Fibaro Dimmer 2 - FGD-212 - schakelaar probleem

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericjanvanputten
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-03-2023
Als eerste stap met Homey hebben we in de badkamer voor het licht 2x een Fibaro Dimmer 2 met een momentary schakelaar en een aeon multisensor 6 gemonteerd.

Het interessante is dat op de 'hand' schakelaars de fibaro's niet goed reageren om aan te gaan. Soms moet je een aantal keer 'klikken' om het licht aan te krijgen, soms is 1x genoeg. Uit gaan ze altijd in 1x. :S

Ze zitten aangesloten op een 2-draads systeem waar de ene 2x 11 watt lampen achter transformator aanstuurt en de andere 3x 11 watt. Beide gedragen zich hetzelfde.

Auto-calibratie door 3x 5 seconden ingedrukt te houden EN via de homey instellingen maken helaas geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:04

HeroS

SmartHome Nerd

Kijk eens in de handleiding en dan naar switch type. Je moet even op momentary switch zetten via een parameter.

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericjanvanputten
In de homey instelling voor de dimmer staatie al op momentary. Via een dropdown echter.
Heb toggle geprobeerd maar dan moet ik hem vasthouden om aan te blijven (hilarisch) ;)

• basjuhh
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19-09 16:06
Dimmer werkt ook zonder de Homey. als je hem zou resetten/recalibreren zonder iets in te stellen zou je zonder problemen in en uit moetem kunnen schakelen en moeten kunnen dimmen als je hem lang ingedrukt houd.

Ik heb zelf een hoop ervaring met Fibaro, en ze hebben soms nukken als je inderdaad met de 2 draads oplossingen aan de slag gaat. (bij mij gingen spaarlampen flikkeren als een stroboscoop, met 0 geen enkel probleem) Als het kan sluit dan de 0 ook aan (stopcontact naast schakelaar wellicht?) 2x11 wat is op papier ook te weinig voor de dimmer zonder bypass (minimaal 25 watt uit mn hoofd).

• ericjanvanputten
Heb ook een badkamer set licht op dimmer met 3x 11 watt.. maar doet ook vreemd...
Heb geen stroom ernaast :( maf

Denk je dat een bypass verschil zal maken?

[ Voor 16% gewijzigd door ericjanvanputten op 24-11-2016 16:32 ]

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-09 22:08
Maak eens een foto waarop de bedrading van je dimmer en schakelaar zichtbaar op zijn. En daarbij nog een vraag, is het een puls schakelaar of een aan/uit schakelaar?

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericjanvanputten
Excuses voor de vertraging - eindelijk goed moment gevonden om de door de electricien aangesloten schakelaars open te halen en de volgende fotos te posten, ik hoop dat het duidelijk is :)

6 fotos kunnen hier op onedrive bekeken worden -> https://1drv.ms/f/s!AmF2zTEpUAfpiMhwyBMASmcTvwbCPA

Het is een schakelaar die terugspringt na indrukken naar zijn vorige status - volgens mij dus een puls schakelaar, maar weet ik niet 100% zeker.

[ Voor 143% gewijzigd door ericjanvanputten op 27-11-2016 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunnybird
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:22
Die "schakelaar" lijkt wel een dimmer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericjanvanputten
sunnybird schreef op zondag 27 november 2016 @ 11:06:
Die "schakelaar" lijkt wel een dimmer!
Noway - zou de electricien een dimmer hebben gemonteerd?! Niet besproken om dat te doen zouden geloof ik puls of wipschakelaar doen (geloof wip schakelaar maar weet dat dus niet zeker)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunnybird
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:22
Waarom zie ik dan L en N op de "schakelaar" staan. Op een pulsdrukker staat dat niet, tenminste hier in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericjanvanputten
sunnybird schreef op zondag 27 november 2016 @ 11:27:
Waarom zie ik dan L en N op de "schakelaar" staan. Op een pulsdrukker staat dat niet, tenminste hier in huis.
Geen idee :) maar als dat zo is tja dan is dat wellicht een reden waarom die niet echt wil... denk ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericjanvanputten
ericjanvanputten schreef op zondag 27 november 2016 @ 12:13:
[...]

Geen idee :) maar als dat zo is tja dan is dat wellicht een reden waarom die niet echt wil... denk ik..
Naast sunny's idee (dank voor je input) iemand anders die L&N vreemd vinden op een puls schakelaar?
(Ben zelf niet bekend genoeg meer/nog met schakelmateriaal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Ik vroeg mij af, is het een dubbele puls schakelaar of een enkel model? Want ik zie dat je 3 draden hebt aangesloten maar ook alleen maar S1 dus S2 niet. Op je schakelaar is 2 draden voldoende. De verbinding tussen de draden moeten in rust positie van je schakelaar geopend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericjanvanputten
The-Source schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 08:32:
Ik vroeg mij af, is het een dubbele puls schakelaar of een enkel model? Want ik zie dat je 3 draden hebt aangesloten maar ook alleen maar S1 dus S2 niet. Op je schakelaar is 2 draden voldoende. De verbinding tussen de draden moeten in rust positie van je schakelaar geopend zijn.
Het zijn 2 - enkele schakelaars naast elkaar die ieder een eigen dimmer 2 hebben en ieder een andere groep lampen aansturen in de badkamer.

En ik moet me nog maar eens goed inlezen deze week over schakelaar aansluitingen :) (maar als iemand een hint/'doe dit' voor me heeft is dat ook niet erg ;) )

Ik zal de schakelaar 1st helft deze week nog eens opentrekken... kijken wat er gebeurd.

[ Voor 6% gewijzigd door ericjanvanputten op 04-12-2016 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Zat nu even via pc de foto's te bekijken, zie ik het nou goed dat je draden van N en S1 naar de aansluiting met -> gaan en je Sx naar de L aansluiting op de schakelaar?
Hoe dan ook moet de N van je dimmer af nergens bij je schakelaar uitkomen maar aan je continu bedrading zitten of anders helemaal niet aansluiten.
Je Sx moet op de L aansluiting van je schakelaar en de S1 op de ->aansluiting van je schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericjanvanputten
The-Source schreef op zondag 4 december 2016 @ 20:46:
Zat nu even via pc de foto's te bekijken, zie ik het nou goed dat je draden van N en S1 naar de aansluiting met -> gaan en je Sx naar de L aansluiting op de schakelaar?
Hoe dan ook moet de N van je dimmer af nergens bij je schakelaar uitkomen maar aan je continu bedrading zitten of anders helemaal niet aansluiten.
Je Sx moet op de L aansluiting van je schakelaar en de S1 op de ->aansluiting van je schakelaar.
Het zat in iedergeval (volgens jouw beschrijving) zeker niet goed. Zojuist aangesloten via jouw voorbeeld - weet nog niet of het helemaal lekker is, maar kijk het ff een dag ofzo aan. kijken of het helpt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericjanvanputten
Ik heb bovenstaande aansluiting geprobeerd, en ik heb denk ik de officiele aansluiting geprobeerd en de dimmer blijft meerdere pogingen nodig hebben om aan te gaan in de badkamer.

Wellicht nog iets wat het bemoeilijkt (al zou ik niet weten hoe of waarom) is dat de situatie is:
schakelaar - dimmer 2 - transformator - QR111 (12v) lampen

Echter nu ook een kruisschakeling proberen aan te leggen met 1 dimmer 2 voor de tafellamp en die is ook maf...

ofwel, ik ga hulp zoeken :) (en als iemand in de buurt is van postcode 3831AE en zin heeft in een bak bier of iets, let me know want ik kan de hulp gebruiken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericjanvanputten
Vandaag hulp gehad (dank @vdstaak) in het nalopen van aansluitingen en een en ander geprobeerd - helaas nog zonder succes. echter denken we dat bij het aangaan van de badkamerlampen achter de transformator dat de 'vraag' te groot is waardoor de fibaro in beveiliging schiet.

Probeer nu te achterhalen welke 'raw config' values hiervoor gebruikt kunnen worden om de beveiliging te verhogen/uit te zetten. (iemand een idee)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Meten is weten. Wat voor lampen en hoeveel stuks/ watt per lamp hangt er nu aan?
Zit er nog een trafo bij etc?
Ik woon zelf niet gek ver weg ( net boven Amersfoort)
Uit mijn hoofd kan die dimmer 250watt dimmen en dat is een bak licht voor een badkamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericjanvanputten
The-Source schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 21:18:
Meten is weten. Wat voor lampen en hoeveel stuks/ watt per lamp hangt er nu aan?
Zit er nog een trafo bij etc?
Ik woon zelf niet gek ver weg ( net boven Amersfoort)
Uit mijn hoofd kan die dimmer 250watt dimmen en dat is een bak licht voor een badkamer
de badkamer heeft 2 licht 'groepen' met 2 pulsschakelaars en 2 fibaro dimmer 2's met daarachter een travo per groep.

de ene groep heeft 2x 11 watt QR111 masterled lampen van philips, de andere 3.

op het moment dat je de wandschakelaar 'aan'zet en hij doet het niet geeft hij vaak wel de eerste keer een rood led lampje op de dimmer zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
ericjanvanputten schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 21:28:
echter denken we dat bij het aangaan van de badkamerlampen achter de transformator dat de 'vraag' te groot is waardoor de fibaro in beveiliging schiet.

Probeer nu te achterhalen welke 'raw config' values hiervoor gebruikt kunnen worden om de beveiliging te verhogen/uit te zetten. (iemand een idee)

[...]

de badkamer heeft 2 licht 'groepen' met 2 pulsschakelaars en 2 fibaro dimmer 2's met daarachter een travo per groep.

de ene groep heeft 2x 11 watt QR111 masterled lampen van philips, de andere 3.

op het moment dat je de wandschakelaar 'aan'zet en hij doet het niet geeft hij vaak wel de eerste keer een rood led lampje op de dimmer zelf.
Nou je moet wel een heel erg slechte trafo hebben als deze de boel zo erg om sleep helpt en dan ook nog eens 2x een slechte trafo... kans is klein.
Met een multi meter stroommeting doen geeft daar uitsluitsel over maar ik denk niet dat je het in die trant moet zoeken. Overigens zou ik doen met een true rms meter aangezien deze een sample rate heeft welke hoog genoeg is om een eventuele piek te onderscheppen.

Nog 2 andere vraagjes, als je de lampen via je homey inschakeld gaat dat dan wel goed?
En als dat ook nee is, heb je de lampen wel eens zonder de dimmer aangezet dus met normale schakelaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericjanvanputten
Source, het meet stukje gaat me te boven. :)

Maar voordat er fibaro's tussenkwamen werkte het prima met een normale schakelaar (geen dimmer).

Ik heb me wellicht nog niet voldoende op homey gericht met schakelaar, maar die lijkt er ook mee te falen af en toe, maar heb daar nog niet zoveel test data op EN ik vermoed soms dat homey ook niet altijd 100% accuraat is (gezien die soms hue lampen zegt uit te zetten en die dan aanlaat).

Ik heb ook nog de tip gekregen om een fibaro server (lite) te gebruiken om eventuele foutcodes te kunnen uitlezen, dus wellicht dat ik dat ook nog probeer in komende 2 weken ofzo.

Maar het blijft vreemd dat als het licht heeft aangestaan en je zet hem enkee minuten later weer aan datie eigenlijk altijd dan wel aangaat. Ow en datie altijd uitgaat met 1 klik dussssss geen idee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericjanvanputten
Ik mag morgen bij Robbshop een fibaro server lenen om foutcodes uit te lezen - keep you posted :)

• The-Source
En nu is het donderdag ;) dus als iets wijzer?

• ericjanvanputten
Crap vergeten update te schrijven; sinds de laatste dagen - na vele calibraties - lijken de lampen eigenlijk al een tijdje in 1x aan te gaan. Dus ik wacht nog even met 1 uur enkele richting om hcl op te halen.

Echter, lijkt er een lichte knippering in het licht te zitten nu. Dus wellicht toch nog paar keer calibratie doen en kijken wat er gebeurd
Pagina: 1