Garantie op Dell-laptop

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Tenkabob
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 01-07 13:12
Beste tweakers,

Mijn broer heeft in augustus 2015 op de Belgische website van Dell een Inspiron 5558 laptop aangekocht.
Nu is de powerknop een aantal dagen geleden kapot gegaan en nu kan de laptop niet meer opstarten.
De basisgaratie van Dell is al verlopen, dus gratis ophalen en terugbrengen zit er niet meer in, wat ik begrijp.
Nu hebben ze mijn broer aan de telefoon verteld dat het 150€ kost om de laptop te onderzoeken, om dan te kijken wat de reparatiekosten zijn.

Nu ben ik er toch zeker van dat als wij die laptop naar hen opsturen dit gratis moet gebeuren gezien er wettelijk 2 jaar garantie op is.
Ik kan er zelf wel een nieuw circuit insteken maar vind het een beetje dom als de garantie nog niet verlopen is.
Is er iemand die hier wat meer over weet?

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-09 17:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Tenkabob schreef op donderdag 24 november 2016 @ 13:23:

Is er iemand die hier wat meer over weet?
Als je om een bepaalde reden een produkt koopt "in een ander land", is er volgens mij een afspraak dat jij zaken moet doen met de verkoper in geval van garantie, onderhoud etc.

Ondanks dat Dell ook in andere landen zaken doet, denk ik dat je je moet conformeren aan de regels/eisen die gelden voor een produkt wat in Belgie is aangeschaft.

Helaas ben ik niet op de hoogte van garantie-zaken in Belgie zoals die wel in Nederland zouden gelden.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:28

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Volgens Europese richtlijnen zou de garantie inderdaad minimaal 2 jaar moeten zijn. Ik weet niet hoe België deze richtlijn heeft opgenomen in haar wetgeving. Nederland heeft namelijk niet de exacte 2 jaar overgenomen, maar dit uitgebreider gedaan... op papier.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Weet je zeker dat je broer het telefonisch goed heeft begrepen ? Was het niet eerder iets van : "Als blijkt dat het defect niet onder de garantie valt (wat pas duidelijk kan worden na onderzoek), dan moet u rekening houden met minimaal 150 euro aan onderzoekkosten "..... Dat lijkt mij namelijk een veel logischer antwoord ....

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Is die zakelijk of prive aangekocht?

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

Speedmaster

Make my day...

Kijk anders eens op ebay, vaak zijn de onderdelen los verkrijgbaar en vind je op YouTube tal van video's hoe je een bepaald onderdeel vervangt. Uit eigen ervaring weet ik dat dit best te doen is.

Edit: Ebay kost een powerbutton circa 40 euro inclusief verzenden.

[ Voor 15% gewijzigd door Speedmaster op 24-11-2016 16:19 ]

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06:57
Speedmaster schreef op donderdag 24 november 2016 @ 16:17:
Kijk anders eens op ebay, vaak zijn de onderdelen los verkrijgbaar en vind je op YouTube tal van video's hoe je een bepaald onderdeel vervangt. Uit eigen ervaring weet ik dat dit best te doen is.

Edit: Ebay kost een powerbutton circa 40 euro inclusief verzenden.
Wacht dus jij adviseert hem voor 40 euro een onderdeel te kopen. En dan nog zelf gaan pielen voor een paar uur. Met de kans dat de laptop helemaal kapot is. Terwijl hij gewoon recht heeft garantie 8)7

Nee als hij het als consument heeft gekocht heeft hij gewoon recht op Garantie. Leuk dat de fabrieksgarantie is vervallen. Maar dat betekent niet dat Dell onder de wettelijke garantie uit komt. Iets wat Apple in Nederland ook lange tijd gedaan heeft.

/edit: http://www.dell.com/learn...-sale-consumer-warranties

Ze zeggen zelf dat ze gewoon 2 jaar garantie geven.

http://www.dell.com/learn...be&l=nl&s=corp&cs=becorp1

Tenzij hij zakelijk gekocht is. Dan is het wel 12 maanden.

[ Voor 16% gewijzigd door loki504 op 24-11-2016 19:57 ]

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:53
loki504 schreef op donderdag 24 november 2016 @ 19:54:
[...]

Nee als hij het als consument heeft gekocht heeft hij gewoon recht op Garantie. Leuk dat de fabrieksgarantie is vervallen. Maar dat betekent niet dat Dell onder de wettelijke garantie uit komt. Iets wat Apple in Nederland ook lange tijd gedaan heeft.
Dell heeft geen verplichtingen richting TS. TS moet bij de website waar hij de laptop gekocht heeft zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door Tom-Z op 24-11-2016 21:08 ]

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Tom-Z schreef op donderdag 24 november 2016 @ 21:03:
[...]

Dell heeft geen verplichtingen richting TS. TS moet bij de website waar hij de laptop gekocht heeft zijn.
"De Belgische Dell website", lijkt mij Dell.

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:53
Megamind schreef op donderdag 24 november 2016 @ 21:04:
[...]

"De Belgische Dell website", lijkt mij Dell.
Oh ja. Oops. Ik las alleen "Belgische website" en ben daarna gestopt. Sorry.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06:57
Tom-Z schreef op donderdag 24 november 2016 @ 21:08:
[...]

Oh ja. Oops. Ik las alleen "Belgische website" en ben daarna gestopt. Sorry.
Geen probleem:P
Pagina: 1