Ik ben LED-verlichting aan het installeren in mijn slaapkamer en wil het volgende doen. Ik wil een dubbele schakelaar installeren waarvan 1 knop alles uitschakelt en de andere 1 specifieke lamp uitschakelt. Ik zou het liefst alles uitschakelen op een punt voor de trafo en dan die ene lamp na de trafo (logisch natuurlijk). Maar dat maakt wel dat ik 2 stroomtoevoeren heb, 1 aan 220V en 1 aan 24V. Zou ik dit kunnen oplossen door een dubbele wisselschakelaar (http://www.bouwinfo.be/sites/default/files/170-02600.jpg) te gebruiken?
Maar als je alles uitgeschakeld hebt dan kan die ene toch nooit meer aan of uit tot alles weer aan staat? Of begrijp je ik nu helemaal verkeerd...
Gruwelijk gejatte Icoon!
Welk probleem los je hiermee op?
Standaard ledlampen kunnen gewoon hetzelfde gebruikt worden als andere lampen.
Lijkt me nogal veel werk schakelaars + trafo inbouwen ( wat als die kapot gaat en hoe zit het met warmte ) om leds te monteren.
Standaard ledlampen kunnen gewoon hetzelfde gebruikt worden als andere lampen.
Lijkt me nogal veel werk schakelaars + trafo inbouwen ( wat als die kapot gaat en hoe zit het met warmte ) om leds te monteren.
Wat Shadowhawk zegt, let op de warmte van de trafo.
Dat gezegd hebbende, je kunt een 220 volt schakelaar gewoon gebruiken voor het schakellen van lagere spanningen. Natuurlijk let je er wel goed op dat je de beide stroomkringen strikt gescheiden houd en er dus onmogelijk een 220 volt spanning op het arme 24 volt lampje kan komen te staan.
Dat gezegd hebbende, je kunt een 220 volt schakelaar gewoon gebruiken voor het schakellen van lagere spanningen. Natuurlijk let je er wel goed op dat je de beide stroomkringen strikt gescheiden houd en er dus onmogelijk een 220 volt spanning op het arme 24 volt lampje kan komen te staan.
Eigenlijk mag je een dergelijke schakelaar niet met 24v en 230v tegelijk gebruiken. Maar het werkt wel
.
Ok, bedankt voor de info. Goed dat jullie op de warmte van de trafo wijzen, zal die zeker veilig hangen.
Let er wel op dat er wat regeltjes zijn als je verschillende stroomkringen door 1 leiding (die naar je schakelaar) trekt of in 1 doos hebt.
- De isolatie van alle draden/kabels moet geschikt zijn voor de hoogste spanning die in de leiding voorkomt (dus trek niet zomaar een speakersnoertje ofzo langs de 230V bedrading!)
- Wanneer je de groep uitschakelt moet alles spanningsloos zijn (dat is in dit geval, want geen spanning op de trafo = geen spanning op de 24V);
Daarom kun je niet zomaar een UTP bijtrekken in bestaande elektriciteitsleidingen. Maar jouw plan zou op zich moeten kunnen.
.. Al zou ik persoonlijk gewoon 230V spots of 2 trafo's pakken. Kun je gewoon een serieschakelaar gebruiken en blijft de boel ook nog een beetje overzichtelijk.
- De isolatie van alle draden/kabels moet geschikt zijn voor de hoogste spanning die in de leiding voorkomt (dus trek niet zomaar een speakersnoertje ofzo langs de 230V bedrading!)
- Wanneer je de groep uitschakelt moet alles spanningsloos zijn (dat is in dit geval, want geen spanning op de trafo = geen spanning op de 24V);
Daarom kun je niet zomaar een UTP bijtrekken in bestaande elektriciteitsleidingen. Maar jouw plan zou op zich moeten kunnen.
.. Al zou ik persoonlijk gewoon 230V spots of 2 trafo's pakken. Kun je gewoon een serieschakelaar gebruiken en blijft de boel ook nog een beetje overzichtelijk.
[ Voor 12% gewijzigd door Xander op 27-11-2016 12:39 ]
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
230V en 24V door dezelfde schakelaar laten schakelen? Niet doen!! Je loopt het risico om 230V aan de 24V kant te krijgen wat kan resulteren in brand of electrocutie.
Dat raakt terecht ook nooit door de elektriciteitskeuring.
Dat raakt terecht ook nooit door de elektriciteitskeuring.
Niet helemaal, zowel het voltage als de hoeveelheid ampere moet de schakelaar aankunnen. Met name met lagere spanningen gaat er vaak meer stroom lopen.RiDo78 schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 23:13:
je kunt een 220 volt schakelaar gewoon gebruiken voor het schakelen van lagere spanningen.
Bijv, 60 Watt gloeilamp: 60/240 = 0,25A t.o.v. 12 Watt led 12/24 = 0,5A
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
dat dus!jeroen3 schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 10:11:
Dit kun je toch oplossen door een extra 24V voeding te kopen? Dan is alles gewoon 220V.
of met een relais gaan werken!
in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!
Pagina: 1