Macbook 4.1 : Paswoord probleem na filevault

Pagina: 1
Acties:

• n0sTRa
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:58
Hallo,

Ik heb mij een 2de hands Macbook core2duo gekocht. Deze upgedated naar os x Lion.

Ik heb mij aangemaakt als beheerder en mijn vrouw als gewone gebruiker, beide met een paswoord beveiligd. Daarna Filevault ingeschakeld. Daar kreeg ik nog een soort van recovery key voor het geval ik mijn pw zou vergeten. Aangezien ik nogal zeker ben/was dat ik deze niet zal vergeten heb ik dit natuurlijk niet genoteerd...

Na de eerste reboot neemt deze mijn paswoord of deze van mijn vrouw haar login niet meer aan, nochtans ben ik vrij zeker dat ik het correcte pw gebruik.

Iemand een idee hoe ik alsnog terug in de Mac geraak?

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-06 14:56

nexhil

BAM!

n0sTRa schreef op donderdag 24 november 2016 @ 15:36:
Hallo,

Ik heb mij een 2de hands Macbook core2duo gekocht. Deze upgedated naar os x Lion.

Ik heb mij aangemaakt als beheerder en mijn vrouw als gewone gebruiker, beide met een paswoord beveiligd. Daarna Filevault ingeschakeld. Daar kreeg ik nog een soort van recovery key voor het geval ik mijn pw zou vergeten. Aangezien ik nogal zeker ben/was dat ik deze niet zal vergeten heb ik dit natuurlijk niet genoteerd...

Na de eerste reboot neemt deze mijn paswoord of deze van mijn vrouw haar login niet meer aan, nochtans ben ik vrij zeker dat ik het correcte pw gebruik.

Iemand een idee hoe ik alsnog terug in de Mac geraak?
OS X Mavericks: U bent het inlogwachtwoord vergeten en FileVault is ingeschakeld
Als FileVault-codering is ingeschakeld en u het inlogwachtwoord bent vergeten, kan een gebruiker met beheerdersbevoegdheden voor de computer het inlogwachtwoord voor uw account opnieuw instellen. U kunt ook de herstelcode gebruiken om uw wachtwoord opnieuw in te stellen.

Als u uw wachtwoord opnieuw instelt, wordt ook uw sleutelhanger opnieuw ingesteld. Dit betekent dat u weer een identiteitscontrole moet laten uitvoeren voor alle onderdelen die in uw sleutelhanger waren opgeslagen.

Als u FileVault gebruikt, moet u de herstelcode gebruiken in plaats van het wachtwoord voor uw Apple ID om uw inlogwachtwoord opnieuw in te stellen.

Haal de herstelcode op die u hebt gekopieerd toen u FileVault-schijfcodering hebt ingeschakeld.
Als u de herstelcode niet kunt vinden, maar deze wel in bewaring hebt gegeven bij Apple, neemt u contact op met de ondersteuningsafdeling van Apple.

Start uw Mac opnieuw op.
Klik in het inlogscherm op de account om de account te ontgrendelen en het inlogwachtwoord opnieuw in te stellen.
Klik in het wachtwoordveld op de knop met het vraagteken (?). Als u een wachtwoordaanwijzing hebt aangemaakt, wordt deze weergegeven. Als u uw wachtwoord weer weet, voert u dit nu in.
Als u uw wachtwoord nog steeds opnieuw moet instellen, klikt u op de onderste regel 'opnieuw instellen met uw herstelcode' en voert u vervolgens uw herstelcode in.

Volgens mij zit er geen verschil tussen Mavericks en Lion op dit vlak. Maar het is even geleden

https://support.apple.com/kb/PH13971?locale=nl_NL

[ Voor 49% gewijzigd door nexhil op 24-11-2016 15:43 ]

• n0sTRa
zoals ik zei was ik nogal zeker dat ik het paswoord kan onthouden dus de herstelcode heb ik niet genoteerd.

Ik ben ook vrij zeker dat ik het juiste paswoord ingeef, alleen neemt hij deze niet aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nexhil

nexhil

BAM!

n0sTRa schreef op donderdag 24 november 2016 @ 15:45:
zoals ik zei was ik nogal zeker dat ik het paswoord kan onthouden dus de herstelcode heb ik niet genoteerd.

Ik ben ook vrij zeker dat ik het juiste paswoord ingeef, alleen neemt hij deze niet aan.
Kun je even checken (als je tekens gebruikt in je wachtwoord) dat je toetsenbord op de juiste taal staat?

• n0sTRa
Is inderdaad het geval, kan dus terug verder :)

Op zoek moeten gaan hoe het komt dat sinds filevault ingeschakeld is, mijn toetsenbord niet meer op azerty staat, althans bij het inloggen.

[ Voor 7% gewijzigd door n0sTRa op 24-11-2016 16:44 ]

• nexhil

nexhil

BAM!

Ah top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 31-05 10:59
Ja dat is een bekend probleempje. Ik hoorde van iemand anders hier ook al dat het was voorgevallen. Op z'n minst vervelend zullen we maar zeggen. Hoop dat hier snel een fix voor komt, maar gezien het mountain lion is denk ik van niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0sTRa
Ondertussen al de oplossing gevonden.

Naar Systeemvoorkeuren > Gebruikers en groepen > Inlogopties > Toon invoermenu in login aanvinken.

Daarna kan ik bij het inloggen belgisch toetsenbord selecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eitot
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Als je wilt, kun je een nieuwe recovery-sleutel laten generen met deze opdracht:
sudo fdesetup changerecovery -personal

Je geeft dan een van de andere wachtwoorden op. Dwingend vereist is het inderdaad niet, omdat de wachtwoorden en recovery-sleutel volledig gelijkwaardig zijn. In dat geval kun je hem ook verwijderen:
sudo fdesetup removerecovery -personal
Pagina: 1