Beter geluid; wat te upgraden?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucidWaker
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-09 14:28
Hoi Tweakers,

Ik zit te spelen met de gedachte om mijn geluidsinstallatie wat te upgraden richting de HiFi.
Momenteel luister ik mijn muziek via een Denon AVR-2308 (tweedehands gekocht in 2014) en Wharfedale E20 speakers. Geen idee hoe oud de speakers zijn, begin jaren '80 gok ik. Heb ze gekregen bij een verhuizing in 2008ish, eigenaar wilde ze dumpen.

Ik draai LP's op een Pro-Ject Debut III (net nieuw) en luister via de PC (jack/tulp kabel vanuit onboard Realtek ALC1150 op de Asus Z170-Pro, nog niet echt HiFi dus :$ ).

Mijn vraag is, als ik zou gaan upgraden, waar te beginnen?
- Receiver/versterker? (liefst met behoud van HDMI functionaliteit e.d.)
- Speakers?
- Connectie van PC naar receiver? (PCI-e geluidskaart/DAC/optisch?)

Budget heb ik me nog niet in verdiept. Ik heb geen ambities voor een absurd dure opstelling maar mis momenteel vaak de subtiliteit en balans die ik bij audiofiele opstelling wel hoor.

Alvast bedankt voor de input! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:14
Als de speakers zo oud zijn, zou ik daar beginnen. Ik geloof dat Dali erg goede en budget (maar ook dure!) speakers heeft.

Verder: een andere audio interface zou helpen. Hoeft niet per se PCI-e, er zijn meer goede USB kaarten en nog maar heel erg weinig PCI-e kaarten. Vaak zijn die ook 500 euro en duurder, in elk geval de betere.

Optisch/coax zou kunnen wanneer je onboard dat als aansluiting heeft en je receiver dat als input heeft. Dan gebruik je de DAC uit de receiver, dat werkt erg goed. Ik zie dat je receiver meerdere input daarvoor heeft.

De receiver hoef je dus niet per se te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:21
Leeftijd speakers zegt vrij weinig lijkt mij hooguit dat ze efficiënter zijn geworden. Of misschien rubber van conus en tweeter misschien uitgedroogd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bisti
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:15
Je zou eens kunnen testen of er veel winst is als je (kwalitatief goede muziek) via hdmi binnen laat komen. (Weet niet of jouw pc dit kan en anders kun je een laptop lenen).

Als dat niet het gewenste effect geeft kun je denken aan speakers (of de akoestiek van de kamer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:14
Amdwarrior schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 12:54:
Leeftijd speakers zegt vrij weinig lijkt mij hooguit dat ze efficiënter zijn geworden. Of misschien rubber van conus en tweeter misschien uitgedroogd?
Niet alleen het rubber, ook papier/plastic wordt broos en gaat scheuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ibood heeft Wharfedale speakers in de aanbieding :)

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix83
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-09 14:17
Andere optie (hangt van je buget af):
KEF Q serie.
Het huidige model wordt vervangen voor een nieuw model. Dus deze zijn overal in de aanbieding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moofnor
  • Registratie: April 2010
  • Nu online

Moofnor

King of my castle

Receiver mooi zo laten tot hij stuk is, of totdat je hdmi te kort komt ;)

Zover ik kan zien hebben zowel je moederbord als je receiver een optische ingang, dat is de makkelijkste manier om in ieder geval je overdracht tussen pc en receiver te upgraden. Goedkope optische kabel er tussen en gaan.

- I can accurately say I was born on Earth, but it's not very precise. I can precisely say I was born at latitude 37.229N, longitude 115.811W, but that is not at all accurate - Matt Parker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazienza
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:45
Misschien is dit een optie?

https://www.correct.nl/artikel/JBL-STUDIO+270-art518497.php

JBL zuilen, normaal 400 euro per stuk, nu 99 euro per stuk. Heb ze zelf ook staan sinds deze week. Bevallen erg goed. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucidWaker
Bedankt voor de reacties.
Speakers upgraden wordt waarschijnlijk mijn eerste keus als ik de tips zo lees.
PageFault schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 12:45:
een andere audio interface zou helpen

Bisti schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 13:22:
Je zou eens kunnen testen of er veel winst is als je (kwalitatief goede muziek) via hdmi binnen laat komen.

Moofnor schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 17:00:
Goedkope optische kabel er tussen en gaan.
Audio interface van de computer heb ik het liefst intern, geluidskaarten zijn nog wel goed genoeg verkrijgbaar hiervoor (breed prijsbereik ook). Even wat research naar doen nog.
Als ik op een digitale interface naar de overstap, lijkt me de DAC in de versterker in ieder geval de simpelste oplossing.

Ik zal eens bekijken wat de hoogst kwalitatieve aansluiting is die ik nu kan gebruiken, goede tip, had ik nog niet zo aan gedacht eigenlijk... :P
Heb ergens nog een kort optisch kabeltje liggen, en volgens mij heeft mijn laptop zo'n gecombineerde poort met jack en optisch.
Amdwarrior schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 12:54: misschien rubber van conus en tweeter misschien uitgedroogd?

Nyarlathotep schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 16:50:
Ibood heeft Wharfedale speakers in de aanbieding :)

Pazienza schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 17:21:
JBL zuilen, normaal 400 euro per stuk, nu 99 euro per stuk.
Zou mijn huidige speakers inderdaad eens kunnen inspecteren ook, even naar het rubber kijken.
Die aanbieding op ibood is wel waarom ik erover ben gaan nadenken. 500 voor die Diamond 10.7 set is volgens mij best een goede deal, maar zonder ze te horen wel een gok misschien?
En die JBL's zijn flink afgeprijsd zeg, verleidelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burrfoot
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 28-07 13:49
De speakers zijn vaak wel te beluisteren bij HiFi speciaalzaken. JBL klinken wat "scherper" dan Wharfedales meestal, je moet ervan houden. Mij is een JBL niet plezierig genoeg , heb nu zelf Mordaunt Short speakers welke de Wharfedales redelijk benaderen qua geluid. Ze klinken wat "warmer" , voor metal vindt ik dat fijner.

Maar zoveel mensen zoveel wensen ;-)

[ Voor 2% gewijzigd door burrfoot op 26-11-2016 12:56 . Reden: typos ]

"if you can't fix it with a hammer, try a bigger hammer"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
burrfoot schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 12:55:
De speakers zijn vaak wel te beluisteren bij HiFi speciaalzaken. JBL klinken wat "scherper" dan Wharfedales meestal, je moet ervan houden. Mij is een JBL niet plezierig genoeg , heb nu zelf Mordaunt Short speakers welke de Wharfedales redelijk benaderen qua geluid. Ze klinken wat "warmer" , voor metal vindt ik dat fijner.

Maar zoveel mensen zoveel wensen ;-)
Niet de speakers is het probleem maar de bron. Foutjes uit de bron worden met deze opstelling haarfijn versterkt en loepzuiver weergegeven.

Het zwakke punt zit hem in een redelijk goedkope platenspeler. Vervang deze door een betere en zet er een aparte voorversterker tussen. Over de pc als bron maar te zwijgen.

Speakers en versterker die hierin zit is heel mooi spul en zie niet waarom dat moet worden vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazienza
aljooge schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 13:13:
[...]

Niet de speakers is het probleem maar de bron. Foutjes uit de bron worden met deze opstelling haarfijn versterkt en loepzuiver weergegeven.

Het zwakke punt zit hem in een redelijk goedkope platenspeler. Vervang deze door een betere en zet er een aparte voorversterker tussen. Over de pc als bron maar te zwijgen.

Speakers en versterker die hierin zit is heel mooi spul en zie niet waarom dat moet worden vervangen.
Wat is er mis met een PC als bron? Ik gebruik ook een PC als bron en gebruik de DAC op mijn moederbord. (Zelfde audio chip als TS maar ander moederbord).

Gister een DragonFly DAC er tussen gezet die iemand meegenomen en we hoorden eigenlijk geen/nauwelijks verschil. (Is moeilijk te zeggen omdat je wéét dat er een DAC tussen zit, dan kun je dingen gaan horen die er niet zijn, placebo effect... het verschil was in ieder geval niet significant)

Moet ik er wel bij zeggen dat wanneer ik mijn set rechtstreeks op de PC aan sluit ik geen last heb van interferentie of distortion of iets. De audiochip op het moederbord is goed 'shielded' dus het klinkt prima.

[ Voor 7% gewijzigd door Pazienza op 26-11-2016 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Pazienza schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 13:58:
[...]

Wat is er mis met een PC als bron? Ik gebruik ook een PC als bron en gebruik de DAC op mijn moederbord. (Zelfde audio chip als TS maar ander moederbord).

Gister een DragonFly DAC er tussen gezet die iemand meegenomen en we hoorden eigenlijk geen/nauwelijks verschil. (Is moeilijk te zeggen omdat je wéét dat er een DAC tussen zit, dan kun je dingen gaan horen die er niet zijn, placebo effect... het verschil was in ieder geval niet significant)

Moet ik er wel bij zeggen dat wanneer ik mijn set rechtstreeks op de PC aan sluit ik geen last heb van interferentie of distortion of iets. De audiochip op het moederbord is goed 'shielded' dus het klinkt prima.
Ik heb een keer een groot probleem gehad met mijn set. Bleek een brom in te zitten en de muziek was veel minder vloeiend. Zo erg dat zelfs elk klein kind kon horen dat er iets mis was met het geluid. De kabel die naar mijn pc liep was de boosdoener. Dit had maanden geduurd voordat ik hier achter kwam: een stuk koperdraad naar een pc die uitstaat veroorzaakte een luide brom als er een cd vanaf een externe cd speler werd afgedraaid. Als je die kabel eruit trok was het probleem meteen verholpen. Het was mysterieus, onverklaarbaar en toch was het zo. Ik had ook een realtek net als lucid had.

Misschien dat ik een ongelukkige combinatie gehad heb, maar het zet je aan het denken: wat als dit effect voor 10% optreedt, of 1%? luister je dan verder en heb je zonder dat je het doorhebt een kleine verstoring? Sindsdien: geen kabel meer van audio naar geluidskaart naar pc. Ik zag dat de topic poster ook zo´n pc geluidskaart heeft, dus vandaar de opmerking dat ik grote twijfels heb met een pc als bron.

Overigens: nog iets om uit te proberen in de set van lucid: zet de receiver op de radio, check of alle stroomkabels en andere kabels goed contact maken en haal de pc tulp eruit. Mocht het geluid nog steeds niet geweldig zijn, dan zijn het waarschijnlijk toch de oude speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
PageFault schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 12:45:
Als de speakers zo oud zijn, zou ik daar beginnen. Ik geloof dat Dali erg goede en budget (maar ook dure!) speakers heeft.

Verder: een andere audio interface zou helpen. Hoeft niet per se PCI-e, er zijn meer goede USB kaarten en nog maar heel erg weinig PCI-e kaarten. Vaak zijn die ook 500 euro en duurder, in elk geval de betere.

Optisch/coax zou kunnen wanneer je onboard dat als aansluiting heeft en je receiver dat als input heeft. Dan gebruik je de DAC uit de receiver, dat werkt erg goed. Ik zie dat je receiver meerdere input daarvoor heeft.

De receiver hoef je dus niet per se te vervangen.
Ouderdom speakers zegt echt helemaal niks. Vanaf de jaren 60 zijn er goede speakers gebouwd.

Afbeeldingslocatie: https://i.ytimg.com/vi/8ay5X8xsN6E/maxresdefault.jpg
8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:10
Wat wil je upgraden, je installatie of het geluid?
Indien het laatste dan kun je beter akoestische aanpassingen aan de ruimte doen, dat is meestal de zwakste schakel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:38
Wat ik zo snel kan vinden is er weinig mis met de spullen die je hebt, lees best wat positiefs over de E20's, mits ze technisch nog in orde zijn.

Receiver is ook weinig mis mee, tenzij je HDMI mist, platenspeler is ook oke, al zou je mogelijk een keer je element kunnen upgraden (Ortofon OM5e is echt budgetding).

Hoe staat alles opgesteld? Hoe staat je receiver ingesteld? Staan je speakers op de grond bv? Heb je een equalizer of allerlei virtueel geluid spul ingesteld op je receiver? Al keer knopje Direct/Pure Direct gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:10
Een tapijt of een dempend paneel kan ook een groot verschil maken.
Je versterker vervangen zou ik pas doen als die de geest geeft.
Wel de speakers eens nakijken en eventueel rubbers vervangen of upgraden.

Nieuwe speakers gaan altijd "anders" klinken. Of dat beter is moet je zelf uitmaken.
Luisteren in de winkel is een indicatie, thuis kan dat helemaal anders zijn.
Zelf zeer tevreden van Kef IQ90.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Dat zit in een tasje van de Gamma...

...demping!

400 euro verder aan het hout, schroeven, glas. Geduld bloed zweet en tranen!

dB SPL weergave

In de dB SPL trace kijken of alles even hard klinkt in je luisterruimte en welke frequenties aangezet of onderdrukt worden.

Situatie nu :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dAQ9GNJ8TkPm2Vc3Dyd87AyH/full.png
Dit is een fijne weergave! Niets mis mee

Ervoor :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZBBX4IYVML018HrEgJc5lQvS/full.png
In de 80Hz zie je een bult, die bult is kenmerkend voor een vervelende Baspiek

Waterval nu :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uNS5VqrzmrFIdw8KmiLGwnhB/full.png
Waterval grafieken gebruiken we om de basweergave & de nagalmtijd hiervan in kaart te krijgen.
En hoelang het duurt nadat het geluid gedempt is met -30dB

Voor dedicated thuis bioscopen is 100ms gebruikelijk, en voor luisterruimtes waar gewoond en geleefd word 300/400ms

Rechts word de nagalmtijd in ms weergeven, onder de frequentie, en links de geluiddruk

Ervoor :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HWpPcfPxyb47Qrfc5j5AMJWF/full.png

RT60
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/OHXmAqpNvoOoLaKJuOwE2J0i/full.png
RT60 laat zien, hoelang het duurt voordat een gegeven frequentie zich laat dempen met 60dB. Verder kan je aan de RT60 zien of het aanbrengen van de demping egaal gebeurd in het freqientiespectrum

[ Voor 132% gewijzigd door Lip op 28-11-2016 14:32 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazienza
Lip schreef op maandag 28 november 2016 @ 10:11:

Dat zit in een tasje van de Gamma...

...demping!

400 euro verder aan het hout, schroeven, glas. Geduld bloed zweet en tranen!
Situatie nu :
[afbeelding]

Ervoor :
[afbeelding]
Misschien offtopic maar kun je uit leggen hoe men deze grafieken moet interpreteren? Ziet er interessant uit, maar ik zie niet zo één twee drie waar men op moet letten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Mag ik eerst mijn plaatjes afmaken s.v.p?

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazienza
Lip schreef op maandag 28 november 2016 @ 10:31:
Mag ik eerst mijn plaatjes afmaken s.v.p?
Rustig maar, ik kan ook niet ruiken dat je bezig bent...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Pazienza schreef op maandag 28 november 2016 @ 10:32:
[...]

Rustig maar, ik kan ook niet ruiken dat je bezig bent...
klaar! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucidWaker
KeRsTmAnNeKe schreef op zondag 27 november 2016 @ 10:53:
- lees best wat positiefs over de E20's, mits ze technisch nog in orde zijn.
- Ortofon OM5e is echt budgetding
- Hoe staat alles opgesteld? Hoe staat je receiver ingesteld? Staan je speakers op de grond bv? Heb je een equalizer of allerlei virtueel geluid spul ingesteld op je receiver? Al keer knopje Direct/Pure Direct gebruikt?
Kan eigenlijk niet direct zien hoe de E20 speakers er aan toe zijn. Zie geen schade aan de conussen of iets dergelijks. Op zich klinken ze prima, maar heb het idee dat ik wat detail in het geluid mis, vooral in de hoge en lage uitersten.

Over het Ortofon OM5e las ik dat het van de entry-level elementen een goede/populaire keuze was, heeft deels de keuze voor de platenspeler bepaald. Maar las ook wel dat dat het eerste was wat je aan de draaitafel zou moeten upgraden eventueel. Ortofon 2M Red/Blue zag ik regelmatig als suggesties voorbij komen, wellicht een optie ooit.

Verder heb ik alles met "Pure Direct" op de receiver. Hieronder wat foto's van de fysieke opstelling.
Tommie12 schreef op zondag 27 november 2016 @ 22:41:
- Een tapijt of een dempend paneel kan ook een groot verschil maken.
- Nieuwe speakers gaan altijd "anders" klinken. Luisteren in de winkel is een indicatie.
Wil in ieder geval eens ergens wat dingen gaan beluisteren. In de winkel heb je dan je relatieve verschil en is het inderdaad afwachten hoe het thuis uit de verf komt. Gelukkig heb je dan het bonnetje nog... :P
Leuke analyse om te doen lijkt me. :)
Ik moet eens rondvragen of iemand een geschikte microfoon heeft hiervoor. Verder zit ik momenteel in een huurwoning dus ik weet niet direct in hoeverre ik overal gaten in de muur en het plafond mag boren voor dempingspanelen.

Mijn woonkamer is ongeveer 7x9.5m, onder een geknikt dak en is in de lengte door twee gedeeld met open kasten. Hieronder mijn huidige kijk/luister hoek opstelling. Beslaat iets minder dan een kwart van de woonkamer.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/AzmrPc5.jpg
Mijn bureau met PC staat tegen de rugleuning van de bank, net buiten beeld aan de voorgrond. Dat groene rechtsboven is m'n hangmat... :*)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QrCHNSg.jpg
Bovenin zie je een van de twee horizontale balken van het dak

Weet nog niet of het echt handig is om demping op te hangen hier, eventueel een handige semi-permanente oplossing voor bedenken. Verder ga ik in ieder geval een optische kabel kopen voor mijn PC naar versterker, hoef ik ook niet meer zo te klooien als ik naar headset switch voor het gamen. :P

Voor nu kan ik een beetje rondkijken naar vloerstaande speakers en mijn huidige nog een beetje op de proef stellen. :)
Pagina: 1