Wij hebben een nieuwbouw (project) huis gekocht. Ze zijn nog niet begonnen met het project. De planning is dat er op 5 december alle meer- en minderwerk opties duidelijk moet zijn en dat het na deze dag niet mogelijk meer is om aanpassingen te maken. Het is nu nog mogelijk om loze leidingen / stopcontacten te plaatsen of te verplaatsen op de tekening. Wij willen nu graag rekening houden met het gebruik van domotica (Loxone) in onze nieuwbouwwoning. Om een idee te geven van de ruimte, zie bijlage van de plattegrond.
Het is helaas niet mogelijk vanuit het project om een ster bekabeling direct aan te leggen. Vanuit het project wordt er gebruik gemaakt van het traditioneel leggen van de elektrische bekabeling door middel van het centraal dozen systeem.
Nu is mijn vraag waar ik het beste loze leidingen moet plaatsen voor het gebruik van Loxone ?
Rekening houdend met:
In de meterkast komt alles binnen voor elektriciteit, telefoon, tv, gas aansluiting. De bedoeling is om alle loze leidingen (230v) voor licht, wandcontactdozen, zonwering naar de meterkast uit te laten komen. Gezien de beknopte ruimte in de meterkast wil ik de trapkast gebruiken als netwerkverdeler en om de sensoren (24v) zoals deur/raam sensoren, bewegingsmelders, drukknoppen, speakers, RGBW verlichting.
Voor het plaatsen van loze leiding dacht ik aan het volgende:
Het is helaas niet mogelijk vanuit het project om een ster bekabeling direct aan te leggen. Vanuit het project wordt er gebruik gemaakt van het traditioneel leggen van de elektrische bekabeling door middel van het centraal dozen systeem.
Nu is mijn vraag waar ik het beste loze leidingen moet plaatsen voor het gebruik van Loxone ?
Rekening houdend met:
- Alarminstallatie
- Toegankelijkheid
- Verwarming aansturen
- Verlichting aansturen
- Energiemanagement
- Multiroom speakers
- Zonwering
In de meterkast komt alles binnen voor elektriciteit, telefoon, tv, gas aansluiting. De bedoeling is om alle loze leidingen (230v) voor licht, wandcontactdozen, zonwering naar de meterkast uit te laten komen. Gezien de beknopte ruimte in de meterkast wil ik de trapkast gebruiken als netwerkverdeler en om de sensoren (24v) zoals deur/raam sensoren, bewegingsmelders, drukknoppen, speakers, RGBW verlichting.
Voor het plaatsen van loze leiding dacht ik aan het volgende:
- Om vanuit elk lichtpunt (centraaldoos) een extra loze leiding te leggen naar de meterkast toe; Aangezien hier de groepenkast is wil ik hier de miniserver en de relais extension plaatsen.
- Om een loze leiding te plaatsen van de meterkast naar de trapkast. De trapkast wil ik als netwerkverdeler waar de kabels van de sensoren via loze leidingen bij elkaar komen. Hier moet de loxone link kabel vanuit de meterkast naar de trapkast en tv kabel, netwerk kabel.
- Om een aparte loze leiding te plaatsen voor netwerk in elke ruimte;
- Om een aparte loze leiding te plaatsen voor de speakerkabels in elke ruimte;
- Om een aparte loze leiding te plaatsen voor de buskabel in elke ruimte;
- Om een aparte loze leiding te plaatsen voor de RGBW verlichting naar de trapkast;
- Om een aparte loze leiding te plaatsen voor de raam/deursensor;
- Wat vinden jullie van de opzet ?
- Of bevelen jullie toch een mix van draadloze en bekabelde producten aan ?
- Voor het gebruik van bus bekabeling (Loxone Tree) is het verstandig om in elke ruimte 1 aparte loze leiding voor de buskabel te plaatsen en vanuit deze leiding naar de verschillende Tree producten (Touch, Ventiel, bewegingsmelder) in de ruimte ?
- Of om op elke verdieping 1 loze leiding te plaatsen en vanuit daar naar de tree producten te gaan en dan naar de verschillende ruimtes te gaan?
- Of het toch verstandiger om vanuit elke drukschakelaar, stopcontact, raam en/of deur, radiator een aparte loze leiding te laten aanleggen ? Al zal dit flink gaan oplopen qua prijs van elke loze leiding. Sommige muren zijn van beton en zal het frezen een stuk moeilijker zijn dan een gips muurtje.
- Combinatie waarbij raam en deur sensoren, drukschakelaar, ventielschakelaar draadloos zijn en de lichtpunten en stopcontacten bedraad ? Hoe betrouwbaar zijn de sensoren ? Want die gaan via batterij ?
- Hoe werken jullie de kabels weg met een loze leiding ?
- In de muur door eerst te frezen?
- Of maak je altijd gebruik van een vals plafond in elke ruimte om de kabels weg te werken ?
- Of de kabels vanuit de loze leiding via de muur naar het plafond en dan achter een crown molding weg werken ?
- Is het niet verstandig om bijvoorbeeld de loze leidingen hoog uit te laten komen in plaats van de standaard 300mm maar op 2300mm te laten plaatsen ? Hierdoor kun je ze misschien wegwerken achter een crown molding ?