Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnovic
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14-09 18:45
Ik ben al een tijdje zeer tevreden met mijn huidige setup. Alle spellen die ik speel draaien vloeiend (voor mij is dat op z'n minst >30fps) met hoge settings en volledige scherm-resolutie. (speel oa: Kerbal Space Program, Stellaris, Mechwarrior Online, Factorio, Fallout 4, Cities: Skylines, War Thunder)
  • Intel Core i5-6600K
  • 8GB RAM
  • Radeon HD6950
  • Scherm: 24", 1920x1200
  • Voeding: 500W
Nu ben ik een groot Deus Ex fan, en heb ik mij niet langer kunnen inhouden, heb dus Mankind Divided gekocht. En nu ben ik niet meer blij met mijn huidige systeem. Om hem stabiel op 30fps te kunnen draaien, moeten bijna alle settings op low en de resolutie op 1152x720. :'(

Ik zit dus een nieuwe videokaart te overwegen en vraag mij het volgende af:
  • Wat is de minimale upgrade waarbij ik merkbaar verschil ga zien. En is dat het waard?
  • Ik heb een mini-itx systeem, dus de kaart mag niet te groot zijn.
  • Ik draai nu nog Windows 7, maar ben wel geïnteresseerd in DirectX12, maar dan moet ik dus ook mijn OS upgraden. Dus Windows 10 misschien, maar ik zit ook an Linux te denken.
  • Ik heb geen voorkeur voor een merk. (oké misschien een hele lichte voorkeur voor MSI en AMD)
  • Budget is flexibel, ergens tussen €1 en €300, afhankelijk van de "bang for the buck".
  • De huidige videokaart heb ik sinds 2010, dus met deze hoop ik ook een tijdje vooruit te kunnen.
Ik heb natuurlijk ook in de BBG gekeken, als ik die volg, zijn dit de prijsklasses
(even los van het feit of het GeForce of Radeon is):
  • GeForce GTX 1070 - €460
  • Radeon RX 480 - €285
  • GeForce GTX 1060 - €220
  • Radeon RX 460 - €120
Nu is mijn vraag eigenlijk: bij welke prijsklasse ga ik welk prestatieverschil zien? En hoelang kan ik hier dan mee vooruit? En beter GeForce of Radeon? Oja, en heeft het wellicht zin om er nog 8GB RAM bij te zetten?
Alvast bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Elke benchmark van Deus Ex Mankind Divided die ik tegenkom biedt AMD een veel betere prijs/prestatie.
https://nl.hardware.info/...ultaten-full-hd-1920x1080
http://www.techspot.com/r...ded-benchmarks/page4.html
http://www.guru3d.com/art...e_benchmark_review,6.html
Een pricewatch: Sapphire Radeon NITRO R9 FURY 4G HBM with Back Plate (1050Mhz) geeft je daarom erg veel prestaties voor je geld.

Edit: welke voeding heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoutb
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23-09-2022
TS heeft aangegeven dat hij een mini itx systeem heeft dus dan past deze R9 waarschijnlijk niet.
Misschien is de MSI RX480 iets voor je? Extra RAM kan natuurlijk nooit kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

arnoutb schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 13:49:
[...]

TS heeft aangegeven dat hij een mini itx systeem heeft dus dan past deze R9 waarschijnlijk niet.
Misschien is de MSI RX480 iets voor je? Extra RAM kan natuurlijk nooit kwaad.
Geen idee, er zijn zat ITX kasten waar de kaart wel in past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnovic
Die benchmarks zijn wel een fijne indicatie! Voor 30fps op medium en full HD moet ik dus minstens een Radeon RX 460 hebben.

Ik heb nu nog een normale µATX-kast, maar ik ben een kleinere aan het maken, daar zou mijn huidige videokaart van 27cm in moeten passen. Dus waarschijnlijk is de afmeting van de videokaart geen probleem, maar wel iets dat ik goed moet checken van tevoren. Die R9 is ruim 30cm, dus dat is wel net iets te lang.

Ik ga daar ook een andere voeding in zetten. Huidige voeding is een Cooler Master 520W, maar dit gaat een Sharkoon 500W worden. (het wordt namelijk een platte kast, <80mm)

Ik snap dat extra RAM geen kwaad kan, maar helpt het? Ik zie nu in ieder geval dat bij Fallout 4 en Mankind Divided mijn hele 8GB vol zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Sharkoon voeding is niet interessant. Een pricewatch: Corsair SF450 is, ook al is deze wat duurder, de betere voeding. Stiller, stabieler en 7 ipv 3 jaar garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnovic
De voeding heb ik hier al liggen, dus dat wordt lastig.. :/

Ik heb de prijzen uit de pricewatch even naast de framerates gezet, blauw is de hoogste framerate voor die prijs. Er is dus blijkbaar niet echt een lineaire relatie tussen framerate en prijs... :|

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/15psx92.png

Gebaseerd hierop, lijkt de R9 Fury een goede optie, of de RX 470.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
stijnovic schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 16:31:
De voeding heb ik hier al liggen, dus dat wordt lastig.. :/

Ik heb de prijzen uit de pricewatch even naast de framerates gezet, blauw is de hoogste framerate voor die prijs. Er is dus blijkbaar niet echt een lineaire relatie tussen framerate en prijs... :|
Maar natuurlijk geeft elke game weer een verschillende max en min fps. Dus als een kaart nu knettergek goed presteert op bijv gta, terwijl je dat nooit speelt..wat wil het getal dan zeggen.

Dan kan je net zo goed naar passmarks kijken, zegt ook niet veel, maar geeft wel een indicatie. Op die site hebben ze dan ook nog een value for money (de passmark score gedeeld door de prijs), die nog minder zegt, maar als je een liefhebber van dergelijke statistieken bent, zeker handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnovic
Reepje schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 16:55:
[...]Maar natuurlijk geeft elke game weer een verschillende max en min fps. Dus als een kaart nu knettergek goed presteert op bijv gta, terwijl je dat nooit speelt..wat wil het getal dan zeggen.

Dan kan je net zo goed naar passmarks kijken, zegt ook niet veel, maar geeft wel een indicatie. Op die site hebben ze dan ook nog een value for money (de passmark score gedeeld door de prijs), die nog minder zegt, maar als je een liefhebber van dergelijke statistieken bent, zeker handig.
Ja ik kijk nu alleen naar de prestaties in Deus Ex: Mankind Divided omdat ik die sowieso ga spelen, maar daar nu problemen mee heb. Maargoed, dat is ook de reden dat ik het hier met jullie deel. Wat zou een betere methode zijn om een videokaart uit te kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
De keuze voor 1 bepaalde kaart is helemaal nog niet zo simpel.
Zelfs al bekijk je het van zoveel mogelijk kanten, dan nog kan je soms vaststellen, dat je niet helemaal de juiste keuze hebt gemaakt.
Je kan gewoon niet alles meenemen. Je kan gewoon niet weten welke games je gaat spelen, of welke monitor je opeens gaat kopen (met zoveel pixels dat de games hun fps niet meer halen).

Waar kijk je dan naar?
Kan de kaart de games goed spelen die ik nu speel? Past dit in mijn budget. Blijf ik bij mijn monitor, of wil ik snel naar 1440p 144 hz, en zal ik nu al kiezen om een betere kaart te kopen die dat dan aankan, of bespaar ik me dat geld en koop ik een sterkere kaart over 2 jaar...of als het nodig is.

dat soort overwegingen.
voor mij komt daar bij energieverbruik. Want ik hou niet zo van herrie. Een kaart die minder verbruikt kan ook stiller zijn (maar dat hoeft ook weer niet, dat ligt natuurlijk ook aan de ventilatoren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05-09 23:14
Ik zou zelf niet naar een kaart kijken voor een enkele game. Je hebt nu een 6950 waar je dus ook al wat jaartjes mee hebt kunnen doen. Koop dan ook gelijk (mocht je interesse, en het ook willen uitgeven natuurlijk. Ieder zijn prioriteiten) meteen een kaart waarmee je weer vooruit kan.

Je kan 2x geld uitgeven aan een midrange kaart zoals de 470, en dan over een jaartje of 2 weer. Of in 1 keer wat meer uitgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnovic
Voor zover ik nu kan voorspellen, ga ik de komende jaren niet ineens hele andere spellen spelen. Dus voornamelijk singleplayer en geen supersnelle fps en al helemaal niet competitief. Een scherm van 144Hz ga ik dus niet aanschaffen denk ik, hoogstens een hogere resolutie. Dus ik heb genoeg aan een mid-range kaart, de vraag is alleen of die kaart over een paar jaar ook nog mid-range is.

Ik denk dat ik liever 2x wat minder geld uitgeef dan 1x veel. Op die manier ben ik flexibeler als ik ineens toch iets beters wil, het is ook een kleinere investering dus minder sneller "buyer's remorse". Ook drivers worden waarschijnlijk up-to-date gehouden (is met mijn huidige 6950 niet meer zo). En het is natuurlijk altijd leuk om vaker nieuwe dingen aan te schaffen. ;)

Ik vraag me wel af wat gemiddeld de beste prestaties oplevert - elke 2 jaar een nieuwe kaart van €200 of elke 4 jaar eentje van €400? En hoe snel daalt de waarde van een videokaart - duurt het bijvoorbeeld 2 jaar voordat een kaart die toen €400 was, even goed is als een kaart die nu €200 kost? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Druhin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10-03 09:51
Als ik zie hoe je er over denkt zou ik lekker elke 2 jaar wat minde ruitgeven dan in 1 keer veel.

De RX 480 van AMD zou ik persoonlijk kiezen. deze kaart is in deus ex een erg prettig kaatje.
Maar hij kan ook zeer goed mee in andere games de komende paar jaar.(zeker in dx 12)

Als het puur bang for buck moet zijn zou ik kijken naar de RX 470.
Daarbij lever je wel wat performance in maar niet heel veel en is goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05-09 23:14
Ik heb mijn r9 290 eind 2013 nieuw gekocht. En nu is de kaart nog steeds 100-150 euro waard. Toen 330 euro aan uitgegeven. En eerlijk gezegd kan ik er vrijwel alle games minimaal nog op medium maar vaak high-ultra op 1080p 60fps spelen.

Ik zie nog geen noodzaak om te upgraden.

Ik denk eerlijk gezegd niet dat je momenteel 2-3 jaar mee kan op 1080p met een 470 zonder echt in te leveren op grafische instellingen. De 470 is nu al een middenmoot kaart.

Maar als je daarmee Deus Ex goed kan draaien, en je verwacht toch nietr zo heel veel andere krachtige spellen te spelen, dan is de 470 een goede keuze. En dan gewoon over 2-3 jaar wat nieuws.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-09 11:49
Ik ben mij ook aan het oriënteren op een nieuwe GPU.
Omdat ik AMD adept ben en er tussen de 1060 vs RX480 niet heel veel tussenzit, zou ik in het geval ik rond de 300€ uitgeef op dit moment voor AMD RX480 gaan.
Ik twijfel echter of ik niet nog geld moet bijleggen om voor een 1070 te gaan zodat ik nog net iets meer future proof ben, of dat ik dat toch eigenlijk ook wel met de RX480 ben.
Grote vraag hier in is denk ik, blijf ik op 1080p gamen of wil ik een nieuw 1440p monitor?

Mijn huidige R9 280x uit 2013 doet het nog redelijk, maar op 1080p kan ik er niet veel op Ultra/high spelen, laat staan dat ik daar nog leuk mee kan gamen op 1440p.

De R9 Fury heb ik ook al gezien, maar iets zegt me dat ik nu niet nog een 'oude' GPU wil kopen.

[ Voor 7% gewijzigd door Lord_Dain op 27-11-2016 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnovic
Bedankt zover voor het meedenken, ik denk dat ik voor een 470 ga, liever dan voor de 480. Net wat goedkoper en genoeg voor wat ik er nu mee wil. Gaat waarschijnlijk ook net iets makkelijker passen.

Nog even kijken welk merk ik dan wil kiezen. Hebben jullie tips? Zijn er ook videokaarten waar de power-connector (of hoe heet die stekker?) aan de kopse kant zit? Dat zou namelijk wat makkelijker passen in mijn kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eentje
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-08 19:07

Eentje

houd van de vijver

de msi versie komt qua koeling en geluid vaak beste uit de test

[ Voor 71% gewijzigd door Eentje op 29-11-2016 20:18 . Reden: niet goed gelezen ]

There eent no place like home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnovic
Eentje schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 19:34:
de msi versie komt qua koeling en geluid vaak beste uit de test
MSI zou ook mijn eerste keuze zijn, maar die kaarten zijn te breed voor mijn kast (zijn 140mm breed en 130mm is de max in mijn kast).

Ik zit nu te denken aan de Sapphire Nitro+ Radeon 470 4G D5. Ik vind die kaart er wel mooi strak uitzien en hij heeft de voeding-connector aan de achterkant zitten, wat ook beter past in mijn geval. Ik lees alleen wel dat hij veel herrie maakt en dat spreekt me dan weer totaal niet aan. :-(

Wat te denken van XFX, Asus of Gigabyte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arny III
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 08-12-2024
Had je deze review al gezien? Na de MSI is dan de Asus de stilste.
Sapphire is idd vaak wat luidruchtiger.

Metingen zijn wel 10 cm vanaf de kaart. Weet niet waar jij zit tijdens 't gamen... :P maar de daadwerkelijke DB(A) valt natuurlijk wat lager uit. XFX en Gigabyte kon 'k zo snel geen combi test van vinden. Maar die Asus is een prima keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnovic
Arny III schreef op woensdag 30 november 2016 @ 17:57:
Had je deze review al gezien? Na de MSI is dan de Asus de stilste.
Sapphire is idd vaak wat luidruchtiger.

Metingen zijn wel 10 cm vanaf de kaart. Weet niet waar jij zit tijdens 't gamen... :P maar de daadwerkelijke DB(A) valt natuurlijk wat lager uit. XFX en Gigabyte kon 'k zo snel geen combi test van vinden. Maar die Asus is een prima keus.
Ja die review had ik ook al gezien, maar van XFX en Gigabyte kan ik ook geen vergelijkingen vinden. Misschien anders bij de 480 varianten kijken aangezien die volgens mij dezelfde heatsinks gebruiken? Sowieso is een 4GB 480 misschien ook nog een optie... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb sterk mijn twijfels over die geluidsmetingen van de Sapphire Nitro RX 470 en RX 480 bij Hardware Info. Zie ook de review van de RX 480:
https://nl.hardware.info/...sproductie-en-temperatuur

In iedere andere review zijn ze helemaal niet zo luid:
http://www.tweaktown.com/...60fps-gaming/index10.html
http://www.eteknix.com/sa...-graphics-card-review/12/
http://www.kitguru.net/co...tro-oc-4gb-8gb-review/28/

Zoals je hier kunt lezen kampte deze kaarten ook met een driver bug in het begin:
http://www.eteknix.com/sa...-graphics-card-review/11/
wat het zou kunnen verklaren.

en als ze wel zo luid waren is het nogal raar dat zowat iedere gebruikersreview hier op Tweakers ze ook stil noemt (of niet luid), terwijl dat met die dB metingen van HWI eigenlijk onmogelijk te noemen is:
pricewatch: Sapphire NITRO+ Radeon RX 470 4G D5
pricewatch: Sapphire NITRO+ Radeon RX 470 8G D5
pricewatch: Sapphire Radeon RX 480 NITRO+ 4G
pricewatch: Sapphire Radeon RX 480 NITRO+ 8G OC

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2016 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arny III
stijnovic schreef op woensdag 30 november 2016 @ 19:19:
[...]
Sowieso is een 4GB 480 misschien ook nog een optie... :P
Die 480 4Gig valt ook nog ruim binnen je aangegeven budget...zou 'k die nemen.
Oké nog één linkje dan ;)
Iets naar beneden scrollen voor FPS benchmarks en Time Spy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnovic
Verwijderd schreef op woensdag 30 november 2016 @ 19:40:
Ik heb sterk mijn twijfels over die geluidsmetingen van de Sapphire Nitro RX 470 en RX 480 bij Hardware Info. Zie ook de review van de RX 480:
Inderdaad heel vreemd dat de 4GB en 8GB varianten van de Sapphire 480 serie exact dezelfde waardes voor geluidsproductie en temperatuur hebben. Je zou statistisch gezien toch op z'n minst een paar decimalen verschil verwachten. Lijkt wel of die waardes gekopieerd zijn. :o

Maar dat is goed nieuws, als de geluidsproductie helemaal niet zo hoog is - wat dus ook lijkt te blijken uit die andere reviews - dan is de keuze alleen maar makkelijker: pricewatch: Sapphire Radeon RX 480 NITRO+ 4G ...en anders kan ik hem altijd nog terugsturen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arny III
Verwijderd schreef op woensdag 30 november 2016 @ 19:40:

In iedere andere review zijn ze helemaal niet zo luid:
http://www.tweaktown.com/...60fps-gaming/index10.html
http://www.eteknix.com/sa...-graphics-card-review/12/
http://www.kitguru.net/co...tro-oc-4gb-8gb-review/28/

en als ze wel zo luid waren is het nogal raar dat zowat iedere gebruikersreview hier op Tweakers ze ook stil noemt (of niet luid), terwijl dat met die dB metingen van HWI eigenlijk onmogelijk te noemen is:
stijnovic schreef op woensdag 30 november 2016 @ 22:36:
[...]Maar dat is goed nieuws, als de geluidsproductie helemaal niet zo hoog is - wat dus ook lijkt te blijken uit die andere reviews
De meetapparatuur van HWI hebben ze op 10 cm van de Kaart gezet. Bij de sites die JVRadeon noemt kan ik alleen bij kitguru.net zien dat ze op 1 meter van de kaart hebben gemeten.

We measure from a distance of around 1 meter from the closed chassis and 4 foot from the ground to mirror a real world situation.

Dat maakt veel uit in de dB waarde
De twee andere sites maken geen melding vanaf welke afstand ze hebben gemeten..dus dat weten we niet..
Dat de gebruikersreviews hier positief zijn komt omdat ze zich meer op de afstand van de PC bevinden van waar kitguru.net heeft gemeten, ca. een meter dus.

Pas ook effe op dat je de 'idle' en 'load' metingen niet door elkaar husselt. :P Gebeurt mij nog wel es.
Dus prima kaart, die Sapphire, maar MSI en Asus zijn meestal de stillere varianten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01:26

MsG

Forumzwerver

stijnovic schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 00:25:
Ik vraag me wel af wat gemiddeld de beste prestaties oplevert - elke 2 jaar een nieuwe kaart van €200 of elke 4 jaar eentje van €400? En hoe snel daalt de waarde van een videokaart - duurt het bijvoorbeeld 2 jaar voordat een kaart die toen €400 was, even goed is als een kaart die nu €200 kost? :?
Ik koop elke X jaar weer een videokaart tweedehands, waarbij ik de oude dan nog verkoop. Het is wat meer werk, maar ik heb het idee dat ik spellen vaak fatsoenlijker kan draaien dan mensen om me heen die braafjes een keer een nieuwe (=duur) kaart kopen en die gebruiken totdat games echt kut draaien.

Ik zou je dan ook aanraden eens in het tweedehands segment te kijken. De meeste goede tweedehands gamekaarten zijn nog helemaal niet zo oud, en als je hem zelf weer doorverkoopt na enkele jaren hoef je er soms niet eens zo vreselijk veel voor bij te leggen, en daarnaast heb je hem vaak niet zo lang dat hij echt problemen gaat geven, wat je vaker wel ziet bij mensen die hun duurgekochte videokaart tot het einde houden. (soms is het ineens voordelig om hem tussendoor te slijten, doordat er soms videokaarten behoorlijk worden gedumpt. Helaas tegenwoordig wat minder doordat het coins minen met je videokaart een beetje uit is geraakt.)

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Arny III schreef op woensdag 30 november 2016 @ 23:58:
[...]

[...]

De meetapparatuur van HWI hebben ze op 10 cm van de Kaart gezet. Bij de sites die JVRadeon noemt kan ik alleen bij kitguru.net zien dat ze op 1 meter van de kaart hebben gemeten.

We measure from a distance of around 1 meter from the closed chassis and 4 foot from the ground to mirror a real world situation.

Dat maakt veel uit in de dB waarde
De twee andere sites maken geen melding vanaf welke afstand ze hebben gemeten..dus dat weten we niet..
Dat de gebruikersreviews hier positief zijn komt omdat ze zich meer op de afstand van de PC bevinden van waar kitguru.net heeft gemeten, ca. een meter dus.

Pas ook effe op dat je de 'idle' en 'load' metingen niet door elkaar husselt. :P Gebeurt mij nog wel es.
Dus prima kaart, die Sapphire, maar MSI en Asus zijn meestal de stillere varianten.
Klopt, maar dan zou je toch verwachten dat de volgorde van de luidheid van de kaarten wel een beetje hetzelfde zou zijn. Kijk je in de review van KitGuru dan is de Sapphire Nitro RX 480 stiller dan de Asus Strix en ook de Sapphire Nitro r9 390, terwijl bij HWI de Nitro RX 480 10 dB harder is (wat echt heel veel luider is).

Zie ook:
https://nl.hardware.info/...936&specId=15681&tcId=371

Hier zie je verder dat de Sapphire Nitro RX 480 niet veel minder geluid maakt als de Club3D R9 390, wat wel degelijk een vrij luide kaart is met het standaard fanprofiel. Daarom lijkt het me ook onwaarschijnlijk dat iedereen de Sapphire Nitro RX kaarten dan stil zou noemen als hij daadwerkelijk zo veel geluid maakt. Het is dus lastig om te zeggen welke review nu gelijk heeft zonder zelf de kaart in handen te hebben. Ook het soort geluid dat de fans maken kan natuurlijk nog invloed hebben op een fijner geluid etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnovic
Arny III schreef op woensdag 30 november 2016 @ 23:58:
[...]
Verwijderd schreef op donderdag 1 december 2016 @ 09:16:
[...]

Klopt, maar dan zou je toch verwachten dat de volgorde van de luidheid van de kaarten wel een beetje hetzelfde zou zijn. Kijk je in de review van KitGuru dan is de Sapphire Nitro RX 480 stiller dan de Asus Strix en ook de Sapphire Nitro r9 390, terwijl bij HWI de Nitro RX 480 10 dB harder is (wat echt heel veel luider is).

Zie ook:
https://nl.hardware.info/...936&specId=15681&tcId=371

Hier zie je verder dat de Sapphire Nitro RX 480 niet veel minder geluid maakt als de Club3D R9 390, wat wel degelijk een vrij luide kaart is met het standaard fanprofiel. Daarom lijkt het me ook onwaarschijnlijk dat iedereen de Sapphire Nitro RX kaarten dan stil zou noemen als hij daadwerkelijk zo veel geluid maakt. Het is dus lastig om te zeggen welke review nu gelijk heeft zonder zelf de kaart in handen te hebben. Ook het soort geluid dat de fans maken kan natuurlijk nog invloed hebben op een fijner geluid etc.
Ja die verschillende metingen kun je niet kwantitatief vergelijken maar wel kwalitatief. Maar die andere 3 benchmarks bevatten allemaal geen meting met een MSI variant, dus zelfs een kwalitatieve vergelijking is lastig. Maargoed, als de MSI variant superstil is en de Sapphire variant best oké, dan vind ik het prima. Er zit niks anders op dan het gewoon proberen. :)
MsG schreef op donderdag 1 december 2016 @ 00:23:
Ik koop elke X jaar weer een videokaart tweedehands, waarbij ik de oude dan nog verkoop. Het is wat meer werk, maar ik heb het idee dat ik spellen vaak fatsoenlijker kan draaien dan mensen om me heen die braafjes een keer een nieuwe (=duur) kaart kopen en die gebruiken totdat games echt kut draaien.

Ik zou je dan ook aanraden eens in het tweedehands segment te kijken.
[...]
Hmm... ja dat is ook een interessante optie inderdaad. Ik zag bijvoorbeeld wel een aantal R9 290 4GB kaarten vanaf €140. Volgens de benchmarks zouden die ongeveer gelijke prestaties als een RX 480 moeten bieden. Alleen jammer dat die kaarten vaak 30cm lang zijn, wat dus niet gaat passen. Zijn er nog andere goede alternatieven, misschien Nvidia kaarten?

[ Voor 27% gewijzigd door stijnovic op 01-12-2016 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01:26

MsG

Forumzwerver

Je hebt ook wel kleinere alternatieven voor de R9 290. Kijk echter wel uit met van die reference designs met maar 1 fan. Als je wellicht een "naast Schiphol wonen"-beleving zoekt is het leuk, maar anders raad ik je toch een wat stillere variant aan. De R9 290 blijven inherente heethoofden. Ik zelf wacht nog op een daling van de GTX 970's. Die zijn tweedehands nu zwaar overpiced, geen idee hoe dat komt. Eerst zag je ze wel voor 180-200 en nu staan ze allemaal weer op 200-240.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Pagina: 1