tbird 1400 + msi k7t turbo = niet goed

Pagina: 1
Acties:

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
ik heb hier een tb 1400/266 met een turbo msi bordje, kt 133a. deze geeft onder windows als ik de kast er op heb nogal blauwe schermen. hij wordt dan zo'n 68 graden. kast er af scheelt al een hoop. nou denk ik dat het probleem ligt in de chipset. er zit op de turbo standaard geen koeler. ik brand dus letterlijk mijn vingers aan de chipset. hij wordt echt zeikend heet. bekend probleem?

ik ben de proc nu overigens op 100 fsb aan het proberen. dan wil de multiplier niet verder dan 13x helaas. op 1400 wil ie dan niet posten. beetje vaag.

Verwijderd

het belangrijkste vergeet je dus wel : wat voor KOELER zit er op ??? 68° verwacht je dat dat werkt of zo ?
Dat je north bridge heet wordt is ook vrij normaal, kan je best een chipset koelertje op plaatsen maar ik denk niet dat het verband houdt met je stabiliteitsproblemen.
Fijn van MSI om er zo'n k*t sinkje op te zetten. Ik hààt eigenlijk MSI Turbo's maar ik gebruik ze vrij vaak. Maar een 1400 moet je nu eenmaal koelen, 55C max dan ken je een stabiele CPU verwachten
Het is overigens normaal dat hij niet post op 14 x 100. Die multiplier zit gewoon niet in de CPU dus hij KAN niet posten. (het 200 FSB model uiteraard wel)
Je temperatuur moet naar omlaag zo simpel is het

JChet belangrijkste vergeet je dus wel : wat voor KOELER zit er op ??? 68° verwacht je dat dat werkt of zo ?
Dat je north bridge heet wordt is ook vrij normaal, kan je best een chipset koelertje op plaatsen maar ik denk niet dat het verband houdt met je stabiliteitsproblemen.
Fijn van MSI om er zo'n k*t sinkje op te zetten. Ik hààt eigenlijk MSI Turbo's maar ik gebruik ze vrij vaak. Maar een 1400 moet je nu eenmaal koelen, 55C max dan ken je een stabiele CPU verwachten
Het is overigens normaal dat hij niet post op 14 x 100. Die multiplier zit gewoon niet in de CPU dus hij KAN niet posten. (het 200 FSB model uiteraard wel)
Je temperatuur moet naar omlaag zo simpel is het

JC

Verwijderd

damnit

• smvs
  • Niet online
Die multiplier zit gewoon niet in de CPU dus hij KAN niet posten.
het is een officiele 266 fsb proc en die is niet gemultiplierlocked. (hij post bijvoorbeeld wel op 1466)

maar goed ik heb hem nu op 1300 draaien = 13 x 100. dat werkt wel goed. de proc wordt nu met cpu burn maximaal 72 graden maar hij crasht niet en daar gaat het om. vermoeden van te heet chipset klopte dus aardig.

der zit een titan cooler op met dual fan, koper.

Verwijderd

Op zaterdag 30 juni 2001 15:00 schreef smvs het volgende:

[..]

het is een officiele 266 fsb proc en die is niet gemultiplierlocked. (hij post bijvoorbeeld wel op 1466)

maar goed ik heb hem nu op 1300 draaien = 13 x 100. dat werkt wel goed. de proc wordt nu met cpu burn maximaal 72 graden maar hij crasht niet en daar gaat het om. vermoeden van te heet chipset klopte dus aardig.

der zit een titan cooler op met dual fan, koper.
dat hij unlocked is heeft er niks mee te maken, het 266 FSB model HEEFT GEEN 14x multiplier mogelijkheid dus kan je hem er ook niet op instellen.
En of hij stabiel draait of niet, 72C stressed is VEEL te hoog man. waar be je mee bezig als je zulke CPU temps haalt.
wat is je voltage, heb je pasta gebruikt, zat er een thermal pad onder die koeler etc .. ?

JC

• smvs
  • Niet online
ik vraag me dus idd af wat er aan de hand is. het voltage staat op 1.80 maar als ik dat terug zet dan flipt ie helemaal. en hij crasht nu niet op 72 graden. duzz
wat is je voltage, heb je pasta gebruikt, zat er een thermal pad onder die koeler etc .. ?
de koeler zelf wordt erg warm dus de overdracht van warmte van proc -> koeler zit wel goed.

Verwijderd

Op zaterdag 30 juni 2001 15:04 schreef smvs het volgende:
ik vraag me dus idd af wat er aan de hand is. het voltage staat op 1.80 maar als ik dat terug zet dan flipt ie helemaal. en hij crasht nu niet op 72 graden. duzz
ja ok maar 72° dat zit je core binnenin al over de 80, dat is toch wel bij-zonder dicht bij de absolute rode lijn hoor.
Ik ben niet echt op de hoogte van die koeler maar echt slecht klinkt hij niet (?)
Ik heb al 1400 PC's gebouwd met een Volcano II cooler die haalden maar 52C stressed.
Mijn eigen PC is 44°C stressed op 1620/1.95V met een swiftech cooler.
70+ is gewoon way too high ... al gaat je CPU er wel niet meteen de geest door geven

JC

• smvs
  • Niet online
de point is dus dat hij nu niet boven de 70c komt, ik heb het voltage op 1.75 gezet. dat blijkt goed te werken, nog steeds op 13x100. de proc ligt het dus blijkbaar niet aan. hij crasht nu ook niet meer op cpu burn. nu moet ie alleen nog op 1400 lopen. ik heb hier niet ff een chipset cooler liggen ofzo. het punt is dus dat als ik de bus op 133 zet (met de jumper op het moederbord) dat het chipset meteen veel te heet wordt.

nu heb ik ook al geprobeerd om 108 x 13 te doen maar dit is ook geen succes. (hij moet op 1400 draaien hoe maakt me niet uit als de klant maar 1400 voorbij ziet komen)

enfin ik vind het dus gewoon kut dat msi er niet gewoon voor zorgt dat dat meukbord gewoon goed op 133 kan draaien.

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

ik zou zeggen, verlaag het voltage. Heb je minder warmte en dan werkt het misschien wel. Of je koopt gewoon een "echte" koeler :P

MechWarrior || Monsters Game

Verwijderd

ik denk dat een van de belangrijkste dingen is dat je niet bespaart op koelers.

vind dat je dat verplicht bent aan je klanten, als zij er wat minder van kennen moet je dat nog niet uitbuiten, zorg dat ze wat fatsoenlijks krijgen ...
"probeer" ik ook altijd te doen :)

JC

• art2d2
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-01-2025

art2d2

art2d2

heel eff alle msi borden hebben een sprietje dir de temp meet, als je die iets naar beneden drukt daalrt je temp minimaal 15 graden :) maar dan wordt ie ineens nog maar 57 graden :p

http://www.art2d2.nl

• smvs
  • Niet online
heel eff alle msi borden hebben een sprietje dir de temp meet, als je die iets naar beneden drukt daalrt je temp minimaal 15 graden maar dan wordt ie ineens nog maar 57 graden :p
ja maar het maakt mij ook geen fuck uit wat ie aangeeft, als ie maar werkt, en dat doet ie niet. en als je je vinger er aan brand is er iets fout.

enfin ik zie nu dat ik op de dual fan cooler 1 fan niet aangesloten had. was los geschoten.

en ik heb een chipset cooler gevonden hier.

dus ik post zo wat er van geworden is.

tot nu toe gaat het goed op 1400 / 266

Verwijderd

als je langer dan een uur 3D mark kan loopen met de kast dicht zonder crashen is het ok :)

JC

• vandenberg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-03-2016
Op zaterdag 30 juni 2001 15:27 schreef smvs het volgende:

[..]

enfin ik zie nu dat ik op de dual fan cooler 1 fan niet aangesloten had. was los geschoten.

[...]
Dat scheelt nogal, lijkt me zo.

Systeem

• smvs
  • Niet online
hij doet het nu.

• vandenberg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-03-2016
Toch ff benieuwd: wat voor temp krijg je nu?

Systeem

Verwijderd

Als ik jouw was bestelde ik meteen een silverado of een zalman goldkit.

En flikkerde de oude koeler de raam uit

• smvs
  • Niet online
oh nu 62 graden max
maar zoals gezegd draaide die ook stabiel op 72 graden max.

alleen nu met die chipset cooler (gesloopte socket 7 cooler) draait ie ook stabiel op 133 mhz bus. en daar ging het om.

• Excrusiator
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-02 20:19

Excrusiator

Say wha?

Met zo'n processor temp krijg je gegarandeert problemen met warm weer.

<HunterPro> HAL: is Excru intelligent?
<HAL> HunterPro: Hijs weer lekker intelligent.
* Excru aait HAL

Verwijderd

die van mij wordt idle 49 en stressed 57 graden met dit weer buiten.
oja en ik heb een Volcano II
Pagina: 1