Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Cisco switch throughput verschrikkelijk bij 100mbit

Pagina: 1
Acties:

• Madmama
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19-06-2023
Ik ben deze week in een van onze locaties (nieuwe locatie voor ons team, we hebben het support van deze locatie recent overgenomen van corporate IT) om wat werkzaamheden te verrichten. Er waren wat klachten dat printen traag is vanuit sommige werkplekken. Verder waren er niet echt klachten. (Bij sommige gebruikers duurde het ettelijke minuten voordat een grote print uit de printer kwam rollen)

Ik had mijn eigen laptop (Lenovo x250, ssd, prima ding) op een netwerkkabeltje geprikt en had ook geen problemen totdat ik een file wilde copyeren vanaf een andere pc. performance was belachelijk traag, rond de 400~800 kbytes/sec.

De locatie heeft een cisco 3750G 24 poorts switch en een 4mbit uplink (geen locale servers, ik denk dat daarom het probleem niet echt aan het licht is gekomen.)

Het viel mijn laptop op 100mbit geconnect was terwijl ik gigabit had verwacht. ik dacht eerst wat raar. even de kabels van de switch naar het patchpaneel en walloutlet naar mijn laptop vervangen, dit had geen effect

Mijn switchport config was als volgt:
speed 100
duplex full
spanning-tree portfast
Ik weet niet waarom de vorige admins dit gedaan hebben, mijn verwachting was dat dit gedaan is omdat de muur bekabeling rot is ofzo. Ik heb als test deze (speed en duplex) config weggehaald en de performance problemen waren weg. Ik schoot van 6mbit/sec naar 600mbit/sec. Probleem opgelost *O*

Het zit me toch niet lekker en ik kan het niet los laten ( }:O ) waarom is de performance bij een switchport config met een speed van 100 en duplex ronduit slecht en zodra het op auto sense staat (en gigabit uitonderhandeld) ineens lekker snel.

Ik had verwacht bij een speed van 100, dat ik 100mbit max haal en klaar.

Wie heeft er een idee?

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Omdat auto-negotiation aan beide zijden aan moet staan om correct te werken.
Anders valt je nic terug naar 10 Mbps half duplex; verklaart de factor 100

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Dafjedavid
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 29-10 09:07
Ik zou zeggen, indien mogelijk, vraag het de betreffende beheerder eens :)
Misschien had hij het idee om de bandbreedte van de uplinks netjes te verdelen over het aantal switchpoorten en daarom voor 100 bit heeft gekozen. Alleen jammer dat hij zijn instellingen niet heeft gecontroleerd....

Who Needs Windows...

• Getto
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-11 12:48
Zit de switch verder nog geuplinkt naar andere switches? Veel netwerkbeheerders stellen hun poorten op 100 mbit in als de uplink naar de volgende switch maar 1 gbit is. Dit om te voorkomen dat 1 cliënt de complete bandbreedte weg kaapt.

• Madmama
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19-06-2023
Brahiewahiewa schreef op woensdag 23 november 2016 @ 00:15:
Omdat auto-negotiation aan beide zijden aan moet staan om correct te werken.
Anders valt je nic terug naar 10 Mbps half duplex; verklaart de factor 100
Die moet je me even beter uitleggen, ik begrijp hem niet?

Zowel in de show interface status als op die client zag ik dat ze verbonden zijn met 100mbit full duplex.
Dafjedavid schreef op woensdag 23 november 2016 @ 08:03:
Ik zou zeggen, indien mogelijk, vraag het de betreffende beheerder eens :)
Die werkt helaas niet meer voor ons en zijn collega's hebben geen idee waarom.
Getto schreef op woensdag 23 november 2016 @ 08:06:
Zit de switch verder nog geuplinkt naar andere switches? Veel netwerkbeheerders stellen hun poorten op 100 mbit in als de uplink naar de volgende switch maar 1 gbit is.
er is maar 1 switch in deze locatie

• Barreljan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-11 13:01

Barreljan

...Zoom-Zoom...

Madmama schreef op woensdag 23 november 2016 @ 08:28:
[...]

Zowel in de show interface status als op die client zag ik dat ze verbonden zijn met 100mbit full duplex.
Als auto-negotiation niet goed lukt, hence ze worden het niet eens, dan kiest de cisco in dit geval 100/full en je laptop 10 half (of een andere brakke setting) en dat krijg je naast dit dus ook veel CRC errors en framedrops. Dus keldert de performance flink.

Auto negotiation is niet altijd tof ;)

Time Attacker met de Mazda 323F 2.5 V6 J-spec | PV output

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Madmama schreef op woensdag 23 november 2016 @ 08:28:
[...]

..
Auto-negotiation is geen eenmalig protocol, maar wordt eens in de zoveel tijd herhaald.
Op het moment dat je de kabel inplugt, meld de switch één keer "ik kan 100 Mbps" en daarna nooit meer.
(althans, totdat de volgende kabel er in gestoken wordt)
Maar de nic in je laptop stuurt regelmatig een nieuw auto-negotiation signaal uit en verwacht daar een antwoord op. Bij het uitblijven van dat antwoord, schakelt ie terug naar 10 Mbps half duplex

Ga d'r eens mee spelen; zet de nic in je laptop op 100 Mbps full en meet dan nog een keer

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:14

Kabouterplop01

chown -R me base:all

En het punt wat Barreljan aanhaalt kun je niet zien: bij full duplex heb je (als het goed is) geen collisions

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-11 20:59
Hierboven raakt men de kern, maar mist een detail: Als een poort op autonegotiate staat, kan deze aan de hand van de linkpulses van de andere kant zien welke snelheid gebruikt wordt, ook als de andere kant geen autoneg gebruikt. Snelheid komt daardoor vrijwel altijd goed. Duplex is echter afhankelijk van de onderhandeling, en valt bij gebrek daaraan terug op half-duplex. Je hebt dan aan een kant een poort die collisions ziet en afhandelt, en aan de andere kant niet. Dat is geen recept voor succes...

Bij 10 en 100 Mbps ethernet was autonegotiation geen verplichting en slecht gedefinieerd, er waren, zeker in het verleden, een aantal compatibiliteits issues. Met Gigabit ethernet is het een verplicht onderdeel van de standaard, en speelt het probleem nauwelijks nog. Gevolg is indirect dat bij 10 en 100 het 'fixed' instellen dan ook iets anders betekent dan bij gigabit; bij die eerste stel je het vast in, bij de laatste vertel je in feite alleen maar dat de poort alleen mag onderhandelen voor de geconfigureerde settings.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• daan9999
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18-11 17:04
waarom ga je op switch nivieau met 100 mbit werken... pleur dan goedkopere 100 mbit switches neer met gigabit uplinks....daarnaast heeft gigabit minder latency (doordat er geen/minder collissions plaats vinden)
en het is zeker zonde van zon mooie cisco om die maar een beetje te laten kachelen op 10/100 mbit....

ik zelf heb 3x cisco 3750G liggen bij mij op school (staat onder mijn beheer) hangt allemaal in een vtp domain.. doet hier niet echt toe i know.. met 2 gbps channel-trunks er tussen. met een uplink van 500... das natuurlijk een hele andere situatie dan 4 mbps.... is zeker een buitengebied......

maar het lijkt mij verstandiger om bandwith limiting op firewall nivieau te gaan doen.. zet een pfsense bakkie of vm neer en poot daar alle trafic doorheen. dan heb je een snel lokaal netwerk en word de verbinding niet opgesnoept door 1 gebruiker.
Pagina: 1