AMD processor upgrade

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 18:57
Mijn vraag:

ik zoek een waardige upgrade van mijn amd phenom 2 x4 processor naar een nieuwe amd xf 6000 of 8000 serie, merk af en toe dat me game of zware programma's dat me cpu echt achterloopt..

Heb zelf een:
AM3+ moederboord van Asrock 970 Pro3 R2.0,
8 gb ram
MSI (AMD) R9 270 2GB
ssd 120gb samsung evo 840
1TB hhd seagate
amd phenom 2 x4 b55 3.2 ghz

Windows 10 64 bit

wat ik doe:

af en toe gamen, autocad/inventor teken programma.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

pricewatch: AMD FX 8370E Boxed
pricewatch: AMD FX-8350 Black Edition

wel zijn ze of van 2012, 2013 of 2014 maakt dit uit dat somigen versie al 4 jaar op de markt zijn?

Graag zou ik hier meer advies willen inwinnen. :)

Budget: max 300 euro.

[ Voor 19% gewijzigd door dutchnltweaker op 24-11-2016 20:43 ]

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

En de rest van je systeemspecificaties moeten we vanaf hier kunnen ruiken?

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• dutchnltweaker
Lip schreef op donderdag 24 november 2016 @ 19:53:
En de rest van je systeemspecificaties moeten we vanaf hier kunnen ruiken?
was ik vergeten maar heb het gelijk er bij gezet!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:26

br00ky

Moderator Harde Waren
dutchnltweaker schreef op donderdag 24 november 2016 @ 19:50:

wel zijn ze of van 2012, 2013 of 2014 maakt dit uit dat somigen versie al 4 jaar op de markt zijn?
Ik zou geen geld meer in een AM3+ platform stoppen eerlijk gezegd. Je loopt flink achter de feiten aan. Then again, je gpu is natuurlijk ook geen krachtpatser. Het lijkt mij eerder dat daar ook een probleem aan het ontstaan is.

Wat is je budget, maar vooral, wat is je doel. Je noemt geen resolutie, geen instellingen, geen specifieke games, eigenlijk niets...

Verder Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!, dus schopje naar CAA.

• dutchnltweaker
br00ky schreef op donderdag 24 november 2016 @ 19:59:
[...]

Ik zou geen geld meer in een AM3+ platform stoppen eerlijk gezegd. Je loopt flink achter de feiten aan. Then again, je gpu is natuurlijk ook geen krachtpatser. Het lijkt mij eerder dat daar ook een probleem aan het ontstaan is.

Wat is je budget, maar vooral, wat is je doel. Je noemt geen resolutie, geen instellingen, geen specifieke games, eigenlijk niets...

Verder Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!, dus schopje naar CAA.
oh.. heb juist 3 jaar geleden de meeste spul geupgrade behalve de cpu toen der tijd.

en me doel is bijvoorbeeld de nieuwe mafia game te kunnen spelen en of assasins creed en inventor/autocad te tekenen, resolutie full hd.

ik ben niet zo erg verdiept in dit gedeelte van het forum dus kan zijn dat ik hier nog iets mis?

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05-09 23:14
Budget?

• dutchnltweaker

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Mafia3 schijnt een vrij slecht geoptimaliseerde port te zijn, dus dat is sowieso matig. AC op FHD is afhankelijk van de instellingen, maar als je de pracht en praal opschroeft legt je setup het al snel af.

De 270 was en is nou eenmaal geen powerhouse. Wel goed in balans met je huidige cpu, maar als je nu het één gaat upgraden, blijft het ander weer achter...

[ Voor 17% gewijzigd door br00ky op 24-11-2016 20:19 ]

• dutchnltweaker
br00ky schreef op donderdag 24 november 2016 @ 20:18:
Mafia3 schijnt een vrij slecht geoptimaliseerde port te zijn, dus dat is sowieso matig. AC op FHD is afhankelijk van de instellingen, maar als je de pracht en praal opschroeft legt je setup het al snel af.

De 270 was en is nou eenmaal geen powerhouse. Wel goed in balans met je huidige cpu, maar als je nu het één gaat upgraden, blijft het ander weer achter...
pfoe.. lastig zeg..

nee klopt achteraf spijt dat ik de 280x of 290 niet had gekocht toendertijd..

maar laatste tijd vind ik dat nieuwe games steeds slechter beginnen te spelen..

en op dit moment super veel geld er in te steken zit ik ook niet echt op te wachten eerlijk gezegd.

of me gpu ook upgrade naar een rx460 of een nvidia GTX 1050 Ti?

wat kan ik het beste dan doen?

[ Voor 4% gewijzigd door dutchnltweaker op 24-11-2016 20:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Een gebruikt Intel setje zal het beste resultaat opleveren met dat budget. Een V&A aangeboden: Intel Core i5 2400 Tray op een V&A aangeboden: Asus P8H67-M met een gebruikte R9 280X V&A aangeboden: Gigabyte R9 280x 3GB - GV-R928XOC-3GD. Dit is een behoorlijk lange kaart dus check de behuizing.

• dutchnltweaker
Verwijderd schreef op donderdag 24 november 2016 @ 20:37:
Een gebruikt Intel setje zal het beste resultaat opleveren met dat budget. Een V&A aangeboden: Intel Core i5 2400 Tray op een V&A aangeboden: Asus P8H67-M met een gebruikte R9 280X V&A aangeboden: Gigabyte R9 280x 3GB - GV-R928XOC-3GD. Dit is een behoorlijk lange kaart dus check de behuizing.
wil me budget best naar 300 euro doen.

Verwijderd

Dan zou je ipv 280X een V&A aangeboden: MSI Radeon R9 290X Gaming 4G of nieuwe RX 470 pricewatch: MSI Radeon RX 470 GAMING X 4G kunnen nemen.

Welke voeding gebruik je?

• dutchnltweaker
en zo een oude intel proc? is dat het nog wel waard?

en gebruik een seasonic s12II 520W voeding.

Verwijderd

Een 2e gen i5 komt beter mee dan een 8 core FX. Wil je het nieuwer dan heb je voor €300,- een i3-6100, een H110 moederbord, 8gb ddr4 en de eerder genoemde R9 280X.

Voeding is voldoende, zelfs voor een R9 290X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Verwijderd schreef op donderdag 24 november 2016 @ 22:58:
Een 2e gen i5 komt beter mee dan een 8 core FX. Wil je het nieuwer dan heb je voor €300,- een i3-6100, een H110 moederbord, 8gb ddr4 en de eerder genoemde R9 280X.

Voeding is voldoende, zelfs voor een R9 290X.
ik had even gekeken en uit deze test komt de fx beter uit dan de i3 6300:

http://www.cpubenchmark.n...5B%5D=1780&cmp%5B%5D=2621

kan dit kloppen?

[ Voor 34% gewijzigd door dutchnltweaker op 25-11-2016 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
De gelinkte test is waardeloos want die zegt niets over prestaties in games. Als je die opzoekt kom je tot een andere conclusie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is een synthetische benchmark. Je gaat toch tekenen en af en toe gamen en niet de hele dag synthetische benchmarks draaien? AutoCAD gebruikt voornamelijk 1 core en daarin is Intel veel sneller. Zoek eens wat cpu benchmarks van games op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In die specifieke test wel, maar aan cpubenchmark heb je letterlijk niets als het gaat om de prestaties in games of andere programma's. Als alle 8 de cores optimaal gebruikt worden is de FX misschien iets sneller en zelfs dan is hij met zijn 2 cores + ht niet eens zo heel veel langzamer, maar in alle andere gevallen wint de i3 6100 het toch,

Vergeet ook niet dat de i3 3x minder stroom verbruikt, gebruik maakt van DDR4 geheugen wat in de toekomst makkelijker te verkrijgen is en goedkoper. Verder kun je nog upgraden naar een i5 of i7 (zelfs naar de nieuwe Kaby Lake cpu's die begin 2017 komen).

Wat game voorbeelden:
http://www.techspot.com/r...d-1-benchmarks/page4.html
Hier wordt een i3 6100T vergeleken welke langzamer is dan een normale i3 6100 met een FX 8370 welke sneller is dan een 8350 en alsnog wint de i3 het. Dit is dan wel de singleplayer campaign, multiplayer heeft meer baat bij meerdere cores. Dus dat zou misschien een uitzondering kunnen zijn waar de FX het ietsje beter doet.

http://www.techspot.com/r...-pc-benchmarks/page3.html
Hier amper verschil tussen de twee; ook een game die goed schaalt met meerdere cores.

Nog wat tests:
http://www.techspot.com/r...r-4-benchmarks/page4.html
http://www.techspot.com/r...ded-benchmarks/page5.html
http://www.techspot.com/r...oom-benchmarks/page5.html
http://www.techspot.com/r...der-benchmarks/page5.html

Ligt aan de game hoe groot het verschil is, en natuurlijk zijn er uitzonderingen waar een FX 8350 het wat beter doet, maar dan nog zit je met alle bovengenoemde nadelen. Je huidige moederbord is overigens ook niet geschikt voor een FX 8 core, of je moet de straaljager van de stockkoeler gebruiken. Tenzij je voor de pricewatch: AMD FX-8350 with Wraith cooler Boxed gaat, maar dan kun je voor die prijs net zo goed naar de i3 gaan.

Zoals je ondertussen misschien begrijpt, is per core de i3 echt flink sneller. Autocad leunt ook voornamelijk op 1 core, behalve voor 2D regeneration, MentalRay rendering (wat dat ook zijn moge):
https://knowledge.autodes...cessors-with-AutoCAD.html

Hier heeft de i3 dus ook voordeel.

Inventor lijkt meer voordeel te halen uit meerdere cores:
https://knowledge.autodes...ulti-core-processors.html

Misschien dat de FX bij die specifieke taken dan lekkerder werkt, maar ik weet niet of je daar gebruik van maakt. Dat zul je dus uit moeten zoeken, al zou ik zelfs dan voor de Intel gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Verwijderd schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 08:15:
In die specifieke test wel, maar aan cpubenchmark heb je letterlijk niets als het gaat om de prestaties in games of andere programma's. Als alle 8 de cores optimaal gebruikt worden is de FX misschien iets sneller en zelfs dan is hij met zijn 2 cores + ht niet eens zo heel veel langzamer, maar in alle andere gevallen wint de i3 6100 het toch,

Vergeet ook niet dat de i3 3x minder stroom verbruikt, gebruik maakt van DDR4 geheugen wat in de toekomst makkelijker te verkrijgen is en goedkoper. Verder kun je nog upgraden naar een i5 of i7 (zelfs naar de nieuwe Kaby Lake cpu's die begin 2017 komen).

Wat game voorbeelden:
http://www.techspot.com/r...d-1-benchmarks/page4.html
Hier wordt een i3 6100T vergeleken welke langzamer is dan een normale i3 6100 met een FX 8370 welke sneller is dan een 8350 en alsnog wint de i3 het. Dit is dan wel de singleplayer campaign, multiplayer heeft meer baat bij meerdere cores. Dus dat zou misschien een uitzondering kunnen zijn waar de FX het ietsje beter doet.

http://www.techspot.com/r...-pc-benchmarks/page3.html
Hier amper verschil tussen de twee; ook een game die goed schaalt met meerdere cores.

Nog wat tests:
http://www.techspot.com/r...r-4-benchmarks/page4.html
http://www.techspot.com/r...ded-benchmarks/page5.html
http://www.techspot.com/r...oom-benchmarks/page5.html
http://www.techspot.com/r...der-benchmarks/page5.html

Ligt aan de game hoe groot het verschil is, en natuurlijk zijn er uitzonderingen waar een FX 8350 het wat beter doet, maar dan nog zit je met alle bovengenoemde nadelen. Je huidige moederbord is overigens ook niet geschikt voor een FX 8 core, of je moet de straaljager van de stockkoeler gebruiken. Tenzij je voor de pricewatch: AMD FX-8350 with Wraith cooler Boxed gaat, maar dan kun je voor die prijs net zo goed naar de i3 gaan.

Zoals je ondertussen misschien begrijpt, is per core de i3 echt flink sneller. Autocad leunt ook voornamelijk op 1 core, behalve voor 2D regeneration, MentalRay rendering (wat dat ook zijn moge):
https://knowledge.autodes...cessors-with-AutoCAD.html

Hier heeft de i3 dus ook voordeel.

Inventor lijkt meer voordeel te halen uit meerdere cores:
https://knowledge.autodes...ulti-core-processors.html

Misschien dat de FX bij die specifieke taken dan lekkerder werkt, maar ik weet niet of je daar gebruik van maakt. Dat zul je dus uit moeten zoeken, al zou ik zelfs dan voor de Intel gaan.
Ik heb nu deze cooler: pricewatch: Cooler Master Seidon 120V

dus dat is het probleem niet, ik gebruik inventor veel 3d tekenen, en heb dan ook autocad tegelijk aanstaan.

En heb dit net gevonden complete set: https://www.alternate.nl/...l/product/1240785?lk=9527

is dat wat? wel wat aan de prijs maar lijkt me best wel goede deal?

[ Voor 4% gewijzigd door dutchnltweaker op 25-11-2016 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja die past op een nieuwe intel cpu. Voor een FX 8 core i.c.m. je huidige bord is het dan weer geen goede optie. Het setje dat je later in je vorige reactie had gelinkt (edit: en nu weer weggehaald, edit2: en nu in je laatste reactie hebt gelinkt) is trouwens prima voor de prijs. Als je de onderdelen lost koopt ben je duurder uit.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2016 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Verwijderd schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 08:31:
Ja die past op een nieuwe intel cpu. Voor een FX 8 core i.c.m. je huidige bord is het dan weer geen goede optie. Het setje dat je later in je vorige reactie had gelinkt (edit: en nu weer weggehaald, edit2: en nu in je laatste reactie hebt gelinkt) is trouwens prima voor de prijs. Als je de onderdelen lost koopt ben je duurder uit.
en waarom zou die fx geen goede keus zijn als ik vragen mag? :)

en welke videokaart zou hier goed bij passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
dutchnltweaker schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 08:38:
[...]

en waarom zou die fx geen goede keus zijn als ik vragen mag? :)
De VRM's van je moederbord zijn ontoereikend voor een octocore. Onder load kan die dan gaan throttelen waardoor de prestaties teruglopen. Je kunt dit beperken door een koeler op de VRM's te richten, maar ideaal is het niet. Zeker als je de voorgenoemde benchmarks in ogenschouw neemt
en welke videokaart zou hier goed bij passen?
Bij die upgradeset? Daar kan in principe de dikste videokaart bij. De cpu is daar (bijna) nooit de bottleneck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een 8 core FX is geen goede keuze omdat de meeste budget AM3+ moederbordjes moeite hebben met het stroomverbruik van de cpu. De stroomvoorziening op het moederbord is aan de lichte kant waardoor deze te heet wordt en de stroomlevering naar de cpu wordt teruggeschroefd. Hierdoor gaat de cpu tijdelijk op een veel lager snelheid lopen met een trage werking en framedrops in games als gevolg. Dit kan gedeeltelijk voorkomen worden door de stroomvoorziening actief te koelen door een topflow koeler te monteren op de cpu. Aangezien jij een AIO gebruikt en daarmee alle airflow rond het socket wegneemt ga je zeker problemen met de stroomvoorziening krijgen als je een 8 core FX in dat bord gaat gebruiken.
Daarnaast is Intel per kloktik 2x zo snel dan AMD bij een 50% lager stroomverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Ah dank u allebij voor de informatie!

dus de koeler die ik heb is niet goed voor me airflow? betekent dit dat jullie het afraden deze te gebruiken als ik zo een upgrade setje koop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Bij de intel upgradeset is dat geen issue, dus dat kan dan weer wel. Wel even erbij blijven he ;)

[ Voor 8% gewijzigd door br00ky op 25-11-2016 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dunta
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08-07 13:05
dutchnltweaker schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 08:51:

dus de koeler die ik heb is niet goed voor me airflow? betekent dit dat jullie het afraden deze te gebruiken als ik zo een upgrade setje koop?
Dat is alleen een probleem met de VRM's op het moederbord bij AMD processoren, omdat deze nogal heet kunnen worden bij het grotere verbruik van de AMD processoren. Met de Upgrade package die jij hebt gelinkt zal je geen problemen ondervinden.

De keuze van de videokaart is geheel aan jezelf, hoe ver je je budget kan rekken. Een 1050ti is geen slechte keuze voor de prijs, echter zal je Assasin's Creed max op medium/high kunnen spelen. Wil je betere performance en wil je wat doorsparen, kan je kijken naar een GTX1060. Benchmarks!

[ Voor 6% gewijzigd door Dunta op 25-11-2016 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
br00ky schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 08:48:
[...]

De VRM's van je moederbord zijn ontoereikend voor een octocore. Onder load kan die dan gaan throttelen waardoor de prestaties teruglopen. Je kunt dit beperken door een koeler op de VRM's te richten, maar ideaal is het niet. Zeker als je de voorgenoemde benchmarks in ogenschouw neemt

[...]

Bij die upgradeset? Daar kan in principe de dikste videokaart bij. De cpu is daar (bijna) nooit de bottleneck.
ja maar welke raden jullie aan? een nvidia of amd? heb altijd amd gehad maar nvidia heeft volgends mij een beter ondersteuning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
dutchnltweaker schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 08:51:

Nee, je koeler is prima. Enkel en alleen als je zo'n energiehongerige AMD Fx CPU zou nemen moet je écht de vrms koelen. Dat kan door een duur moederbord te nemen met heatpipes over de vrms of door een ventilator erop te mikken. Of nog beter, beiden.

Ga je voor een Intel cpu dan heb je hier eigenlijk niet mee te maken. Die zijn zoveel zuiniger dat de goedkoopste moederborden er geen enkele moeite mee hebben zo'n ding te voeden. Uitzondering misschien als je gaat overklokken maar Dat laat ik ff buiten beschouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
dutchnltweaker schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 08:56:
[...]

ja maar welke raden jullie aan? een nvidia of amd? heb altijd amd gehad maar nvidia heeft volgends mij een beter ondersteuning?
Dit ligt zoals gesteld vooral aan je budget en wat je precies doet. Het is eerder een fabel dat 1 van de twee chipboeren beter ondersteund wordt.

Je max budget is 300 euro, wat wordt dat in geval je een nieuwe GPU wil aanschaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
br00ky schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 09:00:
[...]

Dit ligt zoals gesteld vooral aan je budget en wat je precies doet. Het is eerder een fabel dat 1 van de twee chipboeren beter ondersteund wordt.

Je max budget is 300 euro, wat wordt dat in geval je een nieuwe GPU wil aanschaffen?
dat is lastig, zou dan max 200 euro voor een videokaart willen uitgeven, maar zou hier in het begin even mee willen wachten, ietsjes meer zou mogen maar niet gek veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Je kunt natuurlijk je 270 nog even aanhouden. Verwacht dan echter nog geen wonderen van alleen een cpu upgrade op gamegebied. Dan koop je als het je uitkomt een nieuwe GPU erbij.

Echter bij upgraden is mijn devies altijd, doe het pas als het nodig is, en dan gelijk in zijn geheel. Dan krijg je immers voor hetzelfde geld meer power.

[ Voor 30% gewijzigd door br00ky op 25-11-2016 09:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

dutchnltweaker schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 08:56:
heb altijd amd gehad maar nvidia heeft volgends mij een beter ondersteuning?
Ben ik het niet mee eens. Bekijk eens benchmarks van bijvoorbeeld een nVidia GTX 670/760/960 en AMD 7950/R9 280/R9 380 op het moment van introductie en hoe de prestaties zich nu tot elkaar verhouden. Dan kan je concluderen dat de driveroptimalisaties van AMD een stuk effectiever zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dunta
dutchnltweaker schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 09:03:
[...]

dat is lastig, zou dan max 200 euro voor een videokaart willen uitgeven, maar zou hier in het begin even mee willen wachten, ietsjes meer zou mogen maar niet gek veel.
Ik denk dat je beter eerst de upgrade set kan aanschaffen, en dat kijken hoe je systeem loopt met deze upgrade. Eventueel even wachten en kijken naar benchmarks voor een GTX1050ti, GTX1060. of RX460, RX470.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
heb dit gevonden:
pricewatch: EVGA GeForce GTX 1060 GAMING 6GB
pricewatch: Gigabyte GeForce GTX 1060 WINDFORCE OC 6G

pricewatch: MSI Radeon RX 470 GAMING X 8G
pricewatch: Sapphire NITRO+ Radeon RX 470 8G D5

Wat is het grote verschil onderling van de videokaarten versies?

en 8gb of 6gb videokaart geheugen genoeg?
want heb nu dus 2gb en zit daar heel snel tegen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dunta
Het verschil qua performance tussen de twee videokaarten is afhankelijk van de games die je speelt. Als ik als voorbeeld Assasin's Creed Syndicate pak, kan je zien dat de GTX 1060 stukke beter is. Ook kan je zien dat het verschil in Mafia 3 klein is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
kazuyakevin schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 10:07:
Het verschil qua performance tussen de twee videokaarten is afhankelijk van de games die je speelt. Als ik als voorbeeld Assasin's Creed Syndicate pak, kan je zien dat de GTX 1060 stukke beter is. Ook kan je zien dat het verschil in Mafia 3 klein is.
Ahh okee, ga deze waarschijnlijk bestellen: https://www.alternate.nl/...l/product/1240785?lk=9527

Nu nog een videokaart, twijfel tussen de gtx 1060 6gb en de rx 470 8gb, wil graag de nieuwste spellen of full is high settings spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 14-09 21:28
dutchnltweaker schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 17:04:
[...]

Ahh okee, ga deze waarschijnlijk bestellen: https://www.alternate.nl/...l/product/1240785?lk=9527

Nu nog een videokaart, twijfel tussen de gtx 1060 6gb en de rx 470 8gb, wil graag de nieuwste spellen of full is high settings spelen.
Probeer of Google eens of,

https://nl.hardware.info/...-benchmarks-battlefield-4

Zelfde site 1060 in typen brengt meer benchmarks van andere kaarten, de 470 laat zich beter vergelijken met een 1050 serie

[ Voor 5% gewijzigd door DjaRoel op 25-11-2016 17:48 ]

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dunta
[...]

Die benchmarks gaan ook over de videokaarten... zoals je kunt zien uitperformed de GTX1060 de RX 470 én RX 480. Dus in beide gevallen is een GTX1060 beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom neem je geen RX 480 mee in je overwegingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Verwijderd schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 18:37:
[...]

Waarom neem je geen RX 480 mee in je overwegingen?
Ah dat is een goeie!

En oh ja kleine vraag heb wat zitten lezen maar is een mATX moederbord nou slechter in de zin. Van om dat je daarop minder kan uitbreiden of valt dat allemaal wel mee?

Bron: http://pcgamehaven.com/ma...-you-use-for-a-gaming-pc/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dutchnltweaker schreef op zondag 27 november 2016 @ 15:03:
En oh ja kleine vraag heb wat zitten lezen maar is een mATX moederbord nou slechter in de zin. Van om dat je daarop minder kan uitbreiden of valt dat allemaal wel mee?

Bron: http://pcgamehaven.com/ma...-you-use-for-a-gaming-pc/
De enige, overigens niet zinnige, uitbreiding die ik kan verzinnen is een 2e videokaart. Voor de rest doet mATX niet onder voor ATX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Sorry voor de afwezigheid maar ik heb even lopen na te denken, heb vast gesteld dat ik nu twijfel omdat ik eigenlijk het upgrade van heel me pc is en dus misschien beter is om een nieuwe pc te samenstellen.
Budget is hier 900 euro voor, liefst niet meer (1000 euro als het echt niet anders kan).

dit is wat ik zelf heb samen gesteld, misschien kunnen jullie me adviseren wat wel belangrijker is of goedkoper kan.

Ga het voor inventor/autocad, elektrisch tekenen, siemens tie portal gebruiken en soms wel wat te game.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 209,90€ 209,90
1MSI Z170A PC MATE€ 108,95€ 108,95
1MSI GeForce GTX 1060 6GT OC€ 283,95€ 283,95
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 49,95€ 49,95
1Sharkoon BW9000-V (Closed) Zwart€ 65,95€ 65,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C14€ 83,-€ 83,-
1Corsair CX450M€ 55,95€ 55,95
1Crucial MX300 2,5" 275GB€ 74,39€ 74,39
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 932,04

PS: moet ik hier voor een nieuwe topic openen of kan dit ook hier blijven?

[ Voor 3% gewijzigd door dutchnltweaker op 05-12-2016 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je een ATX systeem wilt kan het moederbord naar pricewatch: Gigabyte GA-B150-HD3P en de behuizing naar pricewatch: Fractal Design CORE 2500 (of als je die Sharkoon BW9000 mooi vind is opzich ook een prima behuizing).

Als je Micro-ATX neemt en genoeg hebt aan de aansluitingen kan het nog wat goedkoper:
pricewatch: MSI H110M ECO en
pricewatch: Thermaltake Versa H15 Closed of
pricewatch: Fractal Design Core 1500 of
pricewatch: Cooler Master N200 Closed

Geheugen kan naar pricewatch: Crucial CT2K8G4DFD8213

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Verwijderd schreef op maandag 5 december 2016 @ 18:51:
Als je een ATX systeem wilt kan het moederbord naar pricewatch: Gigabyte GA-B150-HD3P en de behuizing naar pricewatch: Fractal Design CORE 2500 (of als je die Sharkoon BW9000 mooi vind is opzich ook een prima behuizing).

Als je Micro-ATX neemt en genoeg hebt aan de aansluitingen kan het nog wat goedkoper:
pricewatch: MSI H110M ECO en
pricewatch: Thermaltake Versa H15 Closed of
pricewatch: Fractal Design Core 1500 of
pricewatch: Cooler Master N200 Closed

Geheugen kan naar pricewatch: Crucial CT2K8G4DFD8213
Dankje voor je bericht!

De moederbord die je me in de link gaf zijn de reviews niet echt lovend over dat moederbord, kast ben ik niet echt aan gebonden, moet er alleen lekker strak uitzien.

[ Voor 100% gewijzigd door dutchnltweaker op 05-12-2016 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 209,90€ 209,90
1MSI Z170A PC MATE€ 108,95€ 108,95
1MSI GeForce GTX 1060 6GT OC€ 283,95€ 283,95
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 49,95€ 49,95
1Fractal Design CORE 2500€ 59,-€ 59,-
1Crucial CT2K8G4DFD8213€ 89,95€ 89,95
1Crucial MX300 2,5" 275GB€ 74,39€ 74,39
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 932,04

Alleen me moederbord dan nog, liefst een moederbord die minimaal 4 ram geheugenslots heeft, en kan er ook iets anders nog weg of veranderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dutchnltweaker schreef op maandag 5 december 2016 @ 18:59:
[...]

Dankje voor je bericht!

De moederbord die je me in de link gaf zijn de reviews niet echt lovend over dat moederbord, kast ben ik niet echt aan gebonden, moet er alleen lekker strak uitzien.
Het moederbord is juist meer dan prima. Over welke negatieve punten heb je het precies? Er is ook een USB 3.1 Type C connector aanwezig wat in de toekomst handig kan zijn. De MSI Z170A PC Mate heeft die niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Verwijderd schreef op maandag 5 december 2016 @ 20:00:
[...]

Het moederbord is juist meer dan prima. Over welke negatieve punten heb je het precies? Er is ook een USB 3.1 Type C connector aanwezig wat in de toekomst handig kan zijn. De MSI Z170A PC Mate heeft die niet.
Deze: pricewatch: Gigabyte GA-B150-HD3P

Is deze wat?: pricewatch: MSI B150 PC MATE

En welke merk qua moederbord kan je het best vermijden? (heb nu een Asrock maar ben daar niet echt kapot van..)
of is elke merk wel goed, want mij werd msi als een van de beste aangeraden.

[ Voor 6% gewijzigd door dutchnltweaker op 05-12-2016 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maakt niet zo gek veel uit, kijk vooral welke aansluitingen je nodig hebt, mijn voorkeur zou uit gaan naar de Gigabyte. De meeste minpunten van de Gigabyte zijn ook bij de MSI van toepassing, zoals mindere driverondersteuning voor Windows 7, geen fullsize ATX, wat goedkopere onderdelen dan duurdere borden. En die gast die het heeft over 'slechte kwaliteit' en bootproblemen onderbouwt ook niks. Waarschijnlijk gewoon incompatibel geheugen ofzo, want dar gebeurt normaal natuurlijk ook niet.

De handleiding is gewoon te downloaden via de site van Gigabyte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft 2 grote verschillen tov het Gigabyte bord. Geen USB3.1 en een minder goede netwerkcontroller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Verwijderd schreef op maandag 5 december 2016 @ 20:09:
Maakt niet zo gek veel uit, kijk vooral welke aansluitingen je nodig hebt, mijn voorkeur zou uit gaan naar de Gigabyte. De meeste minpunten van de Gigabyte zijn ook bij de MSI van toepassing, zoals mindere driverondersteuning voor Windows 7, geen fullsize ATX, wat goedkopere onderdelen dan duurdere borden. En die gast die het heeft over 'slechte kwaliteit' en bootproblemen onderbouwt ook niks. Waarschijnlijk gewoon incompatibel geheugen ofzo, want dar gebeurt normaal natuurlijk ook niet.

De handleiding is gewoon te downloaden via de site van Gigabyte.
ah oke dank je wel, klinkt stom maar als ik naar een site zoals MSI ga vind ik deze er veel netter uit zien dan de gigabyte site, in het opzicht van professioneler.

Maar als je zegt dat het niet uitmaakt klinkt de gigabyte moederbord meer interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Ben bij cdromland geweest ( laat me pc gewoon door een bedrijf bouwen scheelt niet veel in prijs) om advies beetje in te winnen, de beste man vertelde me dat het beste een i7 kon kopen i.v.m. met hyperthreading, echt voor het eerder werk omdat ik dit met de CAD programma's wel nodig zou hebben, kan dit kloppen?

Hij kwam toen met dit systeem aanzetten:

https://www.cdromland.nl/...ROM-LAND-WorkLine-HEXA-v2

https://www.cdromland.nl/...D-ROM-LAND-GameLine-Ninja

https://www.cdromland.nl/...D-ROM-LAND-WorkLine-i5-v2

Zelf kwam ik met deze specs:

Artikelnr Artikel Aantal Per stuk Totaal
271105 Intel Core i7 6700 1 359.00
979230 MSI GeForce GTX 1060 6GT OCV1 1 299.00
975371 Crucial SSD MX300 275GB 1 87.95
153191 Corsair PSU Builder VS450 1 44.90
968552 Corsair DDR4 Valueselect 1x16GB 2133 C15 1 108.98
375853 LG DVD+/-R/RW GH24NSD1.AUAA10B S-ATA black OEM 1 22.95
375028 Corsair Carbide 200R 1 64.90
162542 Gigabyte GA-B150-HD3P 1 107.95
Totaal: 1095.60

Is de i7 geen overkill of had deze man gelijk?

[ Voor 4% gewijzigd door dutchnltweaker op 09-12-2016 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die eerste PC heeft een belachelijke prijs voor wat je er voor terug krijgt. Slechte voeding, Oude GTX 950, geen SSD... Voor 500 euro minder heb je een i7 6800k systeem met wel goede en moderne onderdelen.

Tweede en derde PC zelfde verhaal, voor 300 euro minder kun je betere krijgen.

Je eigen lijstje is al wel aardig, maar nog steeds een slechte voeding en je kunt beter 2 reepjes geheugen van 8GB pakken zodat het in dual channel draait. Hier hebben sommige programma's i.c.m. met dergelijke hardware wel profijt van.

Of de i7 overkill is? Ligt er aan welke CAD software je precies gebruikt. Maar zelfs een i5 6400 is hoe dan ook al een aardig flinke upgrade over je oude CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Verwijderd schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 13:01:
Die eerste PC heeft een belachelijke prijs voor wat je er voor terug krijgt. Slechte voeding, Oude GTX 950, geen SSD... Voor 500 euro minder heb je een i7 6800k systeem met wel goede en moderne onderdelen.

Tweede en derde PC zelfde verhaal, voor 300 euro minder kun je betere krijgen.

Je eigen lijstje is al wel aardig, maar nog steeds een slechte voeding en je kunt beter 2 reepjes geheugen van 8GB pakken zodat het in dual channel draait. Hier hebben sommige programma's i.c.m. met dergelijke hardware wel profijt van.

Of de i7 overkill is? Ligt er aan welke CAD software je precies gebruikt. Maar zelfs een i5 6400 is hoe dan ook al een aardig flinke upgrade over je oude CPU.
Cad programma's die ik gebruik zijn: autocad, inventor en waarschijnlijk straks ook revit.

En zou je me kunnen uitleggen waarom de voeding slecht is? En waar kan ik voor die prijs een goedkoper systeem laten bouwen?

Pc die ik nou laat bouwen moet wel minimaal 4 a 5 jaar vanaf nu goed meegaan, niet dat ik over 2 jaar heb van had toch een ander configuratie moeten doen.

[ Voor 7% gewijzigd door dutchnltweaker op 09-12-2016 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adamvansanten
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-07 16:38

adamvansanten

Appletje voor de dorst

Ik zou de PC sowieso lekker zelf bouwen. Iedereen die op een niveau van een 6-jarige met LEGO kan spelen, kan een PC bouwen. Als je de software lastig vindt, is er vast wel een tweaker in de buurt bereid om Windows enzo voor je te installeren in ruil voor een goede fles wijn. Koop je van het geld dat je bespaart een mooie nieuwe monitor, toetsenbord, muis en bureaustoel (of een leuke vakantie).

Voor CAD etc is een i7 geen overkill, maar ook niet noodzakelijk. Het lijstje waar je zelf mee kwam is een hartstikke mooi lijstje. Ik zou alleen wel voor 2x8GB RAM kiezen, tenzij je op korte termijn nog een reepje van 16GB erbij wilt kopen (dual channel geheugen, geeft een stuk betere performance). Bestellen, Windows 10 licentie erbij kopen en gamen maar!

[ Voor 45% gewijzigd door adamvansanten op 09-12-2016 13:27 ]

Battle.net: adamvsan#2784 | Steam: adamvansanten | PSN: adamvansanten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Azerty en Afuture leveren uitstekende assemblage service. De Corsair VS voedingen zijn niet zo efficiënt wat opzich nog geen ramp is, maar de kwaliteit van de gebruikte componenten is ook gewoon laag, waardoor ze max. niet langer dan 4-5 jaar betrouwbaar mee gaan en sowieso minder goed presteren en wat minder stabiel zijn dan een betere voeding. En bij een systeem van €1000+ is een goede voeding geen overbodige luxe.

De pricewatch: Corsair CX450M is al een stuk beter, ook nog wel budget, maar goed te doen en zeker zijn prijs waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Verwijderd schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 13:43:
Azerty en Afuture leveren uitstekende assemblage service. De Corsair VS voedingen zijn niet zo efficiënt wat opzich nog geen ramp is, maar de kwaliteit van de gebruikte componenten is ook gewoon laag, waardoor ze max. niet langer dan 4-5 jaar betrouwbaar mee gaan en sowieso minder goed presteren en wat minder stabiel zijn dan een betere voeding. En bij een systeem van €1000+ is een goede voeding geen overbodige luxe.

De pricewatch: Corsair CX450M is al een stuk beter, ook nog wel budget, maar goed te doen en zeker zijn prijs waard.
Hoebedoelje kwaliteit componenten laag? Over welke componenten heb je het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De componenten waar de voeding uit bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Verwijderd schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 15:31:
De componenten waar de voeding uit bestaat.
Ah zo snap het!

Het is nu alleen nog afwegen of ik de i5 6500,6600 of i7 6700 neem.. In me hoofd heb ik beter iets teveel power dan later te weinig hebben.

En de videokaart of de rx480 8gb of de gtx 1060 6gb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Is de inno3d gtx 1060 een goeie kaart of. Is een gigabyte windforce beter?

Waar zit het grote verscgil, in de mhz snelheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verschil in snelheid ga je niet merken, verschil in bouwkwaliteit wel. Doe koeling van de Gigabyte is een stuk degelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:42
Er is een review met de inno3D er in. De prestaties vallen iig niet tegen..

http://www.hardwareluxx.d...o3d-im-test.html?start=11

Bouwkwaliteit is lastig te zeggen.. Het is een onbekender merk maar maakt zeker geen slecht spul. Bij alternate krijgen zowel gigabyte als de inno3D 3 jaar garantie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Ik heb nu deze 2 samenstellingen gemaakt:
Corsair CX450M 2-4 werkdagen € 59,30

Gigabyte GA-B150-HD3P Direct leverbaar € 91,70

Crucial MX300 - 525GB Direct leverbaar € 133,90

Crucial - DDR4-2133 - 16GB Direct leverbaar € 98,10

Western digital Blue - 1TB 2-4 werkdagen € 52,80

Intel Core i7-6700 - Boxed Direct leverbaar € 334,90

Corsair Carbide 200R - Zwart 5-7 werkdagen € 63,60

Asus DRW-24D5MT 3-6 werkdagen € 18,80

Gigabyte GeForce GTX 1060 - Windforce OC - 6G GDDR5 Direct leverbaar € 296,60

Assemblage € 59,90

Totaal incl. btw € 1.209,60

en eentje met de i5 6600 met een totaal bedrag van € 1.118,50

Dit is wat ik ongeveer in me hoofd heb, zou er ook nog iets anders aan kunnen?

Wil misschien over een jaar soms game op een 4k tv, kan ik beter de rx480 8gb dan beter nemen of gewoon de nvidia gtx 1060 6gb.

[ Voor 8% gewijzigd door dutchnltweaker op 12-12-2016 18:31 ]

• dutchnltweaker
Is dit wat?
http://www.gamenowpc.nl/g...chijf-crucial_mx100_250gb

of deze:

http://www.gamenowpc.nl/g...chijf-crucial_bx100_500gb

Zit wel een gtx 1070 in plaats van een 1060, dus volgends mij wel meer future proof?

of beter zelf laten samenstellen maar met een gtx 1060?

[ Voor 29% gewijzigd door dutchnltweaker op 15-12-2016 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SipSip
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-10-2024
Als je zelf een pc samenstelt kun je met bovenstaande links voor dezelfde prijs dezelfde maar betere componenten krijgen. Dat gezegd is dus de prijs van een pre-build pc niet verkeerd, zit namelijk ook windows 10 licentie bij in.

Heb je echt zo iets van, ik wil gewoon een makkelijk systeem en zo snel mogelijk gamen. Neem dan vooral de GTX 1070 van bovenstaande links, aangezien je ook future proof wil. En met de 1070 investeer je wel voor een paar extra jaren.

Wil je toch graag zelf knutselen met je pc (vind ik zelf wel heel leuk aan het kopen van een nieuwe pc), dan zou ik gewoon nog iets meer tijd investeren en een mooie case + bijpassende onderdelen met kleuren samenstellen. Het nadeel aan de links is dat je toch wel vast zit aan een dichte case of voorgedefinieerde kleurschema's van de onderdelen.

Maar dat is maar net wat je voorkeur is:)

Ik weet verder niet of je al een beeldscherm en dergelijken hebt? Misschien ook handig om te kijken met freesync / g-sync schermen en dergelijken.

[ Voor 26% gewijzigd door SipSip op 16-12-2016 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dutchnltweaker schreef op donderdag 15 december 2016 @ 19:15:
Is dit wat?
http://www.gamenowpc.nl/g...chijf-crucial_mx100_250gb

of deze:

http://www.gamenowpc.nl/g...chijf-crucial_bx100_500gb

Zit wel een gtx 1070 in plaats van een 1060, dus volgends mij wel meer future proof?

of beter zelf laten samenstellen maar met een gtx 1060?
Er zit altijd een prutvoeding in.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2016 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Verwijderd schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 12:58:
[...]

Als ik de links aanklik krijg ik systemen te zien zonder ssd, met GTX 1060 en een prutvoeding. €1250,- is dan veel te veel.
Ik kom op 1246,94 euro met een bx100 480gb SSD 1 tb HDD.
Met een gtx 1070 8G
Op de laatste link.

[ Voor 26% gewijzigd door dutchnltweaker op 16-12-2016 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dutchnltweaker schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 13:01:
[...]

Ik kom op 1246,94 euro met een bx100 480gb SSD 1 tb HDD.
Met een gtx 1070 8G
Op de laatste link.
Kwam ik ook achter, heb mijn reactie inmiddels gewijzigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Verwijderd schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 13:02:
[...]

Kwam ik ook achter, heb mijn reactie inmiddels gewijzigd.
Ja zie het net pas haha, maar even een vraagje wat is er mis met die voeding? En waarom als ik het zelf samenstel kom ik op het zelfde uit qua prijs maar alleen met een gtx 1060 6gb in plaats van een 1070.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Die voeding zijn van erg matige kwaliteit en ondersteunen niet de hoogste powerstates van Intel Voeding advies en informatie topic - Deel 33
Ik kom redelijk op hetzelfde uit bij zelfbouw incl i7, goede voeding, ATX moederbord, goede behuizing, 525GB ssd en GTX 1070. Als je er nog een paar tientjes bovenop gooit heb je een high-end voeding pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700 Boxed€ 334,90€ 334,90
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 86,95€ 86,95
1Gigabyte GeForce GTX 1070 WINDFORCE OC 8GB€ 445,-€ 445,-
1Fractal Design CORE 2500€ 55,76€ 55,76
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 19,99€ 19,99
1be quiet! Pure Rock Slim€ 22,51€ 22,51
1Crucial CT2K8G4DFD8213€ 89,95€ 89,95
1Crucial MX300 2,5" 525GB€ 128,95€ 128,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.239,96

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:58
Is al genoemd dat er volgend jaar nieuwe CPU's komen van AMD én Intel? Als TS nog een maand of 3 kan wachten, zou ik dat sowieso doen.

Verder zijn we begonnen met een budget van 300 euro en inmiddels zitten we op een volledig nieuw systeem van het viervoudige. Why? :P Welke componenten heeft TS nu precies, wellicht kan hij de kast, voeding, ssd en hdd's houden. Da's alweer 200 euro winst. Edit: de voeding is in ieder geval prima, net als de SSD en HDD. Waarom een nieuwe kopen? TS heeft zelfs een waterkoeler!
Bovendien heeft TS al een Windows 10 licentie op zijn huidige systeem, die kan hij natuurlijk gewoon meenemen naar z'n nieuwe systeem. Waarom komt Windows 10 terug in alle lijstjes? Nog eens "20" euro winst.

Verder klopt het wel, het huidige systeem is in balans, voor een upgraden moet je zowel de CPU (inclusief moederbord en RAM) als de videokaart vervangen. Als je dat binnen je budget wil houden, kan je eens kijken naar tweedehands hardware. Een R9 290 is nu erg interessant op V&A; behoorlijk veel performance voor minder dan 150 euro. Wellicht kan je een tweedehands moederbord+cpu krijgen, denk aan een Intel Core i5 3470 bijvoorbeeld, voor 200. Als je je oude videokaart en CPU+mobo kan verkopen kost het je onder de streep minder dan 300 euro.

Daar zit de grootste winst. Zelfbouw en een beetje handelen levert een hoop op, naast dat het leuk is. Shops verdienen niet alleen aan het in elkaar zetten van je systeem, ze verdienen ook extra op de producten die je anders bij een goedkopere shop besteld. Bovendien adviseren ze natuurlijk de componenten met net iets meer marge.

Wil je iets nieuws en kan je niet wachten? Dan zou ik gaan voor een i5 6400 en een RX470. Een i7 lijkt me overdreven (als je nu CAD kan tekenen op je AMD'tje heb je echt geen i7 nodig :P) en de RX470 heeft een prima prijs/performance, zeker de 4GB versie.

[ Voor 12% gewijzigd door Richh op 16-12-2016 13:28 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SipSip
Richh schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 13:22:
Wil je iets nieuws en kan je niet wachten? Dan zou ik gaan voor een i5 6400 en een RX470. Een i7 lijkt me overdreven (als je nu CAD kan tekenen op je AMD'tje heb je echt geen i7 nodig :P) en de RX470 heeft een prima prijs/performance, zeker de 4GB versie.
TS heeft het ook over het feit dat die dan een pc wil die 5 jaar vooruit kan. Ik denk zelf, ook met het oogpunt dat die graag gamet, dat je niet met een 470 i5 combi 5 jaar vooruit kan, 480 i5 eventueel wel. Aangezien hij zelf al over een heel systeem begon en zijn budget blijkbaar wel 1300 kan handelen (de 1070 build), dan zou ik gewoon de i7 1070 combi doen.

Mocht je nog wat willen besparen, kun je altijd nog een i5 kunnen doen, je oude hdd meenemen, je oude kast etc.. Eigenlijk wat je net al noemde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:58
SipSip schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 13:30:
[...]

TS heeft het ook over het feit dat die dan een pc wil die 5 jaar vooruit kan. Ik denk zelf, ook met het oogpunt dat die graag gamet, dat je niet met een 470 i5 combi 5 jaar vooruit kan, 480 i5 eventueel wel. Aangezien hij zelf al over een heel systeem begon en zijn budget blijkbaar wel 1300 kan handelen (de 1070 build), dan zou ik gewoon de i7 1070 combi doen.

Mocht je nog wat willen besparen, kun je altijd nog een i5 kunnen doen, je oude hdd meenemen, je oude kast etc.. Eigenlijk wat je net al noemde.
Die had ik even gemist. Eens, als hij 5 jaar vooruit wil, dan zou ik ook iets meer investeren :)

Maar dan nog: dan zou ik voor een i5 6600 + RX480 + 16GB DDR4 + een moederbord van €80. Dat is ook iets van 550 euro totaal... Nog steeds wel fors minder dan een volledig nieuw systeem.

Of een i7 6700 + GTX 1070 + 16GB, da's €200 meer. Dan kan je zeker 5 jaar uit de voeten. Maar als je met een i5 nou 4 jaar uit de voeten kan, dan betaal je voor dat laatste jaar wel behoorlijk wat extra.

Als je iets sneller afschrijft en een i5 kiest ben je long-term vaak goedkoper uit.

[ Voor 15% gewijzigd door Richh op 16-12-2016 13:35 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SipSip
Richh schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 13:32:
[...]

Die had ik even gemist. Eens, als hij 5 jaar vooruit wil, dan zou ik ook iets meer investeren :)

Maar dan nog: dan zou ik voor een i5 6600 + RX480 + 16GB DDR4 + een moederbord van €80. Dat is ook iets van 550 euro totaal... Nog steeds wel fors minder dan een volledig nieuw systeem.

Of een i7 6700 + GTX 1070 + 16GB, da's €200 meer. Dan kan je zeker 5 jaar uit de voeten. Maar als je met een i5 nou 4 jaar uit de voeten kan, dan betaal je voor dat laatste jaar wel behoorlijk wat extra.

Als je iets sneller afschrijft en een i5 kiest ben je long-term vaak goedkoper uit.
Ik zou inderdaad voor een i5 6600 + rx 480 gaan. Gooi 50 euro extra erin en je hebt een 6600k met een moederbord waarmee je kan overclocken (als dat de wens is, dat heb ik zelf namelijk ook). Met een i5 6600 en RX 480 kun je al aardig wat jaren vooruit, vooral op 1080p en dan scheelt het je ook aardig wat geld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
SipSip schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 13:48:
[...]

Ik zou inderdaad voor een i5 6600 + rx 480 gaan. Gooi 50 euro extra erin en je hebt een 6600k met een moederbord waarmee je kan overclocken (als dat de wens is, dat heb ik zelf namelijk ook). Met een i5 6600 en RX 480 kun je al aardig wat jaren vooruit, vooral op 1080p en dan scheelt het je ook aardig wat geld!
Wil waarschijnlijk vanaf 0 beginnen, want mijn huidige kast sowieso is te klein (in breedte).

en uiteindelijk scheelt me het upgrade van me pc naar een nieuwe pc niet echt veel.

Belangrijkste waar voor ik hem wil gebruiken: Autocad, inventor, game Full hd ultra settings, minimaal 4 a 5 jaar meegaat zonder er iets aan te hoeven doen (dus geen .... over 2 a 3 jaar), budget max 1000 euro, uitschieter naar max 1200 mag en wat is het verschil tussen de rx480 en de gtx 1060 is die laatste niet beter door zijn cuda cores?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SipSip
dutchnltweaker schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 22:02:
[...]

Wil waarschijnlijk vanaf 0 beginnen, want mijn huidige kast sowieso is te klein (in breedte).

en uiteindelijk scheelt me het upgrade van me pc naar een nieuwe pc niet echt veel.

Belangrijkste waar voor ik hem wil gebruiken: Autocad, inventor, game Full hd ultra settings, minimaal 4 a 5 jaar meegaat zonder er iets aan te hoeven doen (dus geen .... over 2 a 3 jaar), budget max 1000 euro, uitschieter naar max 1200 mag en wat is het verschil tussen de rx480 en de gtx 1060 is die laatste niet beter door zijn cuda cores?
De 1060 is over het algemeen iets beter, maar ik heb vernomen van andere mensen dat ze de drivers van amd fijner vinden. Daarnaast kun je ook in overweging nemen dat de rx 480 free sync benut en de 1060 g-sync. Dit zijn technieken voor het verversen van frames op monitoren. Free sync kost over het algemeen niks extra, met g-sync zit je al snel op 100-200 euro extra op een monitor.

De 1060 is gewoon beter. Wil je ooit een ander scherm met freesync ga dan voor de RX 480

Voor de rest valt de i7 Combi met 1060 gewoon binnen je budget, dus ga er voor als je een keuze hebt gemaakt betreffende je videokaart :)

[ Voor 5% gewijzigd door SipSip op 17-12-2016 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
SipSip schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 18:43:
[...]

De 1060 is over het algemeen iets beter, maar ik heb vernomen van andere mensen dat ze de drivers van amd fijner vinden. Daarnaast kun je ook in overweging nemen dat de rx 480 free sync benut en de 1060 g-sync. Dit zijn technieken voor het verversen van frames op monitoren. Free sync kost over het algemeen niks extra, met g-sync zit je al snel op 100-200 euro extra op een monitor.

De 1060 is gewoon beter. Wil je ooit een ander scherm met freesync ga dan voor de RX 480

Voor de rest valt de i7 Combi met 1060 gewoon binnen je budget, dus ga er voor als je een keuze hebt gemaakt betreffende je videokaart :)
Ah Dankjewel voor je antwoord, zit te twijfelen tussen die 2 omdat er waarschijnelijk een 4k tv in de planning staat.

En welke dan deze in gaming het beste uit de bus komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SipSip
dutchnltweaker schreef op maandag 19 december 2016 @ 15:08:
[...]

Ah Dankjewel voor je antwoord, zit te twijfelen tussen die 2 omdat er waarschijnelijk een 4k tv in de planning staat.

En welke dan deze in gaming het beste uit de bus komt.
4k gaming ga je absoluut niet halen met die twee kaarten. Dan zit je toch echt wel op de 1080 range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
SipSip schreef op maandag 19 december 2016 @ 16:09:
[...]

4k gaming ga je absoluut niet halen met die twee kaarten. Dan zit je toch echt wel op de 1080 range.
Nee snap ik, maar welke dan op dat moment het meeste aankan enzo.

Snap wel dat ik daar geen 60fps ga halen maar das ook niet de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SipSip
dutchnltweaker schreef op maandag 19 december 2016 @ 16:58:
[...]

Nee snap ik, maar welke dan op dat moment het meeste aankan enzo.

Snap wel dat ik daar geen 60fps ga halen maar das ook niet de bedoeling.
http://www.techspot.com/r...d-1-benchmarks/page3.html

Hopelijk heb je hier wat aan, al zou ik er wel voor kiezen als je 4k wilt om gewoon een 1070 te nemen. Anders moet je je kaart weer upgraden. En probeer dan te kijken naar een g-sync 4k scherm zodat je zo min mogelijk last hebt van de 40-60 fps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
SipSip schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 08:44:
[...]

http://www.techspot.com/r...d-1-benchmarks/page3.html

Hopelijk heb je hier wat aan, al zou ik er wel voor kiezen als je 4k wilt om gewoon een 1070 te nemen. Anders moet je je kaart weer upgraden. En probeer dan te kijken naar een g-sync 4k scherm zodat je zo min mogelijk last hebt van de 40-60 fps.
Nee snap ik, alleen laat de budget dat niet toe en heb al een paar keer wat concessies gemaakt.

En dat 4k zou toch niet zo vaak gebeuren, dus dat is niet echt een groot probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SipSip
dutchnltweaker schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 10:31:
[...]

Nee snap ik, alleen laat de budget dat niet toe en heb al een paar keer wat concessies gemaakt.

En dat 4k zou toch niet zo vaak gebeuren, dus dat is niet echt een groot probleem.
Gewoon de 1060 dan nemen en de 4k problemen zie je over een paar jaar wel weer!
Pagina: 1