Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ethernet aansluiting voor op de zolder

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Roel1982
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 31-07-2023
Een goede dag,

Mijn vraag

Er worden binnenkort bij ons zonnepanelen op het dak geplaatst, maar voor het 'aflezen' van het stroomverbruik is er een ethernetkabelaansluiting nodig. Er zijn nog al veel mogelijkheden zoals bridges, powerlines en extenders, maar helaas heb ik er niet veel verstand van en kom ik er met de informatie die ik online kan vinden niet helemaal uit. Er is op zolder wifi bereik, dus daar zou gebruik van gemaakt kunnen worden.

Mijn vraag is wat is nu een goede oplossing.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Via mijn glasvezel provider Vodafone heb ik een Draytek glasvezel modem voor mijn WIFI netwerk.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Natuurlijk heb ik zelf al gekeken wat er beschikbaar is. Mijn voorkeur zou uitgaan naar een extender, op deze manier is op de boven verdieping mijn wifi ook versterkt? Al heb ik geen ervaring met deze dingen.

Ik heb ook al gekeken of het niet gewoon makkelijker was om een kabel naar boven te trekken, helaas was dat nogal veel werk :S
...

Alle reacties

• ComputerHoed
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 24-11 14:20

ComputerHoed

Electronica <3

Powerline adapter is een goede keus en anders zou je inderdaad gebruik kunnen maken van een extender.

Ryzen 2700X, Gigabyte Aorus Gaming 7, G.Skills Ripjaws V 3200Mhz 16GB DDR4 RAM, PowerColor Red Devil 5700 XT, Samsung 970 250GB NVMe-SSD, 3x 5TB Toshiba HDD, 500GB Samsung Evo 850 SSD

• Killing Time
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-09 16:44
Een powerline adapter of wifi bridge zou prima moeten werken, maar misschien is het ook een idee om deze vraag bij je zonnepaneel-installateur neer te leggen?
Vaak zijn er wel oplossingen vanuit de leverancier. Zo hebben onze panelen een aparte logger die gewoon in de meterkast geplaatst kon worden, maar bestaan er ook omvormers met een optioneel wifi-board, en als er al kabels getrokken moeten worden blijkt misschien wel dat het nauwelijks extra moeite is om een ethernet kabel mee te trekken.
Mocht je toch voor een Wifi-versterker gaan biedt Vodafone zelf twee modellen aan: De Fritz!310 en 1750E. Met de 1750E kan je ook bekabelde apparaten aansluiten, (zoals je zonnepanelen) en Vodafone heeft uitgebreide filmpjes en handleidingen over hoe je dit het beste in kan stellen.

[ Voor 22% gewijzigd door Killing Time op 23-11-2016 11:53 . Reden: Toevoeging wlan-repeaters ]

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Niet toevallig een of andere kabel richting zolder over? Ik had bijv. een telefoonlijn naar zolder lopen en daar gaat prima ethernet over voor een toepassing als logging. Voor normaal gebruik totaal ongeschikt, maar voor die enkele kb's gaat dat prima.

Zou zeker proberen om een bekabelde verbinding te gebruiken, repeaters etc. zorgen in de praktijk alleen maar voor gezeur. Herhaaldelijk, want om de zoveel jaar komt er weer wat anders. Een kabel met RJ-45 aansluiting is waarschijnlijk langer bruikbaar dan je zonnepanelen.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
En je zonnepanelen zelf zijn draadloos? Er moeten nagenoeg zeker kabels getrokken worden voor de zonnepanelen (tenzij je je meterkast op zolder hebt staan 8)7 ), dus de installateur trekt met plezier een netwerkkabeltje mee (kost niet veel en vinden de klanten fijn).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Vaak zat ligt er een aparte groep (of meerdere) naar zolder toe vanwege een wasmachine/droger en kan die gebruikt worden.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zou inderdaad gewoon een netwerkkabel mee laten trekken. Het zou me namelijk niet eens verbazen dat het stroomnet op een dermate manier belast wordt dat powerline helemaal niet lekker betrouwbaar werkt.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:06
Netwerk kabel trekken is het mooist, maar als dat niet gaat kun je overwegen om deze aan te schaffen.
pricewatch: DrayTek Vigor AP 710

Deze kun je dan als wireless bridge inzetten, waarbij de netwerkpoort op je zonnepanelen convertor aangesloten wordt.
Het voordeel is dat beide apparaten van hetzelfde merk zijn en je dus zeker weet dat WDS gaat werken wat een betere en stabielere verbinding oplevert.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Roel1982
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 31-07-2023
Bedankt voor de reacties.

Er worden geen kabels getrokken door de installateur. Er stond een wasmachine op de zolder, dus ze kunnen daar alles op aansluiten. Anders was het een idee geweest om een ethernetkabel mee te laten trekken.

Ik ga eens aan de slag met de tips die ik heb gekregen. Nogmaals bedankt allemaal.
Pagina: 1