Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royduin
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
!!! Mijn vraag opnieuw geformuleerd hier: royduin in "NAS of externe schijf aan router voor videos?"

Ik heb een vaste Windows pc en een Macbook, op beide staan films en series (mkv met subs, dvd's, etc). Deze bestanden stream ik via Videostream naar mijn Chromecast. Met de Videostream app op mijn Android telefoon kan ik alles vanaf de bank bedienen. Werkt prima maar er moet dus altijd een pc of laptop aan staan en het staat dus verspreid over twee apparaten.

Dat kan makkelijker, bijvoorbeeld met een Synology NAS met daar alles op. Echter is het enkel voor video bestanden, verder ga ik er niets op zetten of mee doen en dus lijkt me een NAS een beetje overkill (websites staan op een VPS, backups op TransIP Stack en foto's en documenten staan in Google Drive). Google Drive heb ik geprobeerd maar vanuit de Drive app naar een Chromecast werkt de ondertiteling niet én het moet steeds geüpload worden, geen probleem op glasvezel maar met een Ziggo lijntje is dat niet te doen.

Andere optie, ik heb een TP-Link TL-WR1043ND router staan met een USB port. Ik heb nog ergens een 400GB Sata schijf liggen, die in een behuizing stoppen en met USB aansluiten aan mijn router. Vervolgens die network share aan pc en laptop hangen en vanaf mijn telefoon streamen. Maar met welke app? En gaat dit lukken qua performance? En is er een groot verschil tussen externe behuizingen?

Daarnaast staat mijn router bovenop de subwoofer van mijn Logitech Z623 setje, daar zou dan die schijf ook bovenop komen te liggen. Is dat een probleem? Zit toch een dikke magneet in een subwoofer...

Wat raden jullie aan of hebben jullie goede ervaring mee?

[ Voor 20% gewijzigd door royduin op 18-02-2017 16:15 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04-05 22:40
Zoek uit hoe je een back-up maakt, dus of dit goed genoeg is.
Dan kun je kijken of je daar nog iets voor nodig hebt, bijv een nas.

Voor je films , koop een nas.(en hier kun je nog iets van je back-up op zetten, want alleen extern back-uppen is natuurlijk niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royduin
  • Nu online
Bedankt voor je reactie jan99999, backups is allemaal geregeld. Het gaat enkel en alleen om videos zoals aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casemodder
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-05 09:55

casemodder

--->

Vandaag ook een beetje met videostream gespeeld (werkt super) maar het valt me op dat de cpu load stijgt als ik een mkv stream. Dus ik heb zomaar een idee dat er wat transcoding gaande is op de host waar google chrome draait. Daarom denk ik dat je het met een hdd aan een router niet gaat redden...

En persoonlijk zou ik de router met evt hdd niet op de woofer zetten. Die hdd gaat trillingen niet leuk vinden.

Server: Intel Xeon E5 1620v3--Gigabyte X99 sli--128GB ecc--Samsung evo 960 250GB--Samsung evo 970plus 1TB--5x Seagate barracuda 2TB raid6--PSU Coolermaster 1000M--3Ware 9650SE-8LPML

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royduin
  • Nu online
Inmiddels de schijf geformatteerd, wat videos erop gezet en middels een sata/usb converter aangesloten, in me TP-Link router "storage sharing" (samba) en "media server" (dnla/upnp) ingeschakeld en gekoppeld aan me pc en laptop.

So far so good, hoewel de snelheid niet boven de 10MB/s uit komt (pc naar schijf). Zal dit beter gaan met een knappe externe behuizing in vergelijking met een goedkope sata/usb converter van Ebay?

Vervolgens twee apps geprobeerd:
- Allcast: Geen idee hoe ik met deze app de network share kan benaderen.
- Localcast: Awesome! Zowel via smb als via dnla/upnp de schijf te bereiken, echter lukt het me niet om subtitles aan de praat te krijgen; ingebakken in mkv videos.

Daarnaast ben ik nog opzoek naar een functionaliteit in een app die bijhoud of ik een video al gezien heb ja of nee.

Tips? O-)

@casemodder: Ik me druk maken over een magneet in een subwoofer maar een subwoofer trilt ook natuurlijk 8)7 ik ga een ander plekje verzinnen 8)

[ Voor 15% gewijzigd door royduin op 25-11-2016 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.Bjorn
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 13-05-2024
Waarschijnlijk heb je een 100mbit router (vandaar die "lage" snelheid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royduin
  • Nu online
Het is een 1Gbps router en alles is bekabeld aangesloten (zelfs de Chromecast met een ethernet adapter), daar kan het niet aan liggen maar bedankt voor je input!

[ Voor 42% gewijzigd door royduin op 26-11-2016 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

R.Bjorn schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 17:26:
Waarschijnlijk heb je een 100mbit router (vandaar die "lage" snelheid).
Dat is niet het geval (hint: de router is genoemd in de openingspost).

Wat wel het geval is, is dat routers vaak geen snelheidswonders zijn voor dit soort taken. Het verkeer naar de share afhandelen en de schijf aansturen kost redelijk wat rekenkracht voor een apparaat dat daar niet zo veel van heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.Bjorn
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 13-05-2024
Ow niet gezien ;) Dan hb ik niets gezegd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royduin
  • Nu online
Het "projectje" even geen aandacht geschonken maar wil het toch een keer voor elkaar hebben. Externe schijf aan router is dus geen optie: langzaam en geen app te vinden die mkv's met subs knap kan streamen.

Wat zijn de andere opties? Een NAS aanschaffen? Wanneer ik in deze lijst (Plex NAS Compatibility) kijk staat bij bijna alle NAS systemen van Synology: "Transcoding is not supported on ARMv7 only remuxing", ofwel streamen vanaf die NAS met Plex gaat niet werken?

Is het nu echt nodig om een (media) pc aan te hebben om te streamen naar mijn Chromecast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royduin
  • Nu online
Mijn oog is gevallen op de pricewatch: Synology DiskStation DS116, maar gaat het allemaal wel werken? Iemand tips of ervaring hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royduin
  • Nu online
Wat verder aan het zoeken geweest, ik denk toch dat het een pricewatch: Synology DiskStation DS216play moet worden omdat een DS116 helemaal niet kan transcoden, maar ik heb het idee dat ik te moeilijk zit te denken. Is dat hele transcoden wel nodig op een NAS of is een Chromecast nou een bottleneck in dit verhaal?

Misschien kan ik toch beter een Rasberry Pi, NUC of iets dergelijks nemen? Daar een schijf aan hangen en met HDMI in de tv prikken? Inmiddels zijn mijn "eisen" ook iets anders, downloaden (Sabnzbd, Sickbeard, etc) via een NAS, Pi of NUC is toch ook wel handig... laat ik alles anders formuleren:

Wat ik nu doe
Downloaden op mijn Macbook (Sabnzbd) en afspelen middels Videostream op een Chromecast. Bediening via de Videostream app op mijn telefoon.

Wat ik wil?
- Films en series automatisch downloaden, Sabnzbd, Sickbeard, oid
- Video's (MKV's 1080p ± 10GB groot inclusief ondertiteling) afspelen op mijn TV
- Alles zonder tussenkomst van een PC
- Alles eenvoudig bedienen en aansturen vanaf mijn Android telefoon

Wat ik heb?
- TV
- Chromecast

Wat adviseren jullie? NAS en afspelen via Chromecast (dan is een DS216play wel het minimale dat nodig is denk ik?), Pi, NUC, oid met Plex of Kodi? Het moet allemaal wel soepel en snel lopen, geen haperingen en gehakkel tijdens het afspelen en het downloaden, uitpakken en repareren qua snelheid een beetje gelijk aan de snelheid als ik het via mijn Macbook doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casemodder
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-05 09:55

casemodder

--->

Heb zelf de chromecast 1 met ethernet adapter en die krijgt na een 10 minuten toch wat moeite met +10gb mkv's. Gaat af en toe stotteren. Als ik dan terugschakel in plex van orgineel naar 1080p 12mbit/s dan blijft het soepel lopen. Maar wellicht dat jou chromecast 2 minder moeite heeft.

Dus ik denk dat je toch een een knappe synology nodig hebt met voldoende cpu power die kan transcoden indien nodig en ook nog andere apps kan draaien tegelijk.

Dit was voor mij ook een van de reden om niet voor synology te gaan omdat ik de hardware vrij zwak vind. Maar dat is persoonlijk. Heb nu een zelfbouwoplossing.

Is een android tv box met leuke cpu niet een goede oplossing voor je. Die kan dan je content ook 1:1 afspelen.

[ Voor 12% gewijzigd door casemodder op 18-02-2017 21:39 ]

Server: Intel Xeon E5 1620v3--Gigabyte X99 sli--128GB ecc--Samsung evo 960 250GB--Samsung evo 970plus 1TB--5x Seagate barracuda 2TB raid6--PSU Coolermaster 1000M--3Ware 9650SE-8LPML

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royduin
  • Nu online
Zojuist de pricewatch: Synology DiskStation DS216play toch maar gewoon besteld. Hij komt morgen, dan experimenteren en zal de resultaten hier delen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinno86
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-04 12:49
royduin schreef op zondag 19 februari 2017 @ 16:58:
Zojuist de pricewatch: Synology DiskStation DS216play toch maar gewoon besteld. Hij komt morgen, dan experimenteren en zal de resultaten hier delen :)
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar je ervaring..

Ik zit een beetje met dezelfde vragen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• royduin
  • Nu online
Excuses voor het nog niet delen van mijn ervaring, bij deze:

De DS216play inmiddels 2 maanden in huis en ik ben er zeer tevreden mee! Downloaden gaat volledig automatisch middels Sonarr, Radarr, NZBGet, Autosub en Subliminal. Zodra er een nieuwe film/serie gedownload is krijg ik een mailtje. NZBGet download nog sneller dan Sabnzbd op mijn Macbook Pro, alleen mocht er iets gerepareerd (par2) moeten worden dan duurt het wat langer. Het koste toch wel behoorlijk wat tijd om goed draaiend te krijgen, ben zelf developer en zit dagelijks in de terminal en kan mijn weg prima vinden in Linux based systemen. Wanneer ik die kennis niet had weet ik niet of ik er wel uit had gekomen.

Voor het afspelen direct Plex geïnstalleerd, maar zoals eerder in dit topic aangegeven is Plex niet compatible met de DS216play. Installeer gaat prima, Plex werkt ook prima maar met afspelen van grote MKV's naar mijn Chromecast komt er een melding dat de NAS niet voldoende resources heeft. Plex weer aan de kant gezet en Videostation (met de DS Video app) geprobeerd. Niets te klagen! Alles speelt prima zonder ook maar enige hapering. Ook ondertiteling wordt netjes meegenomen, zowel ingebakken in de mkv container als losse srt's.

Ik ben dus dik tevreden!

[ Voor 5% gewijzigd door royduin op 20-04-2017 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinno86
royduin schreef op donderdag 20 april 2017 @ 10:12:
Excuses voor het nog niet delen van mijn ervaring, bij deze:

De DS216play inmiddels 2 maanden in huis en ik ben er zeer tevreden mee! Downloaden gaat volledig automatisch middels Sonarr, Radarr, NZBGet, Autosub en Subliminal. Zodra er een nieuwe film/serie gedownload is krijg ik een mailtje. NZBGet download nog sneller dan Sabnzbd op mijn Macbook Pro, alleen mocht er iets gerepareerd (par2) moeten worden dan duurt het wat langer. Het koste toch wel behoorlijk wat tijd om goed draaiend te krijgen, ben zelf developer en zit dagelijks in de terminal en kan mijn weg prima vinden in Linux based systemen. Wanneer ik die kennis niet had weet ik niet of ik er wel uit had gekomen.

Voor het afspelen direct Plex geïnstalleerd, maar zoals eerder in dit topic aangegeven is Plex niet compatible met de DS216play. Installeer gaat prima, Plex werkt ook prima maar met afspelen van grote MKV's naar mijn Chromecast komt er een melding dat de NAS niet voldoende resources heeft. Plex weer aan de kant gezet en Videostation (met de DS Video app) geprobeerd. Niets te klagen! Alles speelt prima zonder ook maar enige hapering. Ook ondertiteling wordt netjes meegenomen, zowel ingebakken in de mkv container als losse srt's.

Ik ben dus dik tevreden!
Thanks!

Plex is voor mij toch wel het meest belangrijke dus ik denk dat ik toch maar voor een Shield ga, en dan een goedkope NAS voor het automatisch downloaden en opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royduin
  • Nu online
vinno86 schreef op donderdag 20 april 2017 @ 12:47:
[...]

Thanks!

Plex is voor mij toch wel het meest belangrijke dus ik denk dat ik toch maar voor een Shield ga, en dan een goedkope NAS voor het automatisch downloaden en opslag.
Graag gedaan, ben ik wel benieuwd waarom je liever Plex hebt. Ik ben nog niets tegen gekomen wat Plex wel kan en Videostation niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinno86
royduin schreef op donderdag 20 april 2017 @ 16:26:
[...]

Graag gedaan, ben ik wel benieuwd waarom je liever Plex hebt. Ik ben nog niets tegen gekomen wat Plex wel kan en Videostation niet.
Eigenlijk alleen het feit dat ik het al jaren zeer tevreden gebruik en me nergens anders in wou verdiepen :$

Maar ik wist niet van het bestaan van Videostation af.. ik zit zo is te kijken en dat ziet er inderdaad best interessant uit.. ik snap alleen niet waarom Plex dan niet werkt en zulke zware eisen stelt.. ze doen toch hetzelfde (video transcoderen naar de Chromecast)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:30
Waarom geen Raspberry Pi, kodi (LibreElec) erop en een externe hardeschijf eraan? Dan ben je direct van je transcoding probleem af, geluidssporen en ondertitels zijn gewoon te selecteren en het stroomverbruik is minimaal.

[ Voor 3% gewijzigd door jongetje op 20-04-2017 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royduin
  • Nu online
vinno86 schreef op donderdag 20 april 2017 @ 16:41:
[...]

Eigenlijk alleen het feit dat ik het al jaren zeer tevreden gebruik en me nergens anders in wou verdiepen :$

Maar ik wist niet van het bestaan van Videostation af.. ik zit zo is te kijken en dat ziet er inderdaad best interessant uit.. ik snap alleen niet waarom Plex dan niet werkt en zulke zware eisen stelt.. ze doen toch hetzelfde (video transcoderen naar de Chromecast)...
Plex support de processor van de DS216play niet voor het transcoden, Videostation is gemaakt door Synology dus dat werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinno86
Hmm, weet niet of het aan mij ligt maar ik heb tot nu toe alleen maar problemen met Videostation, krijg alleen maar fout meldingen of geen beeld of geen geluid..

Als ik dezelfde video's op me laptop afspeel met Plex werkt alles..

Twijfel toch echt om hem in te ruilen en toch maar voor de Shield + goedkopere NAS ga..

En bij degene die wel afspelen is de kwaliteit zo slecht bij snel bewegend beeld dat het niet te kijken is..

[ Voor 14% gewijzigd door vinno86 op 27-04-2017 16:19 ]

Pagina: 1