Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

BBox3 WiFi vervangen door router

Pagina: 1
Acties:

• J Z V
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 29-08 10:16
Beste,
Ik ben onlangs verhuist naar nieuwbouw duplex appartement. Op elke kamer is er een RJ-45 aansluiting voorzien, in de living zelfs 2
Al deze kabels komen samen in de berging
Nu zou ik de Belgacom bbox3 in de berging plaatsen met daarop een switch om internet signaal door te sturen naar elke kamer
In de living en en op verdiep zou ik een router (ik denk aan de asus rt-n66u) willen plaatsen om overal een goed wifibereik te hebben
We zijn met 6 personen, elk een smartphone en een laptop, nog 2 tablets en 2PS3 en ik wil dus zeker zijn van een degelijk Wi-Fi-netwerkvoorziening met goede uptime
Zijn er dingen waar ik rekening moet mee houden?
Of zouden jullie het anders doen?
Hartelijk dank vo evt reactie

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:34

lier

MikroTik nerd

Voor WiFi gebruik je een accesspoint, voor NAT/router gebruik je een (WiFi)router.

In jouw geval zou ik dus accesspoints neerzetten, bijvoorbeeld van Ubiquiti, zodat je één newerk hebt (eventueel gescheiden door VLANs) waarbij roamen ook redelijk goed ingesteld kan worden.

Waarom de RT-N66U eigenlijk?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• J Z V
de switch is een tp-link TL-SG108E
Had daar reviews van gelezen
Ook de router had goede reviews
Maar deze is nog niet aangekocht
De switch heb ik al want ik moet die 7 kabels in de berging kunnen aansluiten op iets
De bbox heeft slechts 4 poorten
Daarom een 8 poets switch gekocht

Bedankt vo de snelle reactie
Ben nu nog aan het werk maar zal vanavond als ik thuis ben es naar ubiquit accespoints kijken
Had er persoonlijk nog nooit van gehoord
Heb in het verleden vo WiFi es een router gehad maar die is stuk gegaan
Tot nu steeds onze plan getrokken met bbox van Belgacom
Maar in nieuwbouw is het wifibereik niet voldoende om overal een goed bereik te hebben
Accespoints zijn dus de manier om dit op te lossen?

• J Z V
Een extra vraagje nog
Als ik op een kamer meerdere apparaten wil bedraad aansluiten, kan ik dan gewoon een extra 4poorts switch plaatsen?
Of gaat dit een conflict geven met de switch in de berging?

En als ik met accespoints werk laat ik de bbox dan al het routerwerk doen voor al deze apparaten?
Zoals het bepalen van de IP-adressen.

Ik had eerst gedacht om een extra router te nemen met mss een beter parental controle
Ik had namelijk graag internettoegang ontzegt van bepaalde apparaten na een bepaald uur
Daarom ook dat ik een managed switch heb gekocht om ook de bedrade toestellen te kunnen beletten op het internet te gaan na een bepaald uur.

Ja sorry als het wat teveel wordt maar netwerken is niet echt een specialiteit.

Ik probeer gewoon van alle kinderen tevreden te houden zonder dat ik me al teveel zorgen moet maken dat ze om 2 uur snachts nog aan het gamen zijn of wat dan ook
Maar dan moeten ze natuurlijk eerst kunnen gamen

• J Z V
Ik dacht aan 802.1ac WiFi
Zowel op de 2.4 als de 5 hertz band

Ik weet niet of dat echt nodig is maar met zoveel apparaten op de WiFi dacht ik dat er wel enkele op de 5hertz band kunnen en andere welke deze niet kunnen gebruiken kunnen dan op de 2.4 band

Heb ik echt dual band nodig?
Mss niet maar steeds meer apparaten gebruiken het en het is sneller
Het is geen verplichting of zo
Alles suggesties worden bekeken en opgezocht of het kan

Moet het echt 802.1ac zijn?
Ik dacht dat dit de nieuwste en snellere WiFi band is of betere beveiliging mogelijk
Ik weet het niet zo goed
Kan iemand er iets meer van zeggen?

• J Z V
even ter verduidelijking

De bbox staat momenteel in de living
En verzorgt de WiFi
De aansluitingen in de berging zijn niet aangesloten , behalve 1, waardoor ik geen bedraad internet heb in de kamers
De Proximus technieker heeft in de berging slechts 1 aansluiting gemaakt, via een soort telefoondoosje waardoor slechts een aansluiting in de living werkt. Op deze enige werkende RJ-45 aansluiting heeft hij dan de bbox aangesloten. En omdat er geen WiFi verbinding mogelijk was op de 1ste verdieping heeft hij een powerline geïnstalleerd.
Dit is natuurlijk niet wat ik wou.

Ik wil alle RJ-45 aansluitingen werkend krijgen.
Hiervoor heb ik dus die bridge gekocht.
Daar deze moet aangesloten worden op de bbox om overal internet te krijgen moet de bbox dus verplaatst worden naar de berging. Hierdoor heb ik dus weinig Wifi in de living
Om dit op te lossen had ik gedacht om een wifi-router te plaatsen in de living en eentje op de eerste verdieping.
Nu zou een accespoint mss ook kunnen maar ik weet niet hoe dit allemaal werkende te krijgen
Ik had gedacht met een budget van max 150 euro wifi bereik te krijgen in het volledige appartement

Dank u voor de hulp

• J Z V
Heeft iemand nog suggesties aub

• DorisJerks
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20-11 21:05
Een extra vraagje nog
Als ik op een kamer meerdere apparaten wil bedraad aansluiten, kan ik dan gewoon een extra 4poorts switch plaatsen?
Of gaat dit een conflict geven met de switch in de berging?
Ja dit kan, mag een managed switch zijn of een domme switch. Maakt elkaar niet zoveel uit.
En als ik met accespoints werk laat ik de bbox dan al het routerwerk doen voor al deze apparaten?
Zoals het bepalen van de IP-adressen.
Ja, 1 router verricht het routerwerk. Die bbox is een router/switch/accespoint in 1. Gezien je situatie wil je deze gaan verplaatsen naar de plek waar je switch hangt, zodat je geen onnodige kabels hoeft te trekken.
De goedkope oplossing is om de bbox ook als accespoint te gebruiken, de mooie oplossing is een systeem als unifi van ubiquiti. Je hangt dan op elke verdieping 1 (of indien nodig meerdere) AP's (accespoints) centraal op.

Gezien je budget zou ik de bbox ook blijven gebruiken als router en dus alleen een paar AP's plaatsen.
Ik had eerst gedacht om een extra router te nemen met mss een beter parental controle
Ik had namelijk graag internettoegang ontzegt van bepaalde apparaten na een bepaald uur
Daarom ook dat ik een managed switch heb gekocht om ook de bedrade toestellen te kunnen beletten op het internet te gaan na een bepaald uur.
Voor de wifi kunnen de accespoints dit vaak regelen. Wederom is unifi hiertoe in staat. Zoals je misschien zal merken lopen er aardig wat mensen hier rond die dat spul geweldig vinden :D. Of jou router en/of switch dit voor het LAN gedeelte kunnen weet ik niet, heb geen ervaring met die apparaten.

Dual band en wifi AC zijn echt de standaard momenteel, ga niet 10 euro besparen hier op. Daar krijg je op de lange termijn spijt van. Je hoeft voor thuis ook echt niet de PRO versies te kopen. Met AP-AC-Lite krijg je ook echt wel voldoende bereik en capaciteit.

Kleine waarschuwing is dat ondanks dat de controller van Ubiqitui echt zeer eenvoudig werkt, ben je dan wel naar wat "professioneler" spul aan het kijken. Lees je dus goed in voordat je aan de slag gaat.

• Witte8
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-11-2022
Ik ben ook al aardig aan het inlezen in Ubiquiti om mijn Telenet modem onlu opstelling wat leuker en beter te maken.

Een leuk YouTube kanaal van een iT verkoper die heel veel laat zien van Ubiquiti en ook set ups uit de doeken doet.

YouTube: NEW Ubiquiti AC Access Points!

Interessante omschrijving en omvangrijk van iemand die zijn set up,naar Ubiquiti heeft veranderd.

https://www.troyhunt.com/...ally-fixed-my-dodgy-wifi/

[ Voor 22% gewijzigd door Witte8 op 26-11-2016 13:35 ]

• J Z V
Dank u voor de snelle reactie.

Maar ik heb toch nog een paar vraagjes/bedenkingen
Wat bedoel je met de bbox gebruiken als accespoint?
Ik had gedacht om de bbox in de berging te plaatsen maar wel om de WiFi ook te laten aanstaan ivm betere WiFi dekking vo benedenverdieping
Nu ik nog wat verder alles bekeken heb kan ik mss beter een router met goede WiFi aan de tv plaatsen. Daar er overal slechts 1 rj-45 aansluiting kan ik die router gebruiken in de living om ook andere toestellen op internet te krijgen zoals de smart tv, ps4, decoder, ...
Hiermee zou dan al het probleem van de WiFi opgelost zijn op de benedenverdieping
Een all-in-one oplossing dus
Vo boven zou ik dan die ubiquiti lite een oplossing zijn.

De best mogelijke oplossing lijkt me idd 2 van die ubiquiti acces points te plaatsen omdat die handsfree roaming optie wel heel interessant is natuurlijk. Als ik goed gelezen heb moet je toestel dan niet meer kiezen met welke ac het verbinding maakt maar kan ubiquiti dit hardwarematig of zo doen
Daarmee is dan het probleem van sommige toestellen hier in huis die problemen hebben met het switchen tussen WiFi boven en WiFi beneden ook op gelost.
Maar dan moet ik nog meerdere apparaten gebruiken
Alhoewel een extra 4poorts switch niet die dure aankoop is natuurlijk

Wat zouden jullie doen?

Router beneden en AP boven

Of

Switch aan tv en 2 AP plaatsen

En wat met wifi van de bbox?
Aan laten staan of uitschakelen
En als ik uitzet moet die dan in bridged modes gezet worden? Ik dacht ergens iets gelezen te hebben dat dat moet als je 2 routers hebt
Maar moet dan weer niet als ik gewoon met 2 AP werk

Dank u

[ Voor 8% gewijzigd door J Z V op 26-11-2016 13:39 ]

• J Z V
Witte8 schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 13:33:
Ik ben ook al aardig aan het inlezen in Ubiquiti om mijn Telenet modem onlu opstelling wat leuker en beter te maken.

Een leuk YouTube kanaal van een iT verkoper die heel veel laat zien van Ubiquiti en ook set ups uit de doeken doet.

YouTube: NEW Ubiquiti AC Access Points!

Interessante omschrijving en omvangrijk van iemand die zijn set up,naar Ubiquiti heeft veranderd.

https://www.troyhunt.com/...ally-fixed-my-dodgy-wifi/
Bedankt vo de links
Ben ik weer enige tijd mee zoet om mij in te werken in de materie
Ik ga wel nog es de pro's en con's bekijken
Maar lijkt me een serieuze optie als die niet TE duur wordt natuurlijk
Het lijkt me wel dat een bijna Pro oplossing het beste is ivm de vele toestellen hier en ook omdat dit futureproof is met dualband en wifi ac

Ik wil gewoon een goede WiFi dekking, alles plaatsen en dan geen omkijken meer naar.

Ik heb hier Proximus maxi pack dus aan de bandbreedte en snelheid van het internet zou het niet mogen liggen dat het wifibereik nu slecht is

• J Z V
what to do?

De bbox gaat naar de berging met daarop dus een switch

Maar in de living aan de tv heb ik maar 1 internet aansluiting dan

Dus

Daar een router plaatsen met WiFi
Of toch beter een 2de switch in combinatie met een ubiquiti AP light

Op verdieping denk ik dat een AP sowieso moet

Wat zouden jullie doen?

• DorisJerks
In de berging wil je de bbox en de switch. Op de bbox zet je de wifi uit.

Op de begane grond plaats je een AP en op de 1e verdieping plaats je een AP, er van uit gaande dat dit voldoende dekking bied. Test dit met een applicatie zoals netspot voordat je alles bevestigd aan het plafond of de muur.
Je kan bij dit soort applicaties een plattegrond van je huis inladen en dan overal het wifi bereik testen en dit overzichtelijk in kaart brengen. Hiermee kun je de ideale plaatsing van een AP bepalen.

Gebruik bij voorkeur geen 2e router, of zet deze in AP modus. Je wilt bij thuisgebruik niet dat er 2 apparaten in je netwerk zitten die routeren.

• J Z V
DorisJerks schreef op maandag 28 november 2016 @ 01:34:
In de berging wil je de bbox en de switch. Op de bbox zet je de wifi uit.

Gebruik bij voorkeur geen 2e router, of zet deze in AP modus. Je wilt bij thuisgebruik niet dat er 2 apparaten in je netwerk zitten die routeren.
Dank u vo de reactie. _/-\o_
Dus aan tv, om daar alles te kunnen aansluiten, gewoon een domme switch plaatsen?

De bbox doet dan gewoon het routerwerk en geen WiFi
De AP in de living, ik zou voor een ubiquiti AP light gaan, kan dan aangesloten worden op de switch die bij de tv staat omdat deze vrij centraal staat en dan op verdiep ergens centraal nog een AP

Heb ik dat zo correct
Dank u voor de hulp

Als ik ergens fout ben laat iets weten aub _/-\o_

• DorisJerks
Helemaal correct.

• J Z V
Eindelijk
Dit WE de ubiquiti's AP A-C light (2stuks) in gebruik genomen
Zoals het moet werkt alles zoals het hoort
Plug en play
Had me ingelezen en zelf al de benodigde kabels bestelt voor de aansluiting
Cat6 professionele kabel gebruikt om zeker te zijn dat Poe functie zou werken en en dat de kabel geen bottleneck zou zijn

Het instellen heb ik gedaan via iPhone
De app gedownload in de Apple store
Eenmaal geïnstalleerd heb ik deze app gestart
Laten zoeken
Even later bleek hij 2 apparaten ontdekt te hebben en stond er vermeld dat er nieuwe firmware beschikbaar was voor download
Deze eerst geïnstalleerd en daarna de ap' s geconfigureerd
Ssid naam voor 2.4 en de 5 Mhz band ingevoerd
Paswoorden ingesteld
Et Voila
Klaar is kees
Iedereen blij dat de ontvangst in het hele huis goed en stabiel is
Bedankt aan alle tweakers die advies hebben gegeven
Prettige feesten en een gezond 2017 gewenst

Ps: nu mijn nieuwe game pc bestellen
Als deze binnen is schrijf ik mss nog een review over ubi ap's
Pagina: 1