Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• conara
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 25-09 23:58
Ongeveer 5 jaar geleden heb ik een (informatieve) website opgericht. Destijds heb ik redelijk wat tijd in de website gestoken, maar daarna verloor het mijn interesse en heb ik meerdere jaren niks aan de website gedaan. Tot begin dit jaar leverde de website misschien een 10'tje in de maand op aan adsense inkomsten. Sinds begin dit jaar ben ik wat serieuzer aan de slag gegaan met de website en dat begint nu zijn vruchten af te werpen. Momenteel rond de 100 euro per maand aan adsense inkomsten en de verwachting is dat dit binnen enkele maanden richting de 200 euro gaat. Uiteraard is het doel om dit nog hoger te krijgen.

Het beheer / onderhoud van de website doe ik naast mijn full-time baan en ik heb zeker niet de ambitie om full-time met de website bezig te zijn. Tegelijkertijd wil ik naast mijn baan wel serieus met de website bezig zijn omdat ik denk dat het potentie heeft.

Ik wil graag een overzicht met de voor- en nadelen voor mezelf creëren:

Enkele voordelen die ik kan bedenken:

- BTW terugkrijgen indien ik diensten / producten afneem bij andere ondernemers. Momenteel moet ik regelmatig BTW betalen voor diensten die ik afneem voor de website.

- Geen BTW afdragen als ik onder de €1345 aan btw blijf (omzet ~6400 euro). (Kleine Ondernemers Regeling BTW) Is dit ook bij google adsense het geval i.v.m. het verleggen van de BTW?

- Bepaalde kosten kan ik deels aftrekken. Nieuwe computer / telefoon abonnement etc.

- MKB-winstvrijstelling en andere aftrekposten waardoor ik uiteindelijk minder belasting betaal dan als ik het zou opgeven als inkomsten uit overige werkzaamheden.

Nog andere voordelen?

Enkele nadelen die ik kan bedenken:

- Extra administratie.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:25

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Dit vind ik interessant, niet zozeer omdat ik je de oplossing kan geven, maar omdat ik zelf ook Adsense inkomsten uit een YouTube kanaal trek en ik me dit al vaker heb afgevraagd. Zaken als materieel kopen om content te kunnen creëren zou ik dan met BTW teruggave kunnen aanschaffen, ik vind echter nergens een duidelijke uitleg.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:59

DukeBox

loves wheat smoothies

Je kan ook werken via inkomsten niet in loondienst. Hierbij kan je ook kostenposten opgeven (echter niet de BTW terug vragen). Uiteraard heb je dan ook gewoon te maken met de afschrijving en 10% restwaarde.
Een uitgebreide boekhouding is dan niet nodig, alleen alle in en uitgaven (voorzien van factuur) op een rijtje zetten en klaar.
Heb je vroeger zo ook gedaan voor mijn reclame inkomsten, 1 keer controle gehad (had toen de afschrijving niet in orde), jaar daarop weer controle en daarna nooit meer.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• conara
@kuusj98: Goed om te horen!

@DukeBox klopt. Ik zie echter enkele significante voordelen om toch in te schrijven bij de KVK. In dit topic wil ik dus uitzoeken wat uiteindelijk de beste keuze is.

Ik had stiekem gehoopt op wat meer reacties. Ik weet bijna zeker dat ik hier niet de enige ben met een website die inkomsten genereert (of een youtube kanaal oid). Uiteindelijk is het ook de vraag hoe lang ik bezig ben met de extra administratie die erbij komt kijken. Uiteindelijk zijn het maar weinig facturen etc.

- Elke maand een bedrag van google (en in de toekomst misschien een ander advertentie netwerk).
- Op jaarbasis een tiental facturen die ik moet betalen
- Op jaarbasis enkele facturen die ik verstuur (naast de adsense).

Kan iemand hier iets over zeggen hoeveel tijd in de administratie gaat zitten. (Uiteraard blijft de vraag open of het nuttig is om mezelf in te schrijven. Of dat ik het beter als overige inkomsten kan opgeven).

[ Voor 7% gewijzigd door conara op 24-11-2016 19:27 ]

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Al vaak voorbijgekomen, je kan ondernemer zijn voor de OB (omzetbelasting) en voor de IB (inkomstenbelasting).

Zie ook: http://www.belastingdiens...ernet_hobby_of_ondeneming
- MKB-winstvrijstelling en andere aftrekposten waardoor ik uiteindelijk minder belasting betaal dan als ik het zou opgeven als inkomsten uit overige werkzaamheden.
Hou er wel rekening mee dat de belastingdienst je prima geen ondernemer kan vinden voor de IB en je dus deze aftrekposten kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephaN900
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Persoonlijk zou ik (ervan uitgaande dat dit mag, ik ben hier niet zo thuis in) het opgeven als inkomsten uit overig werk. Dan heb je die administratieplicht niet.

Het gaat om een dusdanig klein bedrag dat het mijn inziens het extra werk (naar de kvk, boekhouding, belastingaangifte) niet waard is.

Mocht je tijd over hebben en/of het leuk vinden dan heeft het uiteraard wel zo zijn voordelen, als eenmanszaak heb je zeker in de eerste jaren gewoon veel aftrekposten en betaal je dus 0 belasting over die inkomsten. Wel is het natuurlijk discutabel of je kosten als een computer/telefoon af kan trekken voor een hobbyproject wat €1200/jaar aan omzet doet. Ik zou het, als je het doet, gewoon op 50% prive zetten dan kan je het altijd beargumenteren mocht de BD een controle doen.
- Geen BTW afdragen als ik onder de €1345 aan btw blijf (omzet ~6400 euro). (Kleine Ondernemers Regeling BTW) Is dit ook bij google adsense het geval i.v.m. het verleggen van de BTW?
Ik heb geen adsense website, maar voor zover ik weet zit Google in Ierland, oftewel je geeft het wel aan op je belastingaangifte, maar je draagt het nooit daadwerkelijk af, dus dat is in jouw geval niet interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankyy
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Verlegde BTW kan naar mijn weten ook gewoon worden afgetrokken in de KOR, zelf geen problemen mee gehad. Alleen in de aangifte moet je goed opletten.

De belastingtelefoon kan dit naar alle waarschijnlijk vertellen of dit echt wel/niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
conara schreef op woensdag 23 november 2016 @ 22:51:
\Momenteel rond de 100 euro per maand aan adsense inkomsten en de verwachting is dat dit binnen enkele maanden richting de 200 euro gaat. Uiteraard is het doel om dit nog hoger te krijgen.
Voor zover ik begrepen heb kun je je niet 'zomaar' inschrijven bij de KvK; je moet e.e.a. laten zien en een omzet verwachten van iets van 10.000 euro/jaar minimum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• conara
@dragon2 Weet je dat zeker? Waarom is er dan de kleine ondernemers regeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:23
conara schreef op woensdag 23 november 2016 @ 22:51:
Ongeveer 5 jaar geleden heb ik een (informatieve) website opgericht. Destijds heb ik redelijk wat tijd in de website gestoken, maar daarna verloor het mijn interesse en heb ik meerdere jaren niks aan de website gedaan. Tot begin dit jaar leverde de website misschien een 10'tje in de maand op aan adsense inkomsten. Sinds begin dit jaar ben ik wat serieuzer aan de slag gegaan met de website en dat begint nu zijn vruchten af te werpen. Momenteel rond de 100 euro per maand aan adsense inkomsten en de verwachting is dat dit binnen enkele maanden richting de 200 euro gaat. Uiteraard is het doel om dit nog hoger te krijgen.

Het beheer / onderhoud van de website doe ik naast mijn full-time baan en ik heb zeker niet de ambitie om full-time met de website bezig te zijn. Tegelijkertijd wil ik naast mijn baan wel serieus met de website bezig zijn omdat ik denk dat het potentie heeft.

Ik wil graag een overzicht met de voor- en nadelen voor mezelf creëren:

Enkele voordelen die ik kan bedenken:

- BTW terugkrijgen indien ik diensten / producten afneem bij andere ondernemers. Momenteel moet ik regelmatig BTW betalen voor diensten die ik afneem voor de website.

- Bepaalde kosten kan ik deels aftrekken. Nieuwe computer / telefoon abonnement etc.

Nog andere voordelen?

Enkele nadelen die ik kan bedenken:

- Extra administratie.
Kleine ondernemingsregeling houdt wel in dat je de niet afgedragen BTW als winst op moet nemen, vergeet dit niet. Dient dus wel belasting over betaald te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:23
dragon2 schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 13:52:
[...]

Voor zover ik begrepen heb kun je je niet 'zomaar' inschrijven bij de KvK; je moet e.e.a. laten zien en een omzet verwachten van iets van 10.000 euro/jaar minimum.
Als je nu in de auto stapt, heb je binnen een 2 uur een KvK nummer*

*disclaimer: afhankelijk van reistijd en of ze een gaatje hebben.
Pagina: 1