Vraag

• DrNizeGuy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:11
Een organisatie waar ik (zakelijk) bij ben aangesloten verplicht zijn leden nu om een 'instore media' systeem te nemen.
Dit komt erop neer dat er een tv in de winkel moet komen te hangen waarop reclames/videos/etc. op afgespeeld wordt.

Nu rekenen ze voor een tv (LG, lcd, type onbekend) een flink bedrag, met als argument dat deze tv's speciaal ontwikkeld zijn om 24/7 aan te kunnen staan en een "gewone consumenten" tv wordt afgeraden te gebruiken.

In hoeverre is deze stelling juist? Voor de prijs die ze rekenen kan ik bijna twee "gewone" tv's aangeschaffen.
Ik kan er weinig informatie over vinden, maar ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat er speciale tv's zijn voor deze toepassing.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
De stelling is correct. Consumenten TV's zijn niet gemaakt voor 24/7 gebruik, maar dat betekent niet dat het niet kan. Mocht je consumenten TV's overwegen dan zou ik eerst uitzoeken of buitensporig gebruik op een af andere manier invloed heeft op de garantie. Als je voor het helft van het geld een consumenten TV hebt die minimaal de helft garantie heeft als 24/7 variant dan kan je prima het risico nemen.

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
Deveon schreef op donderdag 24 november 2016 @ 16:51:
De stelling is correct. Consumenten TV's zijn niet gemaakt voor 24/7 gebruik, maar dat betekent niet dat het niet kan. Mocht je consumenten TV's overwegen dan zou ik eerst uitzoeken of buitensporig gebruik op een af andere manier invloed heeft op de garantie. Als je voor het helft van het geld een consumenten TV hebt die minimaal de helft garantie heeft als 24/7 variant dan kan je prima het risico nemen.
Met een zakelijke aankoop kun je geen aanspraak maken op de consumentengarantie waarvoor geldt dat een artikel volgens de economische levensduur conform dient te werken. Dat betekent dat er andere garantievoorwaarden kunnen gelden, afhankelijk van de verkoper.

Maar ook al zou de economische levensduur bepalend zijn, is dit voor een toestel dat 24/7 aan staat, een zeer korte garantieduur. Consumententelevisies zijn ingesteld op zo'n 4 uur per dag televisie kijken. Met een garantie van 6 a 7 jaar is dit 10.000 uur. Staat het toestel de gehele dag aan, is die garantietermijn binnen 2 jaar voorbij.

Toestellen van tegenwoordig slaan het gebruik ook op, waardoor voor monteurs zichtbaar is hoe lang het toestel is gebruikt. Als er binnen 2 jaar 10.000 uur op de teller staat, denk ik niet dat de verkoper garantie zal verlenen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:47
Als je zo'n scherm in je winkel zet, dan kan ie toch ook uit na sluitingstijd? Of gaat het hier om benzinestations oid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Dimens schreef op donderdag 24 november 2016 @ 17:37:
[...]
Maar ook al zou de economische levensduur bepalend zijn, is dit voor een toestel dat 24/7 aan staat, een zeer korte garantieduur. Consumententelevisies zijn ingesteld op zo'n 4 uur per dag televisie kijken. Met een garantie van 6 a 7 jaar is dit 10.000 uur. Staat het toestel de gehele dag aan, is die garantietermijn binnen 2 jaar voorbij.
Ik heb nog nooit een televisie voorbij zien komen met een garantie van x aantal uur, het gaat vrijwel altijd per jaar. Daarom zou de TS per verkoper of fabrikant moeten achterhalen of er een uitzondering is op uitzonderlijk gebruik.

• DrNizeGuy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:11
Inderdaad, de tv zou 's avonds gewoon uit kunnen dus kom ik aan zo'n 10uur per dag.
Bij m'n oma ;) staat de tv minstens zo lang aan per dag en die staat er toch al een jaartjes.

Het is inderdaad zo dat je zakelijk geen aanspraak kan maken op garantie zoals wij (consumenten) die kennen. Dat risico durf ik echter wel te lopen; 300 dagen x 10 uur = 3000 uur. Na 2 jaar dus zo'n 7000 (nemen we het iets ruimer) en als ik het goed heb heeft kan een beetje tv minstens 10.000 uur branden, dus 3-4 jaar moet haalbaar zijn. Dan wordt het sowieso weer tijd voor een nieuwe :)

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-06 18:28
Die speciale monitoren noemt men 'signage displays', een goede signage display wordt doorgaans idd robuuster gebouwd dan een normale tv. Dat heeft niet direct met het aantal branduren te maken dat het paneel aankan, maar meer met de bouwkwaliteit van de gehele hardware... het scherm is meestal eenvoudig van opzet, de ombouw van stevige materialen en de elektronica is robuuster door hogere kwaliteit onderdelen etc, waardoor het scherm beter bestand is tegen 'extremen' zoals een vochtigere omgeving, temperatuurverschillen en tot zekere hoogte wat schokbestendiger is. Denk dan bijvoorbeeld aan situaties dat een dergelijk scherm buiten wordt gebruikt, of tegen het raam van een etalage, bij een ingang van een winkel... dan krijgt het wel wat meer te verduren dan wanneer het op een kast staat in de woonkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 10:45
Ik heb hier in de winkel 3 sony LCD tv's staan die inmiddels al 7 jaar 60 uur per week aan staan. Nog geen problemen. Draait geen computer op, maar TV beeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-06 18:28
jopie schreef op donderdag 24 november 2016 @ 18:43:
Ik heb hier in de winkel 3 sony LCD tv's staan die inmiddels al 7 jaar 60 uur per week aan staan. Nog geen problemen. Draait geen computer op, maar TV beeld.
Uiteraard kan een 'normale' tv prima volstaan met veel branduren, zeker als het in een winkel is waar sowieso de temperatuur en vochtigheid vrij goed gereguleerd is... wij hebben in het restaurant ook al bijna 5 jaar 50" Sony tv's hangen die ook circa 60 uur per week draaien, ze hangen op een plek waar ze niets te verduren krijgen en de ruimte is geconditioneerd... dat is eigenlijk ook de hele afweging om voor wel of niet voor een signage display te gaan: waar ga je het gebruiken.
Pagina: 1