Vraag

• aDutchCow
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-06 11:28
Mijn vraag
Na 5 trouwe jaren en vele reanimaties later is mijn Acer dan nu overleden. Als opvolger zit ik te denken aan een Macbook Pro. Helaas heb ik niet veel geld te spenderen en zit dus te denken de 128GB versie.
Mijn vraag is aan jullie of ik hier genoeg aan heb? Ik heb een opleiding in webdevelopment en design dus Photoshop en Illustrator komen er sowieso op.

Ik persoonlijk denk dat het genoeg is aangezien ik gewoon Spotify Premium en Netflix heb. Ook foto's van mijn iPhone worden meteen geupload naar Google Drive en heb ook Stack voor back-ups.

Kunnen jullie hieronder je eigen ervaringen zetten? Misschien zijn er zaken die ik over het hoofd zie?

Alvast bedankt!

Als het regent in mei, dan is april voorbij

Alle reacties

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Bekijk hoeveel GB de benodigde programmas nodig hebben + OS en bekijk je folder met documenten die je altijd bij je hebt en je weet het....

39

Anoniem: 316512

Als je gaat photoshoppen etc. kun je best snel aan grote bestanden komen. Ga je die niet op je SSD opslaan? Anders wordt het wellicht een beetje krapjes.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Als je genoeg externe opslag hebt is 128GB voldoende. Met CS+OS+tools heb je nog iets van 90GB vrij, dus dat is genoeg werkruimte.

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03:08
Ik heb vier jaar lang een 128GB SSD MacBook Pro gehad, maar ik moet erkennen dat het eigenlijk niet groot genoeg was. Ik kan met de 256GB SSD variant een stuk beter uit de voeten.

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:35
Met 128 gb moet je uit de voeten kunnen komen. Alleen de nieuwe Macbooks bevatten 256 gb als instapmodel. Neem aan dat je dus doelt op een overjarig model?

...

• aDutchCow
koentjuh1987 schreef op donderdag 24 november 2016 @ 17:48:
Met 128 gb moet je uit de voeten kunnen komen. Alleen de nieuwe Macbooks bevatten 256 gb als instapmodel. Neem aan dat je dus doelt op een overjarig model?
Overjarig wil ik het niet noemen haha maar ik wil inderdaad voor het 2015 model gaan. Dit ivm extra poorten en een SD kaart lezer waar ik altijd nog extra geheugen in kan doen

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:35
Denk dat de 2015 versie geen slechte keus is. Misschien kun je er morgen een scoren bij de mediamarkt op black friday...

...

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:34
De andere vraag is, zit je alleen aan een macbook pro te denken?

Anders gezegd, wat is precies de reden dat je voor een macbook wil gaan?
Acer is niet een A merk zullen we maar zeggen. Ofwel, die gaan waarschijnlijk eerder stuk dan A merken.

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:52

MsG

Forumzwerver

Kan je niet beter voor minder geld een oudere serie tweedehands van bijvoorbeeld een Tweaker overnemen waar je dan van het resterende geld de Macbook eventueel nog wat kan upgraden? De nieuwe modellen zijn allemaal vast qua opslag en geheugenhoeveelheid. Daarom inherent beperkter houdbaar.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aDutchCow
Arunia schreef op donderdag 24 november 2016 @ 18:24:
De andere vraag is, zit je alleen aan een macbook pro te denken?

Anders gezegd, wat is precies de reden dat je voor een macbook wil gaan?
Acer is niet een A merk zullen we maar zeggen. Ofwel, die gaan waarschijnlijk eerder stuk dan A merken.
Het ligt meer aan het feit dat ik eens wat anders wil. Verder gaan producten van Apple net wat langer mee, en de windows concurrenten die dezelfde levensduur hebben zitten ook richting dezelfde prijs.

• Eitot
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
128 GB is prima te doen. Je kunt altijd nog externe opslag gebruiken voor grote mediabestanden. Apple lijkt ook weer versterkt aandacht te geven aan het optimaliseren van opslag in macOS Sierra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-12-2024

Rhy

Once a nerd; always a geek

128GB is leuk voor thuisgebruikers, maar voor webdevelopment en multimedia? Is het echt veels te weinig; ook i.c.m. nieuwe mogelijkhede icloud. Zo heb ikzelf een 960GB SSD in mijn hacbook, incl. ook googledrive, icloud, livedrive, stack, kimsufi, alsmede batterij aan USB3 hdds en Samsung T3 SSD, enz. enz. En het is erg handig, maar er gaat niets boven veel interne opslag ruimte. Ik zou je niet minder willen aanbevelen dan 250GB. En dan inderdaad beter gaan voor tweedehands mbp met 2.5" ssd (samsung b.v.).

[ Voor 9% gewijzigd door Rhy op 01-12-2016 04:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Niet online
aDutchCow schreef op donderdag 24 november 2016 @ 19:43:
[...]

Het ligt meer aan het feit dat ik eens wat anders wil. Verder gaan producten van Apple net wat langer mee, en de windows concurrenten die dezelfde levensduur hebben zitten ook richting dezelfde prijs.
Ligt maar met aan de persoon, hoe die er mee om gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-06 19:34

Croga

The Unreasonable Man

Rhy schreef op donderdag 1 december 2016 @ 04:39:
En dan inderdaad beter gaan voor tweedehands mbp met 2.5" ssd (samsung b.v.).
Je moet wel héél erg ver terug in de tijd gaan wil je een MBP met 2.5" SSD kunnen vinden...... Apple gebruikt al héél lang PCIe SSDs.

Het grote probleem is dat als je een moderne MB(P) koopt, je vast zit aan alle keuzes die je maakt.
- Geheugen is niet upgradebaar
- SSD is niet upgradebaar
- Accu is niet te vervangen
- etc.

Als je dus niet meteen bij aankoop voor de exhorbitant dure upgrades gaat, en je loopt later tegen beperkingen aan, dan is je enige keuze een nieuwe kopen.
Dat betekend dus ook dat het fabeltje "Apples gaan langer mee" per onmiddelijk outdated is.

En dat is de belangrijkste reden om niet voor Apple te gaan; alle voordelen die ze vroeger beweerden te hebben zijn als sneeuw voor de zon verdwenen. Blijft alleen het gebruik van OSX over tegen een premium van 50%-150%.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:23

Chiron

Moderator Discord
Voor nu, misschien wel. Maar bedenk je ook meteen even of het over 2-3 jaar nog genoeg is, ik vrees van niet.

Zelf heb ik 256GB en dat begint af en toe al krap te worden, maar dan doe ik naast het surfen e.d. ook nog wel een stukje fotobewerken.

En bedenk je ook even hoeveel RAM je erin koopt, want dat is ook niet uit te breiden. In mijn geval heb ik dat meteen uitgebreid naar 16GB, om voor de toekomst ook klaar te zijn.

Je betaalt er uiteindelijk wel voor, maar of je het waard vindt is helemaal persoonlijk. Als er al 150% "premium" was heb ik dat graag over om niet te hoeven dealen met de ergernissen van Windows, maar configureer eens een vergelijkbare wintel laptop en je zal zien dat je in sommige gevallen zelfs duurder uit bent. Dat scheelt tegenwoordig echt niet zoveel meer.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

imho is het werkgeheugen belangrijker dan het opslaggeheugen. Voor 128GB lijkt mij voldoende als je gebruik kan maken van externe geheugen. Laat je niet gek maken door mensen die 256GB hebben. Immers je kan je euro maar een keer uitgeven. Er is niets mis mee met 128GB het is zeker niet acuut krap. Ik zou de Eisenhouwer decision matrix tegenaan houden. Dan zul je zien het wel belangrijk is maar niet urgent. DUS dat betekent dat je daar niet naartoe hoeft te acteren.

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-06 17:42
Ik heb sinds kort een Macbook Pro met 128GB. Ik heb nu bijna alle software geïnstalleerd die ik wilde (3x Adobe software, Final Cut Pro, Office, en nog wat lichte software qua bestandsgrootte. Nu nog ongeveer 60GB over dus valt me niet tegen. Voor 100,- meer haal ik nog een externe WD MyPassport Ultra van 2TB. Daar zet ik dan zoveel mogelijk bestanden op (foto/video/...). In mijn persoonlijke geval verwacht ik dat 128GB dus wel genoeg is. Mocht je 20 verschillende software pakketten willen installeren + bootcamp + muziek/films downloaden dan wordt het wel krap. Maar bedenk dan goed of een deel ook prima op een NAS of aangesloten externe harde schijf geplaatst kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhy

Rhy

kevinl schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 09:03:
imho is het werkgeheugen belangrijker dan het opslaggeheugen. Voor 128GB lijkt mij voldoende als je gebruik kan maken van externe geheugen. Laat je niet gek maken door mensen die 256GB hebben. Immers je kan je euro maar een keer uitgeven. Er is niets mis mee met 128GB het is zeker niet acuut krap. Ik zou de Eisenhouwer decision matrix tegenaan houden. Dan zul je zien het wel belangrijk is maar niet urgent. DUS dat betekent dat je daar niet naartoe hoeft te acteren.
*ff checken hoelang je al lid bent* dat was het in 'onze' tijd wel ja. :P De flessenhals was toen nog opslag. 8GB RAM is ruim voldoende, SSD is een must, alsmede 250GB. Een PC kan je upgraden, Mac dus niet meer. En het argument dat je langer plezier hebt van OSX? Dat klopt, want de UX van Windows 10 hebben OSX al gebruikers al een decennium.

*aanvulling #1* Mijn advies is simpel; in het Wintel landschap altijd kopen wat je nodig hebt. Tegen de tijd dat je extra nodig hebt, kan je upgraden en/of zijn de prijzen over het algemeen gehalveerd. Economische afschrijving ligt op ca. 6-12 maand. Een Mac? I.v.m. o.a. behoorlijke aanschafwaarde, gaat letterlijk 5+ jaar mee. De huidige 128GB in MacBooks? Is een marketing zet richting geforceerd iCloud gebruik in Sierra. Zoals alles al jaren steeds meer richting SAAS gaat. Commercieel is het gewoon aantrekkelijker voor Apple. En inderdaad in Nederland zijn we gezegend met bloedsnel Internet, en dus kan je prima uit met 128GB. Totdat ... extra opslag is nooit vervelend, en meesjouwen van allerlei thunderbord/USB3 is dat wel, alsmede hoge kosten maken voor opslag.

Veel externe cloud opslag diensten beginnen namelijk gratis en voordelig, en na een tijdje gooien ze er een 'transfercap' op. Afijn, ik spaar nog even verder voor een echte mac en hou 't nog wel even vol met mijn bejaarde 'hacbook' hardware; met upgrade van huidige dualcore naar quadcore, hardware 2TB RAID0 SSD (+ OSX), en nogsteeds 6uur werktijd op volle acculading. Zelfde performance, fractie van de prijs .. want dat was voor mij ook doorslag gevend ;) Veel geld uitgeven is makkelijk; mits je 't hebt ;)

*aanvulling #2* dat allemaal geschreven te hebbende? Ik ben geen typische eindgebruiker en ook geen typische tweaker. Dus TS :) in jouw geval is 128GB ruim voldoende. Zoals dat ruim voldoende is voor 99% van Nederland, ook i.c.m. photoshop / illustrator e.d. Ga je na je opleiding verder hiermee? Dan kan je altijd nog meer kopen. Btw ... wist je dat je aanspraak kunt maken op Apple edu korting? Uit mijn hoofd is dat 15%, dus geld wat je uitspaart kan je 256GB voor kopen? :D

[ Voor 17% gewijzigd door Rhy op 06-12-2016 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

Edu is 6% toch?

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aDutchCow
Mooi om te zien dat een van mijn kant simpele vraag een discussie op gang kan brengen :), ik heb toch besloten om voor een 128GB model te gaan. Ik heb thuis altijd nog een Windows desktop staan die kan dienen als backup of wanneer er met grotere bestanden gewerkt moet worden.

Ik bedank iedereen voor zijn mening! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:00

Bob Popcorn

Plop!

Ik heb zelf al 6 jaar een Macbook Air 128gb en dat is regelmatig te weinig. Een folder met "downloads" loopt zo richting de 10% van je totale schijfruimte en dan wordt het gauw krap. Beter voor een 256gb model gaan!

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-06 15:08

mr.paaJ

generatie cmd+z

Moeder van m'n vriendin heeft ondertussen een Photos Library van zo'n 80GB. Ongetwijfeld talloze dubbelen maar dat tikt lekker aan :+ .

Als je een beetje oplet met downloads en media, en ernaast een desktop hebt zal het wel loslopen.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 343919

128 Gb is in mijn ogen alleen voldoende als je alleen maar mailt, internet gebruikt, van alles streamt en af en toe een tekstje schrijft. Zie het meer als je alles via internet doet. Ik zou zelf minimaal 256 Gb nemen. Niet alleen voor je programma's en iets meer vrijheid. Maar ook als je programma;s gebruikt die veel geheugen gebruiken dat je nog ruimte hebt voor swap op je SSD. En het is meer futureproof. Updates van programma's en nieuwe programma's worden complexer en krijgen meer functies waardoor het ook meer ruimte inneemt. En het is een fijn gevoel als je hier nooit naar om hoef te kijken. Ik vind het altijd bij technologie...goedkoop is duurkoop. Tuurlijk heb je iets nodig wat bij je past. (dus min mogelijk overkill), Maar besparen komt nooit uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PyBo
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
aDutchCow schreef op donderdag 24 november 2016 @ 18:19:
[...]

Overjarig wil ik het niet noemen haha maar ik wil inderdaad voor het 2015 model gaan. Dit ivm extra poorten en een SD kaart lezer waar ik altijd nog extra geheugen in kan doen
Zelf heb ik een jaar lang op een 256 SSD krap gezeten met de ruimte. In deze tijd heb ik gebruik gemaakt van een Nifty Minidrive als uitbreiding. Mogelijk is dit nog een nuttige uitbreiding voor je nieuwe macbook ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-06 21:57

EnnaN

Toys in the attic

128 GB is niet genoeg in mijn ogen, zeker op lange termijn.
naast de grote photoshopbestanden en je photo library, ga je met webdevelopment op een gegeven moment een keertje met docker bezig. en dan heb je wat containers staan na een poosje...

Er is echter niet perse noodzaak om het allemaal intern te hebben. Ik heb recent deze gekocht: http://www.samsung.com/se.../product/portable/t3.html

Iets dergelijks kan je in de toekomst gewoon kopen (hoeft niet nu) en dat is heerlijk snel (ik speel de nieuwe Doom er vanaf :) )

sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Niet online
Anoniem: 343919 schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 20:39:
128 Gb is in mijn ogen alleen voldoende als je alleen maar mailt, internet gebruikt, van alles streamt en af en toe een tekstje schrijft. Zie het meer als je alles via internet doet. Ik zou zelf minimaal 256 Gb nemen. Niet alleen voor je programma's en iets meer vrijheid. Maar ook als je programma;s gebruikt die veel geheugen gebruiken dat je nog ruimte hebt voor swap op je SSD. En het is meer futureproof. Updates van programma's en nieuwe programma's worden complexer en krijgen meer functies waardoor het ook meer ruimte inneemt. En het is een fijn gevoel als je hier nooit naar om hoef te kijken. Ik vind het altijd bij technologie...goedkoop is duurkoop. Tuurlijk heb je iets nodig wat bij je past. (dus min mogelijk overkill), Maar besparen komt nooit uit.
Alles wat hier boven staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Niet online
Rhy schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 10:20:
[...]

*ff checken hoelang je al lid bent* dat was het in 'onze' tijd wel ja. :P De flessenhals was toen nog opslag. 8GB RAM is ruim voldoende, SSD is een must, alsmede 250GB. Een PC kan je upgraden, Mac dus niet meer. En het argument dat je langer plezier hebt van OSX? Dat klopt, want de UX van Windows 10 hebben OSX al gebruikers al een decennium.

*aanvulling #1* Mijn advies is simpel; in het Wintel landschap altijd kopen wat je nodig hebt. Tegen de tijd dat je extra nodig hebt, kan je upgraden en/of zijn de prijzen over het algemeen gehalveerd. Economische afschrijving ligt op ca. 6-12 maand. Een Mac? I.v.m. o.a. behoorlijke aanschafwaarde, gaat letterlijk 5+ jaar mee. De huidige 128GB in MacBooks? Is een marketing zet richting geforceerd iCloud gebruik in Sierra. Zoals alles al jaren steeds meer richting SAAS gaat. Commercieel is het gewoon aantrekkelijker voor Apple. En inderdaad in Nederland zijn we gezegend met bloedsnel Internet, en dus kan je prima uit met 128GB. Totdat ... extra opslag is nooit vervelend, en meesjouwen van allerlei thunderbord/USB3 is dat wel, alsmede hoge kosten maken voor opslag.

Veel externe cloud opslag diensten beginnen namelijk gratis en voordelig, en na een tijdje gooien ze er een 'transfercap' op. Afijn, ik spaar nog even verder voor een echte mac en hou 't nog wel even vol met mijn bejaarde 'hacbook' hardware; met upgrade van huidige dualcore naar quadcore, hardware 2TB RAID0 SSD (+ OSX), en nogsteeds 6uur werktijd op volle acculading. Zelfde performance, fractie van de prijs .. want dat was voor mij ook doorslag gevend ;) Veel geld uitgeven is makkelijk; mits je 't hebt ;)

*aanvulling #2* dat allemaal geschreven te hebbende? Ik ben geen typische eindgebruiker en ook geen typische tweaker. Dus TS :) in jouw geval is 128GB ruim voldoende. Zoals dat ruim voldoende is voor 99% van Nederland, ook i.c.m. photoshop / illustrator e.d. Ga je na je opleiding verder hiermee? Dan kan je altijd nog meer kopen. Btw ... wist je dat je aanspraak kunt maken op Apple edu korting? Uit mijn hoofd is dat 15%, dus geld wat je uitspaart kan je 256GB voor kopen? :D
toon volledige bericht
Zonder dollen, wat krijg ik van jou als mijn ASUS laptop nog twee jaar mee gaat?

Dat over een Windows laptop slaat natuurlijk nergens op en het ligt eraan welke je koopt en hoe je er mee omgaat. Als je iets tegen een besturingssysteem hebt, hoor ik het graag, en wel op een genuanceerdere manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhy

Rhy

Berlinetta schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 21:17:
[...]

Zonder dollen, wat krijg ik van jou als mijn ASUS laptop nog twee jaar mee gaat?

Dat over een Windows laptop slaat natuurlijk nergens op en het ligt eraan welke je koopt en hoe je er mee omgaat. Als je iets tegen een besturingssysteem hebt, hoor ik het graag, en wel op een genuanceerdere manier.
Slaat nergens op? Hmm tja, het hangt allemaal af van je gebruik, je kunde en bovenal budget; zoals je zelf ook al aangeeft. (Te)veel geld uitgeven is makkelijk. Iets kopen wat niet past bij je eisen is ook eenvoudig. Ik ga liever voor creatieve maatwerk oplossingen. En het geld wat ik uitspaar stop ik aanschaf van sofware licenties. Ik heb een 5 jaar oude laptop van HP als enige computer (mogelijkerwijs ouder dan jouw ASUS?). Op het moment met Windows 10 waar ik niet helemaal tevreden over ben, maar was het makkelijkst te installeren (na een dualboot bootcamp-achtige configuratie fout i.c.m. pricewatch: Parallels Desktop 12 for Mac - Education Edition ), en doet 16GB RAM en SSD wonderen. Volgende maand weer OSX Sierra of El Capitan, maar zou ook een Linux versie kunnen installeren of Chromium OS, dan wel 't nieuwe CoreOS. Met een dergelijke OS overstap? Kan iedere computer weer drie jaar mee.

Ik ben geen OS fanboy, maar productiviteitsfanboy. Hiervoor had ik een D630 met OSX 10.9 Mavericks. Drie jaar daarvoor een D430 met 10.7 Lion. Daar werd door mijn 'Windows vriendenkring' erg lacherig over gedaan, maar kan/doe er meer meer mee dan menigeen met een Mac Pro workstation incl. Adobe After effects trailers creatie. Diverse systeembeheerder maten van mij heb al ruim 7 jaar hun systeem niet geupgrade i.c.m. Linux als workstation OS. Echter op multimediaal gebied (lees: adobe support) heb je nu eenmaal niet veel keuzes. En ookal is Windows 10 tegenwoordig (eindelijk) een volwassen alternatief van OSX. Is iedere OSX versie al vanaf 10.6 het betere OS ... qua productiviteit. En dus is aanschaf van de nieuwste MBP ook niet altijd noodzaak. Ik adviseer het gros van mijn non-tweaker klanten om refurbished / tweedehands te kopen van Apple en die te pimpen met SSD en extra RAM. Qua CPU lijkt de performance op papier om te huilen, maar 'wintel'-logica werkt niet wanneer je ander een OS installeert.

M.b.t. jouw ASUS? Ik heb gewerkt als supervisor bij ASUS Europe Notebook support (medio 2009). Goede laptops, goede service, maar ik zweer bij Dell / HP :9 zowel qua software als hardware modding en upgraden is daar zoveel moois mee mogelijk. Hint: Rhy in "Waar Socket G2 / rPGA988B i7 Quad Core CPUs te koop ?"

Hackintosh is niet voor iedereen weggelegd, refurbished Apple Macbook(Pro)s toch zeker wel. En zoals hierboven al aangegeven werd. De T3? Is inderdaad _/-\o_ ... productreview: Samsung Portable SSD T3 500GB Zilver review door Rhy ... ik vergeet soms dat ik 'm heb (dat blijkt thans wel weer :+ ); zo snel en klein is die. Dus dat zou inderdaad voor TS de ultieme oplossing zijn i.c.m. 128GB SSD in MBP.

[ Voor 6% gewijzigd door Rhy op 07-12-2016 09:28 . Reden: T3 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soulshaker
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06-06 11:29
128GB is voldoende voor normaal gebruik, je hebt een sd kaart slot , dan kan je zoiets nog erbij nemen https://pt.transcend-info.com/apple/jetdrivelite/

Maar ik weet niet of dit voor webdesign/photoshop etc voldoende zal zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Niet online
Rhy schreef op woensdag 7 december 2016 @ 09:22:
[...]

Slaat nergens op? Hmm tja, het hangt allemaal af van je gebruik, je kunde en bovenal budget; zoals je zelf ook al aangeeft. (Te)veel geld uitgeven is makkelijk. Iets kopen wat niet past bij je eisen is ook eenvoudig. Ik ga liever voor creatieve maatwerk oplossingen. En het geld wat ik uitspaar stop ik aanschaf van sofware licenties. Ik heb een 5 jaar oude laptop van HP als enige computer (mogelijkerwijs ouder dan jouw ASUS?). Op het moment met Windows 10 waar ik niet helemaal tevreden over ben, maar was het makkelijkst te installeren (na een dualboot bootcamp-achtige configuratie fout i.c.m. pricewatch: Parallels Desktop 12 for Mac - Education Edition ), en doet 16GB RAM en SSD wonderen. Volgende maand weer OSX Sierra of El Capitan, maar zou ook een Linux versie kunnen installeren of Chromium OS, dan wel 't nieuwe CoreOS. Met een dergelijke OS overstap? Kan iedere computer weer drie jaar mee.

Ik ben geen OS fanboy, maar productiviteitsfanboy. Hiervoor had ik een D630 met OSX 10.9 Mavericks. Drie jaar daarvoor een D430 met 10.7 Lion. Daar werd door mijn 'Windows vriendenkring' erg lacherig over gedaan, maar kan/doe er meer meer mee dan menigeen met een Mac Pro workstation incl. Adobe After effects trailers creatie. Diverse systeembeheerder maten van mij heb al ruim 7 jaar hun systeem niet geupgrade i.c.m. Linux als workstation OS. Echter op multimediaal gebied (lees: adobe support) heb je nu eenmaal niet veel keuzes. En ookal is Windows 10 tegenwoordig (eindelijk) een volwassen alternatief van OSX. Is iedere OSX versie al vanaf 10.6 het betere OS ... qua productiviteit. En dus is aanschaf van de nieuwste MBP ook niet altijd noodzaak. Ik adviseer het gros van mijn non-tweaker klanten om refurbished / tweedehands te kopen van Apple en die te pimpen met SSD en extra RAM. Qua CPU lijkt de performance op papier om te huilen, maar 'wintel'-logica werkt niet wanneer je ander een OS installeert.

M.b.t. jouw ASUS? Ik heb gewerkt als supervisor bij ASUS Europe Notebook support (medio 2009). Goede laptops, goede service, maar ik zweer bij Dell / HP :9 zowel qua software als hardware modding en upgraden is daar zoveel moois mee mogelijk. Hint: Rhy in "Waar Socket G2 / rPGA988B i7 Quad Core CPUs te koop ?"

Hackintosh is niet voor iedereen weggelegd, refurbished Apple Macbook(Pro)s toch zeker wel. En zoals hierboven al aangegeven werd. De T3? Is inderdaad _/-\o_ ... productreview: Samsung Portable SSD T3 500GB Zilver review door Rhy ... ik vergeet soms dat ik 'm heb (dat blijkt thans wel weer :+ ); zo snel en klein is die. Dus dat zou inderdaad voor TS de ultieme oplossing zijn i.c.m. 128GB SSD in MBP.
toon volledige bericht
Allereerst dankuwel voor uw reactie, ik reageerde een beetje fel en dat was net de bedoedeling.I
ik heb je review doorgelezen.
En heb weer wat geleerd over UASP (Gelijk als een nerd gekeken of mijn HDD cases dat ondersteunen en je dat doen ze.)

i.c.m. uw SSD kan het zeker goed zijn om een externe SSD aan te schaffen.
Volgens mij heeft de nieuwe Macbook ook de snelste I/O van alle laptops (ik bedoel dus de USB-C connectie.) Alleen ik ben website kwijt die het uitgebreid heeft toegelicht. Misschien weet jij hem?

Heb in de nacht een documantaire gekeken over Shenzhen: The Silicon Valley of Hardware (Full Documentary) | Future Cities | WIRED
Grote kans dat je processors daar vandaan komen.

Ik was misschien van plan om Hackintosh op beide ASUS laptops te installeren.
Maar ben nog aan het onderzoeken of alles naar behoren werkt. Ik weet dat de Wi-Fi kaart vervangen moet worden door een specifiek Broadcom model. (Ik zag in de reactie's van je zoektocht naar processors een tweedehandse webwinkel staan, die misschien dat model heeft.)
Hoe kijk jij tegen Hackingtosh aan?

Tot slot: de reactie's in de review van de externe Samsung SSD zijn zeer informatief.

[ Voor 5% gewijzigd door Berlinetta op 10-12-2016 14:15 ]

Pagina: 1