Toon posts:

3 jaar oude laptop upgraden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb drie jaar geleden voor mijn opleiding een relatief simpele laptop gekocht voor solidworksgebruik. Aanvankelijk een goedkoop ding met de achterliggende gedachte dat ik, mocht de opleiding bevallen, wel een betere zou kopen. Nu bevalt de laptop tot nu toe eigenlijk prima, maar ik wil iets meer. Ik merk bij ietwat grotere assembly's dat hij wel trager wordt.

Ik twijfel tussen een upgrade of een compleet nieuwe laptop.

Om eerlijk te zijn heb ik echt geen kaas gegeten van laptops, specificaties e.d.

Mijn huidige laptop bevat de volgende componenten:
NVIDIA GT635M
Intel Core i7 - 3630QM Quad Core (2.4GHz -3.4GHz) 6MB
8GB DDR3-1600 ( 2 x 4GB )
750 GB 7200rpm WD

Loont het zich uberhaupt om te kijken naar een upgrade? Zo ja, waar zal ik naar moeten kijken?

Ik zoek een?
upgrade, ssd, videokaart

Wat is je budget?
liefst met een max van €500

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
geen voorkeuren

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
met name voor het werken met cadprogramma's

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:05

Cyphax

Moderator LNX
Een SSD is een no-brainer eigenlijk. Dat maakt een gigantisch verschil. Of je genoeg geheugen hebt moet je even bekijken eerst, dat is niet zo goed te voorspellen; 8GB is best veel, normaalgesproken ruim voldoende. Videokaart hoef je op zich niet naar te kijken zoals je je gebruik beschrijft. Als dat al te upgraden is. :)

Saved by the buoyancy of citrus

• martijntjuhh
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-05-2025
Om je te kunnen helpen is het ook handig dat je de laptop zelf ook even vermeldt ;)

Overigens kun je een laptop-videokaart niet zomaar upgraden. Dat kan alleen als je een externe videokaart gaat gebruiken, maar ik denk niet dat dat bij jouw laptop mogelijk is.

Als je een SSD wilt, wil je deze dan in plaats van de huidige harde schijf? Het is namelijk ook mogelijk om de optische drive te vervangen door een HDD caddy, daar kun je dan de SSD HDD in doen, de SSD doe je dan op de plek waar eerst de harde schijf zat. Nadeel is dat je dan geen CD's en DVD's meer in de laptop kan doen.

[ Voor 6% gewijzigd door martijntjuhh op 25-11-2016 12:42 ]

Het is bedoening, niet bedoeling

Verwijderd

Topicstarter
Sow, dat zijn snelle reacties.

Allereerst, mijn laptop is een Xnotebook shockwave. (was puur een geldkwestie)

De optische drive vervangen door een HDD caddy lijkt me een goede uitkomst. cd's en dvd's gebruik ik zelden tot nooit.

Ik zal eens kijken naar how to's voor het plaatsen van een SSD. Is dit goed te doen voor een noob?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2016 12:05 ]

• Dunta
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 05-12-2025
Inderdaad, wat Cyphax zegt. Het vervangen van de HDD door een SSD zal een hoop schelen.

Door Black Friday zijn er aardig wat aanbiedingen wat SSD's betreft, hier wat voorbeelden:
pricewatch: Samsung 750 EVO (retail) 120GB
pricewatch: Crucial MX300 2,5" 275GB
pricewatch: Crucial MX300 2,5" 750GB

@martijntjuhh
Als je de HDD wilt behouden, doe deze dan in de HDD caddy, en niet de SSD. De optische drive is doorgaans aangesloten op het moederbord door middel van SATA-150 of SATA-300, hierdoor zal je de SSD dus niet volledig benutten.

• Dunta
Verwijderd schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 12:04:
Sow, dat zijn snelle reacties.

Allereerst, mijn laptop is een Xnotebook shockwave. (was puur een geldkwestie)

De optische drive vervangen door een HDD caddy lijkt me een goede uitkomst. cd's en dvd's gebruik ik zelden tot nooit.

Ik zal eens kijken naar how to's voor het plaatsen van een SSD. Is dit goed te doen voor een noob?
Een HDD caddy zal in jouw geval niet mogelijk zijn. Na wat zoeken zijn er geen caddy's beschikbaar voor jouw laptop, dit door de wat onbekende merk.

Het vervangen van een SSD is erg makkelijk. Onder de laptop zitten meestal verschillende vakjes voor de verwisselbare componenten. Zet eerst de laptop uit, haal de accu eruit en zoek even waar je SSD zit.

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:34
kazuyakevin schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 12:08:
[...]

Een HDD caddy zal in jouw geval niet mogelijk zijn. Na wat zoeken zijn er geen caddy's beschikbaar voor jouw laptop, dit door de wat onbekende merk.

Het vervangen van een SSD is erg makkelijk. Onder de laptop zitten meestal verschillende vakjes voor de verwisselbare componenten. Zet eerst de laptop uit, haal de accu eruit en zoek even waar je SSD zit.
Waarom zou een caddy niet werken? Caddys zijn redelijk universeel. Optical drives zijn ook uit te wisselen. Het kan alleen zijn dat je het frontje even over moet zetten op de caddy.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Caddy? , ja kan meestal wel.

Maar een echte upgrade is: harde schijf eruit, ssd erin.

• Dunta
Het is altijd een risico. Niet elke caddy past in elke laptop, het is uiteraard wel het proberen waard. Daarintegen kan je beter een 750GB SSD halen, zeker aangezien deze nu maar €130,- is met black friday.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Is die Xnotebook geen Clevo chassis? Dan zoek je gewoon daarvoor een HDD caddy, als je alleen op Xnotebooks zoekt zal het inderdaad moeilijker zijn. Ben vrij zeker dat er eentje te vinden is.

Ik heb verder zelf geen ervaring met Clevo laptops, maar ik denk dat je in het BIOS wel een verwijzing moet vinden naar welk type laptop je Shockwave is.

Maar goed, je hebt een budget tot €500, dan kun je eigenlijk gewoon je HDD vervangen door een SSD van groter dan 500GB, bv pricewatch: Crucial MX300 2,5" 1,05TB, omdat je voor Solidworks toch best werkt vanop je SSD. Je RAM kun je upgraden naar 16GB, bv pricewatch: Crucial CT2KIT102464BF160B, dat heeft wel zin voor Solidworks.

EDIT: Hm nu met Black Friday is de 750GB variant van de MX300 wel interessanter, kost de helft van de 1TB.

[ Voor 5% gewijzigd door MacPoedel op 25-11-2016 12:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dus 750gb SSD kopen, met sata usb aansluiten op laptop, alles overzetten, laptop uit zetten + stroom eraf en accu eruit, oude harde schijf verwijderen, ssd plaatsen en opstarten is eigenlijk het stappenplan, toch?

Buiten een RAM upgrade naar 16gb, zijn er verder nog mogelijkheden?

• Dunta
Ja dat is een manier. Een manier wat ik persoonlijk beter vind ik een verse Windows installatie. Dus eerst de HDD/SSD vervangen, en daarna bestanden handmatig overzetten met sata usb.

Verder zijn er doorgaans helaas geen uitbreidmogelijkheden. Het kan zijn dat er een socketed processor in zit, en een vervangbare videokaart, dit is alleen niet vaak zo. Zet even het typenummer van de laptop hier neer, zodat wij het kunnen uitzoeken.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
kazuyakevin schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 12:28:
Zet even het typenummer van de laptop hier neer, zodat wij het kunnen uitzoeken.
Misschien kan de topic starter ook zelf even googlen? :X

• Dunta
Reepje schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 12:31:
Misschien kan de topic starter ook zelf even googlen? :X
Verwijderd schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 11:53:
Om eerlijk te zijn heb ik echt geen kaas gegeten van laptops, specificaties e.d.
Het is niet altijd even makkelijk om dit soort dingen op te zoeken. En dan nog niet te spreken over het herkennen van een socketed of soldered processor e.d.

• martijntjuhh
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-05-2025
kazuyakevin schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 12:04:

@martijntjuhh
Als je de HDD wilt behouden, doe deze dan in de HDD caddy, en niet de SSD. De optische drive is doorgaans aangesloten op het moederbord door middel van SATA-150 of SATA-300, hierdoor zal je de SSD dus niet volledig benutten.
Je hebt gelijk, zo heb ik het ook gedaan

Het is bedoening, niet bedoeling

Verwijderd

Topicstarter
Dit is de volledige benaming: XNOTEBOOKS® SHOCKWAVE IV15

Ik weet niet of dit voldoende info biedt of dat er andere nummers nodig zijn?

De laptop kon ik destijds zelf samenstellen via de site.

https://www.alternate.nl/...-SSD/html/product/1270703?
https://www.alternate.nl/...ugen/html/product/1004801?

Dit is dus in feite plug and play? Verdere benodigdheden zijn een bracket en een sata kabel?
Maakt het nog uit welke bracket?

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2016 13:35 ]

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Heb je een (goede) desktop? Koop dan voor 100 euro een SSD en gebruik de rest voor een moderne GPU voor je desktop.

Overweeg anders de nieuwe PlayStation of Xbox.

De I7 gaat kwa prestaties makkelijk enkele jaren mee alleen kan de rest problematisch worden.
Batterij/voeding/bevestigingpunten zijn een van de eerste zaken die het opgeven en bij een laptop kun je die helaas niet altijd makkelijk vervangen. Koeling moet ook regelmatig worden vervangen door stofophoping. Een update zou ik dan minimaal houden en/of serieus overwegen om te verkopen en een nieuwe aan te schaffen.

• Dunta
Samen met de specificaties in jouw startpost, ben ik tot de volgende conclusies gekomen:
- Processor is socketed, dus kan vervangen worden. Echter de enige betere processoren voor deze laptop zijn de i7-3920XM en i7-3940XM. Deze processoren zijn €200+ en het performance verschil is te klein.
- Videokaart kan ik niks over vinden. Ik denk dat deze vast op het moederbord zit.

Kortgezegd, koop een SSD, dat zal je al doen schrikken.

Verwijderd

Topicstarter
Heb de laatste beschikbare gekocht. Allemaal erg bedankt!

Ik ga er vanuit dat het verder allemaal moet lukken!

• Dunta
Verwijderd schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 14:16:
Heb de laatste beschikbare gekocht. Allemaal erg bedankt!

Ik ga er vanuit dat het verder allemaal moet lukken!
Succes!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:09

P_Tingen

omdat het KAN

Ik weet niet of je al extra geheugen gekocht hebt, maar als je het niet gedaan hebt, zou ik er ook even mee wachten tot je de ssd geprobeerd hebt. Ik heb in het verleden een superoude laptop met 1 GB memory + HDD geupgraded naar een ssd. De opstarttijd ging terug van 4 minuten naar 20 seconden, opstarten van Word ging terug van 1 minuut naar 2 seconden. Dit kwam dus puur door de ssd.

TL;DR> grote kans dat de upgrade naar ssd genoeg is en dat je geen extra geheugen hoeft te plaatsen

... en gaat over tot de orde van de dag

• playon1955
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23-12-2025
Ik heb enkele maaden geleden een 6 jaar in gebruik zijnde laptop (Samsung NP_R530_JT50N) bij wijze van experiment van een SSD schijf voorzien. Laptop opstarten duurde een eeuwigheid. Was van plan hem bij het chemisch afval te dumpen. Wat schetste mijn verbazing mijn oude Samsung start razend snel op.
In jouw geval zou ik het lekker bij een SSD vervangen laten.
Zelf had ik al een nieuwe laptop gekocht, maar met de SSD ervaring had ik dat waarschijnlijk uitgesteld en mogelijk voor een andere optie gekozen. Veel laptop's waren een jaar geleden standaard niet van een SSD voorzien. In mijn geval was in mijn nieuwe laptop naast een standaard TB HDD en kleine Kingston 24GB SSD opgenomen die als Expresscache zou moeten fungeren. Om kwa performance geen risico's te lopen koos ik voor mijn nieuwe laptop 8GB RAM en een I7 processor.
De liefde kwa snelheid voor de nieuwe laptop was na 2 weken al over nadat ik dat oude Laptopje van een SSD schijf had voorzien. Okay multitasking ging op de nieuwe laptop perfect, maar kwa snelheid geen schim van de oude laptop met SSD. Ik heb inmiddels bij heel wat vrienden en collegatis een SSD schijf in hun systeem ingebouwd en overal opmerkelijke resultaten. Van minuten opstart tijd naar 20-40 seconden.

Terug naar mijn nieuwe Laptop de Asus N551JB-CN083T. Een oproep op Tweakers op de vraag de 24GB SSD schijf te vervangen door een serieuze volwassen SSD schijf, kreeg ik zodanige reacties, dat ik er achter kwam dat er iets niet correct zat.
Om een lang verhaal kort te maken, ben ik er achter gekomen dat de SSD Expresscache schijf in het geheel niet werd aangesproken. Flink Googlen en lezen gaf het beeld dat ik zeker niet de enige was met dit probleem. De Asus helpdesk had mij enkele maande terug al een workaround gestuurd om dit aan de praat te krijgen, maar ik was op dit onderwerp in het geheel niet ingeschoten. Kortom het heeft na een update nooit meer gewerkt. Uiteindelijk functioneert het nu perfect en start mjn Asus nu in 17 seconden op.
Een fractie sneller dan die oude Samsung.
Overall is de performance significant beter en wat mij betreft hoeft er geen SSD schijf in. Met een SSD schijf zou ik betere resultaten halen, maar met de huidige performance kan ik goed leven.

Achteraf had ik nu een jaar geleden even zo goed voor honderden euro's minder een Laptop met 4GB RAM, HDD en I5 kunnen kopen. Voor toen een slordige 100 euro de HHD door een SSD kunnen vervangen. Hoeveel de Asus een super apparaat is, blijkt in de praktijk dat ik maar zo nu en dan zware multitasking activiteiten uitvoer. Met wat geduld kan dat ook op met een I5 processor.
Pagina: 1