O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Waarom zou je naar de kvk gaan als je toch niet van plan bent actief je bedrijf te runnen?
Als je het perse "wit"wilt doen, kun je ook simpelweg de (bij) verdiensten opgeven op je jaaropgave.
Edit, linkje toegevoegd:
http://financieel.infonu....elastingvrij-inkomen.html
[ Voor 19% gewijzigd door GforceNL op 22-11-2016 23:29 ]
<Zinloze tekst hier>
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Alternatief is dat je je als eenmanszaak inschrijft in de kvk, maar daarmee verplicht je jezelf tot een correcte boekhouding (fouten worden beboet) die je tot 7 jaar na afsluiting van het boekjaar moet bewaren. Ook de jaarlijkse aangifte wordt een stuk complexer. Afhankelijk vd beoordeling vd belastingdienst wordt je btw plichtig en dien je elk kwartaal btw aangifte te doen (of je iets aan te geven hebt of niet, geen aangifte is ook weer boete). Het voordeel is wel dat je bij geringe inkomsten een deel vd btw mag houden dankzij de kleine ondernemers regeling.
Ik ga er even van uit dat je geen 1200 uur per jaar aan je werkzaamheden zal besteden, dus voor de zelfstandigenaftrek hoef je het niet te doen. Je komt als eenmanszaak wel in aanmerking voor 14% MKB winstvrijstelling, maar je moet jezelf afvragen of bij een geringe bedrijfswinst het de moeite is om het daar voor te doen.
Haar boekhouding staat los van jouw rechtsvorm. Als jij uit privé een factuur zonder btw stuurt, dan kan jouw vriendin die in haar boekhouding opnemen.carpebios schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 23:33:
Sorry, ik zie nu dat ik iets belangrijkst ben vergeten. Ik werk fulltime. Dus heb gewoon een boven modaal inkomen, ik heb echter 1 dag vrij in de week, waarbij ik wat wil bijklussen. Ik wil mij inschrijven omdat dan ook zij dingen kan aftrekken van de belasting, zoals ook reiskosten die ik dan reken.
Je parttime (4 dagen is niet fulltime
Dus als ik het goed begrijp geef ik gewoon aan t begin van t nieuwe jaar 60.000 uit werk aan bij de belastingdienst (zoals ik elk jaar doe) en daarbij ook nog de bijverdienste, laten we zegge een 2000 euro, welke ik gerekend heb zonder btw en waarvoor ik haar een factuur stuur?
Je kan de inkomsten opgeven als bijverdiensten en hier ook je gelieerde kosten op in mindering brengen. De af te dragen belastingen zijn dan gelijk aan hetgeen je zou betalen vanuit zzper schap daar je niet aan je fiscale aftrekposten zou komen.
Zo kan je het gewoon wit doen en hoeft de afnemer zich verder ook niet te verantwoorden.
Meer info? Stuur mij even een pb
Wabbawabbawabbawabba
<Zinloze tekst hier>
Waar het gaat over arbeidsrelatie, is de angst dat opdrachtgever zou worden aangemerkt als werkgever en dus afdrachten loonheffingen en werrknemersverzekeringen moet doen. Dat kan een enorme last zijn voor zo'n kleine hoeveelheid werk, maar als TS reeds een goed inkomen heeft dan is de financiele impact verwaarloosbaar.
Bij business to consumer speelt de wet DBA niet. Dit omdat er tussen een zelfstandige en een particulier geen loondienst verband kan ontstaan.
Als je toch jezelf wil inschrijven bij de KvK en een BTW nummer wil vanuit de belastingdienst hoeft dit geen bezwaar te zijn. Je valt naar alle waarschijnlijkheid onder de Kleine Ondernemers Regeling, waarin geregeld is dat wanneer de BTW afdracht per jaar onder de € 1.883,00 blijft. Je hoeft de BTW dan niet af te dragen, maar je moet dit 'voordeel' wel optellen bij je belastbaar inkomen. Als je hierop Googled vind je meer informatie.
Niet doen. Inschrijven levert behalve een hoop werk niks op. Bedenk je dat je nooit meer kan aftrekken dan je verdient met het geen dat je doet. Als je je inkomsten gewoon op je IB aangeeft als "resultaat overig werk" dan is het netjes wit (en je mag eventuele kosten daar gewoon in mindering op brengen).carpebios schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 23:33:
Sorry, ik zie nu dat ik iets belangrijkst ben vergeten. Ik werk fulltime. Dus heb gewoon een boven modaal inkomen, ik heb echter 1 dag vrij in de week, waarbij ik wat wil bijklussen. Ik wil mij inschrijven omdat dan ook zij dingen kan aftrekken van de belasting, zoals ook reiskosten die ik dan reken.
Reiskosten kun je volgens mij sowieso niet aftrekken. Je moet namelijk minstens 1225 uur per jaar besteden aan je onderneming om voor de inkomstenbelasting als ondernemer gezien te worden.
Aangifte BTW kan in principe per jaar. Pas vanaf een bepaalde minimumomzet moet je vaker aangifte gaan doen.
[ Voor 12% gewijzigd door Tom-Z op 23-11-2016 11:42 ]
Uit de eerste zin van de TS maak ik op dat ze af en toe ingehuurd wordt door een andere ondernemer. Die andere ondernemer is haar enige klant.meakerkhofs schreef op woensdag 23 november 2016 @ 09:21:
Bij business to consumer speelt de wet DBA niet. Dit omdat er tussen een zelfstandige en een particulier geen loondienst verband kan ontstaan.
Op zich wordt de soep niet zo heet gegeten als het om schijnzelfstandigheid gaat, al helemaal niet als het om een hele lage omzet gaat. Maar wat ik wel eens zie gebeuren is dat vakgenoten elkaar af en toe eens een factuur sturen, zo ga je al snel van één klant naar drie of vier.
Mijn opmerking over business to consumer was puur informatief. Uit de post van de TS begreep ik ook dat hij een andere ondernemer als klant heeft. Maar ik merk ook dat een hoop mensen bang zijn voor de wet DBA en die werken uitsluitend voor particulieren. Dan speelt dit hele verhaal niet.Uit de eerste zin van de TS maak ik op dat ze af en toe ingehuurd wordt door een andere ondernemer. Die andere ondernemer is haar enige klant.
Op zich wordt de soep niet zo heet gegeten als het om schijnzelfstandigheid gaat, al helemaal niet als het om een hele lage omzet gaat. Maar wat ik wel eens zie gebeuren is dat vakgenoten elkaar af en toe eens een factuur sturen, zo ga je al snel van één klant naar drie of vier.
Als je van 1 klant naar 3 of 4 gaat is het op zich ook al geen probleem meer voor de wet DBA.
Als je, zoals ik, langdurig (in mijn geval een opdracht voor 1 jaar) bij een opdrachtgever zit, en je werkt mee in de lijn (zoals ik) dan ziet de belastingdienst je al snel als schijnzelfstandige. Daarom zie je nu ook dat opdrachtgevers bang zijn om in zee te gaan met ZZP'ers. Die zien de bui (naheffing sociale premies en een boete) al hangen. En hebben daar dus geen zin meer in en zeggen tegen de ZZP'er, ga maar in loondienst bij een detacheerder of via een Payroll bedrijf aan het werk.
Nu staat de wet DBA volgens de laatste uitspraak van Wiebes in de ijskast, maar zolang er geen oplossing is voor het zwaard van Damocles wat boven het hoofd van de ZZP'er en diens opdrachtgever hangt zijn opdrachtgevers huiverig.
Er zijn wel oplossingen voor het probleem dat je hebt als je langdurig bij één opdrachtgever zit. Zo hebben Uniforce en ZZP-Vooruit een concept ontwikkeld waardoor je niet meer als schijnzelfstandige wordt gezien. Punt is dat deze constructie wel geld kost. Je hebt de kosten voor deelname aan het concept en een accountant. Daarnaast verlies je de zelfstandigen aftrek en de MKB winst vrijstelling. En dat zijn toch beste bedragen.
Maar als je hierdoor wel aan het werk kan blijven, dan is een half ei beter dan een lege dop.
Dit lijkt me voor jou van toepassing.
Tjolk is lekker. overal en altijd.
In deze en je andere post heb je het over criteria van schijnzelfstandigheid. Dan haal je aan, het hebben van maar 1 opdrachtgever en hetzelfde werk doen als werknemers bij de opdrachtgever.meakerkhofs schreef op woensdag 23 november 2016 @ 09:44:
[...]
Mijn opmerking over business to consumer was puur informatief. Uit de post van de TS begreep ik ook dat hij een andere ondernemer als klant heeft. Maar ik merk ook dat een hoop mensen bang zijn voor de wet DBA en die werken uitsluitend voor particulieren. Dan speelt dit hele verhaal niet.
Als je van 1 klant naar 3 of 4 gaat is het op zich ook al geen probleem meer voor de wet DBA.
Als je, zoals ik, langdurig (in mijn geval een opdracht voor 1 jaar) bij een opdrachtgever zit, en je werkt mee in de lijn (zoals ik) dan ziet de belastingdienst je al snel als schijnzelfstandige. Daarom zie je nu ook dat opdrachtgevers bang zijn om in zee te gaan met ZZP'ers. Die zien de bui (naheffing sociale premies en een boete) al hangen. En hebben daar dus geen zin meer in en zeggen tegen de ZZP'er, ga maar in loondienst bij een detacheerder of via een Payroll bedrijf aan het werk.
Nu staat de wet DBA volgens de laatste uitspraak van Wiebes in de ijskast, maar zolang er geen oplossing is voor het zwaard van Damocles wat boven het hoofd van de ZZP'er en diens opdrachtgever hangt zijn opdrachtgevers huiverig.
Er zijn wel oplossingen voor het probleem dat je hebt als je langdurig bij één opdrachtgever zit. Zo hebben Uniforce en ZZP-Vooruit een concept ontwikkeld waardoor je niet meer als schijnzelfstandige wordt gezien. Punt is dat deze constructie wel geld kost. Je hebt de kosten voor deelname aan het concept en een accountant. Daarnaast verlies je de zelfstandigen aftrek en de MKB winst vrijstelling. En dat zijn toch beste bedragen.
Maar als je hierdoor wel aan het werk kan blijven, dan is een half ei beter dan een lege dop.
Allebei deze punten zijn geen criteria voor schijnzelfstandigheid.
http://www.ondernemersple...ij-zzpers-en-freelancers/
Hier wordt bij 1 punt wel aangegeven dat één van de criteria meerdere opdrachtgevers is, maar ik heb in een persoonlijk gesprek met de belastingdienst iets anders gehoord.
Wel moet het zijn dat je niet standaard van het ene project in het andere project rolt, of van klus naar klus als je bouwvakker bent.
Maar als jij een opdracht krijgt voor een stuk software dat je daar best een aantal jaar aan mag werken voor de opdrachtgever.
Wel klopt het dat veel opdrachtgevers bang worden en geen ZZP'ers meer inhuren.
Ontopic, TS zou inderdaad het makkelijkste zijn extra inkomsten bij inkomsten uit overig werk kunnen zetten.
Als TS van plan is om na een aantal jaar volledig als zelfstandige te gaan werken dan is het misschien handig om nu alvast een administratie bij te gaan houden.
[ Voor 22% gewijzigd door Ernemmer op 23-11-2016 10:26 ]
* loonheffing: is een voorbelasting van inkomstenbelasting.
Als je momenteel ROW aangeeft in je aangifte IB, geniet je geen ondernemersvoordelen zoals MKB-winstvrijstelling of zelfstandigenaftrek. Dan is de belastingdruk op deze bijverdiensten even hoog als wat de klant aan loonheffing zou moeten inhouden bij een dienstverband. Ingehouden loonheffing wordt verrekend bij de aangifte IB, waardoor je onder de streep quitte speelt.
Alleen moet de opdrachtgever een loonadministratie gaan voeren en dat is een hoop werk in relatie tot zo'n klein contract.
* premies werknemersverzekeringen.
Naar OP heeft TS al een goed inkomen uit loondienst elders. Met een beetje geluk zit je boven de premiegrens van de werknemersverzekeringen, en is dit risico nonexistent.
Mij lijkt het daarom het makkelijkste om gewoon de arbeidsrelatie formeel te maken. Loonadminstratie kun je uitbesteden (dat is tientjeswerk op jaarbasis, als de vriendin al een boekhoeder heeft doet die het er zo bij).
Regeren is vooruitschuiven
En die werkgeverslasten zijn: loonheffing en premies werknemersverzekeringen.T-MOB schreef op woensdag 23 november 2016 @ 10:58:
Het risico voor opdrachtgever is wel wat groter. Die krijgt mogelijk een naheffing voor de werkgeverslasten.
Zie boven.
Het 0% tarief is wat anders dan geen BTW. Het netto resultaat is hetzelfde, maar je mag als particulier nog steeds niet een factuur sturen waarop staat 0% BTW. De BTW moet je dan volledig achterwege laten.pirke schreef op woensdag 23 november 2016 @ 08:44:
Waarschijnlijk zou hij niet eens btw plichtig zijn, psychologie en andere medisch gerelateerde zaken zijn vrijgesteld van btw.
Ah op die fiets. Ik was in de war met de premies volksverzekeringen / zvw. Ik heb nooit iemand in dienst gehad die boven de grens van de werknemersverzekeringen uitkwam. En die premies ook nooit gezien als iets wat door de werknemer betaald moet worden, volgens mij betaalde ik als werkgever die premies nog bovenop het afgesproken brutoloon.t_captain schreef op woensdag 23 november 2016 @ 11:06:
[...]
En die werkgeverslasten zijn: loonheffing en premies werknemersverzekeringen.
Zie boven.
Maar als het niets extra kost is er des te minder reden om het niet formeel vast te leggen.
Waarom vind je het ver gaan? Qua administratieve last is dat zeker niet zwaarder dan zelfstandige worden (en TS zit niet te wachten op zelfstandigheid). Maar in het vakgebied lijkt het me verstandig om de relatie formeel vast te leggen. Het gaat niet om iemand de incidenteel een bevriende ondernemer uit de computerellende helpt, hier worden diagnoses gesteld bij patienten. Daar komen verantwoordelijkheden en risico's bij kijken die je m.i. beter helder vast kunt leggen. Als je doelt op de geringe verdienste: er zijn legers aan scholieren en studenten die gewoon in loondienst zijn ook al verdienen ze nog geen 200 euro per maand.Jazzy schreef op woensdag 23 november 2016 @ 11:07:
Sowieso, in dit geval adviseren om in loondienst te gaan? Dat lijkt me wel een beetje ver gaan.
Nee je loop geen risico omdat je al een gezagsverhouding heb (je normale baan) ben je geen schijnzelfstandige. Je kan namelijk wettelijk geen 2 gezagsverhoudingen hebben. Dus de wet slaat niet op jouw. Maar wel een goede vraag die wet is wel een draak om te begrijpen.carpebios schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 23:19:
Loop ik gevaar dat ik nu een schijnzelfstandige ben? Het gaat echt om 1x per maand gemiddeld. Moet ik dan ook per kwartaal aangifte bij de belasting doen?

Verder eenmanszaak is niet heel veel werk alleen de BTW elke 3 maanden is irritant. Het is maar wat je handig vind ik heb zelf een eenmanszaak voor wat kleine dingen er bij en ben in een maatschap (als zzp-er) voor mijn grote werkzaamheden. En dat valt allemaal best mee. Je inkomsten van je eenmanszaak kan je gewoon opgeven bij overige inkomsten bij je IB aangifte. Je kan wel meer voordeel halen uit een eenmanszaak doordat je dingen kan aftrekken en BTW terug kan krijgen. Maar dan moet je wel kosten maken zoals aanschaf van spullen.
Waarom zou de ondernemer haar in loondienst nemen? Je doet alsof dat alleen maar een administratieve handeling is maar de gevolgen zijn veel verstrekkender. Wat als de TS zich vervolgens ziek meldt en de ondernemer nu opeens verantwoordelijk is voor het doorbetalen van het inkomen van de TS? Dan spreken we over een totaal andere relatie, die staat niet in verhouding tot een sporadisch klusje uitvoeren als onderaannemer.T-MOB schreef op woensdag 23 november 2016 @ 12:00:
Waarom vind je het ver gaan? Qua administratieve last is dat zeker niet zwaarder dan zelfstandige worden (en TS zit niet te wachten op zelfstandigheid). Maar in het vakgebied lijkt het me verstandig om de relatie formeel vast te leggen. Het gaat niet om iemand de incidenteel een bevriende ondernemer uit de computerellende helpt, hier worden diagnoses gesteld bij patienten. Daar komen verantwoordelijkheden en risico's bij kijken die je m.i. beter helder vast kunt leggen. Als je doelt op de geringe verdienste: er zijn legers aan scholieren en studenten die gewoon in loondienst zijn ook al verdienen ze nog geen 200 euro per maand.
Wat betreft het vastleggen van verantwoordelijkheden en risico's, daar heb je geen arbeidsovereenkomst voor nodig.
[ Voor 4% gewijzigd door Jazzy op 23-11-2016 12:07 ]
Dat klopt. Premies WNV zijn voor de werkgever en kennen geen verrekening met iets wat de werknemer betaalt (zoals loonheffing -> inkomstenbelasting). Maar boven het maximale dagloon voor de werknemersverzekeringen is er geen extra premie af te dragen. Daar zit je aan bij ~55k bruto per jaar.T-MOB schreef op woensdag 23 november 2016 @ 12:00:
[...]
Ah op die fiets. Ik was in de war met de premies volksverzekeringen / zvw. Ik heb nooit iemand in dienst gehad die boven de grens van de werknemersverzekeringen uitkwam. En die premies ook nooit gezien als iets wat door de werknemer betaald moet worden, volgens mij betaalde ik als werkgever die premies nog bovenop het afgesproken brutoloon.
Dat kan prima. Je kunt bijvoorbeeld twee banen hebben.MeZZiN schreef op woensdag 23 november 2016 @ 12:01:
[...]
Nee je loop geen risico omdat je al een gezagsverhouding heb (je normale baan) ben je geen schijnzelfstandige. Je kan namelijk wettelijk geen 2 gezagsverhoudingen hebben.
Maar zelfstandigheid is hier prima vast te leggen:
- TS werkt autonoom, krijgt werkpakketten die hij zelfstandig en zonder sturing kan afhandelen;
- zet even in het contract dat er geen verplichting is om het werk zelf te doen
Geen gezag, geen persoonlijke arbeid. Zonder deze essentiele elementen geen dienstbetrekking.
Ik zie het inderdaad alleen maar als een formalisering van de bestaande situatie. In het arbeidsrecht doet het er niet toe hoe je zelf de dingen noemt. Het gaat er om hoe je ze uitvoert. Volgens mij wordt er weinig, maar wel regelmatig* werk verzet, is er sprake van een gezagsrelatie en is er loon afgesproken. Meer is er niet nodig voor een arbeidsovereenkomst. Strict genomen kan TS zich nu ook al ziek melden en de vriendin en loondoorbetaling afdwingen. Het formeel maken van alle gevolgen vind ik vooral een positief neveneffect.Jazzy schreef op woensdag 23 november 2016 @ 12:06:
[...]
Waarom zou de ondernemer haar in loondienst nemen? Je doet alsof dat alleen maar een administratieve handeling is maar de gevolgen zijn veel verstrekkender. Wat als de TS zich vervolgens ziek meldt en de ondernemer nu opeens verantwoordelijk is voor het doorbetalen van het inkomen van de TS? Dan spreken we over een totaal andere relatie, die staat niet in verhouding tot een sporadisch klusje uitvoeren als onderaannemer.
Wat betreft het vastleggen van verantwoordelijkheden en risico's, daar heb je geen arbeidsovereenkomst voor nodig.
• Dat is een aanname, ik ga ervan uit dat er "op oproepbasis" een aantal keer een middagje is bijgesprongen.
Grappig, jij hebt duidelijk een ander idee bij wat TS uitvoert dan ik. Mischien kan de TS nog verhelderen hoeveel zelfstandigheid er (mogelijk) is. Maak je bijvoorbeeld zelf de afspraken met patienten?t_captain schreef op woensdag 23 november 2016 @ 12:38:
Maar zelfstandigheid is hier prima vast te leggen:
- TS werkt autonoom, krijgt werkpakketten die hij zelfstandig en zonder sturing kan afhandelen;
- zet even in het contract dat er geen verplichting is om het werk zelf te doen
Geen gezag, geen persoonlijke arbeid. Zonder deze essentiele elementen geen dienstbetrekking.
[ Voor 19% gewijzigd door T-MOB op 23-11-2016 12:44 ]
Ik word inderdaad gevraagd of ik een aantal "zaken" kan doen. Ik contacteer zelf de clienten en maak afspraken. Ik neem diagnostiek af en werk het uit, echter doe ik niet aan diagnoses. Ik doe slechts een klein deel van het geheel, alleen het diagnostiek deel.
Als TS gewoon een nota stuurt, zonder BTW, dan kan vriendin van TS die nota gewoon betalen. Zonder BTW af te trekken.Jazzy schreef op woensdag 23 november 2016 @ 16:01:
Gaan zwartwerken vind ik een even onzinnig advies als in loondienst gaan. En hoe verwerkt de vriendin de uitgaven dan in haar administratie? Of betaalt ze dat uit het zwarte geld wat ze van haar cliënten ontvangt?
En als TS zijn inkomsten gewoon opgeeft als extra inkomsten is er niets aan de hand en is het ook niet zwart.
Toch?
Quote belastingdienst:
Dus zolang zijn 21% omzet minder is dan iets van € 6.000 kan hij prima zonder de belastingdienst.Moet u in een jaar € 1.345 of minder btw betalen? Dan hoeft u helemaal geen btw meer te betalen. Verwacht u dit ook de komende jaren? U kunt dan ontheffing voor administratieve verplichtingen aanvragen. U hoeft dan ook geen btw-aangifte meer te doen.
Toevoeging: of je ook ondernemer bent voor de kvk vind ik nog wel lastig. Je hebt namelijk maar één opdrachtgever. Maar waar de kvk goed voor is heb ik nooit begrepen....
[ Voor 8% gewijzigd door Tehh op 23-11-2016 16:13 ]
Wat wel bestaat:
- Ondernemer voor de omzetbelasting
- Ondernemer voor de inkomstenbelasting
Ik reageerde op het advies om het zonder factuur, niet "wit" te doen.