Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• HetGezegde
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-11 22:16

HetGezegde

Yes, you can!

Topicstarter
Ik zoek een?
... waardige vervanger van mijn Nexus 6P op gebied van batterij en camera. Mijn Nexus ligt nu bij Dynafix voor herstelling van de behuizing, want het toestel buigt vanzelf, zelfs in een rugged case, zonder gevallen te zijn - maar daar gaat dit niet over.

Ik zoek simpelweg een telefoon welke het volgende bevat:
- Batterij: minimaal 4,5 SOT - mijn Nexus 6P ging vaak net een dag mee (rond 22 uur de lader in omdat 'ie echt leeg was). Ligt volgens mij o.a. aan het AMOLED scherm en het feit dat ik veel browse en dus veel wit licht geproduceerd moet worden (da's bij AMOLED minder energie-efficiënt).
- Scherm formaat maximaal 6 inch. Minimaal 4,5 - allemaal prima. Technologie maakt niet uit - LCD of AMOLED.
- Camera: da's een belangrijke. M'n N6P schiet prachtige plaatjes, dankzij z'n redelijk grote diafragma (f/2.0), grote pixels (1,4um) en daarmee grote sensor. Overdag helemaal prima en bij schemering nog steeds mooi zonder al te veel ruis (waar andere smartphones vaak wel last van hebben).
- Behuizing: stevig. Als het kan IP67 o.i.d. gecertificeerd, waardoor 'ie waterdicht is tot x meter (dan weet ik in ieder geval dat ik ook in een regenbui niet bang hoef te zijn). Kleur en materiaal is niet belangrijk; gaat toch in een stevige bumper van Spigen of een ander merk welke rugged cases maakt. In ieder geval een stevigere dan m'n N6P, welke veel op o.a. Reddit de klacht heeft dat de behuizing krom gaat staan. Ook de test van JerryRigEverything overleeft deze niet. Dat moet m'n vervanger wel doen.
- RAM: Minimaal 3GB, maar da's redelijk standaard bij de huidige mid-high end.
- Opslag: 32GB wanneer uitbreidbaar, anders toch echt wel minimaal 64, of zelfs 128 als het kan.
- OS: Android. Liefst minimaal 6.0 - updates zijn niet heel spannend - ik flash wel een custom rom als het moet. Natuurlijk moeten deze er dan wel zijn.
- Garantie: Het liefst haal ik m'n telefoon in de EU (liever nog in NL), maar ik zie dat bijv. een Xiaomi Mi 5S vele malen goedkoper is (zelfs met VAT incl.) bij bijv. iBuygou dan hier ergens in NL. Misschien heeft iemand ervaring met Chinafones? Ikzelf wel met de OnePlus One, waar na schermproblemen waterschade was geconstateerd. Jammer, maar helaas.
- Verbinding: 4G op de banden van Tele2.
- CPU: niet heel belangrijk. Liefst een combinatie van zuinigheid en snelheid, zoals de Kirin varianten van Huawei. De Snapdragons en Exynos CPU's zijn vaak net zo snel, maar hebben meer performance bij gaming. Gamen doe ik niet op m'n telefoon - VR ook niet (hoewel ik wel een bril heb liggen, maar nog niet echt gebruikt). Zit te denken aan een SD820 of hoger, een Exynos 8 of hoger of een Kirin 950 of hoger. Geen MediaTek.
- Opladen: Ik laad m'n telefoon juist vaak 's nachts op aan 5V 1A om 'm zo min mogelijk te belasten. Heb doorgaans wel altijd een powerbank bij (USB C - dit is een must!), maar zeker niet altijd. Even snel een half uurtje opladen en er weer 50% bij hebben staat trouwens wel hoog aan m'n lijstje!

Wat is je budget?
Graag maximaal €500.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Geen games, vooral foto's en 2 uur per dag muziek luisteren. Verder kijk ik er een half uur tot ander half uur Netflix op (WiFi) en surf ik een uur via 4G. Daarnaast thuis nog wat surfen, tweakeren, eBay doorpluizen en weet ik het allemaal via WiFi. Bluetooth staat altijd aan in verbinding met m'n Pebble.
Batterij en een goede camera zijn key!

Wat heb je zelf al gevonden?
In eerste instantie ben ik gaan kijken op Dx0Mark en heb ik vele reviews op Youtube en hier op Tweakers gezien.
Zo heb ik de volgende overwogen en wel met de volgende redenen:
- Samsung Galaxy S7: een van de betere, lichtgevoelige camera's. Misschien niet altijd even natuurgetrouw qua kleuren, maar saturation is iets wat juist veel mensen mooi vinden. Daarnaast bestaan er altijd nog Adobe Photoshop en Lightroom.
Het scherm is fenomenaal en ondanks z'n kleinere accu (t.o.v. de N6P) gaat deze wel langer mee bij zowel webbrowsen als film kijken. Is de Exynos 9 beter dan de SD810 op dit vlak? Geheugen is uitbreidbaar en de telefoon waterdicht. Prima lijkt mij. Maar ja, Samsung. Heb het niet zo op dit merk en haar grote bazels. En toch ben ik ook niet helemaal zeker van de accuduur. AMOLED (en ook SAMOLED) is een energievreter bij webbrowsen, en toch komt 'ie zo goed uit de bus. Reviews zeggen ook allemaal wat anders over de accu. Daarnaast moet er een custom rom (of toch zeker andere launcher) op.
- Xiaomi Mi5s (plus): De Mi 5s beschikt over dezelfde camera als de Google Pixel, welke momenteel geprezen wordt door z'n prachtige foto's - ook weer bij weinig licht. Een nadeel zou zijn dat de camera niet over OIS beschikt en dat de foto's niet gelijkwaardig zijn aan die van de Google Pixel - dat kan ook aan de camera app liggen en wellicht is de camera interessanter wanneer ik er een custom rom op zet. Accu lijkt me prima, geheugen is uitbreidbaar, snelle CPU. Enig nadeel voor zover: weinig bekend dus over de camera en de garantie... tja hoe doen we dat zo ver weg?
De Plus lijkt me een no-go. Camera is minderwaardig, ondanks het er twee zijn. Lichtopbrengst is niet gelijk aan dat van de Mi 5s.
- OnePlus 3T: geweldige specs, mooi design, AMOLED scherm en laadt het snelste op at the moment. Alleen: de camera: prachtig met daglicht, maar 's avonds weet ik het niet zo. Er treedt snel veel ruis op of het is gewoon niet goed zichtbaar (te donker). Weet niet of OIS iets doet met foto's? En ook weer die garantie. De batterij is ook maar "avarage" - eigenlijk net als alle toestellen hier. Alleen wil ik er zeker niet op achteruit gaan.
- Huawei P9 (plus)/Honor 8: prachtig toestel. Uitgeroepen tot "smartphone van het jaar 2016", maar toch. De accuduur van de P8 van m'n vriendin is maar so-so en de camera presteert hier ook weer beter overdag dan 's avonds/bij minder licht (binnen/kroeg/etc.). De plus heeft een flink grotere accu een een AMOLED scherm. Lijkt op alle punten prima, maar toch. Die camera. Hoe dat?! De Honor 8 beschikt trouwens over nagenoeg hetzelfde op cameragebied.
- HTC 10/Bolt/10 evo: De 10 heeft een SD820, uitbreidbaar geheugen en is (spat)water/stofdicht - IP57. Camera momenteel een van de betere (Dx0mark): wordt ook duidelijk in diverse reviews. De Bolt (10 evo) heeft een tragere SD810 en is dan weer waterdicht tot 1 meter (meen ik). Maar ik kan zo weinig vinden over de accuduur.

- De LG N5X en G5 zijn een no-go. Accuduur is dramatisch :) LG staat hier om bekend met haar G-serie en de N5X heb ik zelf gehad. Komt niet in de buurt qua snelheid en accuduur van de Nexus 6P.

Het nadeel is vooral dat alle reviews wat anders zeggen. De ene vindt de batterijduur prima, de ander niet. Daarnaast zijn samples van de camera ook weinig zeggend en moet je af gaan op vergelijkingsvideo's en -reviews op bijv. Youtube om de verschillen naast elkaar te zien. Ik kijk dan zelf graag naar de sensor en de specs, maar ook dit zegt niet alles helaas. En qua batterijduur zou een AMOLED meer moeten verbruiken tijdens browsen, maar dit komt ook niet altijd naar voren. Als we als houvast de tests op Tweakers bij de reviews bekijken, kunnen we wel wat vergelijken. Maar andere tests zeggen dan weer wat anders.

Op een rijtje (accuduur Tweakers):

Toestel Accugrootte Webbrowsen Videokijken Oplaadtijd
Hauwei N6P 3450 mAh 6u 23m 10u 38m 2u 28m
Samsung GS7 3000mAh 9u 11m 15u 28m 1u 34m
Xiaomi Mi5 3000mAh 8u 54m 10u 30m 1u 53m
Xiaomi Mi5s (x) 3200mAh 9u 30m 11u 12m 2u 1m
Xiaomi Mi5s Plus (x) 3800mAh 11u 16m 13u 18m 2u 23m
OnePlus 3 3000mAh 6u 29m 15u 11m 1u 28m
OnePlus 3T (x) 3400mAh 7u 21m 17u 12m 1u 40m
Huawei P9 3000mAh 7u 4m 6u 54m 2u 25m
Huawei P9 plus (x) 3400mAh 8u 1m 7u 49m 2u 44m
Huawei Honor 8 (x) 3000mAh 7u 4m 6u 54m 2u 25m
HTC 10 3000mAh 7u 4m 9u 18m 2u 28m
HTC 10 Bolt (evo) (x) 3200mAh 7u 32m 9u 55m 2u 38m

Alle toestellen met een (x) achter de naam zijn via een eenvoudige rekensom doorberekend op hun accuduur, afhankelijk van de grootte en met als basis de geteste variant op Tweakers door de redactie: (accucapaciteit nieuw / accucapaciteit oud) * tijd.

Welke vragen heb je hier nog over?
Allereerst wil ik laten weten dat alle input gewaardeerd wordt. Ik kan begrijpen dat je niet van alle telefoons alle specs en real-life data weet of kunt vinden. Ook alleen jouw oordeel over telefoon x is prima voor mij. Laten we hier een discussie/verzameling maken.

Een extra vraag die mij nog rest:
Heeft OIS (optical image stabilisation) daadwerkelijk invloed op fotografie of enkel bij video's? Ik maak dus nooit video's en een camera met bijv. een kleinere diafragma heeft langere sluitertijd nodig. Als OIS hieraan bijdraagt, krijg je nagenoeg dezelfde foto's qua belichting en scherpte.

Conclusie: waar twijfel ik nu echt tussen en wat wil ik nu weten?
Ik ben dus opzoek naar een telefoon met minimaal de specs van mijn huidige Nexus 6P, maar met een gelijkwaardige/betere accuduur en/of gelijkwaardige/betere camera.

Daarmee gaat mijn voorkeur lichtelijk uit naar de Mi5s, de Mi5s Plus, de Huawei P9 plus, de Samsung GS7, OnePlus 3T en de HTC 10 en de Bolt/evo uitvoering.

Op camera gebied met goede lichtomstandigheden zal tussen deze weinig verschil zijn. De Samsung zal wellicht het minste presteren, door een klein gebrek aan pixels, maar dat vergeven we 'm in donkerdere omstandigheden - daar presteert hij, samen met de HTC 10, het best - zeker gelijkwaardig/beter aan/dan mijn Nexus 6P. Maar goed, geen enkele van deze heeft lelijke foto's.

Op accuduur lijken ook deze toestellen beter te zijn. Maar hoe zit het nu echt? Ik heb niet veel aan cijfertjes. En hoe is de camera nu echt? Hoe vergelijk ik dit? Ik kan natuurlijk naar een winkel gaan en daar een aantal telefoons testen, maar dat is doorgaans niet een heel betrouwbare setting in TL-licht.

Ik foto bewerk niet, gebruik m'n foto's niet om posters mee te ontwerpen en film nagenoeg nooit. OIS moet een daadwerkelijke invloed hebben op foto kwaliteit (bij low-light), anders is het niet van toepassing voor mij. Hij moet een tijdje mee gaan en daarmee is stevigheid (IP certificering op HTC 10 evo en Samsung Galaxy S7) gewoonweg ook belangrijk. Offie nu in anderhalf of tweeënhalf uur is opgeladen is niet belangrijk. Een 12MP sensor met grote pixels is meer dan genoeg voor een A4 fotoboek - ik moet gewoon goede foto's kunnen maken op vakantie/bierfestival/festival/kroeg/school/weekendjeweg. Een hele dag lang.

Help!

[ Voor 3% gewijzigd door HetGezegde op 24-11-2016 10:54 . Reden: wat toevoeging en verduidelijking ]

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:04
Als ik je tekst zo lees, kom ik maar tot 1 conclusie, dat is de HTC 10 nemen, die tikt immers al je boxjes, en je hebt voor jou geen nadelen van dat model gemeld. De S7 die je ook als beste keuze hebt, heb je wel wat aanmerkingen op hier en daar in de tekst.

• markdevries53
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Ik zit precies met dezelfde problemen ;)
Ik vind de s7 edge een mooi toestel, maar een screen protector is en blijft een probleem voor mij.
De xiaomi maakt volgens verschillende filmpjes inderdaad mindere foto's dan de pixel.

• HetGezegde

HetGezegde

Yes, you can!

Topicstarter
swhnld schreef op donderdag 24 november 2016 @ 17:26:
Als ik je tekst zo lees, kom ik maar tot 1 conclusie, dat is de HTC 10 nemen, die tikt immers al je boxjes, en je hebt voor jou geen nadelen van dat model gemeld. De S7 die je ook als beste keuze hebt, heb je wel wat aanmerkingen op hier en daar in de tekst.
Welke aanmerkingen heeft de S7?
En waarom lijkt jou de HTC 10 dan beter voor mij? De Samsung S7 is waterdicht, heeft een van de beste camera's en blijkt (merkwaardig) een goede accuduur te hebben (ondanks 3000mAh, snelle SoC en AMOLED op 2560x1440px).

En weet jij of toestellen als bijv. de OnePlus 3(T) gebruik maken van OIS bij het nemen van foto's? Want dan zou je met een manual camera en een grotere sluitertijd heel wat goeie foto's uit het toestel kunnen halen.
markdevries53 schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 08:48:
Ik zit precies met dezelfde problemen ;)
Ik vind de s7 edge een mooi toestel, maar een screen protector is en blijft een probleem voor mij.
De xiaomi maakt volgens verschillende filmpjes inderdaad mindere foto's dan de pixel.
Mindere foto's dan de Pixel kan ook beter zijn dan de Nexus 6P, HTC 10 of Samsung S7.
Zeker dit topic volgen dan :)

[ Voor 20% gewijzigd door HetGezegde op 25-11-2016 09:23 ]

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-11 12:32
Ik mis de Huawei Mate 9 in je lijst. Deze is wat groter maar zeker ook sneller dan de P9 en natuurlijk weer recenter.

• swhnld
HetGezegde schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 08:58:
[...]

Welke aanmerkingen heeft de S7?
Jij het zelf aanmerkingen op de Samsung in je tekst, bijvoorbeeld:
Maar ja, Samsung. Heb het niet zo op dit merk en haar grote bazels

• HetGezegde

HetGezegde

Yes, you can!

Topicstarter
swhnld schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 18:01:
[...]

Jij het zelf aanmerkingen op de Samsung in je tekst, bijvoorbeeld:

[...]
Juist. Maar "het niet zo op het merk hebben" en "grote "bezels" valt natuurlijk mee he. Ofja: dat is niet het belangrijkst, maar je hebt gelijk. Maar als deze daadwerkelijk de beste blijkt, dan zal het toch de S7 worden.

• swhnld
Haha, voor mij maakt het niet uit, jij moet er blij mee zijn!

• HetGezegde

HetGezegde

Yes, you can!

Topicstarter
swhnld schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 21:27:
Haha, voor mij maakt het niet uit, jij moet er blij mee zijn!
Ik ben al wat verder met uitzoeken.

Heb hier en daar wat samples gezocht en me wat verdiept in OIS e.d.

Wat ik wil is een toestel met sowieso OIS. Punt.
Mijn Nexus 6P heeft dit niet - ik mis het niet direct, maar ik denk dat doorgaans een 16MP OIS camera (met dus kleinere pixels - los van diafragma) net zulke stabiele foto's maakt als een 12MP camera zonder OIS - de grotere pixels zorgen ervoor dat een foto sneller gemaakt kan worden en OIS niet per se in noodzakelijk is.

Afijn. Ik ga grotendeels overdag foto's maken. Dan blijven deze over:
- HTC 10
- Samsung S7
- OnePlus 3(T)

De Huawei P9 maakt ook gewoon mooie foto's, maar OIS blijkt in sommige situaties wel noodzakelijk en de zwart/camera blijkt meer een leuke gimmick dan dat het daadwerkelijk echt wat toevoegt. Ik kan er ook niet zo goed tegen dat ze zeggen "in samenwerking met Leica" terwijl dit vrijwel alleen marketing is en de camera verder niet veel voorstelt op papier. Het is gewoon een simpele Sony sensor. Geen groot diafragma, geen groote pixels en geen OIS.

De Mi5 en Mi5S vallen af, omdat ook hier OIS ontbreekt. De sensor is nagenoeg gelijk aan die van de Nexus 6P - dus op foto gebied zou ik niet achteruit mogen gaan, maar toch zeggen de samples en uitkomsten dit anders.

De OnePlus 3T lijkt me dan de beste optie: goedkoopst, nieuwst, en voldoet verder aan al mijn eisen.
Qua cameratelefoon is de HTC 10 misschien wel beter, omdat deze de combinatie van grotere pixels + OIS gebruikt. Nadeel is alleen dat ik met mijn OnePlus One wat problemen heb gehad en dit zogenaamd mijn schuld was, dus geen garantie. Dit zou nu al wat beter geregeld zijn.
Een klasgenoot gaat dit toestel kopen, dus zal het ook eens aan hem vragen hoe de camera kwaliteit is :)

Misschien dat ik nog wel even wacht en kijk wat het nieuwe jaar doet met camera's.

[ Voor 6% gewijzigd door HetGezegde op 27-11-2016 09:40 ]

• swhnld
Je laat met de OP3T wel je waterdichtheid schieten als eis uit je openingspost, maar het prijsverschil is wel een duidelijk voordeel.
Zelf heb ik de OP3, en die bevalt mij goed, al gebruik ik hem niet echt voor de foto's (die maak ik niet zoveel), dus ik kan je daar niet verder mee helpen.

• ExilaaHH
  • Laatst online: 11-11 13:32
En een Sony xperia Z5 dan ? Voldoet ook aan al je eisen en is waterdicht, ik heb deze zelf ook en het is een telefoon die van prima kwaliteit is en lang genoeg mee gaat.

Voor mij was de camera ook een belangrijk punt en ik vind dat de Z5 hierin prima kan mee doen, prima camera, ook in mindere omstandigheden waarbij ook met de ISO kan worden gespeeld (startend vanaf ISO50) Er is zelfs een dedicated knop voor de camera, waarmee hetzelfde gevoel wordt gecreeerd als bij een normale camera, half indrukken is scherpstellen etc..

[ Voor 16% gewijzigd door ExilaaHH op 27-11-2016 15:07 ]

• HetGezegde

HetGezegde

Yes, you can!

Topicstarter
ExilaaHH schreef op zondag 27 november 2016 @ 15:06:
En een Sony xperia Z5 dan ? Voldoet ook aan al je eisen en is waterdicht, ik heb deze zelf ook en het is een telefoon die van prima kwaliteit is en lang genoeg mee gaat.

Voor mij was de camera ook een belangrijk punt en ik vind dat de Z5 hierin prima kan mee doen, prima camera, ook in mindere omstandigheden waarbij ook met de ISO kan worden gespeeld (startend vanaf ISO50) Er is zelfs een dedicated knop voor de camera, waarmee hetzelfde gevoel wordt gecreeerd als bij een normale camera, half indrukken is scherpstellen etc..
Ik ben helaas negatief bekend met de accuduur van de Sony telefoons. Vriend van mij heeft de Xperia XZ en deze haalt het eind van de dag niet.

Daarnaast ook geen OIS en een overkill aan megapixels (23!) - is in mijn ogen onbruikbaar in binnenhuis/bewolkt en mindere lichtomstandigheden.

• HetGezegde

HetGezegde

Yes, you can!

Topicstarter
Okay. Gisteren nog flink wat reviews gelezen over de verschillen in camera en accuduur tussen nagenoeg alle toestellen hierboven genoemd, incl de Xperia Z5 en X en de LG G5.

Conclusie: op camera gebied is er 1 all-round koning: de Samsung Galaxy S7. Verder heeft deze een goeie accuduur, snelle hardware en is waterdicht. Het opslaggeheugen kan worden uitgebreid, iets wat ik mis in m'n Nexus 6P.

De Nexus 6P is doorgaans ook nog een zeer goed toestel en de HTC 10 is vrijwel net zo goed als de Galaxy S7, alleen niet waterdicht en duurder. Geluidskwaliteit van opnemen en afspelen zou dan wel weer een pak beter zijn, maar dit is voor mij niet belangrijk.

De HTC 10 Bolt/evo valt sowieso af i.v.m. verouderde hardware.

Heel misschien dat ik mijn keuze nog open laat en afwacht wat bijv. de Google Pixel zal kosten i.c.m. een abonnement. Zo niet dan wordt het waarschijnlijk de S7, ondanks Samsung. Custom Rommeltje erop en ook dan maakt 'ie gebruik van Android 7.1 - voor zover die er zijn. Dit eerst nog even uitzoeken.

Thanks voor de input!

• dennisk.
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Wellicht dat deze actie je over doet halen om voor een S7 of S7 edge te gaan. Mooie prijs! referrals zijn niet toegestaan op tweakers.

Zo heb je bijvoorbeeld een S7 edge voor om en nabij € 370-380.

[ Voor 10% gewijzigd door rens-br op 28-11-2016 08:56 ]

Reviews

• HetGezegde

HetGezegde

Yes, you can!

Topicstarter
dennisk. schreef op maandag 28 november 2016 @ 07:48:
Wellicht dat deze actie je over doet halen om voor een S7 of S7 edge te gaan. Mooie prijs! [mbr]referrals zijn niet toegestaan op tweakers. [/]

Zo heb je bijvoorbeeld een S7 edge voor om en nabij € 370-380.
Bedankt. Ik ben alleen onlangs van T-Mobile overgestapt naar Tele2, omdat dit enorm veel scheelt in maandelijkse kosten, evenals in roamen in de EU. Zit namelijk dagelijks in België (en ook in NL).

Ik denk dat in mijn geval een S7 voor bijv. €540 op twee jaar goedkoper gaat zijn dan de deal die je aangeeft :)

En daarnaast ben ik er nog niet helemaal uit. Ik heb mezelf ook een max. bedrag gegeven, namelijk €450. De Mi5s komt hier nu toch wel heel mooi binnen. Blijkt nu ook dat de Pixel dezelfde sensor en ook geen OIS gebruikt, evenals mijn Nexus 6P. Foto's moeten dus gewoon meer dan prima zijn; video's schiet ik niet. En OIS blijkt ook meer bij foto's gebruikt te worden en EIS (digitaal) bij video's - nu is toch de Pixel zonder OIS uitgekomen en die maakt meer dan prima foto's - de Mi5s zal daar net onder zitten qua kwaliteit, alleen dan voor de helft van de prijs.

• HetGezegde

HetGezegde

Yes, you can!

Topicstarter
Ik heb de Mi5S gekocht. Heb m'n wensen wat aangescherpt en wilde niet boven de €400 uitkomen. Ondanks eerdere berichten dat hij uit m'n lijstje was weggevallen. Ik ga m gewoon proberen. Is het niks, dan zoek ik een nieuwe bestemming voor m en schaf ik hoe dan ook de S7 aan. Punt. Het wordt één van die twee.

Verwacht m deze week geleverd te krijgen. Bedankt allemaal!

[ Voor 40% gewijzigd door HetGezegde op 12-12-2016 07:09 ]

Pagina: 1