Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Budget system dat 50-70% waarde behoud.

Pagina: 1
Acties:

• Redsaw66
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17-05 13:00
Wat voor systeem wil je maken
Ik wil graag een systeem maken waar ik zo kost efficient mogelijk op kan gamen, mijn doel is om met dit systeem al mijn game/werk behoeftes uit te kunnen voeren. Ook wil ik de mogelijkheid behouden het systeem of componenten uit het systeem te kunnen verkopen met minimaal verlies zolang ze nog wat waard zijn.

Wat is je budget?
-600 euro. (ik weet dat de titel anders vermeld)

Waar wil je het systeem voor gebruiken?
Games, Kantoorwerk, VM's draaien.

Wat zijn je vragen/wensen?
Wat voor voeding zou ik nodig hebben in het systeem dat u hieronder ziet, zou overclocken mij erg helpen in games zoals Arma 3 online met veel mods? Heb ik hier een betere cooler voor nodig?
Is het het waard om de HD 7970 te verkopen voor 100 euro, vervolgens 50 euro bij te leggen, een R9 290X kopen tweedehands en dan gebruik te maken van de extra kracht en AMD Freesync dynamic refresh rate in combinatie met een AOC G2460VQ6 Zwart Monitor?

Ik zit er over na te denken deze voeding te halen voor het systeem: V&A aangeboden: Seasonic M12II Evo 750W

Wat heb je zelf al gevonden?
Zie de lijst hieronder. Prijzen die vermeld staan zijn de prijzen die ik ervoor betaald heb, dit zijn dus componenten die ik al heb. De SSD kon ik helaas niet terug vinden in tweakers, maar de beschrijving geeft de specificaties aan.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4670K Boxed€ Deel van 175 euro set€ Deel van 175 euro set
1Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3€ 74€ 74
1XFX Radeon HD 7970 Double Dissipation Ghz Edition€ 82€ 82
1BitFenix Comrade Window Zwart€ 40€ 40
1Crucial Ballistix Sport BLS4CP4G3D1609DS1S00€ Deel van 175 euro set€ Deel van 175 euro set
1Intel M2 Sata SSD 256gb€ 48€ 48
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 419

[ Voor 255% gewijzigd door Redsaw66 op 25-11-2016 11:17 ]

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:29

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

FYI, hardware daalt heel snel in waarde. Als je het in huis haalt is het bij wijze van nog maar 50% waard van de originele aankoopprijs.

[ Voor 4% gewijzigd door Lawwie op 25-11-2016 09:37 ]

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-11 16:58

Saven

Administrator

Lawwie schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 09:37:
FYI, hardware daalt heel snel in waarde. Als je het in huis haalt is het bij wijze van nog maar 50% waard van de originele aankoopprijs.
Met name desktop pc's. Die moet je eigenlijk in 1 jaar al als afgeschreven beschouwen; je moet het iig niet doen voor het geld wat het eventueel nog oplevert :P

[ Voor 10% gewijzigd door Saven op 25-11-2016 09:39 ]

• Redsaw66
Lawwie schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 09:37:
Daarom koop ik zoveel mogelijk tweedehands als het kan. Whatever I can do to reduce the kost :)

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-11 17:49

RvL

Wil je de i5 4670k nu wel of niet gebruiken? Want in dat geval heb je een ander moederbord en ander (DDR3) geheugen nodig. Ik denk niet dat een i5 4670k snel een bottleneck zal zijn voor een RX480.

Daarnaast eens met hierboven. Je hoeft denk ik niet te verwachten dat je over 3 jaar nog 50-70% van de aanschafwaarde kan krijgen voor je systeem. Zeker niet als je nu kiest voor 2e hands onderdelen, die al een generatie ouder zijn en over 3 jaar dus een paar generaties ouder zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door RvL op 25-11-2016 09:40 ]

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• Redsaw66
Saven schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 09:39:
[...]

Met name desktop pc's. Die moet je eigenlijk in 1 jaar al als afgeschreven beschouwen; je moet het iig niet doen voor het geld wat het eventueel nog oplevert :P
Zeker, maar sommige componenten behouden hun waarde beter dan andere. denk bijvoorbeeld aan GPU's zoals HD 7970. Werkgeheugen, en moederborden met een specifiek chipset, X58 chipset moederborden zijn nog steeds 125 euro waard.

• Redsaw66
RvL schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 09:40:
Wil je de i5 4670k nu wel of niet gebruiken? Want in dat geval heb je een ander moederbord en ander (DDR3) geheugen nodig. Ik denk niet dat een i5 4670k snel een bottleneck zal zijn voor een RX480.

Daarnaast eens met hierboven. Je hoeft denk ik niet te verwachten dat je over 3 jaar nog 50-70% van de aanschafwaarde kan krijgen voor je systeem. Zeker niet als je nu kiest voor 2e hands onderdelen, die al een generatie ouder zijn en over 3 jaar dus een paar generaties ouder zijn.
Ik heb mijn i5 4670k gekocht voor 120 euro. Tweedehands. In een upgradeset met 4x4gb 1600mhz RAM en een MSI Z87 G45 Moederbord, maar met het moederbord is iets mis denk ik. hij ziet er cosmetisch gewoon prima uit maar is totaal non responsive. Totaal prijs was 175 euro voor dit setje. Ik heb er momenteel een Gigabyte Z97 Gaming 3 moederbord bij met een Intel 256gb m2 Sata SSD maar wil eigenlijk overstappen naar mATX. Verder denk ik winst te kunnen maken met het systeem dat ik van plan ben te maken met het Z97 chipset moederbord. Heb er al een nieuwe behuizing voor gekocht, hier mis ik alleen nog een voeding voor, verder ben ik ook nog in het bezit van een Asus GTX 750 Ti, maar deze is net niet sterk genoeg voor mijn wensen.

• RvL

RvL

HD7970 kostte 3 jaar geleden nog zo'n €300-€400, afhankelijk van het model dat je kocht. Nu staan ze op V&A voor rond de €100. Dat is dus als je mazzel hebt 33% van de aanschafwaarde.

Je hebt natuurlijk maar een gek koper nodig die het er voor over heeft, maar ik denk dat als je een doorsnee systeem met een huidige i5 en een RX480 (of GTX1060) samenstelt en dat over 3 jaar wil verkopen je er echt geen 50% meer voor krijgt. Daarvoor worden er teveel van dat soort systemen gebouwd en over een aantal jaar verkocht.

Nu de dekens nog...

• Redsaw66
RvL schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 09:49:
HD7970 kostte 3 jaar geleden nog zo'n €300-€400, afhankelijk van het model dat je kocht. Nu staan ze op V&A voor rond de €100. Dat is dus als je mazzel hebt 33% van de aanschafwaarde.

Je hebt natuurlijk maar een gek koper nodig die het er voor over heeft, maar ik denk dat als je een doorsnee systeem met een huidige i5 en een RX480 (of GTX1060) samenstelt en dat over 3 jaar wil verkopen je er echt geen 50% meer voor krijgt. Daarvoor worden er teveel van dat soort systemen gebouwd en over een aantal jaar verkocht.
Ik koop normaal gesproken geen nieuwe componenten, ik heb mijn XFX Dual Dissipation HD 7970 Core Edition voor 82 euro gekocht.

Als je kijkt naar de RX480, zal deze naar jou schatting over 2-3 jaar nog tweedehands te koop zijn voor 150 euro?

[ Voor 7% gewijzigd door Redsaw66 op 25-11-2016 09:52 ]

• Redsaw66
Dit topic is eigenlijk een beetje in de verkeerde richting gegaan. Ik realiseer me dat ik beter gewoon mijn huidige componenten kan gebruiken.

Ik zal even een concreet lijstje maken van wat ik momenteel heb en dan zou ik graag verder advies van jullie krijgen over wat ik er eventueel bij zou kunnen doen.

• RvL

RvL

Redsaw66 schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 09:49:
[...]

Ik heb mijn i5 4670k gekocht voor 120 euro. Tweedehands. In een upgradeset met 4x4gb 1600mhz RAM en een MSI Z87 G45 Moederbord, maar met het moederbord is iets mis denk ik. hij ziet er cosmetisch gewoon prima uit maar is totaal non responsive. Totaal prijs was 175 euro voor dit setje. Ik heb er momenteel een Gigabyte Z97 Gaming 3 moederbord bij met een Intel 256gb m2 Sata SSD maar wil eigenlijk overstappen naar mATX. Verder denk ik winst te kunnen maken met het systeem dat ik van plan ben te maken met het Z97 chipset moederbord. Heb er al een nieuwe behuizing voor gekocht, hier mis ik alleen nog een voeding voor, verder ben ik ook nog in het bezit van een Asus GTX 750 Ti, maar deze is net niet sterk genoeg voor mijn wensen.
Goed, you lost me here :)

Je hebt een kennelijk dood MSI Z87 G45 moederbord die je logischerwijs niet wil/kan gebruiken. Je hebt ook nog een ATX Z97 moederbord, maar die wil je ook niet gaan gebruiken want je wil mATX. Dan heb je beperkte keuze, met de pricewatch: Gigabyte GA-Z97M-D3H als goedkoopste.

In je topic start zet je een systeem neer met een B150 moederbord en een Skylake i5. Maar dat wil je dus niet gaan bouwen begrijp ik nu? Dan zou ik het ook niet in de TS zetten, want het zorgt alleen maar voor verwarring, want ik weet niet of je nu een compleet nieuw Skylake systeem wil gaan bouwen, of met de 4670k aan de slag wil.

edit:
wat je zelf dus ook al zegt ;)

Over wat je over 2-3 jaar nog voor een onderdeel kan vangen ga ik geen uitspraken doen. Vooral niet omdat de HD7970 highend was, waar de RX480 midend is.

[ Voor 5% gewijzigd door RvL op 25-11-2016 10:01 ]

Nu de dekens nog...

• Redsaw66
RvL schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 09:59:
[...]

Goed, you lost me here :)

Je hebt een kennelijk dood MSI Z87 G45 moederbord die je logischerwijs niet wil/kan gebruiken. Je hebt ook nog een ATX Z97 moederbord, maar die wil je ook niet gaan gebruiken want je wil mATX. Dan heb je beperkte keuze, met de pricewatch: Gigabyte GA-Z97M-D3H als goedkoopste.

In je topic start zet je een systeem neer met een B150 moederbord en een Skylake i5. Maar dat wil je dus niet gaan bouwen begrijp ik nu? Dan zou ik het ook niet in de TS zetten, want het zorgt alleen maar voor verwarring, want ik weet niet of je nu een compleet nieuw Skylake systeem wil gaan bouwen, of met de 4670k aan de slag wil.

edit:
wat je zelf dus ook al zegt ;)
I'm sorry my friend! Ik moet nog even wakker worden en uitvogelen wat ik zelf uberhaupt wel wil, ik ben bezig met een lijst maken met de componenten en prijzen die ik betaald heb.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Redsaw66 schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 09:34:
Dit topic ondergaat een drastische verandering, mijn excuses voor de verwarring.

Omdat ik de titel niet kan veranderen verzoek ik graag dat dit topic gesloten word, de tweakers die gereageerd hebben hebben mijn goed geholpen en dank ze hiervoor. Ik zal een nieuw topic maken dat duidelijker beschrijft wat de situatie is en wat mijn wensen zijn.
Geef aan wat de titel moet worden en herschrijf je topicstart, dan blijft alles mooi in 1 topic :). We doen hier namelijk niet aan /archive, trashcan of sluiten.

[ Voor 8% gewijzigd door br00ky op 25-11-2016 10:32 ]

• Redsaw66
br00ky schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 10:31:
[...]

Geef aan wat de titel moet worden en herschrijf je topicstart, dan blijft alles mooi in 1 topic :). We doen hier namelijk niet aan /archive, trashcan of sluiten.
Beste Brooky,

bedankt voor je reactie op mijn topic, ik heb deze nu aangepast en je zij dat ik je moest laten weten wat voor titel ik graag zou willen hebben.

Titel: "Tweedehands Budget Desktop (500,- max.) Advies Gezocht!"

Alvast een fijn weekend toegewenst!

• Katsunami
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
[b][message=49256269,noline]
Dit is dan ook de reden waarom ik er voorstander van ben om een systeem altijd zo krachtig te bouwen, dat het minimaal 6 jaar mee gaat, en een grafische kaart erin zet die genoeg is voor de spellen van nu plus 3 jaar. Dan kun je na 3 jaar de grafische kaart vervangen door een nieuwe generatie, en dan gaat de rest van de computer prima nog eens 3-4 jaar mee. Een high-end i7 van 5 jaar terug kan nu nog steeds meekomen met de krachtigste i5's, en die kan dus nog 3 jaar mee in hedendaagse spellen.

Dat levert dus een levenspanne van 6-8 jaar op voor een nieuw systeem, waarin je alleen de grafische kaart een keer moet vervangen. (Even aangenomen dat een grafische kaart over 3 jaar nog in een PCI-E 3.0 16x slot past... Een PCI-E 4.0 kaart gaat niet in een 3.0 slot passen, maar andersom wel. Het is echter nog niet bekend wanneer deze PCI-E-sloten uitkomen.)
Pagina: 1