[Excel] Matchen in Excel van drie kolommen.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ballantines
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-10-2024
Homefolder Accountname UPN
Test1 Test1 Test1@test.nl
Test2 Test5 Test5@test.nl
Test3 Test3 Test3@test.nl
Test4 Test2 Test2@test.nl
Test5 Test4 Test4@test.nl

Ik heb de volgende drie kolommen in excel. Hoe kan ik deze matchen zodat ze hetzelfde worden als de rij met TEST1?
De 1e kolom is afwijkend. Kolom 2 en 3 horen bij elkaar en kloppen.

Wie kan mij helpen?

Alle reacties

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:37
Kun je de kolommen niet sorteren van A tot Z? Dus eerst kolom A, daarna kolom B tm C.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• General_Snuss
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:24
index and match?

• Ballantines
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-10-2024
Arjan90 schreef op donderdag 24 november 2016 @ 21:05:
Kun je de kolommen niet sorteren van A tot Z? Dus eerst kolom A, daarna kolom B tm C.
Helaas niet. Vergeten erbij te zetten, maar de eerste kolom heeft veel waardes die in twee niet voorkomen. Dus dan sorteert hij niet netjes.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05:04

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Kolom b kopieren naar kolom a?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• heuker
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:31
Vlookup / verticaal zoeken

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik ozu ff snel met conditionele opmaak werken. Indien a=b dan groen anders rood. En dan sorteren op kleur. Vis je ze er zo uit :)

Alternatief: extra kolommetje, if a=b then 1 else 0. Kun je daar op sorteren

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Ik vat hem niet. Als kolom 1 en 2 identiek moeten zijn dan is t een kwestie van knippen en plakken (of nog beter, een van de twee weglaten) en als ze niet identiek moeten zijn, waar ligt dan de relatie?

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:57
D2: =vert.zoeken(A2;A:C;2;onwaar)
E2: =vert.zoeken(A2;A:C;3;onwaar)

Uiteraard wel alleen als er geen dubbele waarden voorkomen, maar gezien de headers lijkt me dat geen probleem... Hiervoor heb je dus de functie vert.zoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecniv010
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-05 16:51
Dit is de formule die ik heb gebruikt voor iets vergelijkbaars:

=ALS(EN(ISGETAL(R2);ISGETAL(R3);ISGETAL(4));INDEX(C5:N22;VERGELIJKEN(R4;B5:B22;0);VERGELIJKEN(R2&R3;C2:N2&C4:N4;0));"Not Complete") eindigen met ctrl shift enter.

Een beetje uitleg erbij:

Het is getal gebeuren kijkt naar of er een waarde staat in de matrix waar de formule in zoekt, Index markeert de kolommen en rijen waarin de gezocht cel moet liggen en vergelijken kijkt in de respectievelijke waardes ingegeven. Dus de 1ste zoekt naar de waarde van cel R4 in het bereik B5 t/m B22 etc.

Let wel de formule door mij gegeven werkt over 3 schijven dus hij krijgt 3 waarden om naar te zoeken en zoekt daarbij de bijbehorende cel.

Hoop dat `t helpt d:)b
Pagina: 1