is om de voeding te vervangen.

Als de voeding echter binnen enkele weken of dagen stuk is dan heeft dit natuurlijk niks met de condensators nodig want dat zou betekenen dat Corsair voor elke verkochte CX450M honderden tot duizenden RMA's zal krijgen. Dan zijn ze natuurlijk binnen enkele weken volledig failliet. En niemand gaat natuurlijk de voeding honderd tot duizend maal RMA sturen als je toch al weet dat die binnen enkele dagen weer stuk is. Niemand gaat zelfs zo'n voeding verkopen, aangezien er 5 jaar garantie op zit. De RMA rate van de CX450M is dan ook gewoon laag, zoals het hoort.

• YaYo86
Verwijderd schreef op woensdag 7 december 2016 @ 11:29:
[...]

Corsair RMx serie is alles behalve een middenklasser. Reviews van HWI zijn middenklassers, of nog lager veel te veel onwaarheden en missende dingen om nuttig te zijn en op een juiste conclusie uit te komen.

Wat waren de problemen met de CX450M trouwens? En hoe zat het met de ruimte, want de CX450M is nog een relatief korte voeding. De andere genoemde voedingen hier zijn toch een stukje langer. Kun je goed de kabels weg werken?

[...]

Condensators zegt maar één ding over de kwaliteit en dan alleen wat over de levensduur, mits de rest perfect is. De mindere condensators in de CX450M zorgen er voor dat je iets van 7 jaar probleemloze werking mag verwachten, waarna het beter is om de voeding te vervangen.

Als de voeding echter binnen enkele weken of dagen stuk is dan heeft dit natuurlijk niks met de condensators nodig want dat zou betekenen dat Corsair voor elke verkochte CX450M honderden tot duizenden RMA's zal krijgen. Dan zijn ze natuurlijk binnen enkele weken volledig failliet. En niemand gaat natuurlijk de voeding honderd tot duizend maal RMA sturen als je toch al weet dat die binnen enkele dagen weer stuk is. Niemand gaat zelfs zo'n voeding verkopen, aangezien er 5 jaar garantie op zit. De RMA rate van de CX450M is dan ook gewoon laag, zoals het hoort.
De eerste 450M ging gewoon niet meer aan, ook niet door het kortsluiten van de pinnetjes met een paperclip. Toen RMA gedaan en een nieuwe gekregen, sinds een paar dagen maakt deze fan een herrie die niet normaal is, alsof hij aanloopt. Hij doet het nog wel maar klinkt echt niet goed dus ik heb het fan roostertje eraf geschroeft, dat hielp een beetje maar niet genoeg. Nu ben ik er klaar mee en heb ik geen zin om weer een RMA aan te vragen voor die 55eu :)

Dit komt heel erg in de buurt: YouTube: Corsair CX600 Power supply fan noise

De ruimte is zeer beperkt maar het lukt prima met deze 450M om de kabels tussen de voorkant van de case en de voeding zelf te drukken. Raadt jij ook de RM550x aan?

[ Voor 6% gewijzigd door YaYo86 op 07-12-2016 11:43 ]

Verwijderd

De RM550x is twee centimeter langer, is volledig modulair en daardoor ook iets langer door dikkere kabels en modulaire connectors. Daarnaast zitten er condensators in de kabels en dit maakt ze erg dik en stug. Lijkt mij erg onhandig en lastig en zo'n kleine behuizing.

De pricewatch: Corsair SF450 met extra ATX - SFX bracket lijkt mij perfect voor jouw systeem. Is een kleine stille high-end voeding van hoge kwaliteit. Kabels zijn ook een stuk korter bij deze voeding, hoef je ook minder weg te werken.
http://www.tomshardware.c...50-power-supply,4512.html

• YaYo86
Verwijderd schreef op woensdag 7 december 2016 @ 12:44:
De RM550x is twee centimeter langer, is volledig modulair en daardoor ook iets langer door dikkere kabels en modulaire connectors. Daarnaast zitten er condensators in de kabels en dit maakt ze erg dik en stug. Lijkt mij erg onhandig en lastig en zo'n kleine behuizing.

De pricewatch: Corsair SF450 met extra ATX - SFX bracket lijkt mij perfect voor jouw systeem. Is een kleine stille high-end voeding van hoge kwaliteit. Kabels zijn ook een stuk korter bij deze voeding, hoef je ook minder weg te werken.
http://www.tomshardware.c...50-power-supply,4512.html
Thanks die ga ik even bekijken! Een bracket zat al bij de behuizing dus dat komt helemaal goed!
Pagina: 1