http://esxilab.wordpress.com If all is virtual then what is real?
Vraag
Alle reacties
Waarschijnlijk is dat niet handig, vooral omdat je vaak verschillende voedingslijnen ziet ivm meerdere schakelende delen in de voeding zelf. Bijvoorbeeld 3 voor 12v, 2 voor 5v en 3 voor 3.3v. Die 3 kanalen voor 12v worden ieder door een eigen ic geregeld, en zou ik daarom niet snel aan elkaar knopen. Tenzij dit in de voeding is gesplitst naar 3 kanalen, maar dat lijkt mij sterk.
Dat klopt niet wat je schrijft, en verreweg de meeste voedingen zitten de verschillende draden voor dezelfde spanning gewoon achter één spanningsregelaar in de voeding.jctjepkema schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 11:51:
Waarschijnlijk is dat niet handig, vooral omdat je vaak verschillende voedingslijnen ziet ivm meerdere schakelende delen in de voeding zelf. Bijvoorbeeld 3 voor 12v, 2 voor 5v en 3 voor 3.3v. Die 3 kanalen voor 12v worden ieder door een eigen ic geregeld, en zou ik daarom niet snel aan elkaar knopen. Tenzij dit in de voeding is gesplitst naar 3 kanalen, maar dat lijkt mij sterk.
De enige reden om het over meerdere draden te verdelen, heeft te maken met weerstand in de draden. Een 400W ATX-voeding kan tot 30 Ampère leveren over de 12 Volt. Wil je dat over een enkele draad van 30cm doen met minimale spanningsval (1%), heb je een kabel van 4mm² nodig, wat nogal onpraktisch is. Alternatief is om de voeding over meerdere dunne draden te verdelen, wat in praktijk ook gedaan wordt.

Op deze foto zie duidelijk dat alle draden van dezelfde kleur op hetzelfde punt uitkomen. Als je aan de onderzijde zou kijken, zal je zien dat ze allemaal met elkaar verbonden zijn.
Samenvoegen kan in theorie dus wel, maar dan moet je met extreem dikke kabels gaan werken.
En vergeet niet dat de ground (zwart) nog veel dikker moet worden, want daar doorheen loopt de stroom van alle kanalen.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Dus ipv van 5 kabels kan ik er 4 of 3 van maken waardoor het aantal toch een eindje naar beneden gaat.
http://esxilab.wordpress.com If all is virtual then what is real?
Mits het vermogen per kabel dit toe laat ja.Mezz0 schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 13:42:
Dus ipv van 5 kabels kan ik er 4 of 3 van maken waardoor het aantal toch een eindje naar beneden gaat.
Werk hard als je tijd hebt, dan heb je tijd als je hard moet werken.
In theorie, ja, in de praktijk zou ik het niet doen. Het is niet voor niets dat er sinds enkele jaren zelfs een extra 12 volt connector gebruikt wordt. Je moet er namelijk ook rekening mee houden dat aan de moederbordkant de verschillende pinnen juist niet met elkaar verbonden zijn. De verschillende voedingspinnen zitten verdeeld over de connector (zowel 3.3v, 5v als 12v en gnd) en de kans is daardoor heel groot dat ze op een moederbord niet onderling verbonden zijn. Ga je draden weghalen, dan loop je een groot risico dat bepaalde delen van het moederbord geen voeding meer krijgt.Mezz0 schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 13:42:
Vuistregel is, was het met minder draden mogelijk geweest, dan waren er wel goedkope voedingen op de markt die ook daadwerkelijk minder draden hebben (draad is één van de duurste onderdelen waarop het makkelijkst te besparen valt). Aangezien zelfs de de goedkoopste voeding volledig bedraad is, kan je er dus wel vanuit gaan dat je alle draden nodig heb.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Pagina: 1