Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Programmeer Laptop

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedemiddag,

Graag hoor ik wat jullie ideeën zijn over onderstaande. Ik ben op zoek naar een laptop waarmee ik minimaal een aantal jaartjes vooruit kan, dus met het oog op de toekomst, dus minimaal 8GB werkgeheugen, core i5 of i7, redelijke grafische kaart, etc. In principe is elke laptop geschikt voor wat ik ermee wil gaan doen, kwa specificaties, echter heb ik één specifiek verzoek.

Ik wil graag Ubuntu ernaast installeren, omdat ik Ubuntu gebruik voor het programmeren. En daar mist mijn kennis verder, ik weet niet of het gemakkelijk is op de meeste laptop om Ubuntu ernaast te installeren zonder al teveel poespas met drivers. Hopelijk kunnen jullie mij hierin iets helpen. Ik heb dus ook nog verder niks op het oog en heb eigenlijk maar één concrete vraag. Zijn er laptops waar ik Ubuntu zonder problemen op kan installeren of bepaalde merken? Zodra ik hier iets meer over weet kan ik gerichter gaan zoeken.

Wat ga je met je laptop doen?
Voornamelijk programmeren, en mijn vriendin zal hem gebruiken voor haar administratie. Als het effe kan zou ik wel graag Quake Live zonder problemen kunnen spelen, dit is de enige game die ik speel en heb ik soms nodig om wat stress weg te schieten.

Wat is je budget?
Maximaal 600 euro.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Voornamelijk voor thuisgebruik dus gewicht is verder niet belangrijk.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Altijd ACER gehad maar ASUS vind ik persoonlijk toch een degelijker merk.

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Persoonlijk vind ik een non-glare scherm een must, met name voor programmeerwerk. Waarom wil je perse Ubuntu maar verder niet teveel kwijt zijn met poespas en drivers. Let wel op dat deze twee eisen niet echt samen gaan - los van het feit dat vrijwel elke laptop gewoon Ubuntu kan draaien.

Misschien is het ook handig wát je precies wilt ontwikkelen. Zijn het complexe first-shooter spellen, of een super simpele applicatie met 3 CRUD schermen? Welke IDE ga je gebruiken, een Notepad variant, of toch meer iets als een Visual Studio welke meer resources nodig heeft?

Verwijderd

Topicstarter
Thanks voor je reply. Ik ben een website programmeur, dus verder niks zwaars nodig hiervoor. En je hebt gelijk, die twee eisen gaan inderdaad niet samen. Echter wat ik wil voorkomen is dat ik straks met een laptop zit waarbij ik een bepaalde driver niet kan installeren. Maar als ik jouw reply zo lees, kan ik daar eigenlijk niet tegenaan lopen?

Goeie tip over dat non-glare scherm, nog niet aan gedacht.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:36
Dell levert Ubuntu als optie op sommige laptops. Dan verwacht ik daar dus geen issues.

[ Voor 28% gewijzigd door jeroen3 op 23-11-2016 17:39 ]

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
jeroen3 schreef op woensdag 23 november 2016 @ 17:39:
Dell levert Ubuntu als optie op sommige laptops. Dan verwacht ik daar dus geen issues.
Je hebt een XPS 13 "Developer Edition" die af fabriek met Ubuntu geleverd wordt. Die is alleen vele malen duurder dan dat de TS te besteden heeft.
Verwijderd schreef op woensdag 23 november 2016 @ 17:01:
Ik ben op zoek naar een laptop waarmee ik minimaal een aantal jaartjes vooruit kan, dus met het oog op de toekomst, dus minimaal 8GB werkgeheugen, core i5 of i7, redelijke grafische kaart, etc. In principe is elke laptop geschikt voor wat ik ermee wil gaan doen, kwa specificaties, echter heb ik één specifiek verzoek.

Wat is je budget?
Voor een budget van 600 euro worden er wel behoorlijk pittige eisen gesteld.

Je zal geen laptop vinden met een dedicated GPU. Core i7 modellen zal je al helemaal niet vinden. In dit budget heb je alleen keuze uit Core i3 en Core i5 ULV modellen.

Hoeveel opslag heb je nodig? Je hebt wel SSD's in dit segment, maar de grootste is 256GB. Als je die door de helft deelt (Windows / Linux) heb je slechts 128GB per OS te vergeven waarbij je ook nog applicaties moet installeren en data wil bewaren.

Als je een Core i7 wil is er slechts een model met een ULV versie binnen dit budget:
pricewatch: ASUS VivoBook R558UV-DM210T

Intel Core i7-6500U, dit is een dual core model met hyperthreading voor vier logische cores. Maar je, alternatief voor de i5 versie is niet veel beter.

Opslag is een 500GB harde schijf en er zit een zeer bescheiden GeForce GT920MX kaartje in. Dat is niet echt een kaart voor zware spellen. Enkel heel licht spul zal het erop doen, vermoedelijk moet je dan nog alle instellingen op het minimum zetten. Geheugen is 4GB, maar een beetje Tweaker maakt daar zo 8GB van. ;)

Bij de Core i5 modellen is het ook niet dik gezaaid. Je zal daar weinig beters vinden. Deze HP is aardig: pricewatch: HP 15-ay021nd. Je zal wel het geheugen moeten uitbreiden zelf.

Het functioneren van Ubuntu op laptops is lastig om iets over te zeggen. Je kan op Google zoeken of mensen er ervaring mee hebben.

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-10 12:54
Ik zou ubuntu fijn op een virtual machine draaien, daarmee hoef je ook niet steeds heen en weer te booten. Behalve dat een ruime SSD en veel RAM fijn is zou ik er dan de rest qua smaak bij zoeken. Volgens mij bestaan er weinig laptops waar dit niet prima op zou draaien, mits je minimaal 8gb geheugen en een hdd/sdd van 256gb hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties, ik heb het inderdaad eens overwogen en ik stel inderdaad erg hoge eisen voor dat budget. Nog even doorsparen dan. De SSD is niet belangrijk, aangezien ik er zeer zeker externe HDD's bij ga gebruiken voor de data opslag, plus ik zal online ook opslag hebben, puur omdat ik niets kwijt wil raken natuurlijk.

Als ik goed op de centen let en ik twee maanden op water en brood leef dan kan ik de volgende wel betalen:

pricewatch: Asus ROG GL752VW-T4389T

Echter zijn er tegen die tijd weer andere modellen welke ik misschien interessant vind. In ieder geval gaat het hem nu niet worden met mijn huidige budget en moet ik zeker nog even doorsparen. In ieder geval voldoet deze ASUS wel meer dan aan mijn eisen, en kan ik er dus nog zeker een aantal jaren mee vooruit. Tenzij iemand daar anders over denkt :)

• sbin
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:59
Voor €1300 zit je al in het gebied van de GTX 1060 modellen, waarvan de GPU véél beter en sneller is.. Zou niet meer voor een GTX960M gaan.
Wil je per sé een 17" model? Voor hetzelfde geld heb je nl de Asus Strix FX502 15.6" met een i5-6300HQ, 16GB RAM, 256GB SSD en een Nvidia GTX 1060.
Met 16GB RAM heb je genoeg "over" om een aantal VM's te draaien in bv Virtualbox. Zeker met Ubuntu, wat niet veel nodig heeft aan resources.
Is GPU niet belangrijk dan heb je in de € 1300 categorie genoeg keus aan i7 modellen

Verwijderd

Topicstarter
Niet per sé een 17" model nee, aangezien ik hem thuis toch gewoon op mijn 27" aansluit, maar het zou het iets makkelijker maken wanneer ik hem meeneem. 15.6" met betere specs voor hetzelfde geld is idd een betere optie.
Pagina: 1