[Verkoop Macbook Pro] Harde schijf wissen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 835473

Topicstarter
Mijn vraag
Ik wil graag mijn Macbook Pro verkopen. Deze is uitgevallen en start niet meer op. Binnen gedaan, en ze vertelden me dat het aan de harde schijf lag. Om deze te maken was het +- 200 euro. Omdat mijn macbook al zo oud is, vond ik dat niet echt de moeite. Werkt een beetje traag maar nog wel perfect, wel ook een paar kleine deuken in de laptop.
Ik weet niet veel over mijn laptop, maar heb mijn serie nr ingegeven en is van 2012, een 13' inch.
Mijn serie nummer is C1MK9F7ADTY3.
Nu is mijn vraag aan hoeveel ik deze nog zou kunnen verkopen?
Een andere vraag is, als ik deze verkoop, hoe kan ik mijn gegevens hiervan wissen zodat de volgende koper hier niet meer aankan?
Alvast bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18-06 18:13
Ik zou een nieuwe ssd erin doen en gaan met die banaan. Kost je zon 100 euro en is makkelijk zelf te doen. Zie ifixit.com.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-06 09:49
Gegevens wissen doe je doormiddel van de macbook helemaal af te sluiten en vervolgens op te starten terwijl je alt ingedrukt houdt. Dan druk je op de herstel partitie en volg je de knoppen voor osx installatie.

Wat overigens hierboven wordt gezegd is zeker waar een ssd in die macbook en dat ding is weer zo snel als nieuw, als t niet sneller is. Ik heb bij mijn vriendin dr macbook pro 2010 een ssd geplaatst en dat ding is zo verschrikkelijk snel zij kan makkelijk weer 3 a 4 jaar mee.

Mocht je rondom Zwolle wonen, ik wil het wel samen met je doen. Heb inmiddels al meerdere MacBooks en iMacs voorzien van ssd's. Stuur dan even een pb'tje

[ Voor 13% gewijzigd door jctjepkema op 23-11-2016 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
carpebios schreef op woensdag 23 november 2016 @ 12:37:
Ik zou een nieuwe ssd erin doen en gaan met die banaan. Kost je zon 100 euro en is makkelijk zelf te doen. Zie ifixit.com.
Maar mijn harde schijf is kapot, en door deze start de laptop niet meer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
jctjepkema schreef op woensdag 23 november 2016 @ 12:41:
Gegevens wissen doe je doormiddel van de macbook helemaal af te sluiten en vervolgens op te starten terwijl je alt ingedrukt houdt. Dan druk je op de herstel partitie en volg je de knoppen voor osx installatie.

Wat overigens hierboven wordt gezegd is zeker waar een ssd in die macbook en dat ding is weer zo snel als nieuw, als t niet sneller is. Ik heb bij mijn vriendin dr macbook pro 2010 een ssd geplaatst en dat ding is zo verschrikkelijk snel zij kan makkelijk weer 3 a 4 jaar mee.

Mocht je rondom Zwolle wonen, ik wil het wel samen met je doen. Heb inmiddels al meerdere MacBooks en iMacs voorzien van ssd's. Stuur dan even een pb'tje
+ als mijn laptop niet meer opstart kan ik die gegevens dan nog altijd zo wissen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeArt
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-06 10:50
Anoniem: 835473 schreef op woensdag 23 november 2016 @ 12:46:
[...]

+ als mijn laptop niet meer opstart kan ik die gegevens dan nog altijd zo wissen?
De SSD die hier voorgesteld wordt zal je harde schijf vervangen.
Gooi die harde schijf in de prullenmand (misschien eerst even met een magneet over gaan of schroevendraaier wat stukken maken).

De laptop zal de ssd gebruiken om op te starten (natuurlijk eerst het OS terug installeren, maar dat moet lukken met een USB denk ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18-06 18:13
Anoniem: 835473 schreef op woensdag 23 november 2016 @ 12:46:
[...]

Die vervang je dan ook voor een ssd (moderne hardeschijf), waarna je laptop weer snel is. Het trage van je MacBook is dan verdwenen.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-06 12:54
Als je harde schijf kapot is, dan hoef je niks te wissen! Haal de kapotte harde schijf eruit, maak hem eventueel ook nog fysiek kapot, en gooi 'm weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-06 08:51
Vraag me wel af of een defecte hardeschijf er voor zorgt dat een macbook helemaal niet opstart. Je zou toch minimaal een post moeten zien en/of kunnen herinstalleren?

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
battler schreef op woensdag 23 november 2016 @ 12:53:
Vraag me wel af of een defecte hardeschijf er voor zorgt dat een macbook helemaal niet opstart. Je zou toch minimaal een post moeten zien en/of kunnen herinstalleren?
Ja, hij starte altijd even op en dan kwam er een laad balkje en op het zelfde moment viel hij terug uit... ik heb hem binnen gedaan om mijn gegevens te recupereren, en nu start hij helemaal niet meerop. Kan natuurlijk ook wel zijn omdat hij plat is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ikweethetbeter schreef op woensdag 23 november 2016 @ 12:50:
Als je harde schijf kapot is, dan hoef je niks te wissen! Haal de kapotte harde schijf eruit, maak hem eventueel ook nog fysiek kapot, en gooi 'm weg.
Zo technisch ben ik niet haha!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Maar is er iemand die mij zou kunnen helpen ivm als ik hem wel verkoop, hoeveel ik dan nog zou kunnen vragen? Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-06 08:51
Minimaal: Vraagprijs - reparatiekosten
Maximaal: Vraagprijs - hardeschijf?

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

Aangenomen dat er nog iets gebeurt als je hem aanzet:
1. Start hem op terwijl je de 'd-toets' inhoudt. Dan gaat hij zichzelf testen en vertelt als het goed is wat er fout is.
2. Start hem op terwijl je Command en R inhoudt, dan krijg je mogelijkheden om je schijf te wissen en eventueel OSx opnieuw te installeren.

In defecte staat is hij ongeveer 300-350 waard denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
rvanpruissen schreef op woensdag 23 november 2016 @ 13:04:
Aangenomen dat er nog iets gebeurt als je hem aanzet:
1. Start hem op terwijl je de 'd-toets' inhoudt. Dan gaat hij zichzelf testen en vertelt als het goed is wat er fout is.
2. Start hem op terwijl je Command en R inhoudt, dan krijg je mogelijkheden om je schijf te wissen en eventueel OSx opnieuw te installeren.

In defecte staat is hij ongeveer 300-350 waard denk ik.
Dat gaat natuurlijk niet werken, Apple Diagnostics staat op de harde schijf en Recovery ook.
Internet Recovery en Internet Diagnostics zijn wel beschikbaar, maar alleen bij recente modellen.
Anoniem: 835473 schreef op woensdag 23 november 2016 @ 12:33:
Mijn vraag
Ik wil graag mijn Macbook Pro verkopen. Deze is uitgevallen en start niet meer op. Binnen gedaan, en ze vertelden me dat het aan de harde schijf lag. Om deze te maken was het +- 200 euro. Omdat mijn macbook al zo oud is, vond ik dat niet echt de moeite. Werkt een beetje traag maar nog wel perfect, wel ook een paar kleine deuken in de laptop.
Ik weet niet veel over mijn laptop, maar heb mijn serie nr ingegeven en is van 2012, een 13' inch.
Een andere vraag is, als ik deze verkoop, hoe kan ik mijn gegevens hiervan wissen zodat de volgende koper hier niet meer aankan?
Alvast bedankt.
Als de rest van de laptop nog prima werkt kan je er nog wel 400 euro voor krijgen. De harde schijf zit met 2 schroefjes in een beugeltje vast, de onderkant van je laptop zit met 10 schroefjes vast. Als je dus een passende schroevendraaier hebt is het niet zo moeilijk om de harde schijf los te koppelen. 12 schroefjes en je bent er! Heeft weinig met techniek te maken, je hebt ook maar 1 hand nodig (en een schroevendraaier) waar je rondjes mee kan maken.

De schijf zelf zit aan een flexibele stekker vast, die kan je er voorzichtig uit trekken, en dan is de schijf ontkoppeld. Er zitten nog wel 4 schroefjes in de schijf zelf aan de zijkanten, die moeten er nog uit om in een eventuele vervangende schijf geschroefd te worden zodat die weer goed in het beugeltje past.

[ Voor 53% gewijzigd door johnkeates op 23-11-2016 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

johnkeates schreef op woensdag 23 november 2016 @ 13:06:
[...]

Dat gaat natuurlijk niet werken, Apple Diagnostics staat op de harde schijf en Recovery ook.
Internet Recovery en Internet Diagnostics zijn wel beschikbaar, maar alleen bij recente modellen.
Misschien heb je gelijk. Ik betwijfel echter of de HDD echt defect is. Verder werken de internet versies hiervan wel op deze laptop dacht ik. Met de volgende toetsen tijdens het opstarten
1. Option (=linkse alt) en D
2. Command-option-R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:43

nelizmastr

Goed wies kapot

Zou me niets verbazen als de hdd kabel defect is en niet zozeer alleen de harde schijf.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViNyL
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Op http://www.mac2sell.net kun je wel ongeveer de waarde die hij nu heeft achterhalen. Met een defecte schijf gaat daar nog wel wat af natuurlijk. Ook marktplaats is een redelijke indicatie als je naar het zelfde jaar/model kijkt. Weet je toch wat de vraagprijzen ongeveer zijn.

Een schijf vervangen is vrij makkelijk in dat type. Als je niet technisch bent kun je dit laten doen in iedere computer/Apple winkel of ITér die dit voor je wil doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drumstick3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17-05-2024
Ssd er in, hdd in de magnetron en je gegevens zijn gewist. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolvganger
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 17-06 18:59

Wolvganger

Do not eat the yellow snow.

Nelizmastr kan ook gelijk hebben. Sata kabels in dat model zijn wel vaker de oorzaak van problemen. Een second opinion is misschien de moeite nog wel waard.

"Hoe meer het kan, hoe sneller het stuk is."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-12-2024

Rhy

Once a nerd; always a geek

@TS: waar woon je? Maak anders een advertentie aan op http://www.tweakers.net/aanbod/ ... altijd wel iemand bereidwillig om je helpen. Want het klinkt alsof er het inderdaad kwestie is van HDDtje vervangen, wat 1 minuut werk is en paar tientjes kost qua nieuw hdd/ssd. Alle "stel dat dan misschien eventueel"-enzovoort scenario's zijn goed bedoeld maar dragen niet echt bij aan een oplossing als je er niet veel verstand van hebt. Uitbesteden dus.

[ Voor 33% gewijzigd door Rhy op 05-12-2016 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-06 21:18

mr.paaJ

generatie cmd+z

Inderdaad, misschien kan iemand helpen. HDD naar SSD is echt een wereld van verschil. En als je toch bezig bent is het misschien ook wel de moeite waard er extra geheugen bij te prikken, dat zal standaard 4GB zijn geweest?

https://support.apple.com/en-us/HT201165

Samen redelijk eenvoudige handelingen die je maar net even moet durven. Flinke boost in prestaties en dan kun je weer jaren vooruit.
Drumstick3 schreef op woensdag 23 november 2016 @ 15:54:
Ssd er in, hdd in de magnetron en je gegevens zijn gewist. :D
Dat lijkt me dan weer niet zo'n goed plan. Wel spectaculair.

[ Voor 41% gewijzigd door mr.paaJ op 05-12-2016 18:14 ]

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drumstick3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17-05-2024
mr.paaJ schreef op maandag 5 december 2016 @ 18:08:

Dat lijkt me dan weer niet zo'n goed plan. Wel spectaculair.
Misschien voor met oud&nieuw dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Laatst online: 18-06 14:46

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Anoniem: 835473 schreef op woensdag 23 november 2016 @ 12:33:
Mijn vraag
Alvast bedankt.
Hoi, wellicht kun je delen waar je woont. Als er tweakers in de buurt wonen kunnen zij je misschien helpen. Een HDD vervangen (en een HDD kabel) is niet het moeilijkste werk.

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
BeArt schreef op woensdag 23 november 2016 @ 12:50:
[...]Gooi die harde schijf in de prullenmand (misschien eerst even met een magneet over gaan of schroevendraaier wat stukken maken).
Met een magneet ga je de data niet gewist krijgen, daar is het veld niet sterk genoeg voor (reken maar eens uit; magneetveld neemt af met het kwadraat van de afstand, en een lees/schrijfkop vliegt op sub-micron afstanden van de platter).

Edit: Even mijn vinger nat gemaakt; kop zweeft op 0,1 micron hoogte, je probeert de disk te wissen zonder deksel te verwijderen, en hebt daardoor 5mm afstand tot het eerste platteroppervlak. Afstand verschilt een factor 5000, dus de magneet aan de buitenkant moet minimaal 25 miljoen keer zo krachtig zijn als de elektromagneet op de koppen.
Dit was met een érg natte vinger berekend, de 25 miljoen kan heel goed 10 keer zo klein of 10 keer zo groot zijn, en dan hou ik nog niet eens rekening met het stalen deksel, en de resterende platteroppervlakken die je moet zien te bereiken (worst-case 1cm afstand, met 2 platters en een deksel ertussen).

[ Voor 40% gewijzigd door TommyboyNL op 05-12-2016 22:45 ]

Pagina: 1