beurzen seminars evenementen congressen symposia

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:38

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
Mijn vraag:
De termen: beurzen seminars evenementen congressen symposia worden vaak door elkaar gebruikt in verschillende contexten.

Bij welk type activiteit gebruik je nu welk woord?

Heb een beetje gezocht op internet, en kwam tot de volgende maar lang niet sluitende conclusie:

beurzen : Extern georganiseerd, bedrijven schijven zich in om iets te delen (vaak producten in de breedste zin van het woord)
seminars: workshops achtige setting om informatie over te dragen,
symposia: meer open informatie delen, met inspirerende talks.
congressen: discussie platvorm.
evenementen: Gericht op doen, een mix van het bovenstaande.

En wellicht mis ik nog varianten.
Probleem is dat in de praktijk de termen door elkaar heen vliegen.

De vraag is ontstaan uit werk, welke bezoeken vanuit mijn werk wel en niet gesponsord gaan worden.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Beste antwoord (via Smuggler op 25-11-2016 14:16)

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-11 14:11

Stoney3K

Flatsehats!

Ik denk dat je dat niet op naampjes vast moet laten hangen. Het gaat er vooral om of jij op zo'n evenement (ja, dat is de verzamelterm voor de hele handel) kennis op kan doen om je werkzaamheden te verrijken of kan netwerken met klanten.

Een symposium, congres of conferentie zijn vaak termen die als synoniemen van elkaar door elkaar heen worden gebruikt. De term 'symposium' zie je vooral in een academische omgeving, terwijl de temen 'congres' en 'seminar' meer worden gebruikt in het bedrijfsleven.

Waar ik daarom even nieuwsgierig naar ben is in welke bedrijfstak je werkt en wat voor beurzen/congressen/etc. je concreet denkt te bezoeken.

Een HR-afdeling die gewoon plat besluit dat alles wat 'congres' heet niet betaald wordt vanuit de zaak terwijl alles wat 'seminar' heet wel betaald wordt heeft het namelijk niet begrepen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Sponsoren doe je op doelgroep, niet op naamgeving.

Stel dat jij bij een motorolie-bedrijf werkt en je wil je produkt aansmeren *pun intended* maakt het toch niets uit of alle bestuursvoorzitters van alle autobedrijven op een congres samenkomen of dat ze met zijn allen een voetbalwedstrijdje organiseren? Dan zorg jij dus dat je met je motorolie-logo's gewoon zichtbaar bent!

Sorry maar het is wel slecht gesteld met werk als je je doelgroep uit het oog verliest ongeacht waar ze zich bevinden.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:38

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
Zal mijn vraag verduidelijker
Gesponsort als in persoonlijk, geld naar mij toe om ze te bezoeken inplaats van uit eigen zak betalen.

Ik bezoek graag "congressen" om mijn kennis op pijl te houden.
Maar bezoek ook beurzen om te zien welke producten er op de markt zijn die mij helpen met werkzaamheden.
De bedoeling is dat ik straks een budget krijg om deze activiteiten te bezoeken. echter gaan ze nu een kant op van: wel beurzen, geen congressen, wel seminars, geen symposia.
Dus ik krijg graag deze begrippen helder voordat ik de discussie verder kan aan gaan.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • Beste antwoord

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-11 14:11

Stoney3K

Flatsehats!

Ik denk dat je dat niet op naampjes vast moet laten hangen. Het gaat er vooral om of jij op zo'n evenement (ja, dat is de verzamelterm voor de hele handel) kennis op kan doen om je werkzaamheden te verrijken of kan netwerken met klanten.

Een symposium, congres of conferentie zijn vaak termen die als synoniemen van elkaar door elkaar heen worden gebruikt. De term 'symposium' zie je vooral in een academische omgeving, terwijl de temen 'congres' en 'seminar' meer worden gebruikt in het bedrijfsleven.

Waar ik daarom even nieuwsgierig naar ben is in welke bedrijfstak je werkt en wat voor beurzen/congressen/etc. je concreet denkt te bezoeken.

Een HR-afdeling die gewoon plat besluit dat alles wat 'congres' heet niet betaald wordt vanuit de zaak terwijl alles wat 'seminar' heet wel betaald wordt heeft het namelijk niet begrepen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Misschien dat jouw werkgever zelf eens onderzoek moet doen: hoeveel kennis kan jij opdoen op datum X, ongeacht hoe de verzamelnaam voor dat "evenement" is? En hoeveel geld/impact is datum X voor het bedrijf, zowel in uitgaven als in mogelijke lange-termijn inkomsten (arbeidseffectiviteit, kickbacks, potential customers, etc).

Daar laat "het management" dan een formule op los, al dan niet gesteund door marktonderzoek uit de branche-vereniging of eigen zak, en op basis van de uitkomst mag/kan je altijd naar datum X (ongeacht de naam) en alleen naar datum Y op oneven jaren, bijvoorbeeld.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Coffeemonster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-10 11:41
Het bedrijf kan ook besluiten om de leidinggevende de beslissing te laten nemen of een medewerker wel of niet ergens heen kan gaan. Die leidinggevende weet waarschijnlijk wel of de medewerker er wat aan heeft, en kan altijd weer worden aangesproken als het de spuigaten uitloopt.

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

Pagina: 1