Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wifi verbinding op telefoon "mislukt"

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• j4y
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
Sinds kort woon ik in een appartement, waarbij internet gedeeld wordt met de buurman hiernaast. Dit functioneerde prima. Ik heb 1 probleem, waarbij de telefoon niet kan verbinden met de wifi. De telefoon zegt "Opgeslagen" en na een aantal keer proberen te verbinden "Wifi verbinding mislukt". Terwijl die gisteravond nog gewoon werkte. Dit is de tweede keer dat dit gebeurd, na de eerste keer van alles geprobeerd te hebben (telefoon updaten, wifi vergeten, vliegtuigmodus aan/uit, opnieuw starten etc) maar aangebeld en de router laten resetten. Toen functioneerde alles weer.

Totdat ik gisteravond een programma terug keek op de laptop. Vanmorgen was het probleem weer terug. Wat ik me kan herinneren trad het probleem de vorige keer ook op na het kijken van hetzelfde programma. De laptop waarop ik dit typ verbind nog steeds gewoon met het netwerk, de telefoon weigert weer.

Om nou steeds na het kijken van een programma te gaan vragen of de router gereset kan worden bij de buurman is ook niet handig, dus ik vraag me af of iemand weet wat voor probleem dit is en wat er aan gedaan kan worden? Ik heb een kabel liggen dus mijn eigen wifi accesspoint aansluiten een optie?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Laptop met Windows 10, Android telefoon met cm13, onbekende router. Veel netwerken in de lucht hier.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Telefoon aan/uit, netwerk vergeten, 2.4 ghz only aanzetten

Beste antwoord (via j4y op 24-11-2016 05:47)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:48

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Een eigen AP bedraad is altijd beter - zeker gezien de erg low-end specs van dat Telfort/Zyxel geval; 5 jaar geleden was dat prima, maar ondertussen heb je een mooie telefoon met 5GHz en WiFi-ac support. Zonde daar geen gebruik van te maken. Telfort/KPN's EUR 50 WiFi-ac AP is beste deal IMHO tenzij je al iets vergelijkbaars ongebruikt hebt liggen.

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Aangezien de router dus door de buurman wordt beheerd en je zelf aangeeft dat het een "onbekende router" is, is het gissen naar de oorzaak. For all I care is de DHCP-scope te krap of zit je buurman aktief te telefoon te blokkeren met een grijns op zijn gezicht. Een eigen WiFi AP gaat natuurlijk niet helpen; uiteindelijk is de router van de buurman degene die "toestaat" dat je wel/niet mag connecten en daar lijkt nu het probleem te zitten.

Oftewel; jouw buurman is degene die het probleem moet oplossen. Lukt dat niet, dan is het misschien handig om een eigen internetlijn aan te vragen of desnoods met T-Mobile of KPN te bellen en te inventariseren of/wanneer ze 4G-Internet voor thuis kunnen leveren?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• j4y
  • Nu online
Thanks voor je antwoord! Onbekende router als in, het zal gewoon de standaard router zijn van de verbinding. Hij heeft die gewoon overgenomen van de vrouw die er eerst woonde. Gaat om een Telfort ADSL lijntje.

Ik heb dus geen problemen verder, de hele week prima kunnen internetten. Het is gewoon gek dat na het kijken van een programma op de laptop, de telefoon niet meer wil verbinden.

• MrTre
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-11 09:32
Misschien niet helemaal netjes, maar misschien kun je, als je met je laptop verbonden bent inloggen op de router (gateway-ip-adres) en het default-password proberen en als dat lukt kijken of er iets geks in zit.

Als het ssid/wachtwoord de default ingestelde is en niet veranderd is zou je ook kunnen vragen of hij hem een factory-reset wil geven.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Relevante software en hardware die ik gebruik
Laptop met Windows 10, Android telefoon met cm13, onbekende router. Veel netwerken in de lucht hier.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Telefoon aan/uit, netwerk vergeten, 2.4 ghz only aanzetten
Hoe heb je 2.4GHz-only op de router ingesteld zonder te weten wat het is :?

In ieder geval weten we paar dingen:
- netwerk functioneert an sich.
- telefoon is in staat netwerk te detecteren, probleem zit dus niet in niet-ondersteunde kanalen oid.

Wat zou oorzaak dan kunnen zijn?

Zonder relevante info is het speld in een hooiberg, maar even aantal mogelijkheden:
- netwerk gebruikt (een combinatie van) security en encryption die telefoon niet ondersteunt. CM13 is erg recent, dus het zal niet te nieuw zijn. Als dit het is, zal het eerder oud en fout zijn, bijv WPA2 icm TKIP/AES (bij WPA2 is TKIP nadrukkelijk niet toegestaan, als de AP dit wel probeert af te dwingen zal een strikte client 'nope' zeggen). In dat geval: stel in op WPA2 icm AES only.
- netwerk heeft een whitelist, alleen ingevoerde apparaten mogen online komen. MAC van jouw laptop is ingevoerd, die van telefoon niet. Als je de mogelijkheid hebt om MAC te spoofen op de telefoon (nooit geprobeerd met CM, maar zal vast ergens kunnen), probeer eens MAC van de WiFi NIC van je laptop in te voeren. Zorg wel dat je laptop op dat moment uit staat!
- Een noodzakelijke service voor de client ontbreekt. Nooit van gehoord bij Android, maar bij iOS wil een verbinding mislukken als WMM uit staat.
- Compatibility issue tussen WiFi chipset / firmware van AP en client. Om hier iets over te roepen moeten we echt exact weten welke AP/router het is ("standaard router van provider X" zegt geen drol, iedere provider heeft tig verschillende apparaten als standaard ingezet over de jaren) en welke Android hardware je gebruikt.

Maar...

Het kan makkelijker zijn. De gemiddelde smartphone heeft minder en kleinere antennes dan de gemiddelde laptop. Als signaalsterkte gewoon te laag is kun je ook niet verbinden. Wat is de gemeten signaalsterkte (RSSI, in dBm) van het netwerk op zowel laptop als telefoon? Als beide (ruim) boven de -75dBm zitten is dit je probleem niet, maar als laptop al kantje boord is en telefoon onder de -80dBm zakt dan kan het gewoon liggen aan teveel demping.

Oslik blyat! Oslik!

• j4y
  • Nu online
dion_b schreef op woensdag 23 november 2016 @ 08:46:
[...]

Hoe heb je 2.4GHz-only op de router ingesteld zonder te weten wat het is :?

In ieder geval weten we paar dingen:
- netwerk functioneert an sich.
- telefoon is in staat netwerk te detecteren, probleem zit dus niet in niet-ondersteunde kanalen oid.

Wat zou oorzaak dan kunnen zijn?

Zonder relevante info is het speld in een hooiberg, maar even aantal mogelijkheden:
- netwerk gebruikt (een combinatie van) security en encryption die telefoon niet ondersteunt. CM13 is erg recent, dus het zal niet te nieuw zijn. Als dit het is, zal het eerder oud en fout zijn, bijv WPA2 icm TKIP/AES (bij WPA2 is TKIP nadrukkelijk niet toegestaan, als de AP dit wel probeert af te dwingen zal een strikte client 'nope' zeggen). In dat geval: stel in op WPA2 icm AES only.
- netwerk heeft een whitelist, alleen ingevoerde apparaten mogen online komen. MAC van jouw laptop is ingevoerd, die van telefoon niet. Als je de mogelijkheid hebt om MAC te spoofen op de telefoon (nooit geprobeerd met CM, maar zal vast ergens kunnen), probeer eens MAC van de WiFi NIC van je laptop in te voeren. Zorg wel dat je laptop op dat moment uit staat!
- Een noodzakelijke service voor de client ontbreekt. Nooit van gehoord bij Android, maar bij iOS wil een verbinding mislukken als WMM uit staat.
- Compatibility issue tussen WiFi chipset / firmware van AP en client. Om hier iets over te roepen moeten we echt exact weten welke AP/router het is ("standaard router van provider X" zegt geen drol, iedere provider heeft tig verschillende apparaten als standaard ingezet over de jaren) en welke Android hardware je gebruikt.

Maar...

Het kan makkelijker zijn. De gemiddelde smartphone heeft minder en kleinere antennes dan de gemiddelde laptop. Als signaalsterkte gewoon te laag is kun je ook niet verbinden. Wat is de gemeten signaalsterkte (RSSI, in dBm) van het netwerk op zowel laptop als telefoon? Als beide (ruim) boven de -75dBm zitten is dit je probleem niet, maar als laptop al kantje boord is en telefoon onder de -80dBm zakt dan kan het gewoon liggen aan teveel demping.
Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Even voor de duidelijkheid, het netwerk functioneer(de) óók op de telefoon goed. Echter is nu de tweede keer, na het kijken van een programma op de laptop boven, de telefoon niet in staat om weer verbinding te maken. 2.4Ghz only heb ik ingesteld op de telefoon trouwens, dat hij alleen dat netwerk zoekt. De security en whitelist die je noemt lijken me dus sterk, omdat het netwerk het wel gewoon deed. Bovendien kon een andere telefoon van een vriend ook gewoon gelijk connecten met het password (Galaxy S6).

Het laatste wat je zegt klinkt wel als mogelijk. Hoewel ik gister gewoon 4 of 5 streepjes had, kan het misschien zijn dat door de lange stream van data naar de laptop, de antenne overpowered is en de telefoon er niet meer "doorkomt"? Ik zal de waardes gaan meten vanmiddag.

Laat ik in ieder geval de vraag anders stellen: Als ik straks naar de buurman ga om de boel te laten resetten (de telefoon verbind hier op werk gewoon netjes op de wifi) - welke instellingen zouden we naar kunnen kijken?

• j4y
  • Nu online
Ik heb zojuist even gemeten. De telefoon heeft volgens de app Wifi Analyzer -41 dBm, De laptop via WifiInfoView -45 dBm. De router zit op channel 1, er zijn nog 10 andere netwerken op channel 1, kan dit problemen geven?

Dezelfde software geeft aan dat het een Zyxel Wireless APS P-2812HNU-F1,

[ Voor 15% gewijzigd door j4y op 23-11-2016 14:30 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

j4y schreef op woensdag 23 november 2016 @ 14:14:
Ik heb zojuist even gemeten. De telefoon heeft volgens de app Wifi Analyzer -41 dBm, De laptop via WifiInfoView -45 dBm.
Dergelijke metingen moet je met een korrel (zo'n 8dB korrel :P ) zout nemen, maar mag duidelijk zijn dat telefoon zeker niet significant slechter signaal ontvangt dan laptop. Dat is het alvast niet. Ver boven de -75dBm iig, dus signaalsterkte is geweldig.
De router zit op channel 1, er zijn nog 10 andere netwerken op channel 1, kan dit problemen geven?
Kan, maar dan zou je verwachten dat de laptop er net zo last van zou krijgen op zelfde moment.
Dezelfde software geeft aan dat het een Zyxel Wireless APS P-2812HNU-F1,
Googlend klinkt dat als iets wat Telfort geleverd heeft, dus dat klopt alvast.

Specs vind ik hier:
https://wiki.openwrt.org/toh/zyxel/p2812hnu-f1

Blijkt te gaan om een RaLink RT3062 WiFi chip.

Nu ben gaan snuffelen, maar vind geen algemene WiFi compatibility issues met ofwel dit apparaat danwel de chip die erin zit. De Galaxy S6 die je noemde heeft een Broadcom BCM4358 chip. Broadcom is een erg gangbare vendor, maar dit is een chip dat vrijwel nergens anders in gebruikt is. Ik lees nog nergens exact welk toestel jij hebt. Kun je dat nog eens noemen?

Oslik blyat! Oslik!

• j4y
  • Nu online
dion_b schreef op woensdag 23 november 2016 @ 16:04:
[...]

Dergelijke metingen moet je met een korrel (zo'n 8dB korrel :P ) zout nemen, maar mag duidelijk zijn dat telefoon zeker niet significant slechter signaal ontvangt dan laptop. Dat is het alvast niet. Ver boven de -75dBm iig, dus signaalsterkte is geweldig.

[...]

Kan, maar dan zou je verwachten dat de laptop er net zo last van zou krijgen op zelfde moment.

[...]

Googlend klinkt dat als iets wat Telfort geleverd heeft, dus dat klopt alvast.

Specs vind ik hier:
https://wiki.openwrt.org/toh/zyxel/p2812hnu-f1

Blijkt te gaan om een RaLink RT3062 WiFi chip.

Nu ben gaan snuffelen, maar vind geen algemene WiFi compatibility issues met ofwel dit apparaat danwel de chip die erin zit. De Galaxy S6 die je noemde heeft een Broadcom BCM4358 chip. Broadcom is een erg gangbare vendor, maar dit is een chip dat vrijwel nergens anders in gebruikt is. Ik lees nog nergens exact welk toestel jij hebt. Kun je dat nog eens noemen?
Wederom bedankt voor je antwoord! Wat stom dat ik dat vergeten ben te vermelden. Het gaat om een Asus Zenfone2, geflashed met cm13. De afgelopen keer heb ik die nog geüpdatet, maar hielp toen niet. Net heb ik nog dingen geprobeerd zoals dalvik wipe, fix permissions, met static ip connecten. Maar tot nu toe blijft de verbinding op "Opgeslagen" hangen.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

j4y schreef op woensdag 23 november 2016 @ 17:34:
[...]

Wederom bedankt voor je antwoord! Wat stom dat ik dat vergeten ben te vermelden. Het gaat om een Asus Zenfone2, geflashed met cm13. De afgelopen keer heb ik die nog geüpdatet, maar hielp toen niet. Net heb ik nog dingen geprobeerd zoals dalvik wipe, fix permissions, met static ip connecten. Maar tot nu toe blijft de verbinding op "Opgeslagen" hangen.
De kans dat dit een of andere instelling in de telefoon is, is minimaal. Dit soort issue speelt op hardware- of driverniveau.

Nu, 'Zenfone2' zegt nog niet alles, aangezien Asus meerdere toestellen met die marketingnaam uitgebracht heeft. Je hebt de ZE550ml (Z008) en de ZE551 (Z00A), beide Intel Atom-based met Broadcom BCM4339 WiFi, en de Zenfone 2 Lasers (Z00L en Z00T), Qualcomm Snapdragon ontwerpen met WiFi die ik niet kan achterhalen, maar gezien de SoC is het vrijwel zeker een Qualcomm ontwerp. Allevier kunnen ze CM13 draaien, dus dat helpt ook niet met identificatie :o

Toevallig heb ik zelf ook de ZE551 en draai ik er ook CM13 op, dus mocht jij zelfde hebben dan kan ik zeker vergelijken. Helaas heb ik nooit (bewust) verbonden met een AP met RT3062, dus kan ik daar weinig over zeggen. Wel vaak met AP's met Celeno chipsets die hardwarematig RaLink ontwerpen zijn - maar met sterk aangepaste firmware, dus juist op dit vlak niet vergelijkbaar.

Oslik blyat! Oslik!

• j4y
  • Nu online
dion_b schreef op woensdag 23 november 2016 @ 18:22:
[...]

De kans dat dit een of andere instelling in de telefoon is, is minimaal. Dit soort issue speelt op hardware- of driverniveau.

Nu, 'Zenfone2' zegt nog niet alles, aangezien Asus meerdere toestellen met die marketingnaam uitgebracht heeft. Je hebt de ZE550ml (Z008) en de ZE551 (Z00A), beide Intel Atom-based met Broadcom BCM4339 WiFi, en de Zenfone 2 Lasers (Z00L en Z00T), Qualcomm Snapdragon ontwerpen met WiFi die ik niet kan achterhalen, maar gezien de SoC is het vrijwel zeker een Qualcomm ontwerp. Allevier kunnen ze CM13 draaien, dus dat helpt ook niet met identificatie :o

Toevallig heb ik zelf ook de ZE551 en draai ik er ook CM13 op, dus mocht jij zelfde hebben dan kan ik zeker vergelijken. Helaas heb ik nooit (bewust) verbonden met een AP met RT3062, dus kan ik daar weinig over zeggen. Wel vaak met AP's met Celeno chipsets die hardwarematig RaLink ontwerpen zijn - maar met sterk aangepaste firmware, dus juist op dit vlak niet vergelijkbaar.
Hier ook de ZE551 ;) wat toevallig! Het blijft een vreemd probleem dat er eerst prima verbinding is en nu helemaal niet. Is het een driver/hardware ding aan de telefoon of router kant denk je?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

j4y schreef op woensdag 23 november 2016 @ 20:54:
[...]

Hier ook de ZE551 ;) wat toevallig! Het blijft een vreemd probleem dat er eerst prima verbinding is en nu helemaal niet. Is het een driver/hardware ding aan de telefoon of router kant denk je?
Lastig. Ik ken niemand in m'n omgeving met Telfort (degene met cheap-ass DSL hebben Tele2), en ik ken geen andere apparaten met die chip, dus kan het niet testen.

Wel kan ik bevestigen dat zelfs een 'foute' config van WPA2 en TKIP/AES verbinding kan krijgen met de ZE551 met CM13, dus dat is het alvast niet. Wel een erg goed idee om daar AES-only van te maken overigens, maar dat gaat je probleem niet oplossen.

Oslik blyat! Oslik!

• j4y
  • Nu online
dion_b schreef op woensdag 23 november 2016 @ 20:58:
[...]

Lastig. Ik ken niemand in m'n omgeving met Telfort (degene met cheap-ass DSL hebben Tele2), en ik ken geen andere apparaten met die chip, dus kan het niet testen.

Wel kan ik bevestigen dat zelfs een 'foute' config van WPA2 en TKIP/AES verbinding kan krijgen met de ZE551 met CM13, dus dat is het alvast niet. Wel een erg goed idee om daar AES-only van te maken overigens, maar dat gaat je probleem niet oplossen.
Thanks anyway voor de moeite hoor! Ik zal vragen of de boel weer gereset kan worden dan heb ik in ieder geval weer verbinding.

Zou een eigen routertje op de lan kabel als AP als een tussen oplossing kunnen werken?

Acties:
  • Beste antwoord

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Een eigen AP bedraad is altijd beter - zeker gezien de erg low-end specs van dat Telfort/Zyxel geval; 5 jaar geleden was dat prima, maar ondertussen heb je een mooie telefoon met 5GHz en WiFi-ac support. Zonde daar geen gebruik van te maken. Telfort/KPN's EUR 50 WiFi-ac AP is beste deal IMHO tenzij je al iets vergelijkbaars ongebruikt hebt liggen.

Oslik blyat! Oslik!

• j4y
  • Nu online
Bedankt voor je hulp!
Pagina: 1