Processor bottleneck bij upgrade videokaart?

Pagina: 1
Acties:

• Xamsix
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-12-2025
Heb even niet de standaardvragen gevolgd, omdat ik al grotendeels weet wat ik wil, maar daarbij dus een vraag heb. Even de situatie schetsend, dit is de pc die ik momenteel heb;

- Intel Core i5 4670 / 3.4 GHz - 6 MB cache - LGA1150 Socket
- MSI B85-G41 PC Mate - Moederbord - ATX - LGA1150 Socket
- MSI GTX 770 Gaming 2 GB GDDR5
- Kingston HyperX Fury 16 GB DIMM DDR3-1866 zwart 2 x 8 GB
- Seagate Barracuda ST1000DM003 1 TB
- Corsair Carbide Series 330R - Midtowermodel
- Gelid Tranquillo Rev.2
- SeaSonic M12II EVO 620 Bronze
- Crucial M500 - Solid state drive - 240 GB

Dit systeem heb ik gekocht in februari 2014. Inmiddels dus een dikke 2.5 jaar oud. Games draai ik nog op medium ongeveer. Maar het wordt wel langzaam tijd voor een upgrade.

Nu wil ik graag mijn videokaart upgraden omdat ik verwacht dat daar de meeste winst te behalen valt. Dat wordt dan een van deze 2 kaarten;

pricewatch: Gigabyte GeForce GTX 1060 G1 Gaming 6G
pricewatch: Gigabyte GeForce GTX 1070 WINDFORCE OC 8GB

Maaar, mijn vraag is eigenlijk. Stel ik ga voor duurdere optie, en koop een 1070 GTX. Dan wil ik daar graag natuurlijk weer een paar jaar mee vooruit. Maar wordt op ten duur mijn processor dan niet de bottleneck?

Bijkomend probleem is dat, als ik bijvoorbeeld over een jaar mijn processor moet upgraden (of eerder) dat ook mijn moederbord geupgrade moet worden.

Dus wat is slim om nu te doen? En moet ik inderdaad mijn processor upgraden any time soon?

Alvast bedankt voor jullie gedachten/antwoorden!

PSN/Steam: Xamsix

• Goldman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:23
Grappig, ik zit met een soort gelijk probleem. Ik heb ook een vergelijkbare setup. Mijn vermoeden is, dat de CPU geen bottleneck gaat vormen. Games vertrouwen tegenwoordig meer op grafische(kaart) rekenkracht en I/O dan CPU. Dit gezegd te hebben, je moet natuurlijk geen trage CPU hebben. De processor die jij hebt, zal in mijn beleving nog de komende tijd wel goed zijn. Maar ja, toekomst kijken blijft moeilijk.

Tjaaaaa...c[_] <- een lege care cup! - D3 Profile

• waseland
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-02 18:24

waseland

War... war never changes

Dit is gaaf, ik heb namelijk dezelfde opstelling als jij! Een i5 4670 en sinds een maand ook een EVGA GTX 1070 FTW Edition en heb ik nog geen bottleneck op de processor gezien. De meeste games tegenwoordig zijn nog veel GPU afhankelijk (met uitzonderingen daargelaten) maar geen zorgen, het is nog niet nodig om deze processor te upgraden.

Helemaal als je kijkt dat de i5 4670 nog vrijwel net zo goed is als een i5 6600k.

Ik moet er bij vertellen dat de 1070 echt een heerlijke kaart is hoor! Als je er genoeg voor over hebt zou ik lekker voor de 1070 gaan en als cannon lake uitkomt je processor upgraden (dat is in ieder geval mijn plan).

Groeten!

• Xamsix
Goldman schreef op woensdag 23 november 2016 @ 11:38:
Grappig, ik zit met een soort gelijk probleem. Ik heb ook een vergelijkbare setup. Mijn vermoeden is, dat de CPU geen bottleneck gaat vormen. Games vertrouwen tegenwoordig meer op grafische(kaart) rekenkracht en I/O dan CPU. Dit gezegd te hebben, je moet natuurlijk geen trage CPU hebben. De processor die jij hebt, zal in mijn beleving nog de komende tijd wel goed zijn. Maar ja, toekomst kijken blijft moeilijk.
Ja true, dat lees ik veel. Hoewel ik dan bijvoorbeeld bij Battlefield 1 en Planet Coaster mensen zie praten over de zware CPU load. Dat brengt dus twijfels :p

• Xamsix
waseland schreef op woensdag 23 november 2016 @ 11:42:
Dit is gaaf, ik heb namelijk dezelfde opstelling als jij! Een i5 4670 en sinds een maand ook een EVGA GTX 1070 FTW Edition en heb ik nog geen bottleneck op de processor gezien. De meeste games tegenwoordig zijn nog veel GPU afhankelijk (met uitzonderingen daargelaten) maar geen zorgen, het is nog niet nodig om deze processor te upgraden.

Helemaal als je kijkt dat de i5 4670 nog vrijwel net zo goed is als een i5 6600k.

Ik moet er bij vertellen dat de 1070 echt een heerlijke kaart is hoor! Als je er genoeg voor over hebt zou ik lekker voor de 1070 gaan en als cannon lake uitkomt je processor upgraden (dat is in ieder geval mijn plan).

Groeten!
Oohw nice, dat is perfect advies haha! Had je nog een reden om voor de EVGA FTW Edition te gaan ten opzichte van andere versies?

Qua processor; ga je dan ook je mobo upgraden?

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:42
Ligt eraan,welke games ga je spelen

welke resolutie ga je gamen?en ook heel belangrijk op hoeveel hz.

Op1440p 144hz is mijn 4790k toch echt de bottleneck in bf1 voor de 1080gtx Komt door de game, die slecht geoptimaliseerd is maar ook door de vele explosies ect in de game.

[ Voor 57% gewijzigd door freaky35 op 23-11-2016 11:46 ]

• Xamsix
freaky35 schreef op woensdag 23 november 2016 @ 11:43:
Ligt eraan, welke resolutie ga je gamen?en ook heel belangrijk op hoeveel hz
Voorlopig gewoon Full HD resolutie. Hoeveel hz dat scherm is weet ik niet tbh, het is al een wat ouder scherm.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:42
Als het gewoon 60hz is, dan zie ik geen bottleneck

• waseland
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-02 18:24

waseland

War... war never changes

Xamsix schreef op woensdag 23 november 2016 @ 11:43:
[...]

Oohw nice, dat is perfect advies haha! Had je nog een reden om voor de EVGA FTW Edition te gaan ten opzichte van andere versies?

Qua processor; ga je dan ook je mobo upgraden?
Deze kon ik toen der tijd halen voor 460,- wat dus een vrij goedkope prijs wat voor deze kaart. Ik had wat benchmarks bekeken en deze kwam daar als een van de hoogste op uit. Helemaal voor de prijs-kwaliteit.

En ja, ik neem aan dat ik ook van mobo ga upgraden aangezien cannon-lake weer een andere serie wordt en mijn mobo ook alweer een goede 3/4 jaar oud is haha.

EDIT: Ik game op 1080p 144Hz en 1440p 60Hz

[ Voor 3% gewijzigd door waseland op 23-11-2016 11:52 ]

• Xamsix
Klinkt goed, bedankt iedereen!

Denk dat ik dan inderdaad voor 1070 ga, even wachten op wat inkomsten van de feestdagen. Eind volgend jaar dan eens gaan denken aan nieuwe processor + moederbord.

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:02

HugoBoss1985

Xenotech

Gewoon met MSI afterburner kijken naar het GPU gebruik (usage).

Is het niet constant 95 - 100 % vanaf het moment dat het spel geladen is, dan is er sprake van een cpu bottleneck.
Ik denk dat het dan ook zo kan zijn dat je settings te laag zijn.
Maar als je op 1080p of meer draait met hoge settings dan moet het gpu gebruik hoog zijn.

https://www.google.nl/sea...KHRx0AewQ_AUIBigB#imgrc=_

Ik heb dit zelf pas nog ondervonden met een socket 775 quadcore systeem i.c.m. een R7 260X kaartje.
Met Battlefield multiplayer schommelt de lijn in MSI afterburner tussen de 60% - 100% usage.

Met dezelfde settings en de R7 260X in mijn systeem met i5 4670k is het gpu gebruik bijna constant 100%.

In sommige games is de gpu usage lijn ook 100%, terwijl de spellen toch hogere framerates halen met het overklokken van de i5 4670k.
Volgens mij betekend dat dus ook een cpu bottleneck, maar dan is het dus niet te zien aan het gpu usage.

Battlefield multiplayer met 64 man vraagt behoorlijk wat van een cpu.

[ Voor 4% gewijzigd door HugoBoss1985 op 23-11-2016 11:57 ]

Pagina: 1