[ot] opleidingen hbo software eng.

Pagina: 1
Acties:
  • 246 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylee
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-09-2021

stylee

blah zeg ik je

Topicstarter
ik ga op dit moment naar het derde jaar van de opleiding technische Informatica (MBO), een opleiding die echt geen ene hol voorstelt :)

maar ik zit nu met een aantal vragen, ik hoop dat er een aantal van jullie zijn die ze kunnen beantwoorden

ik heb ooit wat fouten gemaakt waardoor ik op een wat lagere niveau ben beland dan aanvankelijk de bedoeling was, dat probeer ik nu weer recht te trekken

volgens mijn school is er geen mogelijkheid meer om na het derde jaar MBO door te stromen naar de HBO (wat eerst wel zo was), maar volgens andere mensen is het wel weer zo. aangezien het een grote rotzooi is op mijn school is het heel goed mogelijk dat de mogelijkheid om na het derde jaar mbo door te stromen naar de hbo toch nog bestaat

nu ben ik in iig van plan om na mijn mbo (3 of 4 jaar) de HBO te gaan doen en dan een opleiding Software Engineering. Van mijn programmeer leraar (een van de weinigen op mijn school wiens verstand nog op de juiste plek zit) vertelde mij dat de Haangse Hogeschool en de Hogeschool Utrecht beide deze opleidingen hadden, maar dat de Haagse Hogeschool zich meer concentreerde op hardware (assembler enzo) terwijl de Hogeschool Utrecht meer de kant van OOP enzo ging. Hier in rdam is er ook een opleiding Informatie op het hbo maar dat is meer de bedrijfskundige kant op.

Ik heb dus wat informatie proberen op te zoeken op de site van de Hogeschool utrecht maar heb er niks over kunnen vinden.

Kort gezegd ik zoek een opleiding die puur over programmeren gaat :) Kent iemand zo een opleiding?

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elroy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-04 10:12

Elroy

Zelda!!!

Als je van MBO wilt overstappen naar HBO dan moet je wel opletten dat je wel extra lessen WISKUNDE en NATUURKUNE moet doen (vanaf de derde jaar volgens mij)

Specs Computer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhoneTech
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-05 18:21
Ik zit nu in het zelfde pakket als stylee...Ook derdejaars MBO TI...(klote opleiding)

Qua Wis en Natuurkunde -> als je de normale lessen gevolgd heb dan hoef je geloof ik niet die ster lessen te volgen! Gewoon wat meer je best doen :)

Mijn vraag is ongeveer het zelfe als Stylee...Wat is de beste opleiding na TI -> verkort HBO is mogelijk (2 jaar) en dat wil ik ook wel gaan doen maar wat en waar weet ik nog niet! Iemand ideeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johannes
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11-05 13:14
Ik weet het ook niet precies, maar m'n broer is na een jaar MBO(na de HAVO) gestopt met het MBO omdat hij het veel te makkelijk vond. Hij start volgend jar met HBO Informatica op de Hogeschool v. Utrecht geloof ik...

Uit volle borst op weg naar nergens / Zonder reden zonder doel
Met m'n zeden en m'n zonden / En mijn angstig voorgevoel
Laat mij mijn kont tegen de krib / Laat mij dit goddeloze lied
Hef jij je handen maar ten hemel / Maar red mij niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toraq
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

toraq

Shoving is the answer

Ik zit op de HVU, ik volg Hogere Informatica daar.
Er is inderdaad elk semester wel een OOP vak, en het is wel duidelijk de filosofie die ze je (proberen?) bij te brengen.
Een HBO opleiding waar je alleen maar hoeft te programmeren is helaas een droom, maar je zult het wel veel doen op de HVU.
Als je verder nog vragen hebt, ga je gang.

I am a shover robot, do not trust the pusher robot, I will protect you from the terrible secrets of space!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chuxiej
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-07-2020
Ik weet dat het ROC net een nieuw colege heeft opegericht namelijk: IT colege ik heb gehoord dat ze daar goed ingaan op het programeren etc.
Ik weet alleen niet of het HBO of MBO is.
Ik denk dat je bij dit nummer wel informatie kan krijgen(ROC): 020-6622559
Die school is in Adam trouwens

www.dannyhiemstra.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D2k
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-02 23:18

D2k

[b]Op zaterdag 30 juni 2001 14:24 volgens mijn school is er geen mogelijkheid meer om na het derde jaar MBO door te stromen naar de HBO (wat eerst wel zo was), maar volgens andere mensen is het wel weer zo. aangezien het een grote rotzooi is op mijn school is het heel goed mogelijk dat de mogelijkheid om na het derde jaar mbo door te stromen naar de hbo toch nog bestaat
kan niet meer

* D2k was 2 jaar geleden van de laatste lichting die dat nog kon

tegenwoordig is een diploma verplicht om te te kunnen inschrijven dus de volledige 4 jaar mbo is nodig

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1320

Ik zit ook op de HvU, hogere Informatica.
Het is idd een zeer oop gerichte opleiding. In het 3e jaar kan je kiezen of je bedrijfs-toepassingen of technische-toepassingen gaat doen, je hebt het dus redelijk in de hand. Ik weet verder niet veel van de andere scholen, dus daar kan ik je niet verder mee helpen.
Suc6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopiek
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-04 10:47

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Op zaterdag 30 juni 2001 15:27 schreef toraq het volgende:
Ik zit op de HVU, ik volg Hogere Informatica daar.
Er is inderdaad elk semester wel een OOP vak, en het is wel duidelijk de filosofie die ze je (proberen?) bij te brengen.
Een HBO opleiding waar je alleen maar hoeft te programmeren is helaas een droom, maar je zult het wel veel doen op de HVU.
Als je verder nog vragen hebt, ga je gang.
Ben nagenoeg afgestudeerd op de HTS Informatica in Leeuwarden en we hebben toch wel voor 95% programmaeren gehad (tot het je neus uit komt)...

Maar ja nog een paar proggies afmaken en dan ben ik Software Engineer.

Cogito Ergo Credo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 29485

Je zoekt een
HIO opleiding (Hogere informatica)
daar zit ik nu ook op ..

in enschede heb ik alleen maar extra Wiskunde hoeven hebben om toegelaten te worden vanaf de MTS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 18050

Waarin progt een MBO opleiding eigenlijk !?
Delphi, Java, of misschien php !?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-05 21:14
Alleen maar proggen is niet leuk, het is veel leuker om zelf iets te ontwerpen en dat te gaan implementeren.

Verder, ga gewoon is kijken op wat open dagen van hogescholen, daar kunnen ze je ook prima de randvoorwaarden voor een overstap MBO HBO uit de doeken doen.

Iemand maakte een opmerking over een ROC en een informatica opleiding. ROC staat voor Regionaal Opleidings Centrum. Die dingen zijn ALTIJD MBO. Dus je kan er vanuit gaan dat die opleiding ook MBO is.

Enschede is met zijn HI behoorlijk programmeertechniscg gericht. Ook Zwolle is zeker wat betreft een programmeertechnische HI opleiding aan te raden. Je begint bij nul en aan het einde van het jaar moet je in WIN32 een compleet eigen applicatie opzetten in een project opdracht (met 6 man een 20 weken proggen) Ik heb al heel wat leuks gezien.

Vergeet ook niet dat je op een HBO veel vrijer bent met de invulling van je vakken. Zo ga ik na de vakantie een zelfstudie project doen over 3D programmeren. Dus als je op een HIO kan komen die jou bevalt, dan kun je het jezlef zo ingewikkeld maken als je zelf wilt. Gewoon een kwestie van een net plan van aanpak schrijven (zo rond een kantje of 10) en dat voorleggen aan de examen commisie, als je er dan ook een docent in mee hebt gekregen (doe dit op voorhand) dan is er geen vuiltje aan de lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scapa Flow
  • Niet online
Ik krijg volgende week mijn diploma Technische Informatica MBO, en ik heb de volgende talen gehad:

- Pascal
- C++
- Java

Verder nog SQL en van dat Oracle spul ( Designer/2000 )

Hierna ga ik naar de HIO, en het was voor mij niet mogelijk om na het derde jaar MBO naar de HBO gaan ( Toen ik begon met de opleiding was dat net afgeschaft). Ik heb wel een doorstroompakket HBO gehad, wiskunde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
Op zaterdag 30 juni 2001 20:33 schreef Tizzwat het volgende:
Waarin progt een MBO opleiding eigenlijk !?
Delphi, Java, of misschien php !?
Ik doe HBO, maar het lijkt me wel redelijk divers. C++ en Java is op dit moment heel erg gebruikelijk. Pascall steeds minder omdat het erg beperkt is. (heb het nu niet over O-Pascall (=Delphi).

Ik heb in m'n HBO opleiding tot nu toe geprogd in Java, C++, NQC (taaltje om lego robots mee te proggen), ASM (welke weet ik niet meer) en VB ( :r )

Moet er wel bij zeggen dat op een HI opleiding je zeer zeker programmeerd, maar dat je je meer bezig houdt met het goed ontwerpen van een systeem.

UML, ontwikkelmethodes en dat soort gein. Daarnaast krijg je ook een scala aan softe vakken, zoals persoonlijke ontwikkeling, leiding geven, project management, etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wasigh
  • Niet online

wasigh

wasigh.blogspot.com

Hio is net alleen programmeren. het zijn juist die extra dingen die het verschil maken tussen een informaticus en een hobby-ist. (no flame intended)

bij mijn opleiding(hio den bosch) heb ik vakken als: UML, OOP, OOM, Databases ontwerp. Computer architecuur en operating systems. Computer graphics, Programmeertalen. algoritmiek, etc

en het zijn juist die vakken die het extra verschil maken. Hoofdtaal is Java >:), andere talen zijn delphi :'( en C++ :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylee
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-09-2021

stylee

blah zeg ik je

Topicstarter
ok ik geef toe, ik was wat vaag met het begrip 'programmeren'

mijn programmeren bedoelde ik dus ook alles wat eromheen komt kijken, zoals Wasigh en the DDD al opmerkten: UML, OOP etc etc

Maar de enige hbo opleiding die ik ken (hier in rotterdam, ook HIO), daar doen zij echt bar weinig aan programmeren maar meer aan management, communicatie en dat soort vakken.

Op het mbo krijgen we in het eerste jaar Pascal ( |:( ( = niet de taal maar de leraar)), in het tweede jaar krijgen we C (4 modules * een 10 op een rij >:) ) en in het derde jaar Java (zal ook wel makkie worden gezien het niveau), het vierde jaar moet je stage lopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:17

chem

Reist de wereld rond

Op zaterdag 30 juni 2001 14:24 schreef stylee het volgende:
[..]

nu ben ik in iig van plan om na mijn mbo (3 of 4 jaar) de HBO te gaan doen en dan een opleiding Software Engineering. Van mijn programmeer leraar (een van de weinigen op mijn school wiens verstand nog op de juiste plek zit) vertelde mij dat de Haangse Hogeschool en de Hogeschool Utrecht beide deze opleidingen hadden, maar dat de Haagse Hogeschool zich meer concentreerde op hardware (assembler enzo) terwijl de Hogeschool Utrecht meer de kant van OOP enzo ging. Hier in rdam is er ook een opleiding Informatie op het hbo maar dat is meer de bedrijfskundige kant op.
[...]
ik zit op de HHS en weet niet van een software engineer achtige opleiding...

check www.si.hhs.nl voor meer info

verder kan ik je de HHS aleen maar afraden, zeker wat betreft de VIA variant. Je leert van alles nix, goed he? :(

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsz
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Op zaterdag 30 juni 2001 14:31 schreef elroy het volgende:
Als je van MBO wilt overstappen naar HBO dan moet je wel opletten dat je wel extra lessen WISKUNDE en NATUURKUNE moet doen (vanaf de derde jaar volgens mij)
Corrrect that is :)
Als je na het mbo naar het hbo wil, beginnen ze te zeiken of je wis & nat wel kan. Kan je het volgens hun niet, dan moet je bijlessen ed gaan volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:17

chem

Reist de wereld rond

grappig, ik had een 6 voor wiskunde op de mavo en een 5 op de havo - en doe toch hbo :?

natuurkunde had ik wel een 8 maar ja dat stelt ook weinig voor

daarbij kreeg ik alleen de allereerste periode een wiskunde-achtig vak... natuurkundige zaken al HELEMAAL niet

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
Daarom zeg ik ook, kijk rond, ga langs en vraag.

Er zijn niet voor niets open dagen op hogescholen.

En moet je voor de grap is hier kijken:
http://www.ict.hen.nl/instituut/modulen/keuze.html?Studiejaar=2000%2F2001&Options=Ha

(da's een modulen overzicht van HIO op de hogeschool enschede: www.ict.hen.nl en www.hen.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsc
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-12-2023
Ik doe op dit moment Bedrijfskundige Informatica, ga naar het 3e jaar.

Het is dus totale onzin dat je voor een informatica opleiding natuurkunde bij zou moeten werken.

Het is wel zo dat je in het eerste jaar (bij ons dan) als mbo-er een uurtje per week wiskunde lessen moet volgen.

Verder kan ik je BI absoluut afraden als je alleen wil programmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 18050

Technische Informatica op de UT in Enschede dan ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaan|IA2
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-11-2024

Sebastiaan|IA2

uhhhhhh

Op zondag 01 juli 2001 11:26 schreef chem het volgende:

[..]

verder kan ik je de HHS aleen maar afraden, zeker wat betreft de VIA variant. Je leert van alles nix, goed he? :(
En zo ook voor de IKS variant. Je krijgt van alles wat en leert uiteindelijk niets. :(
Verder is de organisatie van de opleiding echt bagger geregeld.

AMD XP2000+, 756MB, GF4 4600, 120GB, 17" TFT + klassieke 8 speed brander. Tevens eigenaar van een IRiver 'The craft' 256 MB mp3 speler :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 29031

Hogeschool van Amsterdam heeft een afstudeer richting tot Software Engineering, kom eens kijken op een open dag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26409

programmeren leer je niet op een school, een studie stuurt je hoe je het beste problemen kan oplossen en toont je welke technieken er zijn, programmeren moet in je zitten, het is een interresse die je hebt of niet, daardoor komen er ook veel mensen van het HBO die nog geen moer kunnen, als je goed wil kunnen programmeren moet je er gevoel voor hebben, je moet het leuk vinden, er veel tijd insteken en dan is een stukje sturing van school nuttig. In die paar uren les per week leer je niet programmeren, leren programmeren doe je door het veel te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Laatst online: 18:42

Pelle

🚴‍♂️

Op zaterdag 30 juni 2001 14:24 schreef stylee het volgende:
mijn programmeer leraar vertelde mij dat de Haangse Hogeschool en de Hogeschool Utrecht beide deze opleidingen hadden, maar dat de Haagse Hogeschool zich meer concentreerde op hardware (assembler enzo)
* Pelle studeert net als chem ook aan de HHS, maar dan deeltijd
Van de opleiding Software Engineering heb ik nog nooit gehoord; je kan hier informatica studeren (met 4 richtingen, varierend van heel bedrijfskundig (projectmanagement), systeemontwerp en technisch) en VIA.
VIA betekent geloof ik iets als vormgeving van informatie ofzoiets; ze bieden het niet aan in deeltijd dus ik hoor er weinig over.
't is in ieder geval iets meer gericht op user interfaces enzo (toch :? )
Van assembler op onze opleiding heb ik ook nog nooit gehoord.

* Pelle slaat de studiegids er nog eens op na...

Nee, ik kom het hier niet tegen. Wel:
- programmeren in de taal D ( :r ). Wordt volgend jaar afgeschaft en vervangen door PowerBuilder
- Pascal
- C++
- Java
terwijl de Hogeschool Utrecht meer de kant van OOP enzo ging. Hier in rdam is er ook een opleiding Informatie op het hbo maar dat is meer de bedrijfskundige kant op.
Voor zover ik weet valt dat bedrijfskundige aan de HR&O ontzettend mee... drm doet Informatica daar, dus misschien als hij dit topic leest, hij daar z'n licht ook nog even over kan laten schijnen :)
Kort gezegd ik zoek een opleiding die puur over programmeren gaat :) Kent iemand zo een opleiding?
De richting OSTI aan de HHS is behoorlijk veel programmeren. Er zijn misschien nog wel opleidingen te vinden waar het nog technischer wordt (Technische Hogeschool Rijswijk wellicht? -> http://www.thrijswijk.nl/studth/i/index.htm ).

Verder ben ik iets minder negatief over de HHS als chem, maar misschien dat dat komt omdat ik deeltijd studeer en je dan als student een stuk serieuzer wordt genomen dan 'de peuters van de dagopleiding' (c) Sjaak van Peski >:)

Als je je MBO hebt afgerond, kan je op de HHS je propedeuse overslaan, want daar ben je in z'n geheel voor vrijgesteld meen ik. Qua natuurkunde hoef je hier niks te kunnen, en je wiskunde-niveau moet gelijk zijn aan dat van iemand die HAVO-3 wiskunde heeft gedaan. No big deal dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wasigh
  • Niet online

wasigh

wasigh.blogspot.com

Op maandag 02 juli 2001 11:42 schreef cartman3380 het volgende:
programmeren leer je niet op een school, een studie stuurt je hoe je het beste problemen kan oplossen en toont je welke technieken er zijn, programmeren moet in je zitten, het is een interresse die je hebt of niet, daardoor komen er ook veel mensen van het HBO die nog geen moer kunnen, als je goed wil kunnen programmeren moet je er gevoel voor hebben, je moet het leuk vinden, er veel tijd insteken en dan is een stukje sturing van school nuttig. In die paar uren les per week leer je niet programmeren, leren programmeren doe je door het veel te doen.
100% mee eens.

Programmeren is vooral een manier van denken, dat wordt je op school geleerd. De rest moet je zelf doen... en je hebt natuurlijk programmeurs en PROGRAMMEURS ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-05 17:41

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Als je in de ICT aan de slag wilt heb je misschien het meest aan een opleiding SE.

Als je niet alleen banken en verzekerings maatschappijen wilt automatiseren maar ook wilt zien werken wat je gemaakt hebt kun je in de industriele automatisering een heleboel leuke projecten doen (Please geen flame... *D ). Hiervoor is de SE misschien niet eens de beste opleiding. Want je kunt dan wel programmeren, maar weet je ook wat je aan het automatiseren bent?

Het bedrijf waar ik werk is automatiseerder in de industrie en programmeren daar voor de PLC maar ook database oplossingen voor gegevens verwerking op het kantoor, maar niemand heeft hier een SE opleiding gehad. Wel TN, EL, WB enz.

Moraal van dit verhaal: Een HBO of WO opleiding afronden zegt vooral iets over jou denknivo en de studierichting die je gevolgd hebt hoeft niet zoveel te maken te hebben met je uiteindelijke werk.

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26409

Ik denk ook niet dat je met de MBO moet stoppen (in jaar 3) omdat je denkt dat je op het HBO wel leert programmeren. Ik had op het MBO zo veel vrij dat je genoeg tijd hebt om zelf te programmeren. Ik bedoel een goed boek over UML is zo gekocht, en daar kan je jezelf ook goed op uitleven hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parcye
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-08-2017

Parcye

Mr C

Hoi!

Ik heb net MBO TI afgemaakt, vorige week mn diploma gehaald.

Hoe haal ik dat diploma? door 4jaar braaf tekomen en mijn neus leeg te eten. Ik ga nu HIO doen in 3jaar ipv 4, met veel vrijstellingen etc.

Reden waarom ik niet na 3 jaar niks doen naar HBO ben gegaan is dat ik liever eerst MBO opzak heb voor wat zekerheid. Mocht het toch fout gaan. Het kan wel heb ik begrepen.

Ik heb het laatste halfjaar een HBO doorstroom gehad, met 6uur in de week wisknude en logica, op hbo bekend als Discreete wiskunde, maar onze school is beetje knude.

Groetjes

Colin

"Als je het kan bedenken, kan het gemaakt worden" Parcye - 14 januari 2002

Pagina: 1